Beneluxtrein blijft?

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 18245 reacties
Ik zie in de dienstregeling van na midden december gewoon weer de Beneluxtrein via Roosendaal staan en geen Benelux plus. Klopt dit?

107 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Sowieso was voorzien dat de Benelux tot december 2016 via Roosendaal zou rijden, ook al omdat het nieuwe station in Breda pas in het najaar van 2016 klaar is. De heer Cornu van de NMBS heeft echter twee weken geleden een zeer cryptische mededeling gedaan over een jaar vertraging bij de verplaatsing van de Benelux naar de HSL. Of dat nu betekent dat het december 2017 wordt is onduidelijk, NS zwijgt over deze zaak.
Reputatie 7
Badge +4
Het enige wat ik heb kunnen vinden, kun je hier lezen. Het is een wat rommelig artikel.

Mogelijk kan er vanuit NS iets over gezegd worden. Voordeel is wel dat een Railpluskaart voor het Belgische deel vaker rendabel blijft. 😃
Reputatie 7
Badge +3
Het enige wat ik heb kunnen vinden, kun je hier lezen. Het is een wat verwarrend artikel.
Ik refereerde inderdaad aan deze uitspraken van Cornu. Het is niet duidelijk wat hij bedoelt met "dit plan heeft een jaar vertraging opgelopen". Een verdere verschuiving naar 2017? Verder laat Cornu al doorschemeren dat een verschuiving naar de HSL de Benelux niet sneller zal maken, logisch want de rijtijdwinst gaat weer verloren aan de zeer tijdrovende stop in Breda.

Het zou wel mooi zijn als de intercity Roosendaal-Antwerpen vv zou blijven nadat de HSL er is maar daar ziet het niet naar uit.

Ik ben bang dat de Benelux gezien de concurrentie van de auto, de Thalys en de Fernbus sowieso al niet rendabel te maken is, laat staan als er ook nog een IC via Roosendaal gaat rijden.

Hoe het met de Benelux verder gaat blijft onduidelijk daar is het laatste woord nog niet over gezegd, zeker als het een permanent verliesgevende zaak wordt. Wie snel wil zijn neemt de Thalys, wie niet veel wil betalen neemt de bus. Is er dus nog wel een voldoende markt voor de Benelux?
Reputatie 7
Badge +4
De Thalys is, gezien de prijs en reisvoorwaarden, geen alternatief en als je toch met de trein wilt dan is voor de meeste mensen de Benelux de enige optie. Ik peins er bijvoorbeeld niet over om met een bus te gaan. Verder is de Benelux bij mijn weten rendabel.
Persoonlijk zou ik het meeste plezier beleven aan een IC-Directachtige trein via de HSL die niet in Breda stopt. De Thalys is wel een snelle verbinding maar onaangenaam duur als je niet van te voren weet of kunt weten wanneer je uit België terugkomt. De Benelux is een goede verbinding tussen de vijf grote steden in beide landen. Ik meende dat de bezetting zelfs 70 procent was maar heb dat zo snel niet terug kunnen vinden.

Ik hield er rekening meer dat de Beneluxplus via de HSL er zou komen. Dan neemt het rendement ook enorm toe. Het heeft een paar centen belasting gekost en dat mag voor een reiziger wel wat moois opleveren..

Als Breda dan persé aangedaan moet worden, dan zou het doortrekken van Amsterdam-Breda naar Brussel een optie kunnen zij maar dat lijkt me beter op te vangen met een extra Breda-Antwerpen via de HSL of eventueel een Belgische intercity Roosendaal-Antwerpen vv. Maar goed, voorlopig komt het er kennelijk allemaal niet van.

De informatievoorziening had wel beter gekund. Het gaat hier om een aanzienlijke vervoersstroom tussen twee landen en de enige trein waarbij je nagenoeg elk uur kunt in- en uitstappen tegen een voorspelbaar tarief.
Reputatie 7
Badge +3
Ik meende dat de bezetting zelfs 70 procent was maar heb dat zo snel niet terug kunnen vinden.
Dat was toen Thalys, MeinFernbus en Ouibus er nog niet waren. UIt eigen ervaring weet ik dat de Benelux tegenwoordig behalve op vrijdag en zondag (weekendverkeer) vaak schrikbarend leeg is bij het overschrjden van de grens. Op zaterdag heb je soms ook nog wel wat dagjesmensen naar Antwerpen.
Reputatie 7
Badge +4
Hij rijdt pas eind volgend jaar via de HSL, lees ik elders. De snelheidswinst zou een kwartier zijn en dat heeft te maken met de opstelling van de Belgen, die de stops in Belgie willen behouden. Tsja en de NMBS heeft een vrij groot belang bij Thalys dus de kwartjes beginnen te vallen ;-)
Een kwartier reiswinst via de HSL is ook wel erg weinig, de reistijd is pas met de stops in Berchem, Nationale Luchthaven en Brussel Noord juist een kwartier langer geworden.

Voordeel is dat we de Railpass weer kunnen aanschaffen 😃
Reputatie 7
Badge +3
De stops tussen Antwerpen en Brussel zijn nodig omdat meer dan helft van de reizigers uit Nederland in Antwerpen uit- of overstapt. De NMBS wil de Benelux daarom tussen Antwerpen en Brussel ook gebruiken voor binnenlands vervoer anders zou die op dat stuk grotendeels leeg zijn. Dat heeft niets met het NMBS-belang in Thalys te maken maar met gewoon gezond financieel beleid. Wel kun je vraagtekens zetten bij het nut van de omrit via Brussel Airport.

Waar je dat kwartier rijtijdwinst vandaan haalt is mij nog een raadsel aangezien de versnelling door het rijden via de HSL weer verloren gaat door de stop in Breda die ongeveer 15 minuten kost (5 min HSL-Breda, 5 min kopmaken en 5 min Breda-HSL).
Reputatie 1
Badge
-een zeer groot deel van de pax reizen op bvb Inter/EU-rail etc kaarten-vooral zomers-die de spoorwegen maar weinig inkomsten leveren. Al heb ik de stellige indruk dat het gebruik van die trein toch stukken minder is als voor de FYRA-debacle. neem ook die overlange stops in denHaagHS en Rotjeknor. En een snelle overstap op ICD in Rtdm is er ook al uitgehaald-dat scheelt nog eens bijna 30 min. EN het vertrouwde verhaal van uitval, cancel, defect, staken in d'n bels etc. is ook al weer bijna net als vanouds.
-reisde vorige week nog in krap 2h35min met Fernbus (reisburo Backer uit Wormerveer met de groene Flixbus sticker) van AMS naar BRU-en dat kostte me 8 eur/enkel. ja ik weet dat er nogal wat fervente treinliefhebbers zijn, maar dat is nog midner als de rit op Railpas of Seniorretour+Rosdl toeslag voor enkel dat deel.
Reputatie 6
Badge
De paar keer, dat ik tussen Rotterdam en Amsterdam in deze trein zat, was deze ook niet bepaald vol. Je zou je kunnen afvragen waarom er niet elk half uur een snelle intercity rijdt tussen Rotterdam en Antwerpen, of bijvoorbeeld de twee nieuwe intercity directs laten doorrijden naar Antwerpen, dan wel via HSL dan wel via Roosendaal. Een hogere frequentie maakt de trein aantrekkelijker en dan kan de IC Brussel geschrapt worden. Wie door wil naar Brussel stapt in Antwerpen over.
Reputatie 7
Badge +4
Verkijk je niet, in Antwerpen stappen veel Nederlanders uit maar veel anderen in. Brussel is niet te onderschatten en de Benelux heeft voor Belgie een belangrijke binnenlandse functie. Voor mij had de stop naar Luchthaven niet gehoeven maar voor reizigers vanuit Brussel is het met deze trein mogelijk een toeslag te ontwijken. Ik heb de trein tussen vier en zeven nooit anders dan druk meegemaakt. Ik reis zelf eerste klas en dan valt het mee maar ik herken me niet zo in een rustige trein. Ook in de ochtenduren niet. Antwerpen en Brussel zijn de twee belangrijkste Belgische steden en deze trein verbindt die natuurlijk wel. Zelf reis ik nagenoeg altijd richting Brussel en heb er in de ochtenduren regelmatig last van dat de eerste klas volloopt naar de hoofdstad. Het is niet verstandig om het alleen vanuit het Nederlandse perspectief te bekijken. Brussel en Antwerpen zijn wel twee van de vijf steden die verbonden worden en Brussel is veruit de grootste plaats van die vijf.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Zoals je zelf aangeeft moeten de Belgische spoorwegen de Benelux tussen Antwerpen en Brussel vol stouwen met binnenlandse reizigers om te voorkomen dat hij grotendeels leeg blijft. Dat is in feite een noodgreep want binnenlands vervoer kun je op zich goedkoper afwikkelen met een binnenlandse trein omdat een internationale trein als de Benelux een stuk duurder is in de exploitatie (meertalig personeel, multi-systeem locs, aparte materieelgroep, personeelswissels aan de grens, extra politietoezicht, etc.).

Het nut van de Benelux moet je daarom afmeten aan het aantal reizigers dat de grens over gaat ofwel de bezetting op het traject Antwerpen-Roosendaal. En dan heb ik zoals gezegd uit eigen ervaring mijn twijfels bij de huidige situatie. Er zijn goedkopere opties denkbaar zoals een binnenlandse Belgische IC tot Breda of Roosendaal en daar overstappen, alleen een IC-Direct Rotterdam-Breda-Antwerpen, etc.

Met name de lange eindstukken Amsterdam-Rotterdam en Antwerpen-Brussel hebben weinig internationale reizigers. Niet zo vreemd omdat op de relatie Amsterdam-Brussel de concurrentie van de Thalys (veel zakelijk vervoer met als motto "tijd is geld") en de Fernbus (non-stop en daardoor sneller plus goedkoper) het grootste is. Voor het vervoer naar Antwerpen ligt dat anders. Daar bestaat het vervoer vooral uit studenten en dagjesmensen voor wie de Thalys te duur is en is er (nog) nauwelijks concurrentie van de Fernbus.
Reputatie 6
Badge
Zoals Tamzin dat beschrijft, zie ik het ook.

Het trage tempo (via Den Haag en Brussel luchthaven) en de lage frequentie (uurlijks met soms een uitval) zorgen in mijn optiek niet echt voor een superproduct. Overigens verbaas ik mij ook, dat die trein er slechts twee minuten korter over doet tussen Amsterdam en Rotterdam dan de normale intercity die bij ongeveer 'elk station' stopt. Ik zou bijna denken, dat die IC Brussel kunstmatig langzaam rijdt omdat mensen anders de ICD niet nemen.
Reputatie 4
Badge
Ik heb liever een trein die er een half uur langer over doet, waar ik niet hoef te overstappen en die ik kan nemen wanneer ik wil, dan een verbinding met overstappen en het risico op de trein missen (dat kost je dan direct een uur).
Ik heb even intern contact gehad met NS International en er is nog geen uitspraak over te doen. Onderzoek naar de plannen loopt nog, dit ook naar aanleiding van een advies van consumentenvertegenwoordigers (samen met de Belgische vereniging TreinTramBus).
Reputatie 7
Badge +4
Mooi dat je het in de gaten houdt. Ik maak bijna wekelijks gebruik van deze trein en ik krijg nog de rillingen als ik er aan denk toen hij werd opgeheven ten gunste van de Fyra. Geen prijsloterijtrein met treinbinding naar Brussel als het even kan.Voor de internationale reiziger die niet precies kan inschatten wanneer hij klaar is bij de zuiderburen, is dat een pure ramp. Het plan om er een IC-Directachtige verbinding van te maken, is natuurlijk prima. Tegenwoordig is reizen naar de twee grote Belgische steden voor veel mensen net zo gewoon als binnenlands verkeer.
Reputatie 6
Badge
Ik heb even intern contact gehad met NS International en er is nog geen uitspraak over te doen. Onderzoek naar de plannen loopt nog, dit ook naar aanleiding van een advies van consumentenvertegenwoordigers (samen met de Belgische vereniging TreinTramBus).

Het -teleurstellende antwoord- laat zich inmiddels hier vinden:
http://locov.nl/Images/Locov%202016-91200%20Besluit%20Internationale%20dienstregeling%202017_tcm311-374811.pdf

Een paar dagen geleden lijkt duidelijk geworden, dat NS ook anno 2017 geen kans tot verbetering ziet en met die Beneluxsprinter op lage snelheid blijft rijden. Echt zonde.

In het advies op pagina 3 wordt overigens totaal niet ingegaan op de optie om richting Antwerpen via HSL te gaan rijden.

Vind het al met al weinig ambitieloos en vooral teleurstellend.
Reputatie 7
Badge +3
@Raymond123
Ik kan me niet voorstellen dat je verrast bent als je alles hiervoor gelezen had.
Reputatie 1
Als alles volgens plan gaat zal de Benelux + vanaf december 2017 tussen Amsterdam - Brussel via de HSL gaan rijden. Dat is in ieder geval een verbetering. Maar nog beter zou zijn als de IC-NG of NS Traxx + I - 11 rijtuigen worden ingezet tussen Amsterdam - Brussel. Dat zal zoals uit eerdere berichten is gebleken waarschijnlijk vanaf 2025 gebeuren.

Inzet van de nieuwe NS Intercity is pas echt een kwaliteitsverbetering:

https://www.ovmagazine.nl/2016/01/koppelen-maakt-beneluxtrein-uur-sneller-1830/
Badge +3
Ik vermoed dat het dan niet meer mogelijk is om fietsen mee te nemen in de Benelux. Daar is overigens geen enkele goede reden voor, behalve misschien plaatsgebrek. Maar met BKD's in de treinsamenstelling kan dat ook geen probleem zijn.
Reputatie 4
Als alles volgens plan gaat zal de Benelux + vanaf december 2017 tussen Amsterdam - Brussel via de HSL gaan rijden. Dat is in ieder geval een verbetering.
Er is per saldo niet veel verbetering. Weliswaar is route via de HSL wat sneller maar door de omrit met kopmaken bij Breda gaat de tijdwinst daar weer volledig verloren. Alleen voor de reizigers vanuit de richting Tilburg wordt het een stuk sneller omdat die de huidige omrit via Roosendaal straks afsnijden.

Ik vermoed dat het dan niet meer mogelijk is om fietsen mee te nemen in de Benelux. Daar is overigens geen enkele goede reden voor, behalve misschien plaatsgebrek. Maar met BKD's in de treinsamenstelling kan dat ook geen probleem zijn.
De bezettingensgraad van de Benelux is momenteel zo slecht dat me daar geen reden voor lijkt.
Reputatie 1
De Benelux + zal 12 keer per dag tussen Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Breda rijden vanaf december 2017. Als alles volgens planning gaat tenminste. En niet via Den Haag HS. Dat scheelt 25 - 30 minuten. Afhankelijk van een goede rijpad van Prorail. Dus er wordt degelijk redelijke tijdswinst geboekt t.o.v. de huidige route.

En als NMBS bereid is om de Benelux + op een paar stations minder te laten stoppen zal er nog meer tijdswinst geboekt kunnen worden. Staatssecretaris Sharon Dijksma had daar over. Stel dat de Benelux + niet meer stopt op Brussel Nationaal Luchthaven. Dat scheelt al behoorlijk wat minuten.

En als dan tenslotte de nieuwe NS IC scheelt nog eens een aantal minuten. Qua reistijd zal met de stoppatroon van de Benelux + ook de IC-NG geen concurrent worden van de Thalys/Eurostar 320 tussen Amsterdam - Brussel. En bovendien zijn deze HST vooral bestemd voor de treinreizigers van/naar Parijs/Londen.
Reputatie 7
Badge +3
De NMBS is niet van plan het aantal stops te verminderen.
Reputatie 1
Jammer. Dat past bij de filosofie van de NMBS nl. de Thalys rechtstreeks en snel tussen Brussel - Amsterdam laten rijden. De andere trein tussen Brussel - Amsterdam vult tussen Brussel - Nederlandse grens de Thalys aan en is geïntegreerd in het NMBS netwerk. Dan is het in ieder geval wel goed dat de Benelux is geïntegreerd in de IC Direct Amsterdam - Breda.

Hoe lang wordt vanaf december 2017 de samenstelling tussen Amsterdam - Brussel (12 keer per dag) en Den Haag - Brussel? Het zal in ieder geval bestaan uit 1 NMBS reeks 28 locomotief en 1 NS Traxx locomotief. En hoeveel ICR willen ze tussenin zetten.
Reputatie 7
Badge +4
12 x per dag is ook geen 16 x. Die vier kunnen wel uitmaken voor de regelmatige reiziger.
Het is verder wel verklaarbaar maar toch idioot dat we een dure post in de infrastructuur als de HSL niet ten volle benutten.
Reputatie 1
Zou mooi zijn als er 16 keer per dag met de IC via de HSL tussen Amsterdam - Brussel gereden kan worden. En dat steden als de gemeente Den Haag, Dordrecht en Roosendaal aangesloten kunnen worden op het NMBS netwerk via Antwerpen/Brussel. De IC Charleroi - Essen doortrekken naar Den Haag Centraal zou een mooie oplossing zijn.

Met de huidige M 6 treinstellen kan dat niet vanwege de hoogte van de rijtuigen. Met de komende M 7 treinstellen zal dit wel kunnen. Die is zelfs lager dan onze V-IRM. Maar weet niet of deze idee realistisch is. En welke haken en ogen aan dit idee zit.

Een nadeel van de M 7 is dat de trein niet geschikt voor de NS perrons met een hoogte van 76 cm Dit vanwege gelijkvloerse uitstap. Belangrijke eis vanwege minder valide reizigers

Reageer