Beslissingen van Treindienstleiders

• 28 augustus 2020
  • 6 reacties
  • 297 Bekeken

Reputatie 1

Dit gesprek wilde ik starten vanwege een treinreis die ik op dit moment maak:

Op het moment van schrijven zit ik in de ICE 104 Basel - Amsterdam. Deze trein wordt omgeleid via Mönchengladbach en Den Bosch, in plaats van de gebruikelijke route via Arnhem.

Deze ICE heeft in Duitsland flinke vertraging opgelopen door een boom op het spoor, ongeveer 45 minuten. In Mönchengladbach was hier nog maar 20 minuten vertraging van over. De machinist doet zijn uiterste best om dit te herstellen, maar wat schetst mijn verbazing:

Vlak voor Venlo moet de trein wachten omdat de stoptrein Roermond - Nijmegen iets te laat is. De treindienstleider laat vervolgens de intercity Venlo - Eindhoven (noem het vooral een veredelde sprinter, want feitelijk stopt hij alleen niet in de Helmondse voorstad) in Venlo vertrekken, waardoor de ICE tot Eindhoven achter deze trein aan moet sukkelen. Gevolg: Vertraging loopt weer op, passagiers chagrijnig en slechte reclame voor de ICE.

Mijn vraag is: Zelf heb ik (te?) vaak meegemaakt dat een reguliere trein moet wachten op een vertraagde hogesnelheidstrein; aan deze wordt voorrang verleend. Waarom kan dat in dit geval niet?

Als dezelfde treindienstleider de pendel naar Eindhoven 2 minuten in Venlo of Blerick had laten wachten, was er niks aan de hand geweest. De passagiers naar Eindhoven hadden hun aansluiting op de IC naar Den Haag gewoon gehaald, want deze vertrekt met +9 in Eindhoven, maar in plaats daarvan zadelt hij tóch al geplaagde reizigers met nog meer problemen op. Inclusief mijzelf, want deze beslissing is de aanleiding voor een vol uur vertraging voor mij, omdat ik een aansluiting in Den Bosch mis.

Kortom: Het is redelijk unfair dat de ICE geslachtofferd wordt door een wat knullige vertraging van een lokale trein en een pendeltrein.

6 reacties

Badge

Treindienstleiders maken hun beslissingen voornamelijk aan de hand van opgestelde protocollen en dat is niet altijd zoals je ze als reiziger graag ziet maar ook als machinist heb ik dat wel eens.  Dan rij je als machinist een vertraging er uit en dan krijg je toch een stoptrein voor je neus op het laatste moment waardoor je vertragin oploopt in plaats van dat je nog meer kunt inlopen.

Deze protocollen zijn dan ook nog eens afhankelijk van de situatie, om welk traject het gaat, wat de vertraging is, etc. Ze hebben dus ook nog verschillende variabelen waar naar gekeken wordt en aan de hand daarvan wordt een beslissing gemaakt welke trein voor gaat of moet wachten.

Soms heb je daar pech mee en soms valt de beslissing in je voordeel uit.

Even een zijvraag: Is dit je tussenstop van de Interrail of je definitieve terugkeer naar Nederland. Ik begrijp heel goed dat dit zeer vervelend is. Ik heb het zelf ook wel een aantal keren meegemaakt stoptrein die net vertrekt voor de Intercity is nooit slim. De omreis via Monchengladbach is ook voor NS natuurlijk vervelend want zij worden nu geconstateerd met een trein die in de reguliere dienstregeling inbreekt. 

Ik vind dit meer in de categorie ongelukkige samenloop van omstandigheden vallen. Is zeker geen slechte reclame voor de ICE, want wat kan die eraan doen. Ik denk dat als deze trein een paar minuten vertraagd was geweest in Arnhem dat hier zeker op gewacht was. Dat is denk ik ook het essentiële verschil. Nu de trein ook nog via een ander pad ging is er denk ik voor gekozen om de normaal via dienstregeling gaande treinen voorrang te verlenen.

Reputatie 1

Treindienstleiders maken hun beslissingen voornamelijk aan de hand van opgestelde protocollen en dat is niet altijd zoals je ze als reiziger graag ziet maar ook als machinist heb ik dat wel eens.  Dan rij je als machinist een vertraging er uit en dan krijg je toch een stoptrein voor je neus op het laatste moment waardoor je vertragin oploopt in plaats van dat je nog meer kunt inlopen.

Deze protocollen zijn dan ook nog eens afhankelijk van de situatie, om welk traject het gaat, wat de vertraging is, etc. Ze hebben dus ook nog verschillende variabelen waar naar gekeken wordt en aan de hand daarvan wordt een beslissing gemaakt welke trein voor gaat of moet wachten.

Soms heb je daar pech mee en soms valt de beslissing in je voordeel uit.

Dat kan ik begrijpen, maar in dit geval levert het uitsluitend verliezers op:

• De ICE-reizigers missen hun aansluitingen in de grote steden, die in sommige gevallen nog wel eens de laatste van de dag kunnen zijn
  • De Intercityreizigers hadden hun aansluiting in Eindhoven toch wel gehaald, want de IC Den Haag kan niet vertrekken omdat het perron bezet wordt door een sprinter, die op zijn beurt weer ironisch genoeg niet afgerangeerd kan worden omdat de - nu nog meer vertraagde - ICE eerst langs moet. Dit levert een kettingreactie aan problemen op. 

Ter illustratie: De prognose was Freiburg (vertrekpunt) met + 50, Den Bosch thv Venlo met +15. Hulde aan de machinist. Inmiddels bijgesteld naar +30 in Den Bosch. Vertraging in een lullig stukje Nederland verdubbeld.

Reputatie 1

Even een zijvraag: Is dit je tussenstop van de Interrail of je definitieve terugkeer naar Nederland. Ik begrijp heel goed dat dit zeer vervelend is. Ik heb het zelf ook wel een aantal keren meegemaakt stoptrein die net vertrekt voor de Intercity is nooit slim. De omreis via Monchengladbach is ook voor NS natuurlijk vervelend want zij worden nu geconstateerd met een trein die in de reguliere dienstregeling inbreekt. 

Ik vind dit meer in de categorie ongelukkige samenloop van omstandigheden vallen. Is zeker geen slechte reclame voor de ICE, want wat kan die eraan doen. Ik denk dat als deze trein een paar minuten vertraagd was geweest in Arnhem dat hier zeker op gewacht was. Dat is denk ik ook het essentiële verschil. Nu de trein ook nog via een ander pad ging is er denk ik voor gekozen om de normaal via dienstregeling gaande treinen voorrang te verlenen.

Het is in zoverre slechte reclame voor de ICE, dat men behoorlijk wat geld over heeft voor zekere voordelen ten opzichte van het conventionele verkeer. Het is een slecht signaal naar de reiziger. 

Badge

Dat kan ik begrijpen, maar in dit geval levert het uitsluitend verliezers op:

• De ICE-reizigers missen hun aansluitingen in de grote steden, die in sommige gevallen nog wel eens de laatste van de dag kunnen zijn
  • De Intercityreizigers hadden hun aansluiting in Eindhoven toch wel gehaald, want de IC Den Haag kan niet vertrekken omdat het perron bezet wordt door een sprinter, die op zijn beurt weer ironisch genoeg niet afgerangeerd kan worden omdat de - nu nog meer vertraagde - ICE eerst langs moet. Dit levert een kettingreactie aan problemen op. 

Ter illustratie: De prognose was Freiburg (vertrekpunt) met + 50, Den Bosch thv Venlo met +15. Hulde aan de machinist. Inmiddels bijgesteld naar +30 in Den Bosch. Vertraging in een lullig stukje Nederland verdubbeld.

Punt is dat een treindienstleider een groter overzicht heeft dan dat wij hebben, want wij kunnen niet inschatten wat de andere gevolgen zijn als de treindienstleider een andere keuze had gemaakt.Er zijn natuurlijk meer treinen onderweg in Nederland dan alleen de 3 treinen waar je het nu over hebt.

Wat wel vaak zo is dat als een trein een te grote vertraging heeft dat deze geen voorrang meer krijgt op andere treinen. 

Ik snap de ergernis en die ergernis zal de machinist op jouw ICE ook gehad hebben maar de TRDL beslist uiteindelijk omdat die het grotere overzicht heeft over het spoor en de knelpunten die ontstaan door vertraagde treinen.

Badge +3

De omgeleide ICE is bekend maar haalde zijn ingelegde (?) speciale pad niet dus. Hoe lastig is het om zo’n zelfde pad in te leggen een halfuur later?

Op Twitter al reacties “dat moet 48 uur van tevoren schriftelijk in drievoud aangevraagd worden en dan gaat men erover nadenken, voor de rit van vandaag krijg je overmorgen toestemming dus” maar dat is natuurlijk onzin.

Reageer