beantwoord

Blijft IC Brussel in het weekend op de HSL

• 3 oktober 2016
  • 3 reacties
  • 295 Bekeken

Reputatie 2
Vorig weekend reed IC Brussel over de HSL naar Breda. Nu zie ik dat het komende weekend weer zo is. Blijft dit zo? Vorig weekend waren er werkzaamheden tussen Roosendaal en Antwerpen maar die zullen komend weekend wel klasr zijn toch. Maar als ik de reisplanner doe dan rijdt hij ook dit weekend via Breda en stopt weer niet in Dordrecht. Maar blijft dit zo. In december gaat hij zowiezo toch op de HSL? Komend weekend ga ik weer naar Amsterdam en stap ik maar weer in Breda op als Dordrecht niet gaat. Wat ik wel heb gezien dat de reistijd Antwerpen - Amsterdam net zo lang duurt ondanjs het kleine stukje bus tussen Noorderkempen en Breda. Gaat in december ook IC Venlo niet meer stoppen in Dordrecht. Dan hebben we in Dordrecht alleen nog de boemel-ic en sprinters over en stoppen de "echte" intercitys niet meer in Dordrecht.
icon

Beste antwoord door Treinspotter123 3 oktober 2016, 22:03

Vorige week reed de IC Brussel niet in Nederland. De trein die tussen Breda en Amsterdam over de HSL rijdt, is de Intercity Direct en rijdt normaalgesproken elke dag van het jaar. Deze trein stopt enkel te Breda, Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal. Deze trein blijft ook vanaf december over de HSL rijden.

De intercity tussen Den Haag en Venlo gaat vanaf december inderdaad ook over de HSL rijden tussen Rotterdam en Breda. Hierdoor vervalt de stop in Dordrecht. Ook zal deze trein geknipt worden in Eindhoven en tijdelijk in Breda.

U kunt komend weekend gewoon met de reguliere intercity's via Den Haag en Leiden van Dordrecht naar Amsterdam reizen. Dit kan zonder overstap. U kunt echter in Rotterdam Centraal ook overstappen op de Intercity Direct vanuit Breda naar Amsterdam. Voor deze trein is een toeslag van 2,40 verschuldigd tussen Rotterdam en Schiphol.

Vanaf december zal de intercity naar Venlo dus niet meer stoppen in Dordrecht. Gelukkig rijden er nog genoeg andere intercity's en sprinters in Dordrecht. Ik heb wel gehoord dat er gekke dingen met de intervallen tussen treinen daar gaan gebeuren en ook de routes gaan veranderen. Maar daar zullen we binnenkort meer over horen.

Fijne reis!
Bekijk origineel

3 reacties

Vorige week reed de IC Brussel niet in Nederland. De trein die tussen Breda en Amsterdam over de HSL rijdt, is de Intercity Direct en rijdt normaalgesproken elke dag van het jaar. Deze trein stopt enkel te Breda, Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal. Deze trein blijft ook vanaf december over de HSL rijden.

De intercity tussen Den Haag en Venlo gaat vanaf december inderdaad ook over de HSL rijden tussen Rotterdam en Breda. Hierdoor vervalt de stop in Dordrecht. Ook zal deze trein geknipt worden in Eindhoven en tijdelijk in Breda.

U kunt komend weekend gewoon met de reguliere intercity's via Den Haag en Leiden van Dordrecht naar Amsterdam reizen. Dit kan zonder overstap. U kunt echter in Rotterdam Centraal ook overstappen op de Intercity Direct vanuit Breda naar Amsterdam. Voor deze trein is een toeslag van 2,40 verschuldigd tussen Rotterdam en Schiphol.

Vanaf december zal de intercity naar Venlo dus niet meer stoppen in Dordrecht. Gelukkig rijden er nog genoeg andere intercity's en sprinters in Dordrecht. Ik heb wel gehoord dat er gekke dingen met de intervallen tussen treinen daar gaan gebeuren en ook de routes gaan veranderen. Maar daar zullen we binnenkort meer over horen.

Fijne reis!
Ik denk dat u deze trein bedoelt. Zoals gezegd is dit de Intercity Direct, maar deze lijkt erg op de IC Brussel. Een Intercity Direct is bijna altijd te herkennen aan een geel-blauwe locomotief. De Intercity Brussel bijna altijd aan een groene, witte of grijze locomotief. Er zijn echter uitzonderingen!
Reputatie 5
Badge
Waar haal je het vandaan dat er de IC Brussel over de HSL heeft gereden naar Breda? Volgens mij is het technisch nog niet eens mogelijk tussen Nederland en België omdat België nog niet zover is m.b.t. de veiligheidssystemen en de bijbehorende software in de locomotieven.

In de reisplanner zie ik een busverbinding tussen Breda en het Belgische Noorderkempen, waarvandaan een mooi Belgisch stoptreintje naar Antwerpen heen en weer pendelt. En twee weken geleden maakte ik dat zelf ook mee.

Het kan minimaal nog wel een half jaartje duren voordat er een directe verbinding tussen Breda en Antwerpen komt via de HSL.

Je bedoelt de Intercity Direct verbinding, die altijd over de HSL rijdt tussen Amsterdam - Rotterdam - (Breda)

Reageer