Britse spoorwegondernmeningen stappen uit Interrail en Eurail

• 7 augustus 2019
  • 21 reacties
  • 711 Bekeken

Badge +3
Vandaag in het nieuws dat de gezamenlijke Britse treinvervoerders uit het samenwerkingsverband van Interrail en Eurail willen stappen.
https://www.theguardian.com/business/2019/aug/07/uk-train-operators-pull-out-interrail-brexit-eurail

Wat een treurig nieuws, vooral voor Britse Interrailers.

21 reacties

Reputatie 6
Kort door de bocht, je wil niets meer van een Europa weten, dan moet je er ook niet doorheen willen reizen 😀
Reputatie 7
Badge +3
Veel mensen zouden het niet betreuren als Nederland dit ook deed. Dan mag NS ook uit Interrail/Eurail.
Reputatie 4
Voor de duidelijkheid, de BritRail Pass blijft in de huidige vorm bestaan, toch?
Reputatie 4
Voor de duidelijkheid, de BritRail Pass blijft in de huidige vorm bestaan, toch?
Ja die wel.

Wanneer is dat interrailen met de huidige tarieven nog interessant?
Reputatie 5
Interrailen is eigenlijk niet interessant meer. Toen het in 1971 ingevoerd werd toen was het vrijheid blijheid. Je kon echt zonder beperking in elke trein stappen die 2e klasse had. Reserveren was niet nodig. En het was veel voordeliger dan losse tickets. Door verplichte toeslagen, reserveringsplicht en quota is interrailen nauwelijks nog interessant.
Badge +3
Veel mensen zouden het niet betreuren als Nederland dit ook deed. Dan mag NS ook uit Interrail/Eurail.
Veel mensen? Volgens mij spreek je alleen voor jezelf.

NS zal zo ongeveer de laatste partij die zijn die Interrail/Eurail zal verlaten. NS doet de administratie van Interrail/Eurail voor de gezamenlijke maatschappijen.

@Vareo
Voor met name Spanje en Italië zijn er altijd treinen met toeslagen en reserveringen geweest voor Interrailers. Het is natuurlijk wel meer geworden sinds de komst van Thalys en inderdaad is Interrail minder aantrekkelijk dan vroeger. Het verdwijnen van de meeste nachttreinen is ook niet bepaald een vooruitgang voor de doelgroep.
Badge +3
Het blijft lachen en/of huilen met de Britten. Het besluit om uit Interrail te stappen is na een dag al weer teruggedraaid.
https://www.bbc.co.uk/news/business-49281776

Verzoek aan een moderator om het topic te hernoemen: Britse spoorwegondernemingen stappen toch niet uit Interrail en Eurail.
Reputatie 4
Tja, het werd gister al benoemd dat dit niks met de Brexit te maken had en een puur vrijwillige keuze was vanuit de Britten. Dan moet het ook terug te draaien zijn.
Reputatie 4
Zou er iets veranderen aan de eurostar trein na de brexit?
Reputatie 5
Badge
Zou er iets veranderen aan de eurostar trein na de brexit?

Ik heb begrepen dat de controles wel scherper zullen worden. Maar ik heb nog niks actueels gehoord over de veranderingen.
Badge +3
Wanneer het VK de EU verlaat zonder overeenkomst dan zullen alle passagiers bij aankomst in Frankrijk of België door de douane gecontroleerd gaat worden. Er komen weer regels over hoeveel alcohol en tabak je mag meenemen en wanneer de Britten niet meer voldoen aan de EU-normen voor voedselveiligheid mogen voedingswaren niet meer worden meegenomen.

De Britten van hun kant kunnen ook weer uitgebreid gaan controleren als ze dat zouden willen. Het merkwaardige is dat de Britse regering al heeft laten weten het vrachtvervoer naar Engeland niet te gaan controleren omdat dat anders veel te veel vertraging gaat opleveren.

In juli hebben we in Duinkerken al kunnen zien dat er allemaal extra controleposten zijn gebouwd om in het geval van een Brexit zonder overeenkomst alle auto's te gaan controleren.
Reputatie 3
En je mag-dat is al ruim geleden aangekondigd, niet meer met enkel een ID naar de UK, maar enkel met een volledig paspoort (de engelsen hebben nooit aan ID gewild en alles wat vreemd is willen ze niet).
Nu is er dus GEEN douanecontrole (al weten de meeste mensen, incl. journalisten, totaal niet meer wat douane eigenlijk is-ze denken vaak de safety check op de airports) en wel pascontrole, al voor je de €* bestijgt op het continent en al vele jaren door de Fransen op dat Pancras station, en aldaar inmiddels ook weer door de Engelsen zelf 2 mtr ervoor en er tussengefrommeld (vele jaren deden ze niet aan uitreiscontrole-net als de US overigens).
Reputatie 3
Ik vraag me af of het echt zo'n ramp zou zijn als UK echt uit interrail stapt. Als je met Thalys en Eurostar naar Londen gaat moet je met interrail een flinke toeslag betalen met een gebrek aan vrijheid i.v.m. contingenten (soms van 0). Ik ben te lui om het echt te gaan uitzoeken, maar misschien is de combinatie britrail (= interrail, maar dan alleen voor Brits gebied) in combinatie met volle pond betalen voor Thalys en Eurostar wel gunstiger (en geen last van contingenten).
Reputatie 7
Badge +3
Ach, hoeveel internationale treinreizigers maken er nou procentueel gebruik van Interrail. Volkomen verwaarloosbaar op het totaal.
Badge +3
Voor reizigers naar Groot-Brittannië is eigenlijk alleen de Global Pass interessant. Zeker wanneer je het combineert met bijvoorbeeld reizen door Frankrijk en/of Ierland.

Voor alleen gebruik in Groot-Britannië ben je iets voordeliger uit met een BritRail Pass. Die is er ook in regionale varianten waardoor je nog voordeliger uit kunt zijn wanneer je bijvoorbeeld helemaal niet naar Schotland wilt en alleen dagtrips vanuit Londen gaat maken.
Reputatie 3
Ach, hoeveel internationale treinreizigers maken er nou procentueel gebruik van Interrail. Volkomen verwaarloosbaar op het totaal.

Een beetje off-topic. Gisteren een interrailpas aangeschaft voor 7 dagen in 1 maand (kosten € 448,00
1e klas). Ga o.a. de Glacier express doen. (normale prijs 1e klas alleen al ca € 225,00).

Vind overigens het prijsverschil tussen 1e klas interrail en 2e klas interrail ook laag. (7 daagse pas 2e klas € 335,00 en 1e klas dus € 448,00).

Ik heb ook wel gekeken naar Groot-Brittannië.(ben nl erg geïnteresseerd in de Brexit toestanden) Toeslag op de Eurostar is inderdaad vrij hoog en ik vond 17 dagen daar wat aan de lange kant.
Badge +3
Afgezien het gebrek aan plaatsen in de contingenten in de Eurostar vind ik de reserveringenkosten wel meevallen. €30 of €38 vind ik niet overdreven duur wanneer je bedenkt dat zo'n €25 per passagier moet door Eurostar moet worden afgedragen aan Eurotunnel.
Wanneer is dat interrailen met de huidige tarieven nog interessant?

en

Interrailen is eigenlijk niet interessant meer. Toen het in 1971 ingevoerd werd toen was het vrijheid blijheid. Je kon echt zonder beperking in elke trein stappen die 2e klasse had. Reserveren was niet nodig. En het was veel voordeliger dan losse tickets. Door verplichte toeslagen, reserveringsplicht en quota is interrailen nauwelijks nog interessant.

Ik heb die tarieven voor interrailen nooit echt voordelig gevonden. Als ik ter plekke eens kijk wat het moet kosten:

€192 voor een volwassene ouder dan 28 voor drie dagen vrij reizen binnen 1 maand
€166 voor iemand jonger dan 28, allemaal tweede klasse

Lijkt me niet echt dat dit zich uitbetaald, tenzij je onmenselijk lange afstanden aflegt of de hele dag in de trein wilt zitten. thetrainline en hun eigen ticket sites bieden promos aan die veel minder hoeven te kosten (ook voor die Virgin hogesnelheids trein, heb ik meegemaakt).

Daarnaast nog enkele alternatieven zoals de drie dagen vrij reizen busticket voor Schotland die een kwart kost van het volle tarief voor een drie dagen binnen maand interrail ticket.
Badge +3
Interrail is wel degelijk nog interessant als je flexibel wilt kunnen reizen. Voor veel verbindingen betaal je de hoofdprijs als je niet maanden van te voren een plan maakt en reserveert.
Reputatie 5
Maar kan je flexibel reizen als je voor veel treinen moet reserveren? En die treinen een beperkt aantal plekken heeft voor interrailers? In het laagseizoen zou dat moeten lukken maar in het hoogseizoen?
Reputatie 7
Badge +3
Maar kan je flexibel reizen als je voor veel treinen moet reserveren? En die treinen een beperkt aantal plekken heeft voor interrailers? In het laagseizoen zou dat moeten lukken maar in het hoogseizoen?
Op de meeste trajecten rijden er naast de treinen waar je voor moet reserveren ook genoeg treinen waarvoor dat niet hoeft.

Reageer