Chippen op de grens | NS Community
beantwoord

Chippen op de grens

  • 28 November 2022
  • 4 reacties
  • 198 Bekeken

Reputatie 3

Treinen rijden de grens over, maar op de grens staan geen chippalen. Hoe moet je dan chippen?

icon

Beste antwoord door Robert B 28 November 2022, 20:56

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Je koopt een internationaal ticket van je vertrekstation naar bestemming in het buitenland en checkt daarmee in (passeren van eventuele poortjes) op je vertrekstation.

Je ov-chipkaart (met abonnement) neem je mee als zichtbewijs voor eventuele korting.

Als je een ticket hebt vanaf bijv. Amsterdam of Rotterdam (Thalys) of Utrecht/Arnhem (richting Duitsland) en daar op je ov-chipkaart heen wilt dan kan je op het perron uit/inchecken bij een overstappaaltje.

Reputatie 3

Ik kijk bij de tarieven en ik val van de ene verbazing in de andere.

Een reis van Enschede (NL) naar Gronau (D) kost:

vol tarief 3:52

40% korting: 2,11

Reken maar na, het klopt! Nee, het klopt niet, want mijn kortingkaart is slechts tot aan de grens geldig, ik zou verwachten dat ik tussen de grens en Gronau vol moet betalen. Of is mijn kortingkaart toch over de grens geldig?

Stel nu dat ik een “vrij” abonnement heb. Dan reis ik gratis tot aan de grens. En daarna? Als mijn abonnement ook over de grens geldig is, dan is de hele reis gratis.

Het volgende probleem is dat er in Gronau geen chippalen zijn. Dat is, als je gratis reist, op de heenweg geen probleem, maar op de terugreis wel.

 

Reputatie 7
Badge +4

Overigens staan er op een aantal stationnetjes in Duitsland nog wel chippalen van wat doorgetrokken lijntjes uit Nederland die net over de grens gaan. Leer, Gronau, Emmerich en Aken.

 

Uw kortingskaart is wel degelijk tot Gronau geldig en u krijgt ook korting. U reist met uw vrijabonnement naar Gronau zonder verdere kosten, of zoals u wilt gratis. Dat kan ook naar Aken, Leer of Emmerich. U kunt er namelijk gewoon in- en uitchecken en reist op de Nederlandse voorwaarden van uw abonnement.

 

Reputatie 7
Badge +1

Je koopt een internationaal ticket van je vertrekstation naar bestemming in het buitenland en checkt daarmee in (passeren van eventuele poortjes) op je vertrekstation.

Dat lukt alleen met een eenmalige chipkaart. Met een online gekocht kaartje kun je niet inchecken.

Je ov-chipkaart (met abonnement) neem je mee als zichtbewijs voor eventuele korting.

Als je een ticket hebt vanaf bijv. Amsterdam of Rotterdam (Thalys) of Utrecht/Arnhem (richting Duitsland) en daar op je ov-chipkaart heen wilt dan kan je op het perron uit/inchecken bij een overstappaaltje.

Dat kan, maar is af te raden. Het beste is meestal je hele reis in 1 keer kopen; dat kan ook goedkoper zijn.

Reageer