Citynightline

• 13 augustus 2018
  • 16 reacties
  • 372 Bekeken

minder vliegen en meer met de trein, is momenteel de gedachte die heerst en rondgaat op facbook. Wellicht een goed moment om nu actie te ondernemen de slaaptrein amsterdam naar zurich weer terug te krijgen. en ook de andere directe verbindingen snachts. overdag is het argument dat de internationale directe verbindingen moeilijk inpasbaar zijn met de locale dienstregeling: dat lijkt me minder op te gaan mbt de citynightlines.

kom op NS-directie, ga voor het milieu en voor de behoefte van een groot aantal potentiële klanten!

16 reacties

Reputatie 5
Er borrelt al wat...

https://www.ovmagazine.nl/2018/06/ns-en-obb-willen-nachttrein-in-ere-herstellen-1405/

...maar verwacht er niet te snel wat van.
Reputatie 7
Badge +3
De nachttreinen zijn een paar jaar geleden opgeheven omdat ze onrendabel waren. In de drie vakantiemaanden (jun-aug) was de bezettingsgraad nog wel goed maar de rest van het jaar was het vaak huilen met de pet. De enige West-Europese maatschappij die nog internationale nachttreinen laat rijden is de OBB, hetgeen niet zo vreemd is omdat Oostenrijk redelijk in het midden van Europa ligt. De nachttreinen van de OBB draaien overigens maar net quitte.

De OBB is bereid te kijken of een van zijn nachtteinen vanaf 2021 wellicht kan worden doorgetrokken naar Amsterdam maar heeft gewaarschuwd voor te veel optimisme. Het moet uiteindelijk minimaal kostdekkend zijn en anders gaat het feest niet door. Ik zou er gezien de concurrentie van Flixbus (die hebben inmiddels een heel groot nachtnet in Europa) en van het vliegtuig niet te optimistisch over zijn aangezien de trein een stuk duurder is dan de genoemde alternatieven en zelfs met die hogere tarieven in het verleden naar Amsterdam niet rendabel was. Grote boosdoener daarbij zijn de hoge personeelskosten.

NS zal hier zeker niet in investeren aangezien dit soort treinen maar een heel klein stukje in Nederland rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Er borrelt al wat...

https://www.ovmagazine.nl/2018/06/ns-en-obb-willen-nachttrein-in-ere-herstellen-1405/...maar verwacht er niet te snel wat van.

Later bleek dat dit verhaal om politieke redenen door NS was gelanceerd terwijl de OBB van niets wist.
Sorry, ga toch echt niet 12 uren in een trein zitten (of liggen) als ik er binnen 2 uurtjes naar toe kan vliegen. Heb al wat langer de internationale trein bijna geheel afgezworen na de zoveelste dramatische ervaring. En het bevalt prima.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is dus precies het probleem van de internationale trein: het vliegtuig is net zo duur als de trein maar veel sneller, de bus is net zo snel als de trein maar veel goedkoper.
Reputatie 7
Vliegen zou veel duurder moeten zijn, de trein veel goedkoper. Dat zou moeten worden aangepakt. Ook al ivm het milieu. Politieke keuzes.

Ik reis liever per trein, ook al duurt de reis soms veel langer dan per vliegtuig. Dat boeit me niet. De reis naar je bestemming kan ook al een plezierig deel van je vakantie zijn, zeker op mooie trajecten. En je zit niet zo krap als in een vliegtuigstoel. Het vliegtuig komt pas in aanmerking als de reis gewoon niet per trein kan of de reis té lang of complex wordt.
Reputatie 6
Tamzin is nog positief: het vliegtuig is meestal fors goedkoper dan de trein !

Ja... we zijn wel goed, maar niet gek.
Reputatie 7
Badge +3
Vliegen zou veel duurder moeten zijn, de trein veel goedkoper. Dat zou moeten worden aangepakt. Ook al ivm het milieu. Politieke keuzes.
Waarom zou de politiek dit moeten aanpakken? Dat de trein te duur is komt voor het grootste deel omdat de spoorwegen veel te arbeidsintensief zijn georganiseerd, anders gezegd: er loopt te veel personeel rond tegen te luxe arbeidsvoorwaarden. Een nachttrein van 8 rijtuigen heeft al gauw 7 man personeel aan boord.

Dat zullen de spoorwegen dus zelf moeten oplossen.
Reputatie 4

Vliegen zou veel duurder moeten zijn, de trein veel goedkoper. Dat zou moeten worden aangepakt. Ook al ivm het milieu. Politieke keuzes.Waarom zou de politiek dit moeten aanpakken? Dat de trein te duur is komt voor het grootste deel omdat de spoorwegen veel te arbeidsintensief zijn georganiseerd, anders gezegd: er loopt te veel personeel rond tegen te luxe arbeidsvoorwaarden. Een nachttrein van 8 rijtuigen heeft al gauw 7 man personeel aan boord.

Dat zullen de spoorwegen dus zelf moeten oplossen.

Omdat vliegen oneerlijk wordt voorgetrokken. Er is geen BTW en accijns op kerosine en vliegtickets. Op treinkaartjes zit wel btw.
Reputatie 7
O.a. daarom inderdaad. Maar natuurlijk kan op het spoor zelf ook wel e.e.a. goedkoper.
Reputatie 4
Hoe wil je iets goedkoper maken waarbij de menselijke factor de kostenpost is.

Het voortrekken van het spoorvervoer mag om concurrentiemotieven ook niet.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe wil je iets goedkoper maken waarbij de menselijke factor de kostenpost is.

Minder personeel en mindere arbeidsvoorwaarden. Op dit moment zijn de arbeidsvoorwaarden bij het OV veel luxer dan voor mensen van vergelijkbaar niveau in het bedrijfsleven.
Reputatie 2
Er wordt wel degelijk serieus gepraat met OBB over de terugeer van de nachttrein: https://nieuws.ns.nl/nachttrein-terug-naar-amsterdam-wel-als-het-aan-ns-ligt/

OBB: "ÖBB will only open new lines if they have a strong partner in the other end that can carry the wagons to the destinations, for instance as part of other trains. Of the European train companies only Dutch NS have been interested, and they have actually asked several times for a possible train to Amsterdam".

nu maar hopen dat het gaat lukken!
Reputatie 7
Badge +3
Bij die laatste alinea zit de adder onder het gras. OBB wil het financiële risico niet zelf lopen en dat afwentelen op NS. Dat lijkt een beetje op het drama Beneluxtrein waar NS als vragende partij ook alle verliezen moet betalen en de NMBS niets bijdraagt.
Reputatie 5
Wellicht een goed moment om nu actie te ondernemen de slaaptrein amsterdam naar zurich weer terug te krijgen. en ook de andere directe verbindingen snachts.

Ik zou zeggen: ga uw gang. Stel een mooi businessplan op. Dan komt het allemaal goed.
Jarenlang ben ik blijven speuren naar nachtritten voor Kopenhagen, Bazel en Wenen en elke keer ging de teller over de 200€. Er werd schreeuwend geadverteerd met prijzen vanaf 29,- Die zaten er ook wel eens tussen, maar zo onmogelijk gemaakt dat je toch nog aan de 200€ zat. Vaak was er maar 1 te vinden in het aanbod voor een hele maand en dan waren alle terugreizen automatisch 150. Ik reis graag per nachtrein, ja dat is heerlijk met films op de laptop en een dekentje. Dat kan in Scandianvië immers ook als je 's nachts Olso↔️Trondheim of Stockholm↔️Östersund reist. Weingen staan te popelen om €200 uit te geven als je voor onder €60,- met Easyjet naar Bazel, Zurich én Geneve kunt vliegen vanaf Schiphol. Ik reis nog wel met Promo's naar Zwitserland, maar moet daarvoor veelvuldig overstappen. Ik vind het te makkelijk om te stellen dat rechtstreeks nachttreinvervoer niet meer van deze tijd is, het lijkt me meer een gemiste kans om toen het nog mogelijk was de reiziger te verleiden om voor de trein te kiezen.

Reageer