Compensatie bij vertraging internationale treinreis

Badge +3
In Kassa van zaterdag 19 mei 2018 was er aandacht voor internationale reizen per trein en met name over compensatie en zorgplicht van de spoorwegmaatschappijen in geval van vertraging. Dat loopt binnen Europa niet bepaald soepel. Het is in ieder geval niet aan te raden om je reis te boeken bij verschillende aanbieders. Alle stukjes van je reis worden dan afzonderlijk bekeken en niet als een geheel gezien.

NS International krijgt in ieder geval een compliment omdat ze zonder veel problemen compensatie bieden bij vertraging en de gehele reis via NS International geboekt was.

Het item in Kassa is hier te vinden: https://kassa.bnnvara.nl/media/385084?

11 reacties

Reputatie 7
Badge
Bij welke vervoerders binnen Europa loopt de zorgplicht niet goed dan?🤔
Reputatie 7
Ik heb het even zitten kijken - ben het er wel mee eens. Als je bij 1 maatschappij alles boekt, moet die maatschappij verantwoordelijk zijn. Als je los boekt, ben je zelf verantwoordelijk. Optie 1 zal vaak duurder zijn, maar dan weet je wat je hebt. Mensen die voor optie 2 kiezen (zoals die ene man in het filmpje) die moeten dan ook niet zeuren als niet alles gaat zoals gepland.
Badge +3
@Slidestops
Optie 2 is natuurlijk best te doen maar dan zul je extra kosten bij vertraging of treinuitval moeten claimen op je reisverzekering. Het blijft opvallend hoe weinig er gesproken wordt over reisverzekeringen wanneer het gaat over extra kosten wanneer er iets misgaat op een reis. In veel gevallen kun je dan ook gebruik maken van een alarmcentrale als je ergens strandt.
Reputatie 3
Ik heb in die uitzending juist geen compliment voor NS-internationaal gezien. In een gesprek met een SP-kamerlid kreeg wel de "gewone' NS een compliment over terugbetalingen, maar dat ging over binnenlandse reizen. Ook als je volgens optie 1 (1 kaartje voor de hele reis) in Brussel de Thalys mist krijg je niks nada terug.
Het probleem ligt volgens mij ook bij het systeem van tickets gekoppeld aan reserveringen. In Duitsland is dit veel minder problematisch, omdat je daar ook tickets en reserveringen los van elkaar kunt kopen, waardoor je makkelijker gewoon de eerstvolgende trein kunt nemen.
Reputatie 7
Badge +3
Die keuzevrijheid heb je in Duitsland alleen bij de allerdrukste kaartjes. Voor de rest geldt daar ook Zugbindung.
Badge +3
Ik had in het eerste bericht wat duidelijker moeten schrijven dat NS in ieder geval niet moeilijk doet over compensaties wanneer er volgens de geldende regels recht op is. Wanneer je geboekt hebt bij een andere aanbieder zal het een stuk moeilijker zijn je geld terug te krijgen.

Overigens zijn de voorwaarden eerder verslechterd dan verbeterd. Toen Thalys in 1996 ging rijden werd wel gekeken of er vertraging was geweest op het aanreistraject. Een reiziger kon dan zonder bijbetalen met een volgende trein reizen of afzien van de reis en restitutie krijgen.

Dit schrijnende voorbeeld staat op de website van NS International:

Daar heeft een reiziger natuurlijk geen boodschap aan. De gezamenlijke spoorwegen hebben er zelf een onontwarbare kluwen van gemaakt door over te stappen op het systeem van marktprijzen en de reizen niet meer vast te leggen als een doorgaand internationaal biljet met losse reserveringen. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat de marktprijzen het reizen (veel) goedkoper hebben gemaakt.

Het is hoog tijd dat de EU hier nog eens goed naar gaat kijken. Het feit dat de verschillende spoorwegmaatschappijen hun tickets op verschillende stukjes papier uitprinten wil natuurlijk niet zeggen dat een reis van bijvoorbeeld Utrecht naar Londen (met NS, Thalys en Eurostar) door een reiziger niet als één reis wordt beschouwd. En dat is het natuurlijk ook.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Waarom de spoorwegen overal in Europa als één geheel zouden moeten worden beschouwd begrijp ik niet. Dat is in de luchtvaart of in het busvervoer ook niet zo en is iets dat jij dus zelf verzint. En waarom de EU zich daarmee zou moeten bemoeien begrijp ik niet omdat zij de spoorwegen niet subsidiëren. De EU bemoeit zich trouwens al sowieso met veel te veel zaken die hun niet aangaan.

Overigens als ik een concert misloop omdat de trein vertraging heeft krijg ik ook geen gratis kaartje voor het volgende concert. Dan kan ik ook niet zeggen dat het één tripje was.
Badge +3
Ik verzin dat niet. Dat hebben de gezamenlijke spoorwegen decennialang zo gedaan door de manier waarop de ticketing geregeld was. Dit alles vastgelegd in de CIV.
Door de komst van allerlei treincategorieën waarbij ticketprijs en zitplaatsreservering op een reserveringskaart worden geprint en er niet langer een doorgaand ticket + losse reservering werden geleverd hebben de spoorwegen zelf het goedwerkende systeem om zeep geholpen.

Verder is het natuurlijk opmerkelijk dat allerlei maatschappijen, waaronder NS, samenwerken binnen Railteam, maar het in de praktijk lelijk laten liggen. Railteam zou dan niet ronkende teksten als deze op de website moeten zetten:

Het lijkt op een doorzichtige truc dat NS International wel lid is van de alliantie maar NS Reizigers niet.
Reputatie 3
Die keuzevrijheid heb je in Duitsland alleen bij de allerdrukste kaartjes. Voor de rest geldt daar ook Zugbindung.
Maar die zugbindung geldt niet meer bij vertragingen door voorfagaande treinen. Daar wordt totaal niet moeilijk over gedaan.
Reputatie 7
Badge +3
Voor zover het te controleren valt wordt daar inderdaad niet moeilijk over gedaan. Maar bij vertragingen in het buitenland of bij een uitgevallen aansluitende bus wordt het een andere verhaal.
Reputatie 3
Uitzonderingen zijn er altijd op alles wel te vinden.

Reageer