beantwoord

Controle corona certificaat thalys parijs naar nederland door thalyspersoneel?

• 12 August 2021
  • 18 reacties
  • 465 Bekeken

Ik ga morgen terug van parijs naar Nederland (R’dam) met Thalys. Vanaf 8 aug heb je officieel een negatieve testuitslag nodig als je vanuti Frankrijk (‘geel’ land) terugkomt in Nederland. Mijn dochter van 13 is 1x gevaccineerd, maar dus nog niet volledig. Ik persoonlijk vind deze maatregel voor kinderen te veel van het goede - het betekent dat ik voor 30 euro test moet regelen terwijl ze en geen symptonen heeft en al half gevaccineerd. Weet iemand of in praktijk bij instappen in Parijs er gecontroleerd wordt op zo’n negatieve test?

icon

Beste antwoord door Vareo 12 August 2021, 15:35

Volgens de website van Thalys kun je daarop gecontroleerd worden door zowel personeel van Thalys als plaatselijke autoriteiten. Op station Paris Nord zijn normaal gesproken controles voordat je instapt. Heel goed mogelijk dat je zonder de benodigde documenten de trein niet in komt.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6

Volgens de website van Thalys kun je daarop gecontroleerd worden door zowel personeel van Thalys als plaatselijke autoriteiten. Op station Paris Nord zijn normaal gesproken controles voordat je instapt. Heel goed mogelijk dat je zonder de benodigde documenten de trein niet in komt.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 8 augustus j.l. is een vaccinatiebewijs of negatieve test verplicht om Nederland te mogen inreizen. Jouw mening of je het eens bent met deze regel is daarbij niet relevant. Ook niet of er wel of geen controle is.  En ook zonder symptomen kun je al besmet zijn.

Met deze maatregel hopen we te voorkomen dat reizigers vanuit het buitenland zorgen voor een nieuwe hoos aan besmettingen in Nederland.  

Ik heb site ed gelezen. Ik vroeg mij af wat in praktijk situatie is. Op heenweg werd er niets rond corona gecontroleerd op en rond thalys.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb site ed gelezen. Ik vroeg mij af wat in praktijk situatie is. Op heenweg werd er niets rond corona gecontroleerd op en rond thalys.

De praktijksituatie is dat er een vaccinatiebewijs of negatieve test moet zijn. Dit is niet vanwege eventuele controle, maar een maatregel in kader van de volksgezondheid. 

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of er op gecontroleerd wordt, maar ik ben bang dat dit niet het juiste forum is voor uw vraag. De meeste leden hier zijn nogal fel op de coronamaatregelen en zullen u vermanend toespreken.

edit: Zie hierboven, I rest my case :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet om vermanend toespreken. Het gaat om je aan de regels houden in het kader van de volksgezondheid. De maatregelen worden niet uitgevaardigd om burgers te pesten maar om ze te beschermen tijdens een pandemie.

Reputatie 6

Wat de praktijk is doet er niet aan toe. U loopt altijd het risico gecontroleerd te worden. Ikzelf zou dat risico niet nemen voor een paar tientjes. Maar het is aan u, ik ga daar verder niet over oordelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Op uw heenreis waren denk ik de nieuwe regels nog niet van toepassing. 

Vanaf 9 augustus is het verplicht om in het bezit te zijn van zowel een mondmasker alsook een geldig Europees digitaal coronacertificaat om toegang te krijgen tot onze treinen. Deze regel geldt voor elke reis, ongeacht de bestemming.

Deze beslissing werd genomen om te voldoen aan de nieuwe toegangsvereisten, die werden opgelegd door de verschillende landen, die Thalys doorkruist.

Deze verplichting is in Duitsland reeds ingegaan op zondag 1 augustus. Nederland volgt op zondag 8 augustus, Frankrijk op 9 augustus 2021.

De geldigheid van het Europees digitaal coronacertificaat kan worden gecontroleerd door de plaatselijke autoriteiten of door het personeel van Thalys. Ongeldige certificaten kunnen leiden tot boetes en weigering van toegang tot het land.

https://www.thalys.com/nl/nl/verkeersinfo/30564

Het is uw keus om 30 euro uit te geven voor een test of mogelijk meer moet betalen voor een boete of misschien geweigerd worden op het station en dan alsnog een test te laten afnemen. Het lijkt me ook een stuk relaxter reizen als je weer dat je aan alle regels voldoet.

En van de reizigers die besmet terug kwamen uit het buitenland kwam een groot deel uit Frankrijk. Na Na Griekenland en Spanje was dat nr 3 op de lijst. Niet zo gek dus dat een vaccinatiebewijs of negatieve test verplicht is nu.

Ik zou in Frankrijk toch enigszins terughoudend zijn, bij het zien van bijvoorbeeld deze video: https://twitter.com/RemyBuisine/status/1424678663245684741

Reputatie 7
Badge +3

Zou het draagvlak in Frankrijk groter worden wanneer ze gele hesjes uitdelen i.p.v. blauwe armbandjes?

Reputatie 6
Badge

Volgens mijn info klopt wat hierboven iemand ergens noemt; In FR worden bij de entree van de grandes gares de passes sanitaires controlee!

Dus dochterlief komt de statie niet eens op, billet valide ou non.

Reputatie 7
Badge +3

Benieuwd of dochter zonder test is ingestapt. De reis zou vandaag zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af hoe coulant de controleurs zijn wanneer er een meisje van 13 voor hun neus staat met slechts 1 vaccinatie en zonder geldige negatieve test. Misschien maken ze wel onderscheid tussen Fransen en buitenlanders.

Om dit topic netjes af te sluiten: ik heb gisteren besloten om mijn dochter toch maar te laten testen in Frankrijk. Er werd in de Thalys gecontroleerd op corona-pas door Thalys personeel. Niet bij het instappen in Parijs, maar nadat we uit Antwerpen richting Rotterdam vertrokken - dus op de grens. Dus achteraf toch juiste keuze om te testen. Ik weet niet wat ze doen als je niks kan tonen - ze kunnen je er niet meer uitzetten voor Nederland en weet niet of Thalys personeel hiervoor een boete mag schrijven. Voor alle duidelijkheid: ik ben voor vaccinatie en respecteer de maatregelen, maar zoals eerder gezegd vind ik de maatregel om het van een 13-jarige te vragen die nog niet eens de kans heeft gehad zich volledig te vaccineren en niet op volle discovloeren staante veel van het goede. Ook gelet op feit dat mensen die in de auto grens over gaan praktisch niet gecontroleerd worden. M.i. Hadden ze die regel net als de Fransen vanaf 1 september in moeten laten gaan voor kinderen. Ik realiseer mij dat er mensen zijn die daar anders over denken en vinden dat iedere regel strikt opgevolgd moet worden - ook als deze weinig zoden aan de dijk zet.

Reputatie 7
Badge +3

Over iedere maatregel kan tot in den treure gediscussieerd worden. Het is niet aan ons om te bepalen welke maatregel zoden aan de dijk zet. De ene maatregel zal achteraf meer zin gehad hebben dan de andere.

Het zwaartepunt van de controles leggen op het treinverkeer en de luchtvaart en niet op het personenautoverkeer is eenvoudig te verklaren. Mensen in een personenauto hebben tijdens de reis nauwelijks contactmomenten met anderen.

Reputatie 7

Ik vraag me af hoe coulant de controleurs zijn wanneer er een meisje van 13 voor hun neus staat met slechts 1 vaccinatie en zonder geldige negatieve test. Misschien maken ze wel onderscheid tussen Fransen en buitenlanders.

We hebben inmiddels de feedback gekregen. Waarvoor dank !

Ik ben er zelf over verbaasd, want ik had ingangscontrole verwacht. Het Gare du Nord heeft alleen maar Grandes Lignes en het onderdeel waar de treinen vertrekken is redelijk gemakkelijk af te grendelen. Dus nie…

Hoe dan ook: de kinderen van 12 tot 18 hoeven slechts een pass sanitaire te tonen vanaf 1 september. De demoiselle zou dus toch binnen hebben gemogen.

Ik kan inderdaad uit eigen ervaring vertellen, dat Franse controleurs inderdaad meestal een onderscheid maken tussen Fransen en mensen van gelijkaardige standing versus het tuig uit de rest van de wereld. Een karaktereigenschap die ik altijd heb gewaardeerd. 😛

Reputatie 7
Badge +3

Om dit topic netjes af te sluiten: ik heb gisteren besloten om mijn dochter toch maar te laten testen in Frankrijk. Er werd in de Thalys gecontroleerd op corona-pas door Thalys personeel. Niet bij het instappen in Parijs, maar nadat we uit Antwerpen richting Rotterdam vertrokken - dus op de grens. Dus achteraf toch juiste keuze om te testen. Ik weet niet wat ze doen als je niks kan tonen - ze kunnen je er niet meer uitzetten voor Nederland en weet niet of Thalys personeel hiervoor een boete mag schrijven. Voor alle duidelijkheid: ik ben voor vaccinatie en respecteer de maatregelen, maar zoals eerder gezegd vind ik de maatregel om het van een 13-jarige te vragen die nog niet eens de kans heeft gehad zich volledig te vaccineren en niet op volle discovloeren staante veel van het goede. Ook gelet op feit dat mensen die in de auto grens over gaan praktisch niet gecontroleerd worden. M.i. Hadden ze die regel net als de Fransen vanaf 1 september in moeten laten gaan voor kinderen. Ik realiseer mij dat er mensen zijn die daar anders over denken en vinden dat iedere regel strikt opgevolgd moet worden - ook als deze weinig zoden aan de dijk zet.

Je respecteert dus niet de maatregelen want je vindt het onzin om jouw dochter van 13 te laten testen. De enige reden waarom dochter getest is, is vanwege mogelijke controle, niet om te voorkomen dat zij mogelijk het virus vanuit Frankrijk mee zou nemen naar Nederland. Dat is waarvoor de maatregel bedoeld is: corona niet de grens over nemen, zoals vorig jaar gebeurde en nu ook weer gebeurt.

We hebben inmiddels de feedback gekregen. Waarvoor dank !

Ik ben er zelf over verbaasd, want ik had ingangscontrole verwacht. Het Gare du Nord heeft alleen maar Grandes Lignes en het onderdeel waar de treinen vertrekken is redelijk gemakkelijk af te grendelen. Dus nie…

Hoe dan ook: de kinderen van 12 tot 18 hoeven slechts een pass sanitaire te tonen vanaf 1 september. De demoiselle zou dus toch binnen hebben gemogen.

Ik kan inderdaad uit eigen ervaring vertellen, dat Franse controleurs inderdaad meestal een onderscheid maken tussen Fransen en mensen van gelijkaardige standing versus het tuig uit de rest van de wereld. Een karaktereigenschap die ik altijd heb gewaardeerd. 😛

Ferdinand, Je haalt enkele zaken door elkaar; Dit hele topic ging om controle ivm Nederlandse regels als je van Parijs naar Nederland komt - het gaat dus om een Nederlandse controle. Als je van Nederland naar Frankrijk gaat dan gelden de Franse regels. NB: Voor restaurants e.d. In Frankrijk geldt inderdaad dat voor 12-18 jarigen dit pas vanaf 1 september nodig is.

Overigens heb ik mijn dochter ook al op de heenweg laten testen in Nederland, omdat dat vereist wordt door Frankrijk voor reizigers uit  ‘rode’ landen - dit staat dus weer los van die pass sanitaire regels die voor iedereen (18+) nu in Frankrijk gelden. 

Reageer