controle coronabewijs Thalys naar Parijs | NS Community
beantwoord

controle coronabewijs Thalys naar Parijs


Hi!

ik ga met mijn vriend binnenkort met de trein naar Brive -la-gaillarde. 
We hebben beiden op dit moment geen geldig coronabewijs en online lees ik zoveel tegenstrijdige berichten. 
 

Ook hoor ik van mensen die naar frankrijk gevlogen hebben dat er niet gecontroleerd word. 
 

is er iemand die recent met de thalys gereisd heeft die mij kan vertellen of er nog actief gecontroleerd word op het coronabewijs?

 

alvast bedankt😊

icon

Beste antwoord door Tomas NS 19 July 2022, 20:52

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

Naar mijn weten is een coronabewijs niet meer verplicht in de trein in Frankrijk.

Goedenavond EefinRdam en welkom bij onze Community.

 

Wat een fijn vooruitzicht om naar Frankrijk te gaan!

Wat betreft de inreisrestricties van Frankrijk wil ik je adviseren om uit te gaan van de informatie van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarin staat momenteel vermeld dat alle reizigers een dergelijk bewijs moeten hebben. De informatie die ik heb is dat het steekproefsgewijs kan worden gecontroleerd. Ik vraag me daarbij wel af of dit de beste plek is voor je vraag, want ook wij gaan uit van de regels van de plaatselijke overheid en niet van de aanwezigheid van controle (of een gebrek daaraan).

Wat Vareo zegt klopt ook, maar dat gaat om reizen binnen Frankrijk en in dit geval gaat het dus om reizen naar Frankrijk.

Reputatie 7
Badge

Ik heb verder gekeken en bij het binnenkomen van Frankrijk moet je inderdaad een coronapas bij je hebben. Geen idee in hoeverre er gecontroleerd wordt. Maar ik ga er van uit dat als er controle komt je een probleem hebt als je geen coronapas kan tonen.

Badge +3

Kan je nog een verlopen coronabewijs tonen (bijv. een vaccinatiekaartje)?

Of anders een negatieve test (helaas niet gratis), die dan 48 uur geldig is?

En dan informeren bij je bestemming (hotel?) wat daar nodig is… 

Reputatie 7

Astemblief.

 

 

Pour les voyageurs non vaccinés, l’obligation de présenter un test négatif pour se rendre en France demeure, mais les mesures à l’arrivée (test, isolement) sont levées lorsqu’ils viennent de pays de la liste « verte

 

 

 

en ook

 

 

 

Les voyageurs non vaccinés doivent présenter, à la compagnie de transport et aux autorités de contrôle à la frontière, le résultat négatif d’un test PCR de moins de 72 heures ou d'un test antigénique de moins de 48 heures

 

 

Dus ja… je zal aan het Thalyspersoneel een officieel bewijs van een stokje in je neus moeten tonen.

 

Nu voor de vraag of dat ook daadwerkelijk wordt opgevorderd. Dat is cultureel bepaald en hangt van de nationaliteit van de controleur af.

De Fransen zijn altijd heel correct en willen dus graag `vos documents` zien.

De Belgen nemen altijd graag nen stomme ollander te grazen.

De Nederlandse conducteurs controleren altijd vol enthousiasme en zorgen er altijd voor, dat er niemand ten onrechte in de eersteklasse reist.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Alleen mensen zonder geldig inentingsbewijs moeten een recente negatieve test laten zien. Het ingevulde gele boekje voldoet, de meeste mensen zijn gevaccineerd. Of er controle is of niet, is niet zo relevant, de zaken moeten op orde zijn. Daar is iedereen zelf verantwoordelijk voor, het is geen pampermaatschappij. De vraag hoeft ook niet gesteld te worden. Frankrijk gaat over zijn eigen regels en die zijn zeer te billijken. Als u daar niet aan wilt of kunt voldoen, heeft u er niets te zoeken en de regels in Frankrijk, dat maken de Fransen nog altijd zelf uit.

Ik waardeer je humor @Ferdinand Delasoie 

Reputatie 7
Badge

In de trein zelf wordt er niet op gecontroleerd. Afgelopen mei ook geen controle op Gare du Nord gezien. Afgelopen september werd er bij aankomst wel op QR gecontroleerd.

Een antigeen-test volstaat volgens mij (toen ik het in mei uitzocht in ieder geval). Het is nu eenmaal zoals het is.

Reputatie 5

Alleen mensen zonder geldig inentingsbewijs moeten een recente negatieve test laten zien. Het ingevulde gele boekje voldoet, de meeste mensen zijn gevaccineerd. Of er controle is of niet, is niet zo relevant, de zaken moeten op orde zijn. Daar is iedereen zelf verantwoordelijk voor, het is geen pampermaatschappij. De vraag hoeft ook niet gesteld te worden. Frankrijk gaat over zijn eigen regels en die zijn zeer te billijken. Als u daar niet aan wilt of kunt voldoen, heeft u er niets te zoeken en de regels in Frankrijk, dat maken de Fransen nog altijd zelf uit.

Ik waardeer je humor @Ferdinand Delasoie 

Zit er eigenlijk nog een maximale geldigheidstermijn op vanaf wanneer je de laatste vaccinatie/booster gehad hebt? Anders denk je misschien dat je een geldig bewijs hebt, terwijl dat officieel niet zo is.

Ik dacht eigenlijk in Frankrijk geldig tot 9 maanden na de laatste prik. Zoiets had ik destijds begrepen, maar misschien dat dat weer veranderd is of überhaupt niet zo geweest is.

Ik zie nergens iets staan over beperkte geldigheid van vaccinatie + booster. Alleen dat de booster binnen 9 maanden na de originele vaccinatie moet hebben plaatsgevonden. Zoals ik het lees zijn alle volledige vaccinaties (2x Pfizer of 2x Astra/Pfizer etc) + booster nog geldig om naar Frankrijk te mogen reizen.

You are considered fully vaccinated:

  • 28 days after one dose of the Janssen vaccine.
  • 7 days after the second dose for the other vaccines recognized by the European Medicines Agency (EMA) (Pfizer/Comirnaty, Moderna, AstraZeneca/Vaxzevria/Covishield).
  • For people who have received all the required doses of a vaccine authorized by the WHO which has not been recognized by the EMA, 7 days after one additional dose of a messenger RNA vaccine recognized by the EMA.

Since 1 February 2022, people aged 18 or over who wish to enter French territory must have received a booster dose of an mRNA vaccine no later than 9 months after the last required dose to be considered fully vaccinated

Reputatie 7

Correct. Als je braaf je drie prikken hebt gehaald, dan ben je compleet gevaccineerd volgens de Fransen.
Daar zit - tot op heden - geen verdere geldigheidsdatum op.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wij zijn gisteren met de auto van Engeland naar Frankrijk gereis via de Eurotunnel. Ik hoefde niet nogmaals onze vaccinatiebewijzen (basisserie + booster) te uploaden nadat we dat al in april hadden gedaan.

Vooralsnog is er geen einddatum voor de boostervaccinaties vastgesteld en zijn QR-codes onbeperkt geldig. Het zou me niet verbazen wanneer daar in EU-verband in een later stadium een wijziging in gaat plaatsvinden. Maar dat zal pas gebeuren nadat gesteld is dat iedereen die de booster heeft gehad ook het dringende advies heeft gekregen om de herhaalprik (2e booster) te halen.

Reageer