beantwoord

Controle vervoerbewijs grenstraject?

• 20 december 2016
  • 16 reacties
  • 793 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Is de NMBS bevoegd om voor het Nederlandse deel van een Nederlands-Belgisch grenstraject vervoerbewijzen te controleren en eventueel een boete te geven? Zo ja, zijn er dan afspraken tussen NS en NMBS welke vervoerbewijzen daar geldig zijn?

Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/grensabonnement-niet-geldig-volgens-nmbs-30326. bijdragevandennis
icon

Beste antwoord door Miriam NS 15 januari 2017, 14:36

Voor de volledigheid plaats ik ook hier even de terugkoppeling die ik heb ontvangen.

UPDATE: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er is contact geweest met NMBS en hieruit blijkt het volgende. In het geval van grensarbeider zijn er twee aangewezen mogelijkheden voor een grensoverschrijdend traject in abonnementsvorm:

1. Combinatie van een NS abonnement tot Roosendaal en een NMBS abonnement vanaf Roosendaal.
2. Combinatie van twee grensabonnementen. Dus zowel een NS als een NMBS abonnement dat tot de grens geldig is.

In het geval punt 1 is alles in orde. De treinreiziger reist op het Belgisch netwerk met een MOBIB-kaart en voor het traject tussen Roosendaal-grens en Roosendaal heeft de reiziger ook een papieren validatie teneinde de controle ook door NS-treinbegeleiders mogelijk te maken. In het geval punt 2 reist de treinreiziger tussen Roosendaal en Roosendaal-grens enkel met een OV-chipkaart (zonder papieren validatie) die tot op heden door de NMBS-treinbegeleiders ook niet kan worden gecontroleerd.

De treinbegeleiders van NMBS zijn op de hoogte dat ze zich in dit geval soepel dienen op te stellen. Middels een flasbericht naar alle treinbegeleiders is dit op vrijdag 13 januari 2017 nogmaals onder de aandacht gebracht. Er is dus niets veranderd in de voorwaarden en het personeel is hiervan op de hoogte gebracht. Mocht je toch ervaren dat dit tijdens je reis anders is dan hoor ik het graag. We kunnen dit dan direct doorgeven aan de collega's bij NMBS.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 3
(Mijn bijdrage gaat over Maastricht - Luik):
Wat ik weet, is dat NMBS wel kaartjes mag controleren (zij voeren immers de concessie uit), maar dat niemand OV-chipkaartuitleesapparatuur heeft. Als ik dus naar Eijsden reis, komt de TBG op een gegeven moment langs en ik geef mijn chipkaart. Hij kijkt dan eens en geeft hem weer terug. Zij kunnen dus niet controleren of ik de waarheid spreek, daarom kan ik ook als ik wil eerste klas gaan zitten. Op Maastricht - Luik worden er dus geen boetes uitgedeeld, simpelweg omdat je geen OV-chipkaart kan uitlezen.
Reputatie 6
Badge +2
We kunnen dus onderscheiden het probleem op het traject Maastricht - Eijsden (geldige check-in en geldig Grensabonnement niet te controleren) en op het traject Eijsden - Visé grens (geldig Grensabonnement niet te controleren). Mogelijk accepteert de NMBS in het eerste geval wel, maar in het tweede geval niet (meer) dat geen controle mogelijk is.

Onduidelijk is of de NMBS zich niet meer houdt aan afspraken met NS over het Grensabonnement, of dat er nooit afspraken over gemaakt zijn. Dat laatste zou bijvoorbeeld kunnen als NS van mening is dat de NMBS niet bevoegd is om voor het Nederlandse deel van een Nederlands-Belgisch grenstraject vervoerbewijzen te controleren.

Het belang van NMBS bij controle voor Nederlandse trajectdelen hangt ook af van of en hoe de NMBS vergoed wordt voor vervoersdiensten waarvoor ze niet rechtstreeks van de reiziger inkomsten ontvangen. Is dat op basis van inkomsten die NS daarvoor binnen krijgt, of op basis van schattingen van inkomsten die NS daarvoor binnen zou moeten krijgen als niemand zwart rijdt? bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +1
Als student woonde ik in Enschede. Daar kun je met de Duitse trein naar Glanerbrug (is nog Nederland). De Duitse controleurs hadden ook geen opties om de Nederlandse OV-chipkaart te lezen. Ik ken mensen die de controleurs hebben wijsgemaakt dat zij met hun abonnement hun fietsen mee mochten nemen in de spits... Er werd overigens bijna nooit gecontroleerd op het stuk tot Gronau.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik dus naar Eijsden reis, komt de TBG op een gegeven moment langs en ik geef mijn chipkaart. Hij kijkt dan eens en geeft hem weer terug.
Maastricht-Eijsden is toch nog wat anders aangezien dat gewoon binnenlands vervoer is onder verantwoordelijkheid van NS. Dat de NMBS de treinen en het personeel levert doet daar niets aan af.
Ik ga dit verder uitzoeken en heb dit ook aangegeven in het topic waar Dennis naar linkt. Zodra ik meer weet zal ik dit laten weten.
Reputatie 7
Badge +4
(Mijn bijdrage gaat over Maastricht - Luik):
Wat ik weet, is dat NMBS wel kaartjes mag controleren (zij voeren immers de concessie uit), maar dat niemand OV-chipkaartuitleesapparatuur heeft. Als ik dus naar Eijsden reis, komt de TBG op een gegeven moment langs en ik geef mijn chipkaart. Hij kijkt dan eens en geeft hem weer terug. Zij kunnen dus niet controleren of ik de waarheid spreek, daarom kan ik ook als ik wil eerste klas gaan zitten. Op Maastricht - Luik worden er dus geen boetes uitgedeeld, simpelweg omdat je geen OV-chipkaart kan uitlezen.

Vergeet dat laatste maar. Informeer eens bij sommige reizigers naar Eijsden ;-)
Er zijn vaak mobiele teams van V en S aanwezig op het traject Maastricht-Eijsden.. Die kunnen de Nederlandse kaartjes wel controleren en ze beboeten frequent. Domweg omdat mensen niet altijd worden gecontroleerd en de gok maar nemen. Het is een grenstraject en dat is altijd wat spannend.
Ze kunnen dus ook zien dat u eventueel ten onrechte in de eerste klas zit. Omdat het Nederlandse traject relatief kort is, zijn ze met vier man. De bevoegdheid om te controleren is er dus klaarblijkelijk. Tot Eijsden reis je op de voorwaarden van NS, je kunt daar in- en uitchecken.
De NMBS op dit traject heeft geen apparatuur om de chipkaart uit te lezen, in tegenstelling tot de conducteurs op de Beneluxtrein. Ze controleren wel vaak tussen Eijsden en Visé of het stukje tot of van Visé is gedekt.
De Nederlandse en Belgische conducteurs op de Benelux hebben bij mijn weten in beide landen dezelfde bevoegdheden. De Belgische medewerkers controleren op deze trein in Nederland bijvoorbeeld ook Dalvrij in combinatie met een e-ticket en een Belgische pass. Ze zijn op de hoogte van de regels.
Reputatie 3
De keren dat ik in die treinen reisde, had ik altijd een TBG aan boord. Op Eijsden weleens een V&S-mannetje gezien, maar aan boord nog nooit. @Tamzin: dat klopt, ik had het ook over het uitvoeren van de concessie, niet wie de concessie bezit. Abellio bezit de concessie voor TAG en levert de treintjes, maar NS voert de dienst uit.
Gek dat dit dan blijkbaar op 1 traject wel kan, maar bij de grensovergang Roosendaal zoiets niet is te realiseren.
Is de NMBS bevoegd om voor het Nederlandse deel van een Nederlands-Belgisch grenstraject vervoerbewijzen te controleren en eventueel een boete te geven? Zo ja, zijn er dan afspraken tussen NS en NMBS welke vervoerbewijzen daar geldig zijn?

Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/grensabonnement-niet-geldig-volgens-nmbs-30326. bijdragevandennis

Zover ik weet is dit trouwens in strijd met het Benelux-verdrag.
Reputatie 7
@grensarbeider dat is niet gek, Eijsden is de laatste Nederlandse plaats op die lijn. V&S gaat niet de grens over. Roosendaal is ook het laatste station voor de grens, ook hier gaat V&S de grens niet over.

Overigens zijn de NS BOA's allemaal bevoegd op Nederlands grondgebied, voor Openbaar Vervoer. Dus op een Belgische trein in Nederland zou je gewoon kunnen handhaven..
Reputatie 3
Wat ik dan zelf altijd wel frappant vind, is dat Railcatering wél de grens over gaat (lees: naar Antwerpen).
UPDATE: Ik ben nog in overleg met de verantwoordelijke afdeling. Wordt vervolgd.
UPDATE: Ik ben nog in overleg met de verantwoordelijke afdeling. Wordt vervolgd.
Ik hou het in het oog... Bedankt voor je inzet tot dusverre...
Voor wie het hieraan gelinkte topic (zie eerste posting) niet verder heeft gevolgd, er is nog geen antwoord, maar wel update:
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/grensabonnement-niet-geldig-volgens-nmbs-30326
Bedankt hiervoor 🙂
Voor de volledigheid plaats ik ook hier even de terugkoppeling die ik heb ontvangen.

UPDATE: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er is contact geweest met NMBS en hieruit blijkt het volgende. In het geval van grensarbeider zijn er twee aangewezen mogelijkheden voor een grensoverschrijdend traject in abonnementsvorm:

1. Combinatie van een NS abonnement tot Roosendaal en een NMBS abonnement vanaf Roosendaal.
2. Combinatie van twee grensabonnementen. Dus zowel een NS als een NMBS abonnement dat tot de grens geldig is.

In het geval punt 1 is alles in orde. De treinreiziger reist op het Belgisch netwerk met een MOBIB-kaart en voor het traject tussen Roosendaal-grens en Roosendaal heeft de reiziger ook een papieren validatie teneinde de controle ook door NS-treinbegeleiders mogelijk te maken. In het geval punt 2 reist de treinreiziger tussen Roosendaal en Roosendaal-grens enkel met een OV-chipkaart (zonder papieren validatie) die tot op heden door de NMBS-treinbegeleiders ook niet kan worden gecontroleerd.

De treinbegeleiders van NMBS zijn op de hoogte dat ze zich in dit geval soepel dienen op te stellen. Middels een flasbericht naar alle treinbegeleiders is dit op vrijdag 13 januari 2017 nogmaals onder de aandacht gebracht. Er is dus niets veranderd in de voorwaarden en het personeel is hiervan op de hoogte gebracht. Mocht je toch ervaren dat dit tijdens je reis anders is dan hoor ik het graag. We kunnen dit dan direct doorgeven aan de collega's bij NMBS.

Reageer