Corona en Interrail

• 8 juni 2020
  • 40 reacties
  • 969 Bekeken

Reputatie 1

Vrienden van mij willen in augustus gaan Interrailen. Via hun website interrail.eu is te lezen dat zachtjes aan aangemoedigd wordt om in ieder geval te overwegen om zo'n reis te maken.

Zelf ben ik uitgenodigd om mee te gaan met hen. Aan de ene kant is het natuurlijk enorm aanlokkelijk om te gaan, aan de andere kant zijn er even grote bezwaren. Er is nog weinig bekend over corona en de trein, laat staan in het buitenland, dus de risico's zijn ook aanzienlijk.

Daar staat dan weer tegenover dat augustus nog twee maanden ver is. Als de neergang van het virus zich in Europa doorzet zoals nu, biedt dat perspectief voor een dergelijke trip.

Hoe denken jullie over zo'n reis?

Het gaat hier vooral om het buitenlandse deel, uiteraard.

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou het lekker een jaartje aanzien en deze zomer niet gaan interrailen. Er zijn nog enorm veel onzekere factoren. Onbekend is ook in hoeverre de virusoverdracht plaatsvindt in de zomer. Verder is in het buitenland minder goed te overzien wat er lokaal aan de hand is en waar de drukke en dus te vermijden plaatsen zijn.

Zorg in ieder geval voor een goede reisverzekering inclusief repatriëring voor het geval je ziek wordt in het buitenland.

Reputatie 5
Badge

Die IR kan je desnoods 2 min voor vertrek kopen (in een INTern. station met die tickets), dus daar hoef je nu nog lang niet over te besluiten.

Ik zou dus gewoon wachten en wel plan B maken voor het geval het toch niet zo doorgaat. Er kan een hele hoop veranderen in die 2 mnd-weet je nog hoe het op 8/4 er voorstond?

De site die jij nu noemt is kort gezegd bagger, wordt sinds ruim 1 jaar geheel in INDIA bestuurd, incl dat zgn. ´help-centre´. Er zijn 2 sites die ook in NL door hele ervaren treintjerezigers (een beetje neigend naar vakidioten) info kunnen geven: forum worldonrails.nl en het engelse (met google in elke taal) rail.cc (forum). kan je als dit fenomeen je nog geheel onbekend is alvast wat voorlezen en dan niet alleen als alles enkel positieve propaganda.

Reputatie 7
Badge +3

Dat 2 minuten voor vertrek kopen is een leuk theoretisch verhaal. Maar als je je reis wilt beginnen met een trein waarvoor je verplicht moet reserveren, zoals voor Thalys, dan is er maar een beperkt aantal tickets tegen Pass-tarief te koop. Dan kun je een behoorlijke teleurstelling krijgen wanneer je op je vertrekstation te horen krijgt dat je niet mee kunt.

Reputatie 5

Tja, ik heb dus een mail ontvangen van interrail met daarin een oproep een pass te kopen en een reis plannen. Zijn ze wel goed wijs? Of hebben ze geld tekort en proberen ze op die manier wat geld binnen te harken……………...

Reputatie 7
Badge +3

Wil er nog iemand gaan interrailen na het lezen van deze pagina? https://www.interrail.eu/en/coronavirus-information-centre?x234

Reputatie 7

Als je al vergevorderde plannen had om dit jaar op Interrail te gaan en je geen zorgen maakt over de hele corona-heisa, hoef je je plannen absoluut niet te laten verpesten.

Reputatie 7
Badge +3

Prima idee om het virus weer te gaan verspreiden in Europa.

Reputatie 7

Het virus is voor mijn generatie allang over. Genoeg is genoeg.

Reputatie 6
Badge +1

Het virus is voor mijn generatie allang over. Genoeg is genoeg.

Dat vind ik een vrij egoïstische opmerking. Als het virus, volgens jou, voor jouw generatie over is betekent dat niet dat je mensen uit andere generaties niet kan besmetten of bij kan dragen aan een besmetting.

Reputatie 7

We kunnen het niet laten gebeuren dat heel 2020 als jaar straks afgeschreven moet. Er moeten weer feestjes en vakanties gepland gaan worden, anders hebben we nog jaren last van deze onzin. Dus genoeg is genoeg, we kunnen de komende maanden weer op vakantie dus dan wordt het tijd dat mensen dat ook weer gaan doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het virus besmet bijna alle generaties, alleen worden er meer ouderen zo ernstig ziek dat ze moeten worden opgenomen in een ziekenhuis, op de IC belanden of er aan overlijden.

Tenzij je in leeftijdsgroep van onder de 14 jaar valt heb je gewoon kans om besmet te raken. 

En voor 1 juni werden mensen met milde klachten niet getest, dus is het de verwachting dat in de jongere leeftijdsgroepen er meer besmet zijn geweest dan in de officiele cijfers naar voren komt, die hadden vaker maar milde kalchten en werden dan niet getest. 

Reputatie 7

Genoeg reden om je zorgen te maken dus, als je op zoek bent naar beangstigende data. Maar volgens mij is juist het idee van dat topic dat dat echt niet nodig is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik maak me niet echt zorgen, maar ik zal ook niet bewust het risico gaan opzoeken. Nu trekt een Interrail reis me toch al niet, maar gezien de situatie zou ik nog minder geneigd zijn om te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@MJL Dit topic gaat over de vraag van @Acchero: “Hoe denken jullie over zo’n reis?” Daar wordt door bijna iedereen een serieus antwoord op gegeven.

Reputatie 6

Dat Interrail heel enthousiast ticketjes verkoopt is geen enkele positieve aanwijzing, dat interrailen een goed idee is.

Ryanair verkoopt al vrolijk ticketjes naar Griekenland. Ik heb hun eerste spam al binnen. Maar de Nederlanders mogen Griekenland niet eens in (enfin… tenzij onmiddellijk in quarantaine).

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt sterk af van waar je naar toe wil. Als je kijkt naar de cijfers dan zijn vooral landen als de UK,  Zweden, Frankrijk, Spanje en Italië nog steeds behoorlijk hoog risico terwijl bijv. Midden- en Oost-Europa weinig risico hebben. Het probleem is daarbij dat de reisadviezen van de overheid niet gebaseerd zijn op daadwerkelijke risico's maar op politieke en economische overwegingen.

Het hangt sterk af van waar je naar toe wil. Als je kijkt naar de cijfers dan zijn vooral landen als de UK,  Zweden, Frankrijk, Spanje en Italië nog steeds behoorlijk hoog risico terwijl bijv. Midden- en Oost-Europa weinig risico hebben. Het probleem is daarbij dat de reisadviezen van de overheid niet gebaseerd zijn op daadwerkelijke risico's maar op politieke en economische overwegingen.

Dus feitelijk zeg je: ga niet op reis. Ik vind het niet verstandig zou zeker niet bijvoorbeeld op de cijfers van Hongarije willen afgaan. Misschien nog niet zo erg als Brazilië maar toch. Tsja de premie voor de repatriëringsverzekering zou zomaar behoorlijk in de papieren kunnen gaan lopen de komende vakantieperiode. (zo je hem al kan afsluiten). Ik sla het buitenland (nou ja misschien in oktober of zo even de grens met de trein over naar Duitsland of België) dit jaar even over. Zag gisteren op tv dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong

Ik zou toch liever naar Hongarije gaan dan bijv. naar Frankrijk waar de cijfers nog steeds echt slecht zijn. Of ik zelf überhaupt op reis zou gaan is iets anders. Op de adviezen van de overheid ga ik in ieder geval niet af omdat die zoals gezegd totaal niet objectief zijn over de risico's.

Reputatie 7
Badge +3

Er gaan volgens een enquete van EenVandaag inderdaad minder mensne op vakantie naar het buitenland en van degenen die wel gaan gaan meer mensen dan anders met de auto ipv het vliegtuig. Dat vliegtuigen wel gewoon vol mogen stelt mensen denk ik niet gerust, ondanks het argument van de ventilatie. Voor veel mensen is het nu nog een te groot risico, maar ook de beperkende maatregelen in een land zullen meespelen. Mensen willen niet als er ergens een uitbraak is vast komen te zitten in een land, of in hotel of resort in quarantaine moeten En stel dat je opeens terug moet, met een auto ben je niet afhankelijk van of er nog vluchten gaan of dat daarop plek is. 

Duitsland wordt aangegeven als een veilig land, maar zojuist hoorde ik dat daar de R0 juist weer omhoog is gegaan naar boven de 1. Even gekeken, 4/6 was die nog 0,57 en 8/6 toch weer 1,11. Maar net als in Nederland zijn er daar gedeeltes waar het virus veel minder hard heeft toegeslagen.

Ik was toch al niet van plan naar het buitenland te gaan ook zonder Corona, dus nu ook niet.

Mooi staatje Momo. Ik heb nog een voucher van half maart van mijn geplande trip naar Warschau, maar die ga ik zeker dit jaar niet gebruiken. Wel apart dat in Duitsland de regio Bayern het hardst getroffen is. Ik dacht dat de bevolkingsdichtheid in NRW een stuk hoger was. Er zijn daar een aantal grote steden in een omtrek van 50 km. In Bayern kom ik niet veel verder dan München.

Reputatie 7
Badge +3

Wel apart dat in Duitsland de regio Bayern het hardst getroffen is. Ik dacht dat de bevolkingsdichtheid in NRW een stuk hoger was. Er zijn daar een aantal grote steden in een omtrek van 50 km. In Bayern kom ik niet veel verder dan München.

Beieren en ook Baden-Württemberg zijn zwaar getroffen omdat traditioneel erg veel mensen daar tijdens de carnaval in Tirol en in de Dolomieten gaan skiën. Beieren heeft overigens 13 miljoen inwoners, NRW 17 miljoen.

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk is die voucher nog langere tijd geldig.  

Ik vind het heel opvallend dat er zulke grote verschillen zijn in Duitsland. Het verschil tussen de zwaarst getroffen met de minst getroffen is zo ontzettend groot. Maar ook in Nederland is het verschil tussen Brabant en Groningen erg groot.

Wel apart dat in Duitsland de regio Bayern het hardst getroffen is. Ik dacht dat de bevolkingsdichtheid in NRW een stuk hoger was. Er zijn daar een aantal grote steden in een omtrek van 50 km. In Bayern kom ik niet veel verder dan München.

Beieren en ook Baden-Württemberg zijn zwaar getroffen omdat traditioneel erg veel mensen daar tijdens de carnaval in Tirol en in de Dolomieten gaan skiën. Beieren heeft 13 miljoen inwoners, NRW 17 miljoen.

Ik was die zieke barkeeper inmiddels al weer vergeten. Ik denk dat die man zo'n beetje de grootste besmettingsbron is geweest in Europa. 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200318_04893587

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk is die voucher nog langere tijd geldig.  

Ik vind het heel opvallend dat er zulke grote verschillen zijn in Duitsland. Het verschil tussen de zwaarst getroffen met de minst getroffen is zo ontzettend groot. Maar ook in Nederland is het verschil tussen Brabant en Groningen erg groot.

Er zijn ook grote verschillen in aantallen inwoners. NRW heeft er 17 mln, Mecklenburg-Vorpommern 1,6 mln en Bremen maar 0,5 miljoen. Procentueel zijn er in Bremen dan ook meer mensen besmet geraakt dan in NRW. Die procentuele getallen moet je ook in het oog houden als toch wilt gaan interrailen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook in Frankrijk zijn er enorme regionale verschillen. 

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_France

En ook daar is de verspreiding het grootst geweest net voor en tijdens carnaval.

Als je naar Frankrijk wilt deze zomer dan zou ik in de buurt van de Atlantische kust blijven. Ik zou zeker niet naar de Elzas gaan.

@Pingpong Je moet wel een heel vreemde reisverzekering hebben wil repatriëring niet zijn inbegrepen. De verzekeraars moeten dat ook makkelijk kunnen betalen. Ga maar eens na hoeveel geld van de doorlopende reisverzekeringen ze in kas hebben van premies die wel betaald zijn maar waarvan de afgelopen maanden (bijna) niets is hoeven te worden uitgekeerd.

Reageer