beantwoord

Creditcardgegevens

• 27 juli 2020
  • 9 reacties
  • 453 Bekeken

Vandaag wilde ik mij internationale reis naar Antwerpen verzetten. Dat ging niet online dus ik belde. Ik kreeg een aardige medewerker aan de lijn en alles werd besproken. Mijn gegevens werden gecomplementeerd en er werd gekeken welke datum dan mogelijk was. Alleen ik moest wel extra kosten betalen. Dat leek mij geen probleem alleen dat dan wel mijn creditcardnummer nodig was en de bijbehorende CVC code. En dat ging mij te ver om dit zo maar door te geven. Daar ben ik dus gestopt met mijn omboeking. De medewerker van de NS begreep het en zei dat er meerdere (oudere) mensen op dit punt aangekomen afhaken. Ik heb daarna de bank gebeld of zij hier eerder van gehoord hadden. De medewerker kon mij niet veel vertellen. Ik vraag mij af hoe de security binnen de NS op dit punt geregeld is en in hoeverre dat dit proces compliant is met een 3-weg beveiliging. 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 augustus 2020, 16:35

Update: Naar ik heb begrepen is het eigenlijk puur de regels waar medewerkers zich aan moeten houden. Zo dienen een eventuele opname van het gesprek voor trainingsdoeleinden te pauzeren, mogen de cijfers niet herhalen zodat niemand kan meeluisteren en wordt het verder nergens genoteerd. Als Klantenservicemedewerkers gaan we überhaupt om met privacy-gevoelige informatie, waarvoor we contracten ondertekend hebben om daar vertrouwelijk mee om te gaan. Uiteindelijk is het telefonisch geven van credit card informatie dus wel een beetje op goed vertrouwen.

Dat gezegd hebbende wordt er gewerkt aan een verandering in het telefonische betalingsproces, waardoor de medewerker ook geen credit card informatie meer te horen krijgt. Dan is het echt een ‘waterdicht’ proces.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tegenwoordig is het gebruikelijk dat in plaats van SOF (Signature om File) er om de CVC gevraagd wordt bij transacties via de telefoon. Je kunt immers als klant geen PIN-code invoeren of een handtekening zetten. 

Ieder bedrijf dat creditcards accepteert moet zich aan de regels houden en heeft absoluut geen zin in betwiste transacties.

De kans dat een professioneel bedrijf als NS misbruikt maakt van deze gegevens is heel klein. Als je je Creditkaart afgeeft in hotel of restaurant kunnen ze de CVC-code ook zien. Je hebt zelf de verantwoordelijkheid om elke maand te kijken of er onterechte afschrijvingen op het maandoverzicht van je creditcard staan. Je kunt deze betwisten. Vaak is dit gewoon ongedaan te maken als je hiervoor binnen niet al te lange tijd contact opnemen met je creditkaart maatschappij.

Goedenavond Johanna2020 en welkom bij de NS Community!

Ik ben bang dat ik hier zelf geen antwoord op kan geven, gezien geen van de Moderators de bevoegdheden heeft om boekingsaanpassingen te doen. Ik begrijp van een collega die dit wel kan dat er bepaalde maatregelen genomen worden om mogelijke misbruik van creditcard gegevens zoveel mogelijk te voorkomen, maar wat de exacte maatregelen zijn zal ik voor je moeten navragen. Zodra ik hier meer informatie over heb zal ik dat hier terugkoppelen.

Update: Naar ik heb begrepen is het eigenlijk puur de regels waar medewerkers zich aan moeten houden. Zo dienen een eventuele opname van het gesprek voor trainingsdoeleinden te pauzeren, mogen de cijfers niet herhalen zodat niemand kan meeluisteren en wordt het verder nergens genoteerd. Als Klantenservicemedewerkers gaan we überhaupt om met privacy-gevoelige informatie, waarvoor we contracten ondertekend hebben om daar vertrouwelijk mee om te gaan. Uiteindelijk is het telefonisch geven van credit card informatie dus wel een beetje op goed vertrouwen.

Dat gezegd hebbende wordt er gewerkt aan een verandering in het telefonische betalingsproces, waardoor de medewerker ook geen credit card informatie meer te horen krijgt. Dan is het echt een ‘waterdicht’ proces.

Reputatie 7
Badge +3

Interessant. Hoe gaat bestelling via de telefoon werken zonder dat een medewerker informatie over de creditcard krijgt? Op de een of andere manier zal toch bevestigd moeten worden dat de kaarthouder degene is die de boeking maakt.

Reputatie 7
Badge +3

Interessant. Hoe gaat bestelling via de telefoon werken zonder dat een medewerker informatie over de creditcard krijgt? Op de een of andere manier zal toch bevestigd moeten worden dat de kaarthouder degene is die de boeking maakt.

Dat zal net zo gaan als alles wat telefonisch besteld wordt met akkoordverklaring opgenomen op een bandje.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zal er toch een procedure moeten zijn waarbij de gegevens van de kaarthouder geverifieerd moeten worden. Dan kan niet anders dan dat de kaarthouder via de telefoon gegevens moet doorgeven. Dat gebeurt dan niet tegenover een mens van vlees en bloed maar wel tegen een computer. 

Ik vraag me af of mensen die hun gegevens niet via de telefoon willen doorgeven aan een mens dat dan wel aan een geautomatiseerd systeem willen doen.

Badge +3

Eventueel kan het door de 16 cijfers van de kaart in te laten toetsen op een telefoon, waarbij de medewerker dan de naam van de kaarthouder te zien krijgt.

Na deze gegevens herhaald te hebben nog even de CVC (of pincode) intoetsen ter bevestiging en voilá.

Maar dat is in feite dus hetzelfde, de computer weet uiteindelijk alles van je.

Reputatie 7
Badge +3

Precies wat ik me ook afvroeg. Wanneer je bang bent om je creditcard te gebruiken omdat een bedrijf dan je creditcardgegevens heeft dan is dat niet het juiste betaalmiddel voor je.

Reageer