Creditkaartgegevens bij bijboeken stoel | NS Community

Creditkaartgegevens bij bijboeken stoel

  • 22 November 2022
  • 6 reacties
  • 160 Bekeken

Hallo,

Zojuist heb ik een stoel bijgeboekt op een internationale reis waarbij de enige manier was om met de creditkaart te betalen, telefonisch. Hebben meer mensen dit ervaren en is dit niet raar? Achteraf vind ik dit eigenlijk helemaal niet fijn.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is de "normale” procedure bij een telefonische reservering dat je na de creditcardbetaling de bescheiden via e-mail of post ontvangt. De betaling heeft dan al plaatsgevonden.

Telefonisch reserveren is natuurlijk nauwelijks nog aan de orde. Bijna iedereen reserveert tegenwoordig via het wereldwijde web. Het zou voor de consument heel fijn zijn wanneer je zonder tussenkomst een stoel zou kunnen bijboeken in je dossier. Dan heb je dat Service Centre helemaal niet nodig.

Reputatie 7

Het komt inderdaad voor, maar de normale methode is toch echt, dat er na het gesprek onmiddellijk een e-mail in je brievenbus valt met daarin het dossiernummer, de afgenomen dienst en een link of instructies om te betalen via een beveiligde website.

 

Ik heb gelukkig geen schade geleden, want ik werd onmiddellijk gebeld door iemand van de fraudedienst van de Postbank om te vragen of ik mijn prepaid van Dutchtone vijftien maal achter elkaar had opgeladen. Wel neen… ik zat toen bij Ben. 😊Hmmm… dan moet het dus 1998 zijn geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Het is in de reisbranche al decennia gebruikelijk om telefonisch te reserveren en de betaling via een creditcard te doen. Niet alleen bij treinkaartjes maar ook bij hotelreserveringen, autohuur etc.

Het idee van een beveiligde website is natuurlijk geen optie wanneer je het bedrijf aan de telefoon hebt om de reservering te maken.

@Ferdinand Delasoie Ik neem aan dat de fraude vergoed is. Heel vervelend natuurlijk dat het in 1997 een keer is misgegaan. 
 

Reputatie 7

Via een beveiligde website natuurlijk.

 

Ik heb 1x fraude gehad met een Nederlandse credit card. Toegeven: in 1997.

Maar het was wel via de telefoon bij NS Internationaal.

Pech voor de operator: dat was de allereerste keer ooit, dat ik die credit card gebruikte. Dus ze zullen de dader wel hebben gevonden, zeker ?

Reputatie 7
Badge +3

Op de website van NS International staat het volgende:

Bron: https://www.nsinternational.com/nl/waar-treintickets-kopen/telefonisch-boeken
Afhankelijk van de reisbestemming is het in sommige gevallen dus mogelijk om via een betaallink te betalen.

Het grote voordeel van betalen met de creditcard bij een telefonische reservering is dat het een procedure is waarbij zowel klant als leverancier zekerheid hebben dat de betaling goed wordt doorgevoerd en er geen discussie kan ontstaan of de betaling wel heeft plaatsgevonden. Een leverancier als NS moet aan strikte voorwaarden voldoen voordat creditcardbetalingen via de telefoon mogen worden uitgevoerd.

@Cineaumon heeft daar geen prettig gevoel bij. Ik vraag me juist af welke alternatieve betalingsvorm hij had willen gebruiken die veiliger is dan een creditcardbetaling.

Reputatie 3

Wellicht wat meer informatie zou handig zijn.

 

Welke trein? Welk bedrijf? Welk tel. Nr. heeft u gebeld? 

Reageer