beantwoord

Dagelijks over de grens: van Antwerpen naar Breda en terug met OV-chip student weekvrij

• 17 april 2018
  • 37 reacties
  • 4648 Bekeken

Beste,

Ik ben zeer verheugd met de nieuwe directe en snellere verbinding tussen Antwerpen en Breda (eindelijk!). Ik studeer in Brabant en woon in de buurt van Antwerpen-Berchem. Tot voor kort ging ik met de auto heen en weer, maar vanaf volgende week ga ik per trein. Erg blij dat dit nu sneller kan, want het scheelt toch flink voor het milieu! (en ook in de portemonnee!). Nu mijn vraag: ik heb een abonnement voor het Belgische deel van het traject (dus van Antwerpen tot Hazeldonk grens, nb: hazeldonk grens is geen fysiek station!). Daarnaast heb ik een OV chipkaart met studenten week-vrij abonnement. Op station Breda moet ik overstappen op de trein naar mijn eindbestemming, dus daar inchecken is geen probleem. Maar wat te doen op het traject Hazeldonk - Breda? In principe is het kunnen tonen van een ov chipkaart met studenten abonnement voldoende lijkt mij, aangezien ik niet in België kan inchecken. De oplossing van het gebruiken van een NS International ticket met aangeven dat ik 100% vrij reis in NL en in BE zou erg omslachtig zijn, aangezien ik dat dan zo'n 10 keer per week zou moeten doen. Mocht het tonen van de niet-ingecheckte kaart onvoldoende zijn, dan kan ik misschien een vermelding / virtueel-abonnement op mijn ov kaart of een separaat bewijsje krijgen waarin het Hazeldonk-Breda traject wordt vermeld.

Via de twitter en telefonische helpdesk ben ik helaas nog niet aan een oplossing geholpen. Ik hoop dat iemand mij hier alsnog kan helpen, mogelijk zijn er "lotgenoten".

Met vriendelijke groet,

Harm
icon

Beste antwoord door Harm_Antwerpen 17 april 2018, 13:59

De klantenservice op Twitter heeft ook meegelezen met dit topic en komt nu ook tot de door Thom, keuzereiziger en Maarten86 gedeelde conclusie. Deze situatie was nog niet algemeen bekend bij de klantenservice, een leerproces dus.

Samengevat geldt voor deze situatie nu dus het volgende:

- Voor de reis van Antwerpen naar Breda volstaan vervoersbewijzen in de vorm van een Belgisch abonnement dat geldt tot aan grenspunt Hazeldonk, aangevuld met een abonnement voor het NL deel tot aan Breda. Een OV-chipkaart met dekkend abonnement (dus ook student abonnement op tijdstippen wanneer je met 100% korting reist) die niet is ingecheckt voldoet ook! Voor de vervolgreis in NL dient wel ingecheckt te worden, op station Breda dus.

-Voor de reis vanuit eenderwelk station in NL naar Antwerpen via Breda kan in de abonnementssituatie zoals hierboven beschreven uitgecheckt worden in Breda, waarna men de reis tot het grenspunt Hazeldonk dus met niet ingecheckte OV-chipkaart voortzet. Immers, anders zou men niet meer kunnen uitchecken. De reis in België wordt dan gedekt door het betreffende NMBS abonnement.
Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 4
Ik denk niet dat u bij NS International een kaartje kunt kopen tussen Nederland en België met 100% korting in Nederland én 100% korting België, want dan zou u € 0,00 voor uw ticket moeten betalen. NS heeft ook geen zin in dit soort idiotie en verkoopt dit soort kaartjes dan ook niet.

Het lijkt mij dat het tonen van uw OV-chipkaart met Studentenreisproduct voldoende moet zijn. Zo werkt het ook bij reizigers met een Grensabonnement in Nederland. Conducteurs op de Intercity Brussel zijn gewend met dit soort situaties om te gaan. Overigens is de melding die conducteurs te zien krijgen bij een ontbrekende check-in met een afgekocht reisrecht "attenderen op inchecken." U hoort dus nooit een UVB uitgeschreven te krijgen op de tijden dat u gratis reist.
Reputatie 7
Badge +4
U moet twee abonnementen hebben en aantonen dat u geldig bent ingecheckt in Nederland. Terug moet u voor het Nederlandse deel wel een kaartje kopen als u niet met 100 procent korting reist.
Uw Nederlandse kaartje moet de reis naar de grens wel volledig dekken, anders heeft u een internationaal kaartje nodig met 100 procent korting in België en eventueel de juiste korting in Nederland.
Edit: Wat ik eerder schreef geldt wel voor weekendvrij maar niet voor uw kaart.
Dank Maarten86 en Thom voor de reacties!
Ik begrijp het nog niet helemaal. Volgens de klantenservice medewerkers die ik heb gesproken via Twitter en telefoon is mijn niet-ingecheckte OV-chipkaart niet voldoende. Men gaat hier kennelijk dus coulant mee om volgens Maarten86, wat ik ook eigenlijk wel verwachtte. Maar zo'n regeling staat nergens officieel bekend?
Inmiddels heb ik dit nu toch als oplossing gekregen van de twitter klantenservice:

Je kan bij het bestellen op http://bit.ly/1FoJ22o aangeven dat je binnen Nederland reist met 100% korting onder 'Kortings- en loyaltykaarten', tevens kan je daar als je op 'NMBS' klikt aangeven dat je Vrij Reizen op traject in België hebt of 50% bij NMBS. Dan kan je dus tickets voor € 0,00 kopen. Dat is wellicht omslachtig, maar wel de oplossing.

Dit lijkt mij een tijdelijke oplossing en zeker niet gewenst als eindoplossing voor dagelijkse reizigers.
Inmiddels heb ik dit nu toch als oplossing gekregen van de twitter klantenservice:

Je kan bij het bestellen op http://bit.ly/1FoJ22o aangeven dat je binnen Nederland reist met 100% korting onder 'Kortings- en loyaltykaarten', tevens kan je daar als je op 'NMBS' klikt aangeven dat je Vrij Reizen op traject in België hebt of 50% bij NMBS. Dan kan je dus tickets voor € 0,00 kopen. Dat is wellicht omslachtig, maar wel de oplossing.

Dit lijkt mij een tijdelijke oplossing en zeker niet gewenst als eindoplossing voor dagelijkse reizigers.

Ter aanvulling, in mijn ogen komt dit dus neer op het volgende:

Ik "koop" gratis een internationaal ticket, elke dag opnieuw, voor de heen en terugreis. Dit ticket geeft aan dat ik beschik over 100% korting in NL en BE, wat de conducteur vervolgens zal controleren aan de hand van respectievelijk mijn OV-chipkaart en mijn MOBIB-kaart. De controle houdt dus precies hetzelfde in, namelijk het controleren van beide chipkaarten. Het internationale ticket voegt in mijn ogen dan ook niets toe, het kost enkel extra tijd (voor mij en de conducteur). Het dient misschien enkel als handleiding voor de conducteur?...
Reputatie 7
Badge +4
Het is niet juist. U kunt geen internationaal kaartje kopen voor €0,00. NSInternational verstrekt die niet. B-Europe ook niet. U kunt met uw beide kaarten volstaan, mits ze de reis volledig dekken.
Reputatie 6
Badge +1
Wat Thom zegt klopt, Harm_Antwerpen. Deze situatie is hier op het forum eerder aan bod gekomen. Het tonen van 2 kaarten die samen het volledige traject beslaan is voldoende.
Reis je in Nederland verder, check dan in en uit op Breda.

Overigens ben ik wel nieuwsgierig welk Belgisch abonnement het traject tot aan de grens afdekt. Is het een campuscard?
Reputatie 4
Erg vervelend dat je meerdere malen van de NS klantenservice het verkeerde adviea krijgt. Dat gebeurt naar mijn smaak veel te vaak als het over grensoverschrijdende vraagstukken gaat. Wanneer je trouwens probeert een kaartje te kopen op de manier die de klantenservice suggereert, krijg je de volgende melding:

"
Beschikt u over een “Vrij reizen op het NS-traject” en “Vrij reizen op het NMBS-traject” kortingskaart, dan is het kopen van een los vervoersbewijs niet nodig. U kunt reizen met de genoemde kortingskaarten."

Daar lijkt me geen woord Spaans bij.
Dank u Thom en Keuzereiziger, dan ga ik daar maar van uit denk ik.

Keuzereiziger, ik heb sinds dit weekend een NMBS schoolabonnement (dus anders dan campuscard, het schoolabonnement kan ik dagelijks gebruiken) voor traject Zone-Antwerpen t/m Hazeldonk grens en vice versa, dit dekt dus inderdaad het volledige Belgische deel van het traject Antwerpen-Breda.

EDIT: Ook wederom bedankt Maarten86! Dat lijkt me dan duidelijk inderdaad. Jammer dat de klantenservice bij NS kennelijk zelf niet weet hoe het zit...
Dank u Thom en Keuzereiziger, dan ga ik daar maar van uit denk ik.

Keuzereiziger, ik heb sinds dit weekend een NMBS schoolabonnement (dus anders dan campuscard, het schoolabonnement kan ik dagelijks gebruiken) voor traject Zone-Antwerpen t/m Hazeldonk grens en vice versa, dit dekt dus inderdaad het volledige Belgische deel van het traject Antwerpen-Breda.

EDIT: Ook wederom bedankt Maarten86! Dat lijkt me dan duidelijk inderdaad. Jammer dat de klantenservice bij NS kennelijk zelf niet weet hoe het zit...
De klantenservice op Twitter heeft ook meegelezen met dit topic en komt nu ook tot de door Thom, keuzereiziger en Maarten86 gedeelde conclusie. Deze situatie was nog niet algemeen bekend bij de klantenservice, een leerproces dus.

Samengevat geldt voor deze situatie nu dus het volgende:

- Voor de reis van Antwerpen naar Breda volstaan vervoersbewijzen in de vorm van een Belgisch abonnement dat geldt tot aan grenspunt Hazeldonk, aangevuld met een abonnement voor het NL deel tot aan Breda. Een OV-chipkaart met dekkend abonnement (dus ook student abonnement op tijdstippen wanneer je met 100% korting reist) die niet is ingecheckt voldoet ook! Voor de vervolgreis in NL dient wel ingecheckt te worden, op station Breda dus.

-Voor de reis vanuit eenderwelk station in NL naar Antwerpen via Breda kan in de abonnementssituatie zoals hierboven beschreven uitgecheckt worden in Breda, waarna men de reis tot het grenspunt Hazeldonk dus met niet ingecheckte OV-chipkaart voortzet. Immers, anders zou men niet meer kunnen uitchecken. De reis in België wordt dan gedekt door het betreffende NMBS abonnement.
Welkom op het NS Serviceforum, Harm_Antwerpen :)

Namens mijn collega's, excuses voor het eerder onjuist gegeven antwoord op Twitter over de kaartjes van €0,-. Fijn om te lezen dat je er vanuit verschillende hoeken nu achter bent gekomen.
Welkom op het NS Serviceforum, Harm_Antwerpen :)

Namens mijn collega's, excuses voor het eerder onjuist gegeven antwoord op Twitter over de kaartjes van €0,-. Fijn om te lezen dat je er vanuit verschillende hoeken nu achter bent gekomen.

Geen probleem, dank voor de moeite en het meedenken. Samen komen we er altijd uit 😉
Reputatie 7
Badge +4
Voor de meelezers als aanvulling op Harm_Antwerpen: Als u gebruik maakt van een Keuzedag, klopt het niet helemaal. U moet dan een kaartje naar uw Belgische bestemming hebben. U moet dan wel inchecken, anders is uw keuzedag niet geldig, hoeft in Breda niet uit te checken en komt gewoon met uw internationale kaartje terug. U hoeft dan pas in te checken op uw overstapstation in Nederland. U kunt in Rotterdam op het perron waar ICBrussel aankomt wel inchecken.

De afwijking ontstaat er door dat je een keuzedag wel geldig moet maken door inchecken en dat hoeft voor een ander abonnement als je die gebruikt hebt niet, want die gelden als zichtbewijs, mits geldig bij het vertrekmoment.

Het maakt dus heel veel uit met welk Nederlands abonnement en met welk Belgisch kaartje u reist.

In uw geval is het in- of uitchecken in Breda, maar in het algemeen is dat op het eerste overstapstation. Dat is niet noodzakelijkerwijs Breda, al zal het voor velen opgaan. Voor mij is dat bijvoorbeeld Rotterdam.
Voor de meelezers als aanvulling op Harm_Antwerpen: Als u gebruik maakt van een Keuzedag, klopt het niet helemaal. U moet dan een kaartje naar uw Belgische bestemming hebben. U moet dan wel inchecken, anders is uw keuzedag niet geldig, hoeft in Breda niet uit te checken en komt gewoon met uw internationale kaartje terug. U hoeft dan pas in te checken op uw overstapstation in Nederland. U kunt in Rotterdam op het perron waar ICBrussel aankomt wel inchecken.

De afwijking ontstaat er door dat je een keuzedag wel geldig moet maken door inchecken en dat hoeft voor een ander abonnement als je die gebruikt hebt niet, want die gelden als zichtbewijs, mits geldig bij het vertrekmoment.

Het maakt dus heel veel uit met welk Nederlands abonnement en met welk Belgisch kaartje u reist.

In uw geval is het in- of uitchecken in Breda, maar in het algemeen is dat op het eerste overstapstation. Dat is niet noodzakelijkerwijs Breda, al zal het voor velen opgaan. Voor mij is dat bijvoorbeeld Rotterdam.

Dank voor deze aanvulling!
Hoe werkt een Keuzedag als je reis begint in het buitenland?
Reputatie 7
Badge +4
Een keuzedag is geldig als je er mee bent ingecheckt, het hele systeem er mee is er op gebaseerd. Als de reis in het buitenland begint, moet je op het eerste station in Nederland er mee inchecken. Als de keuzedag wel op de kaart is gezet, wordt hij bij inchecken geactiveerd.

Er is wel een belangrijke uitzondering. Als er die dag ook een heenreis gemaakt is met de keuzedag en er is ingecheckt, hoeft niet te worden uitgecheckt bij de grens. Terug kun je dan volstaan met uit- en inchecken op het eerste overstapstation in Nederland. Bijvoorbeeld Rotterdam of Maastricht.

Er is dus een verschil tussen de keuzedag en bijvoorbeeld Weekendvrij op dit punt. In beide gevallen kan het dienen als bewijs van korting maar dat is met de keuzedag absoluut alleen zo als er een geldige incheck is geweest op dezelfde dag. Reist iemand vanuit het buitenland en is er niet eerder ingecheckt die dag, dan is de keuzedag niet geldig.
Beste,
Ik zit in een gelijkaardige situatie, ik studeer in België en ga twee keer in de week de grens over vanuit Nederland en terug.
Campuskaart vanuit België (Gent-Hazeldonk grens) heb ik nu, klopt het dat ik dan met mijn Weekendvrij-abonnement (niet ingecheckt) het stuk van de grens tot Breda kan overbruggen? Ook door de week wanneer ik met 40% korting reis in de niet-spitsuren?
Toen ik nog via Roosendaal ging had ik eerst een campuskaart tot Roosendaal-grens, toen werd er soms moeilijk gedaan omdat ik door de week zogezegd niet betaald zou hebben van Roosendaal tot de grens (omdat ik niet meer ingecheckt was), heb toen mijn kaart moeten veranderen tot Roosendaal-NL, toen was dit in orde. Aangezien er nu geen optie meer is om een campuskaart tot Breda-NL te kopen, maar enkel tot aan de grens, zal er dan geen probleem meer gemaakt worden dat mijn weekend-abonnement door de week niet ingecheckt is?
Reputatie 7
Badge +4
Dat klopt. De regel is dat als u met 100 procent korting reist, aantoonbaar met uw ov-chipkaart en komend uit het buitenland, pas hoeft in te checken op het eerste overstapstation. De 100 procent korting geldt echter vanaf vrijdagavond half zeven. Het incecken hoeft dan niet persé in Breda te zijn. U moet als u met veertig procent korting reist, uiteraard wel een kaartje van de grens naar Breda vv hebben. Zonder dat reist u zwart. Om uw gedachten te bepalen: het traject Breda-grens vv moet gedekt zijn met een geldig vervoersbewijs. Het meest voor de hand liggend is een e-ticket van of naar België, dan wel de grens.

In dat geval: U kunt een internationale e-ticket kopen met 100 procent korting in België en 40 procent in Nederland. Heeft u veertig procent korting in Nederland, dan reist u zwart zonder e-ticket tussen de grens naar Nederland, tot u incheckt.
Heel erg bedankt voor dit antwoord. Beetje een gedoe om elke week een e-ticket voor dat korte stukje te moeten kopen, maar beter dan zwart reizen. Hartelijk bedankt
Reputatie 7
Badge +4
Denk er aan dat u een ticket koopt van uw woonplaats met 40 procent korting en niet incheckt. Uw weekendvrij is alleen het bewijs van korting. U heeft uw kaartje dan al betaald, als u incheckt betaalt u dubbel.
Beste,
Ik zit in een gelijkaardige situatie, ik studeer in België en ga twee keer in de week de grens over vanuit Nederland en terug.
Campuskaart vanuit België (Gent-Hazeldonk grens) heb ik nu, klopt het dat ik dan met mijn Weekendvrij-abonnement (niet ingecheckt) het stuk van de grens tot Breda kan overbruggen? Ook door de week wanneer ik met 40% korting reis in de niet-spitsuren?
Toen ik nog via Roosendaal ging had ik eerst een campuskaart tot Roosendaal-grens, toen werd er soms moeilijk gedaan omdat ik door de week zogezegd niet betaald zou hebben van Roosendaal tot de grens (omdat ik niet meer ingecheckt was), heb toen mijn kaart moeten veranderen tot Roosendaal-NL, toen was dit in orde. Aangezien er nu geen optie meer is om een campuskaart tot Breda-NL te kopen, maar enkel tot aan de grens, zal er dan geen probleem meer gemaakt worden dat mijn weekend-abonnement door de week niet ingecheckt is?

Beste Julie,
Waar heb jij de campuskaart voor het traject Gent-Hazeldonk gekocht?

Ik zit nl een een soortgelijke situatie. Ik reis 2x per week van Brussel naar Roosendaal. Grensstation Hazeldonk ligt voor mij veel gunstiger. Bij de NMBS zeggen ze dat het niet mogelijk is een campuskaart voor Hazeldonk te kopen. De NMBS herkent het station niet als grensstation. Nu moet ik nog steeds via Roosendaal reizen. Deze trein stopt 10x en ik moet 2x overstappen.

Alvast bedankt voor jou reactie.
Reputatie 7
Badge +4
Kennen ze bij NMBS Noorderkempen-grens ook niet?
Ja, dat station kennen ze wel. En hoe kan ik dan het beste en goedkoopste naar Breda reizen. Ik heb een 40% NS daluren kortingskaart.
Het liefst heb ik natuurlijk ook een campuskaart naar Hazeldonk.

Reageer