beantwoord

dagkaarten van bijvoorbeeld kruidvat maar dan in of voor buitenland

• 11 juli 2019
  • 6 reacties
  • 385 Bekeken

In Nederland zijn bij bijvoorbeeld het Kruidvat maar ook bij Albert Heijn en Hema goedkope dagkaarten te koop voor het Nederlandse spoor.
Mijn vraag is zijn er in Duitsland of Belgie of Luxemburg ook dit soort acties?

Gaston
icon

Beste antwoord door masd 11 juli 2019, 10:57

In België heeft de HEMA wel ooit actiekaartjes verkocht. Het laatste ticket wat ik daar heb gekocht was een retour van een station in België naar een station in Nederland voor 19 euro. Dat is al een paar jaar geleden en ik heb ze daarna niet meer aangeboden zien worden, ook geen andere actiekaartjes.

Deutsche Bahn heeft veel regionale tickets waarmee je vaak relatief goedkoop kunt reizen. Je mag dan meestal niet met intercity's reizen, enkele uitzonderingen daargelaten. Je hebt deze tickets ook voor heel Duitsland: Quer-Durchs-Land of een Schönes Wochenende Ticket. Vooral met meedere personen zijn deze tickets vaak erg goedkoop.

https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/regionaal/regionale-dagtickets.shtml

Actiekaartjes in supermarkten/drogisterijen zoals in Nederland heb je daar niet. REWE of andere supermarkten bieden wel eens waardebonnen met korting aan (of je krijgt een DB-waardebon bij de aankoop van een product, bijvoorbeeld een code op de verpakking), maar dan heb je dus een waardebon waarmee je alsnog een ticket moet boeken.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge
In België heeft de HEMA wel ooit actiekaartjes verkocht. Het laatste ticket wat ik daar heb gekocht was een retour van een station in België naar een station in Nederland voor 19 euro. Dat is al een paar jaar geleden en ik heb ze daarna niet meer aangeboden zien worden, ook geen andere actiekaartjes.

Deutsche Bahn heeft veel regionale tickets waarmee je vaak relatief goedkoop kunt reizen. Je mag dan meestal niet met intercity's reizen, enkele uitzonderingen daargelaten. Je hebt deze tickets ook voor heel Duitsland: Quer-Durchs-Land of een Schönes Wochenende Ticket. Vooral met meedere personen zijn deze tickets vaak erg goedkoop.

https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/regionaal/regionale-dagtickets.shtml

Actiekaartjes in supermarkten/drogisterijen zoals in Nederland heb je daar niet. REWE of andere supermarkten bieden wel eens waardebonnen met korting aan (of je krijgt een DB-waardebon bij de aankoop van een product, bijvoorbeeld een code op de verpakking), maar dan heb je dus een waardebon waarmee je alsnog een ticket moet boeken.
Reputatie 7
Badge +4
België kent wel goedkope weekendretours. Het principe van dagkaarten zoals in Nederland, kent men in België eigenlijk niet.

Voor jongeren is er in de vakantie wel het zeer aantrekkelijke Go-unlimited en de Gopass kan ook nog een goed alternatief zijn, zeker vanaf Roosendaal of Maastricht. Dan kan het ook in combinatie met de jongerentoer of een ander actiekaartje worden gebruikt.

De België-ticket was indertijd nogal slecht geïmplementeerd. Het zou geldig zijn naar alle bestemmingen in België, maar dat bleek bij lange na niet het geval.
Reputatie 2
In Luxemburg zijn winkelacties niet nodig: een dagkaart voor àl het openbaar vervoer, dus alle treinen en bussen, ook de stadsbussen, kost 4 euro, bij de conducteur een euro meer.
Niet geldig op grenstrajecten, dus als je uit Luik komt moet je een kaartje hebben tot Troisvierges (het eerste Luxemburgse station) en dan de Luxemburgse conducteur aanspreken. Eerste klas kost de dagkaart zes euro.
De regering overweegt om àl het openbaar vervoer in Luxemburg gratis te maken. Misschien volgend jaar.
Zoek op de website van de Luxemburgse Spoorwegen CFL (http://www.cfl.lu) naar "dagesbiljee")

In België zijn weinig winkelacties: lang geleden verkocht Kruidvat in België retours voor negen euro. De Belgische stations mocht je zelf invullen. Misschien heb ik acties gemist. En er was het door masd hierboven vermelde internationale Hema-retour.

Het door Thom genoemde Go Unlimited voor het hele net verkoopt de NMBS zelf aan jongeren t/m 25 jaar, en alleen in de vakanties (zomervakantie: 29/06/2019 t/m 01/09/2019):
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/go-unlimited.
15 euro voor een week (kun je er in één dag uit hebben) en 25 euro voor een hele maand. Je moet ervoor naar een Belgisch station (als je het in Luik probeert moet je vloeiend Waals spreken...) Er komt nog 5 euro voor een mobi-kaart bij, doorgaans zonder wachttijd te koop (pasfoto nodig maar ze kunnen er ook meteen een voor je maken of scannen) en dan reis je voor een habbekrats. Zorg wel voor het grenstraject naar het eerste Belgische station! Ik ben jaloers, maar kan met seniorenretours een heel eind komen...
Reputatie 4
In DE is dat SWT niet meer te koop-het was ook geldig in heel veel ander OV, lokale bus/tram/metro.
Maar bvb het Landesticket NRW dekt een gebied dat bijna zo groot is als NL met goed OV-gewoon elke dag in de automaat of bij elke buschauffeur te koop voor 31 €-voor 2/3/4/5 slechts geringe meerprijs (dit kost in NL 41 € en dan p.p.)
Er is al enkele maand geleden definitief besloten dat LUX gratis wordt. Details over hoe dat moet bij INternationaal moet nog worden uitgewerkt.
Verder biedt Zwitserland ook dagkaarten voor het hele OV-online te koop en mits 2 maand vooruit gedaan redelijk voordelig (ik meen 52 CHF), anders vooral voor mensen met GA=GeneralABO.
Reputatie 7
Badge +3
@masd
Het SWT bestaat niet meer.

Momenteel verkoopt Lidl In Duitsland goedkope treinkaartjes.
Reputatie 6
Badge
@masd

Het SWT bestaat niet meer.

Ja, ik zie het nu ook. Een QDL kost voor 1 reiziger hetzelfde (44 euro) en is voor meerdere reizigers volgens mij 2 euro per persoon duurder dan een SWT-ticket. Wel ook door de week geldig na 9.00 uur, maar je kunt met dit ticket helaas alleen met de trein.

Die actie bij LIDL was voor twee enkele reizen in de ICE voor 54,90 euro en die is helaas al voorbij. Je kreeg er dan wel een code van 10 euro bij. Die code werkt ook in de app en bij de automaat en ook voor reizen die je niet met DB zelf maakt.

Jammer dat ik deze gemist heb. Ik vind dit eigenlijk wel een goede om in de gaten te houden. 🙂

Reageer