beantwoord

Dal vrij in combinatie met rail pass in belgie?

• 13 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 268 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik reis binnenkort naar belgie, en ik heb een dalvrij abonnement. In belgie wil ik met een rail pass reizen (10 ritten voor 83 euro). Maar mijn dalvrij kaart doet het tot de nederlandse grens, en de rail pass vanaf het eerste belgiesche station. Moet ik dan aan apart kaartje kopen voor het stuk tussen de nederlandse grens en het eerste belgische station? En hoe werkt dat met in en uit checken?
icon

Beste antwoord door Melvinhage 14 augustus 2019, 00:03

https://www.belgiantrain.be/nl/international/just-outside-belgium/roosendaal correctie : Ik denk niet dat die Railpass geldig is tot Roosendaal. Je moet dan een los kaartje kopen van Roosendaal naar Essen (België) met 100% korting in Nederland. Ik zou voor de zekerheid navragen bij de NMBS (Belgische spoorwegen)
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Met dal vrij reis je tot het laatste station in Nederland en daar check je uit en dan kan je verder gaan met je railpas.
Reputatie 4
Als je via Breda reist moet je een los kaartje Noorderkempen-Breda kopen. Roosendaal en Maastricht "gelden" als Belgisch station waardoor je geen los grenskaartje nodig hebt.
Reputatie 4
https://www.belgiantrain.be/nl/international/just-outside-belgium/roosendaal correctie : Ik denk niet dat die Railpass geldig is tot Roosendaal. Je moet dan een los kaartje kopen van Roosendaal naar Essen (België) met 100% korting in Nederland. Ik zou voor de zekerheid navragen bij de NMBS (Belgische spoorwegen)
Beste Louma, welkom bij onze Community!

Goed dat je het even bij ons navraagt. Zo te zien heeft @Melvinhage jou al van verschillende antwoorden voorzien. Ga je er zo uitkomen @Louma?

@Melvinhage zal ik jouw reacties samenvoegen? Dan kan hij worden gemarkeerd als "Best answer". 🙂
Reputatie 4
Dat is prima maar ik nu weet ik het zeker je moet echt speciale grenskaarten hebben. Een gewone railpass is echt alleen in België geldig.
Bij nader inzien laat ik jouw reacties toch lekker staan @Melvinhage.

Bedankt voor je reacties!
@Louma,

Zoals Melvinhage reeds gezegd heeft, heb je een internationaal ticket nodig tot het eerste Belgische station na de grens.

Je kan een dagretour of enkele reis Nederland - België met 100% korting Nederland kopen aan de bolle NS-automaat zonder de 1 euro toeslag. Je kunt deze tickets ook kopen bij NS Internationaal. Daar kan je ook een enkele reis België - Nederland met 100% korting NL kopen.

Je moet dan met het ticket uit de automaat inchecken en niet met je Dal Vrij. Je moet je Dal Vrij wel bijhebben als bewijs dat je recht hebt op 100% korting NL. Met een ticket van NS Internationaal kan je niet inchecken, maar kan je wel de poortjes openen.

Hou er wel rekening mee dat er voor internationale reizen andere daluren gelden. Van maandag tot vrijdag heb je vanaf 9u00 korting tot de volgende ochtend 4u. In het weekend kan je wel heel de dag met korting NL reizen.

Ga je dus voor 6u30 op pad doordeweeks? Dan moet je wel op je OV chipkaart reizen tot Maastricht, Breda of Roosendaal als je met korting wilt reizen binnen Nederland. Dit kan je dan aanvullen met een internationaal ticket.

Ik hoop dat u de Railpass al heeft? Deze pass kan je enkel kopen aan een NMBS-automaat in België. In Roosendaal en Maastricht zit dit niet in het assortiment.

En de trein wacht niet in Vise, Noorderkempen of Essen tot je de Railpass gekocht en ingevuld hebt. In Vise en Noorderkempen betekent dit een uur wachten op de volgende trein.
Dank jullie wel! Hiermee kom ik er wel uit!

Reageer