beantwoord

daluren en grensovergang, wat is de voorwaarde?

  • 7 August 2023
  • 7 reacties
  • 257 Bekeken

Normaal moet je in de daluren inchecken om gebruik te maken van de daluur korting die bij mijn abonnement zit. Hoe zit dit als je de grens overgaat, wanneer heb ik recht op korting. 

als ik bijvoorbeeld voor 4 uur vertrek, voor 4 de grens over ga of pas als ik voor 4 uur in het eerste NL station ben? 

icon

Beste antwoord door Slidestops 7 August 2023, 15:12

Bekijk origineel

7 reacties

Alle regels omtrent daluren en internationale reizen vind je hier : https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Alle regels omtrent daluren en internationale reizen vind je hier : https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

 

dit wordt niet duidelijk vermeld, er wordt alleen een tijd gegeven. Dan moet ik zelf maar gaan gokken.

Badge +3

Voor internationale reizen is er geen middagspits. De korting van het abonnement geldt op werkdagen na 9.00 uur de rest van de dag.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan blijft de vraag natuurlijk wel voor de ochtendspits: Moet je voor recht op korting na 9.00 uur de reis zijn begonnen, na 9.00 uur de grens over zijn gegaan, of na 9.00 uur bij het eerste station in Nederland zijn?

Reputatie 5

Ik vind het ook allerminst duidelijk. 

Als ik bijvoorbeeld van Eindhoven naar Liège-G ga en ik vertrek om 6.29 met dalvrij. Heb ik dan 100% korting tot Visé grens of tot Maastricht? Of moet ik de hele reis vol tarief betalen omdat het een ‘internationaal’ traject is?

Internationale tickets werken met betrekking tot korting en geldigheid hetzelfde als E-tickets als het gaat om reizen in Nederland. Een ticket waarbij korting is meegenomen op het Nederlandse deel, is enkel geldig als er gereisd wordt tijdens de perioden waarin die korting ook geldig is.

Maar dan blijft de vraag natuurlijk wel voor de ochtendspits: Moet je voor recht op korting na 9.00 uur de reis zijn begonnen, na 9.00 uur de grens over zijn gegaan, of na 9.00 uur bij het eerste station in Nederland zijn?

In het geval van een ticket met 40% korting in Nederland, is dat ticket voor het reizen in Nederland pas geldig ná 09:00. De tweede optie dus.

Ik vind het ook allerminst duidelijk. 

Als ik bijvoorbeeld van Eindhoven naar Liège-G ga en ik vertrek om 6.29 met dalvrij. Heb ik dan 100% korting tot Visé grens of tot Maastricht? Of moet ik de hele reis vol tarief betalen omdat het een ‘internationaal’ traject is?

Bij internationale reizen geeft het Dal Vrij abonnement geheel geen korting tussen 04:00 en 09:00. Als je om 06:29 vertrekt in Nederland, zul je dus ook de Dal Vrij korting niet kunnen mee nemen op je internationale ticket. In dit geval kun je dus beter gebruik maken van je OV-chipkaart tot aan het laatste station waar je kunt uitchecken, en dan een internationaal vervoerbewijs aanschaffen vanaf dat punt.

Reputatie 7
Badge +2

Overigens is het op zich heel simpel: als je een internationaal kaartje koopt voor een reis die voor 9 uur in Nederland begint / eindigt dan krijg je überhaupt geen prijzen met 40% korting op het Nederlandse deel te zien. Onafhankelijk of je het wel of niet toegevoegd hebt dat je over een abonnement beschikt.

Het is daarentegen weer niet helemaal zo simpel als @Stijn NS aangeeft. Voor sommige reizen, bijvoorbeeld als je een supersparpreis naar Duitsland koopt, kan een internationaal ticket vanaf je beginpunt alsnog goedkoper zijn als je voor 9 uur vertrekt.

Dat zit erin dat je op zo'n supersparpreis niet ook nog eens korting met je abonnement krijgt, terwijl het prijsverschil tussen een ticket vanaf je beginpunt of vanaf de grens kleiner kan zijn dan de ritprijs naar de grens tegen binnenlands tarief met korting.

Reageer