Dalvrij abonnement en internationaal reizen | NS Community
beantwoord

Dalvrij abonnement en internationaal reizen


Ik wil op korte termijn reizen op een vrijdag (doordeweekse dag dus) vanaf Rotterdam CS naar Gronau, net over de grens in Duitsland.

Ik ben in het bezit van een dalvrij abonnement en mijn idee was om net voor 16:00 uur in te checken, te reizen naar Enschede, en daar voor € 1,60 een kaartje te kopen naar Gronau.

Als ik echter de voorwaarden lees op https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen staat daar vermeld; Bij het maken van een internationale reis gelden andere kortingsregels voor NS-abonnementen dan bij het maken van een binnenlandse reis. En vervolgens staat er aangegeven in een tabel Dalperiode 09:00 – 04:00 met een kortingspercentage van 100% voor dalvrij. Zoals ik dit lees zou dat betekenen dat ik ook uit de automaat in Rotterdam een kaartje kan kopen met Rotterdam CS - Gronau en dan moet ik selecteren NS Traject gratis en dan komt ook de prijs van € 1,60. Er staat voorts aangegeven dat je niet moet inchecken met je NS Dal Vrij alleen bij je moet hebben om te tonen.

Mijn concrete vraag is, als ik voor 16:00 uur de reis begin dan is er geen conflict met mijn huidige dal vrij abonnement voorwaarden, immers als je voor 16:04 ingecheckt bent en binnen 30 minuten de trein neemt dan mag je de reis ook in de spits afmaken.
Maar wat nu als ik de trein neem van 17.05 mag ik dan ook reizen met 100% korting? Zoals ik de voorwaarden lees wel, bij de ene NS Servicebalie zegt men van wel, bij de andere weet men het niet, en weer een andere afdeling zegt het mag niet en heeft men het over een typefout in de voorwaarden maar men kan niet aangeven waar in de voorwaarden dan staat dat ik de regels van Dal Vrij weer moet aanhouden.

Iemand een idee?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 June 2018, 14:59

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 6
Badge +2
201806 3 21:59 dalvrijinternationaal
De voorwaarden zeggen inderdaad dat het mag. Ik ben ook wel benieuwd of het in de praktijk ook zonder gedoe kan, of dat de kennis van de controleurs (vooral die op de binnenlandse aansluitende treinen) op dit terrein onvoldoende is.
Reputatie 7
Badge +3
Op de pagina https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen staat dit schema:


Ik kan daaruit niet anders dan opmaken dat voor internationale tickets met korting er geen middagspits bestaat.

De praktijk is dat je een internationaal vervoerbewijs met 40% of 100% korting koopt en met de code op dat vervoerbewijs eventueel door poortjes gaat. Je moet uitdrukkelijk niet inchecken met je OV-chipkaart wanneer je naar het buitenland gaat. De OV-chipkaart met abonnement dien je natuurlijk wel mee te nemen om aan te tonen dat je recht hebt op de korting. Omdat je niet incheckt met een internationaal vervoerbewijs kun je niet al om 08.55 uur met de trein mee. Dat kan echt pas vanaf 09.00 uur.

In theorie kun je met Dalvrij 100% korting een internationaal vervoerbewijs kopen naar het eerste station over de grens en op die manier de middagspitsbeperkingen omzeilen.

Het lijkt me geen slecht idee om een print mee te nemen van het schema voor het geval je net een conducteur tegenkomt die niet goed op de hoogte is van de voorschriften. De link naar de pagina van NS International meenemen kan ook geen kwaad.

Het volgende voorbeeld is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Opgevraagd de prijs van ticket van Amsterdam Centraal naar Gronau met 100% korting in NL:


Voor een euro extra krijg je zelfs toegang tot de Lounges. Dat lijkt me een mooie aanbieding.
Hallo Ozzietukker en welkom bij de NS Community,

Ik moet je helaas het antwoord geven dat je tijdens de middagspits niet gratis in Nederland kan reizen met een Dal Vrij abonnement. Mijn collega's van NS International hebben je op Twitter gelukkig al geholpen en zullen ervoor zorgen dat er meer duidelijkheid via de website zal worden geboden.

Edit: De middagspits is niet van toepassing voor reizen naar het buitenland. Dit gegeven antwoord klopt niet.
Reputatie 6
Badge +2
Hallo Ozzietukker en welkom bij de NS Community,

Ik moet je helaas het antwoord geven dat je tijdens de middagspits niet gratis in Nederland kan reizen met een Dal Vrij abonnement. Mijn collega's van NS International hebben je op Twitter gelukkig al geholpen en zullen ervoor zorgen dat er meer duidelijkheid via de website zal worden geboden.

201806 4 13:38 wijzigingofverduidelijking
Je zegt het nogal vreemd. Als ik het goed begrijp zijn de huidige voorwaarden anders dan de bedoeling was, en heeft NS het voornemen deze te wijzigen.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo Ozzietukker en welkom bij de NS Community,

Ik moet je helaas het antwoord geven dat je tijdens de middagspits niet gratis in Nederland kan reizen met een Dal Vrij abonnement. Mijn collega's van NS International hebben je op Twitter gelukkig al geholpen en zullen ervoor zorgen dat er meer duidelijkheid via de website zal worden geboden.

Moet ik hieruit opmaken dat NS International foutieve informatie op de website heeft staan? Hoe moet een reiziger ooit uitvinden wat de regels zijn wanneer die niet goed op de website staan en er geen alternatieve bron is om uit te vinden wat de regels zijn?

Deze onderstaande tekst is ook onjuist?

Om het even helemaal duidelijk te krijgen geef ik 2 voorbeelden. Als je een ticket boekt via NS International of bij een kaartautomaat aanschaft waarbij je aangeeft dat je met 40% of 100% korting mag reizen dan geldt het bovenstaande tabel. Als je besluit de reis binnen Nederland met je OV-chipkaart te maken dan gelden de normale spitstijden van 16:00 - 18:30 en krijg je geen korting. Onze personeel is hiervan op de hoogte.
Reputatie 6
Badge +2
Om het even helemaal duidelijk te krijgen geef ik 2 voorbeelden. Als je een ticket boekt via NS International of bij een kaartautomaat aanschaft waarbij je aangeeft dat je met 40% of 100% korting mag reizen dan geldt het bovenstaande tabel. Als je besluit de reis binnen Nederland met je OV-chipkaart te maken dan gelden de normale spitstijden van 16:00 - 18:30 en krijg je geen korting. Onze personeel is hiervan op de hoogte.
''Maar wat nu als ik de trein neem van 17.05 mag ik dan ook reizen met 100% korting?'' sloeg overduidelijk op de betreffende casus. Daar mag dat dus toch.
Reputatie 7
Badge +3
Om het even helemaal duidelijk te krijgen geef ik 2 voorbeelden. Als je een ticket boekt via NS International of bij een kaartautomaat aanschaft waarbij je aangeeft dat je met 40% of 100% korting mag reizen dan geldt het bovenstaande tabel. Als je besluit de reis binnen Nederland met je OV-chipkaart te maken dan gelden de normale spitstijden van 16:00 - 18:30 en krijg je geen korting. Onze personeel is hiervan op de hoogte.
Dus je kunt een ticket met 100% korting (met Dalvrij) kopen naar Gronau en in de middagspits vertrekken? Dus mijn voorbeelden conform de tabel kloppen wel?

Dit biedt reizigers met bijvoorbeeld Dalvrij interessante mogelijkheden om de middagspitsbeperkingen te omzeilen. Het enige wat je nodig hebt is een internationaal kaartje met 100% korting in NL naar het eerste station over de grens. Je bestemming moet natuurlijk wel op een route richting de grens liggen.

Hier prijsvoorbeelden enkele reis (100% korting in NL):
  • Weener (via Groningen): €2,90
  • Bad Bentheim (via Hengelo, niet IC Berlijn): €2,80
  • Gronau (via Enschede): €1.60
  • Emmerich (via Arnhem): €4,00
  • Kaldenkirchen (via Venlo): €1,60
  • Herzogenrath (via Heerlen): €1,50
  • Visé (via Maastricht): €2,30
  • Noorderkempen (via Breda): €5,00 (geen toeslag verschuldigd tussen Schiphol en Rotterdam want je bent een internationale reiziger)
  • Essen (via Roosendaal): €2,60
Reputatie 6
Badge +2
Er staat wel ''Bij het maken van een internationale reis gelden andere kortingsregels voor NS-abonnementen dan bij het maken van een binnenlandse reis.'' Pas bij het passeren van de grens geldt dus met terugwerkende kracht dat je met korting volgens de andere kortingsregels hebt mogen reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Er staat wel ''Bij het maken van een internationale reis gelden andere kortingsregels voor NS-abonnementen dan bij het maken van een binnenlandse reis.'' Pas bij het passeren van de grens geldt dus met terugwerkende kracht dat je met korting hebt mogen reizen.
Dat valt in de praktijk niet te controleren. Je bent op weg naar de grens met een internationaal vervoerbewijs. Er is geen verplichting om de gehele reis te maken. Je kunt onderweg besluiten af te zien van een gedeelte van de reis.
Dit biedt reizigers met bijvoorbeeld Dalvrij interessante mogelijkheden om de middagspitsbeperkingen te omzeilen. Het enige wat je nodig hebt is een internationaal kaartje met 100% korting in NL naar het eerste station over de grens. Je bestemming moet natuurlijk wel op een route richting de grens liggen.

Hier prijsvoorbeelden enkele reis (100% korting in NL):
  • Weener (via Groningen): €2,90
  • Bad Bentheim (via Hengelo, niet IC Berlijn): €2,80
  • Gronau (via Enschede): €1.60
  • Emmerich (via Arnhem): €4,00
  • Kaldenkirchen (via Venlo): €1,60
  • Herzogenrath (via Heerlen): €1,50
  • Visé (via Maastricht): €2,30
  • Noorderkempen (via Breda): €5,00 (geen toeslag verschuldigd tussen Schiphol en Rotterdam want je bent een internationale reiziger)
  • Essen (via Roosendaal): €2,60

In deze gevallen moet je dus NIET inchecken met je Weekend Vrij of Dal Vrij of Studentenreisproduct
maar de vierkante barcode gebruiken op je Internationale trein e-ticket om het poortje te openen.

https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/internationaal-reizen-en-poortjes-openen

Hallo Ozzietukker en welkom bij de NS Community,

Ik moet je helaas het antwoord geven dat je tijdens de middagspits niet gratis in Nederland kan reizen met een Dal Vrij abonnement. Mijn collega's van NS International hebben je op Twitter gelukkig al geholpen en zullen ervoor zorgen dat er meer duidelijkheid via de website zal worden geboden.


Om het even helemaal duidelijk te krijgen geef ik 2 voorbeelden. Als je een ticket boekt via NS International of bij een kaartautomaat aanschaft waarbij je aangeeft dat je met 40% of 100% korting mag reizen dan geldt het bovenstaande tabel. Als je besluit de reis binnen Nederland met je OV-chipkaart te maken dan gelden de normale spitstijden van 16:00 - 18:30 en krijg je geen korting. Onze personeel is hiervan op de hoogte.

Dat hebben geholpen op Twitter is dus maar hoe je het bekijkt. Het enige wat men aangeeft is dat dat niet mag. Ik krijg de gekste antwoorden, dat er een typefout staat en dat de tabel niet klopt en dat er 16:00 uur had moeten staan in plaats van 04:00 uur.
Als dat zo zou zijn dan mis ik het stukje in de tabel dat het wel zou mogen van 18:30 tot 04:00 uur das nu alleen vanaf vrijdag 18.30 tot maandag 04:00 uur staat nu in de tabel aangegeven en dan zou het maandag tot en met donderdag dus maar tot 16:00 uur mogen beginnen.
Met mijn opmerking welke typefout staat er in quote: ''Bij het maken van een internationale reis gelden andere kortingsregels voor NS-abonnementen dan bij het maken van een binnenlandse reis.'' krijg ik geen reactie.
Of ik krijg een terugkoppeling dat de voorwaarden alleen vanaf de grens gelden. (Das natuurlijk helemaal onzin, want wat heeft de Duitse of Belgische spoorwegen te maken met mijn Dalvrij, want één ding is wel zeker, die is op het Belgische of Duitse net natuurlijk niet geldig).
Ook op mijn belangrijkste vraag op welke basis kan een conducteur mij een boete / uitstel van betaling uitschrijven bij een controle, want dan moet dat ergens in de voorwaarden staan en dat wil ik dan graag weten waar dit staat.

Ook met dit antwoord wordt er verwarring gezaaid, want ik snap dat ik niet in middagspits mag inchecken met mijn Dal Vrij kaart om gratis te reizen, dan reis je tegen voltarief. Ben je echter ingecheckt voor 16:04 uur mag je de reis gewoon afmaken in de spits.
Vervolgens zeg je ook ik geef je 2 voorbeelden, als je dus een NS Internationaal kaartje uit de automaat haalt Rotterdam - Gronau en dan kiest NS Traject gratis dan geldt bovenstaande tabel, dan kan ik dus niet anders concluderen dat ik dus gewoon om 17:05 de trein kan pakken van Rotterdam via Utrecht naar Enschede en vervolgens naar Gronau. Dat was precies mijn vraag.
Voorbeeld 2 doet niet terzake, ik snap namelijk dat ik als ik een reis binnen Nederland maak de voorwaarden van Dal Vrij gelden, logisch, dat zijn de voorwaarden van je abonnement.

Wat ik graag zie is een bevestiging van NS dat dit mag, of als het niet mag, een verwijzing in de voorwaarden waar staat dat dit niet is toegestaan.
Reputatie 7
Badge +3
NS-ers blinken de laatste tijd niet bepaald uit in kennis van de eigen regels en voorschriften. Daar hebben we de laatste weken op het forum te veel voorbeelden van gezien.

Wat men in het voorbeeld naar Gronau maar niet schijnt te begrijpen is dat er een fundamenteel verschil is tussen het maken van een binnenlandse reis waarbij moet worden in- en uitgecheckt en een internationale reis waarbij een internationaal kaartje voor het gehele traject wordt gebruikt. Dat is een ticket met 100% korting in Nederland waarbij het Dalvrij abonnement slechts behoeft te worden meegenomen als bewijs dat er recht is op korting. Poortjes worden geopend met de Aztec-code op het vervoerbewijs en er hoeft uiteraard niet te worden uitgecheckt in het buitenland.
Dergelijke internationale kaartjes met 100% korting in NL zijn in dalperiode (09.00 tot 04.00 uur) geldig. Dat betekent dat in de praktijk de middagspitsbeperking met Dalvrij niet geldt bij een reis naar het buitenland.

De situatie is vergelijkbaar met de uitzonderingsbepaling dat een fiets ook in de spitsuren mag worden meegenomen wanneer die naar het buitenland wordt meegenomen met een internationaal fietsvervoerbewijs.
Er wordt in mijn info gesproken over 40% korting en dat die vanaf 9 uur geldig is van ma tot vrij en weekend hele dag. Ik koppel dit dan zelf door dat als dit afwijkend is ivm binnenlamd reizen met abonnement geldt deze grens dus ook voor 100% korting. Ik kan moeilijk verwijzen, want ik mag dit niet openbaar maken. Dit zou ook ergens op de site te vinden moeten zijn.

Edit: iMark was me voor!
Reputatie 7
Badge +3
@Loes Het staat duidelijk op de site: https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen
Het probleem is dat dat allerlei NS-ers de tekst niet schijnen te begrijpen en daardoor met ondeugdelijke, onduidelijke, onjuiste en onvolledige antwoorden komen. Ik zou daar een klacht over indienen.
@iMark

Ik moet nu toegeven dat ik het niet op de site had opgezocht 😅. Bedankt voor de link.
Reputatie 7
Badge +3

Het volgende voorbeeld is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Opgevraagd de prijs van ticket van Amsterdam Centraal naar Gronau met 100% korting in NL:


Voor een euro extra krijg je zelfs toegang tot de Lounges. Dat lijkt me een mooie aanbieding.

Dat kan denk ik niet volgens de voorwaarden:

Let op: de klasse van een NS-abonnement voor Vrij Reizen bepaalt de klasse van de reis binnen Nederland.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de Lounge meld je je met je internationale vervoerbewijs. Daar staat in het voorbeeld 1e klas naar Gronau op met 100% korting in NL. Daarmee voldoe je aan de voorwaarden om toegang tot de Lounge te krijgen. Ik zie geen aanvullende voorwaarden staan:


https://www.nsinternational.nl/nl/stations-informatie/nsinternational-lounge
Reputatie 7
Badge +3
Sorry, ik dacht dat je ook bedoelde dat je voor die euro extra de hele reis 1e klas mocht reizen 🙂
Badge +3
Het lijkt me overduidelijk dat er geen middagspits is omdat je met een internationaal e-ticket geen incheck hebt en dus nooit bepaald kan worden of je voor of na 16:00 bent begonnen aan je reis (althans na het eerste station na het vertrekpunt dat op je ticket staat kan dat niet meer).
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me overduidelijk dat er geen middagspits is omdat je met een internationaal e-ticket geen incheck hebt en dus nooit bepaald kan worden of je voor of na 16:00 bent begonnen aan je reis.
Het gaat om een kaartje uit de automaat, niet om een e-ticket.
Badge +3
Oh, okee maar is dat een chipkaartje dan? Ik las namelijk iets over een Aztec code en dan geldt alsnog dat er geen aantoonbare incheck is, toch?

En zelfs als het een chipkaartje is dan zou ik het raar vinden als er verschillende voorwaarden zijn voor hetzelfde kaartje als e-ticket, en al helemaal omdat die tabel aangeeft dat er na 9:00 mee gereisd mag worden i.c.m. Dal Vrij.

Het lijkt me overduidelijk dat er geen middagspits is omdat je met een internationaal e-ticket geen incheck hebt en dus nooit bepaald kan worden of je voor of na 16:00 bent begonnen aan je reis.Het gaat om een kaartje uit de automaat, niet om een e-ticket.


Het kan hier gaan om een kaartje uit de automaat, je kan dit ticket namelijk met 100% korting uit de automaat halen, maar je kan dit ticket ook aanschaffen online via NS internationaal als E-ticket.

Oh, okee maar is dat een chipkaartje dan? Ik las iets over een Aztec code en dan geldt alsnog dat er geen aantoonbare incheck is.

En als het een chipkaartje is dan zou ik het raar vinden dat er verschillende voorwaarden zijn voor hetzelfde kaartje als e-ticket, en al helemaal omdat die tabel aangeeft dat er na 9:00 mee gereisd mag worden i.c.m. Dal Vrij.


Met een wegwerp OV Chipkaart kan je alleen één of twee laatste transacties zien voor zover ik heb begrepen. Maar dan zou je een incheckmoment wel kunnen zien.

Maar ik ga er zelf ook niet vanuit dat er verschillende voorwaarden voor E-ticket of een ticket uit de automaat zouden gelden voor een zelfde reis.

@Loes Het staat duidelijk op de site: https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizenHet probleem is dat dat allerlei NS-ers de tekst niet schijnen te begrijpen en daardoor met ondeugdelijke, onduidelijke, onjuiste en onvolledige antwoorden komen. Ik zou daar een klacht over indienen.

Ik krijg inderdaad het idee dat de kennis over dit onderwerp niet heel goed is. Een duidelijk antwoord schept wel mogelijkheden voor andere buitenlandse reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Bij mijn weten worden internationale tickets uit de automaat op papier geprint en niet op eenmalige chipkaarten. Dat heeft ook helemaal geen zin omdat er niet mee kan worden uitgecheckt in het buitenland. Zonde om die op chipkaarten te printen.
Ik kan me voorstellen dat het enigszins verwarrend is wanneer je van verschillende kanalen verschillende antwoorden krijgt, Ozzietukker. Ook ik moet toegeven dat de eerste reactie van mijn collega Erryt mij ook enigszins verwarde, maar mogelijk komt dat omdat ik de context van Twitter niet heb meegekregen.

De situatie wordt, m.i., het beste aangegeven door deze reactie van iMark. Dit is, voor zover ik weet, ook hoe het werkt met Internationale tickets.
Wat men in het voorbeeld naar Gronau maar niet schijnt te begrijpen is dat er een fundamenteel verschil is tussen het maken van een binnenlandse reis waarbij moet worden in- en uitgecheckt en een internationale reis waarbij een internationaal kaartje voor het gehele traject wordt gebruikt. Dat is een ticket met 100% korting in Nederland waarbij het Dalvrij abonnement slechts behoeft te worden meegenomen als bewijs dat er recht is op korting. Poortjes worden geopend met de Aztec-code op het vervoerbewijs en er hoeft uiteraard niet te worden uitgecheckt in het buitenland. Dergelijke internationale kaartjes met 100% korting in NL zijn in dalperiode (09.00 tot 04.00 uur) geldig. Dat betekent dat in de praktijk de middagspitsbeperking met Dalvrij niet geldt bij een reis naar het buitenland. Ik vermoed dat de verschillende antwoorden die je hebt gekregen komen door het verschil tussen een binnenlandse reis en een Internationale reis. Veel duidelijker dan hoe iMark het al heeft uitgelegd krijg ik niet voor elkaar denk ik. 🙂

Reageer