Dalvrij abonnement en internationaal reizen | NS Community
beantwoord

Dalvrij abonnement en internationaal reizen


Ik wil op korte termijn reizen op een vrijdag (doordeweekse dag dus) vanaf Rotterdam CS naar Gronau, net over de grens in Duitsland.

Ik ben in het bezit van een dalvrij abonnement en mijn idee was om net voor 16:00 uur in te checken, te reizen naar Enschede, en daar voor € 1,60 een kaartje te kopen naar Gronau.

Als ik echter de voorwaarden lees op https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen staat daar vermeld; Bij het maken van een internationale reis gelden andere kortingsregels voor NS-abonnementen dan bij het maken van een binnenlandse reis. En vervolgens staat er aangegeven in een tabel Dalperiode 09:00 – 04:00 met een kortingspercentage van 100% voor dalvrij. Zoals ik dit lees zou dat betekenen dat ik ook uit de automaat in Rotterdam een kaartje kan kopen met Rotterdam CS - Gronau en dan moet ik selecteren NS Traject gratis en dan komt ook de prijs van € 1,60. Er staat voorts aangegeven dat je niet moet inchecken met je NS Dal Vrij alleen bij je moet hebben om te tonen.

Mijn concrete vraag is, als ik voor 16:00 uur de reis begin dan is er geen conflict met mijn huidige dal vrij abonnement voorwaarden, immers als je voor 16:04 ingecheckt bent en binnen 30 minuten de trein neemt dan mag je de reis ook in de spits afmaken.
Maar wat nu als ik de trein neem van 17.05 mag ik dan ook reizen met 100% korting? Zoals ik de voorwaarden lees wel, bij de ene NS Servicebalie zegt men van wel, bij de andere weet men het niet, en weer een andere afdeling zegt het mag niet en heeft men het over een typefout in de voorwaarden maar men kan niet aangeven waar in de voorwaarden dan staat dat ik de regels van Dal Vrij weer moet aanhouden.

Iemand een idee?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 June 2018, 14:59

Bekijk origineel

39 reacties

Badge +3
Ja, maar dan moet daar via webcare of telefonisch ook wel eenduidigheid over zijn, met name omdat het overduidelijk op de site van NS Internationaal staat!

Tenzij die info op de site niet klopt en stamt uit de tijd dat er nog geen middagspits bestond (voor 2012), en dat lijkt me onwaarschijnlijk :P

Aan medewerkers die verdeeld zijn (mag niet/mag wel/sorry ik weet het niet) hebben we namelijk zo weinig 😃
Ik heb net even contact gehad met Erryt hierover en hij is blijkbaar nog het een en ander aan het uitzoeken. Hij zal er dus nog op terug komen!
Bij mijn weten worden internationale tickets uit de automaat op papier geprint en niet op eenmalige chipkaarten. Dat heeft ook helemaal geen zin omdat er niet mee kan worden uitgecheckt in het buitenland. Zonde om die op chipkaarten te printen.

Ik heb dit jaar volgens mij een weekendretour naar Antwerpen wel op een kaartje gekregen die hetzelfde eruit zag als een eenmalige chipkaart.
Ik heb het idee dat ik daarmee ook het poortje heb geopend, al weet ik dat niet zeker, want aangezien dit in het weekeinde was kan het ook best zijn dat ik dat met de dal vrij heb gedaan. Er zat in ieder geval geen Barcode op om het poortje te openen, dus het moet eigenlijk wel een chip zijn geweest.
Badge +3
Ik heb dit jaar volgens mij een weekendretour naar Antwerpen wel op een kaartje gekregen die hetzelfde eruit zag als een eenmalige chipkaart.
Ik heb het idee dat ik daarmee ook het poortje heb geopend, al weet ik dat niet zeker, want aangezien dit in het weekeinde was kan het ook best zijn dat ik dat met de dal vrij heb gedaan. Er zat in ieder geval geen Barcode op om het poortje te openen, dus het moet eigenlijk wel een chip zijn geweest.

Dat is interessant. Want met een retourtje kan je in Antwerpen helemaal niet inchecken!
Geen Aztec code en géén chip dus? #hoedan of had je die in Roosendaal uit een automaat gekocht? Dan reis je binnen NL inderdaad op je Dal Vrij (uit- en inchecken in Roosendaal verplicht eigenlijk, maar coulance als je dat niet doet). Of het is een e-ticket en dan staat er een barcode op!
Reputatie 7
Badge
Met een retour kun je in Antwerpen inderdaad niet inchecken maar wel gewoon geldig reizen. Bij vertrek in NL: check in, bij aankomst in NL check uit.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb me blijkbaar verkeerd herinnerd dat internationale kaartjes uit de automaat tegenwoordig wel op de eenmalige chipkaarten worden geprint. Voor het principe maakt het allemaal niet uit. De eenmalige chipkaart en het e-ticket worden alleen gebruikt om een poortje te openen.

Voor de zekerheid zou ik bij vertrek vanaf een station zonder poortjes met een eenmalige chipkaart voor een internationale reis toch maar inchecken. Ik heb echter geen idee of het kaartje ontwaard wordt door het bij een kaartlezer aan te bieden. Misschien maar een keer testen met een heel goedkoop kaartje. (Een enkele reis van een willekeurig station in Nederland naar Herzogenrath met 100% korting in NL en 50% Bahncardkorting in D voor €0,75. Dat is meteen een goedkoop perronkaartje!)
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb net even contact gehad met Erryt hierover en hij is blijkbaar nog het een en ander aan het uitzoeken. Hij zal er dus nog op terug komen!
Ik verbaas me erover dat er nog het een en ander moet worden uitgezocht. De tekst op de website van NS International laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Ik heb een antwoord. Je kan zowel via onze webshop, via de klantenservice en uit de automaat een ticket boeken met korting (40% - 100% korting) aanschaffen. De tabel die aangeeft dat de dal periode van 09:00 tot 04:00 loopt klopt ook en is van toepassing als je een reis naar het buitenland maakt. Indien je een kaartje uit de automaat aanschaft kan je niet uitchecken, maar het is wel de bedoeling dat je incheckt. Met elk gekocht kaartje staat een barcode waarmee je de poortjes kan openen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat gaat NS doen om de basiskennis over dit onderwerp onder het personeel (van bijvoorbeeld Klantenservice) te verspreiden zodat er geen foute antwoorden meer gegeven worden? Wanneer ik die tabel van NS International op de website van NS International kan vinden dan moet een willekeurige NS-er die ook kunnen vinden.

Even terzijde. Dit is in korte tijd het vierde onderwerp waaruit blijkt dat de door NS-ers gegeven antwoorden in eerste instantie gewoon fout bleken te zijn.
Andere voorbeelden: het mogen meenemen van fietsen in de IC Berlijn in binnenlands verkeer, het onterecht boetes uitdelen aan reizigers met afgekocht reisrecht en natuurlijk het niet kennen van de regels met betrekking tot het mogen afmaken van een reis in de spitsuren wanneer in de daluren is ingecheckt.

Ik vind het een nogal zorgwekkende ontwikkeling. De antwoorden van NS hier op het forum moeten gewoon kloppen. Liever nog dat een antwoord een paar dagen op zich laat wachten dan dat er een fout gepubliceerd wordt. Dit topic is in dat verband helemaal vreemd omdat het een paar dagen geduurd heeft voordat het antwoord kwam dat de tabel op de pagina van NS International gewoon klopt!
Ik ben blij dat het nu wel bevestigd is, ook inmiddels een reactie gehad op twitter dat dit is toegestaan conform de tabel. Mocht een conducteur in een (binnenlandse) trein niet op de hoogte zijn kan je hier naar verwijzen of gebruiken wanneer men toch een uitstel van betaling uitschrijft.

Ben het er wel mee eens dat een antwoord goed en zorgvuldig moet zijn. En een verkeerd antwoord kan natuurlijk maar als er dan argumenten worden aangedragen moet daar wel naar gekeken worden want de diverse antwoorden die ik kreeg waren allemaal gebasseetd op het standpunt dat het niet mocht zonder inhoudelijk op de aangereikte constateringen in te gaan...
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt op een dodelijke combinatie van het niet luisteren naar de klant en het niet kunnen lezen van tabellen.

Ik wil op korte termijn reizen op een vrijdag (doordeweekse dag dus) vanaf Rotterdam CS naar Gronau, net over de grens in Duitsland.

Ik ben in het bezit van een dalvrij abonnement en mijn idee was om net voor 16:00 uur in te checken, te reizen naar Enschede, en daar voor € 1,60 een kaartje te kopen naar Gronau.

Als ik echter de voorwaarden lees op https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen staat daar vermeld; Bij het maken van een internationale reis gelden andere kortingsregels voor NS-abonnementen dan bij het maken van een binnenlandse reis. En vervolgens staat er aangegeven in een tabel Dalperiode 09:00 – 04:00 met een kortingspercentage van 100% voor dalvrij. Zoals ik dit lees zou dat betekenen dat ik ook uit de automaat in Rotterdam een kaartje kan kopen met Rotterdam CS - Gronau en dan moet ik selecteren NS Traject gratis en dan komt ook de prijs van € 1,60. Er staat voorts aangegeven dat je niet moet inchecken met je NS Dal Vrij alleen bij je moet hebben om te tonen.

Mijn concrete vraag is, als ik voor 16:00 uur de reis begin dan is er geen conflict met mijn huidige dal vrij abonnement voorwaarden, immers als je voor 16:04 ingecheckt bent en binnen 30 minuten de trein neemt dan mag je de reis ook in de spits afmaken.
Maar wat nu als ik de trein neem van 17.05 mag ik dan ook reizen met 100% korting? Zoals ik de voorwaarden lees wel, bij de ene NS Servicebalie zegt men van wel, bij de andere weet men het niet, en weer een andere afdeling zegt het mag niet en heeft men het over een typefout in de voorwaarden maar men kan niet aangeven waar in de voorwaarden dan staat dat ik de regels van Dal Vrij weer moet aanhouden.

Iemand een idee?

Koop een e-ticket bij de Deutsch Bahn of bij NS International. Hiermee los het probleem op. Ns klantenservice adviseert om een kaartje Enschede naar Gronau te kopen. Dit is dus onnodig

Of check gewoon in of uit bij de OV-chippaal.

Als er geen vertraging is, staat de trein minstens 5 minuten stil.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zo'n vermoeden dat Ozzietukker de reis inmiddels wel gemaakt heeft 😉

Reageer