Datum wijzigen internationaal ticket | NS Community
beantwoord

Datum wijzigen internationaal ticket

  • 13 December 2022
  • 5 reacties
  • 222 Bekeken

WIE van de NS kan mij helpen? 

Ik heb een kleine 48 uur geleden een ticket naar Berlijn gekocht. Nu heb ik een stomme fout gemaakt door de terugreis op 2 januari te zetten ipv 3 januari 😬 niet goed gekeken. Iets met een druk hoofd.
Mijn ticket heeft helaas geen wijzigingsmogelijkheden. Maar het enige dat ik vraag is of de datum aangepast kan worden van 2 naar 3 januari. Ik wil daar het zelfde bedrag voor betalen, terwijl 3 januari zelfs goedkoper is.
Maar niemand kan (wil) mij helpen, ik krijg alleen maar te horen dat de tariefvoorwaarden nu eenmaal zo zijn.
Maar wat zijn nu de consequenties voor NS om dit aan te passen? Er zijn nog tickets voor de 3e en ik zou zelfs meer betalen dan het tarief dat geldt voor 3-1. 
Ik loop nu tegen een bureaucratisch berg op. Het voelt bijna als klantje pesten. 


De klantenservice verwijst alleen maar naar de tariefvoorwaarden. Er werd hier zelfs geadviseerd om voor de 3e een nieuw ticket te kopen en de 2e via mijn reisverzekering terug te krijgen (met een fake argument), dat kan toch niet de bedoeling zijn.
 

Via de chat ook geen hulp en antwoorden  

Waar kan ik nu naar toe om toch de datum aan te kunnen passen. Waar is de klantvriendelijkheid van de NS? 

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 13 December 2022, 23:47

Bekijk origineel

5 reacties

De tariefsvoorwaarden voor deze tickets worden vastgesteld door DB. NS is in feite alleen maar het reisbureau dat ze verkoopt en kan als zodanig niet afwijken van de voorwaarden. En bij DB geldt keihard regel is regel en dat is ook niet onlogisch want anders gaat iedereen zeuren om wijzigingen..

U moet bedenken dat deze kaartjes tegen zwaar gereduceerde prijs worden verkocht en dat daar daarom als voorwaarde aan vast zit dat ze niet veranderd kunnen worden en dat u met een specifieke trein moet reizen. Als veranderen via de achterdeur toch zou kunnen koopt er niemand nog een ticket tegen de volle prijs.

Het is onzin dit als bureaucratie of pesten te betitelen, u krijgt korting juist omdat u niet mag wijzigen..Dat is de essentie van het Duitse tariefsysteem.

De oplossing zal zijn om toch de 2de te reizen of een nieuw ticket voor de 3de te kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Jij hebt zelf gekozen voor een ticket zonder wijzigingsmogelijkheden. Hoe je het ook noemt, een datum aanpassen is een wijziging en dat kan niet bij dit (goedkopere) ticket. Er zit niets anders op dan om op 2 januari terug te reizen of een nieuw ticket voor 3 januari te kopen. NS gaat het niet wijzigen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Er is overigens wel iets te zeggen voor de mogelijkheid om direct na boeken (bv. binnen 5 minuten) zonder kosten te kunnen annuleren. ÖBB doet dat bv. ook. Daarmee kun je dit soort vergissingen ondervangen. Aan het loket kan dat ook: daar word je geacht om na ontvangst van je ticket de gegevens te controleren en het te melden als er iets niet klopt, waarna dat ook daar dan nog zonder kosten kan worden gecorrigeerd.

Er is overigens wel iets te zeggen voor de mogelijkheid om direct na boeken (bv. binnen 5 minuten) zonder kosten te kunnen annuleren. ÖBB doet dat bv. ook. Daarmee kun je dit soort vergissingen ondervangen. Aan het loket kan dat ook: daar word je geacht om na ontvangst van je ticket de gegevens te controleren en het te melden als er iets niet klopt, waarna dat ook daar dan nog zonder kosten kan worden gecorrigeerd.

Op zich mee eens dat meteen na aankoop nog kunnen annuleren een goed idee is bij een vergissing.

Maar als je zoals in dit geval 48 uur later komt is het volstrekt redelijk dat dat niet meer kan, ook ten opzichte van degenen die juist om flexibel te zijn een (veel) duurder kaartje hebben gekocht.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker in coronatijd was (en misschien wel is) het een goed idee om tickets te kopen met flexibele tariefvoorwaarden. Je reis wordt daardoor wel een stukje duurder maar het geeft een hoop gemoedsrust.

Reageer