beantwoord

De grens overgaan met een studentenov/ belgische dagkaart

• 12 oktober 2017
  • 4 reacties
  • 4038 Bekeken

Hallo,
Ik wil dit weekend graag naar België. Ik heb een studentenweekendov, waardoor ik tot de grens gratis kan reizen. Daarna heb ik een dagkaart aangeschaft van de Belgische spoorwegen, waarbij ik als vertrekstation het grensdorp Essen heb ingevoerd, dat is geregeld. Nou is mijn vraag: ik check in Rotterdam in, maar kan naar mijn weten tussen Roosendaal en Antwerpen niet uitchecken, en als ik in Antwerpen uitcheck betaal ik voor het stuk vanaf de grens tot Antwerpen. Hoe zorg ik ervoor dat mijn studentenweekendov uitgecheckt wordt op het moment dat ik België binnenkom aangezien ik dan mijn Belgische dagkaart kan gebruiken? Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Robert B 12 oktober 2017, 21:01

Hoi Theopost welkom op het forum!

Je had het ticket ook gewoon van Rotterdam tot je bestemming kunnen kopen en daarbij aangeven dat je 100% korting hebt in NL. Dat kan via zowel NS International als NMBS.

Je hebt dan je studenten OV niet nodig (niet gebruiken dus!) maar moet je wel bij je hebben voor controle.

Op het traject Roosendaal - Essen is vaak controle dus in dit geval betaal je te veel (uitchecken in Antwerpen) of loop je het risico op een boete (uitchecken in Roosendaal).
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
Hoi Theopost welkom op het forum!

Je had het ticket ook gewoon van Rotterdam tot je bestemming kunnen kopen en daarbij aangeven dat je 100% korting hebt in NL. Dat kan via zowel NS International als NMBS.

Je hebt dan je studenten OV niet nodig (niet gebruiken dus!) maar moet je wel bij je hebben voor controle.

Op het traject Roosendaal - Essen is vaak controle dus in dit geval betaal je te veel (uitchecken in Antwerpen) of loop je het risico op een boete (uitchecken in Roosendaal).
Reputatie 6
Je kan natuurlijk niet "uitchecken" in Antwerpen.
Reputatie 4
Uitchecken in Antwerpen is alleen mogelijk in Lijn 19 Breda-Hulst via Antwerpen. Ook het studentenov is daar geldig. (€0,0 in de geldigheidsperiode)
Met een kaartje vanaf station Essen is het traject Roosendaal Essen nog niet betaald.
Het beste is om een e ticket Rtd CS Essen te kopen met 100% korting in Nederland.
Reputatie 6
Uitchecken in Antwerpen is alleen mogelijk in Lijn 19 Breda-Hulst via Antwerpen. Ook het studentenov is daar geldig. (€0,0 in de geldigheidsperiode)

Bedankt voor de aanvulling. Ik was die bus al glad vergeten.
Wel apart overigens, dat het met de studenten-OV weer gratis is. Dat is ooit afgeschaft - nog met de kaart zonder chip - omdat heel studerend Nederland gratis in Antwerpen zat.
Blijkbaar toch een voordeel van de OV chip: nu moet het wel gratis zijn.

Reageer