De 'Wheelie' wandelkar als bagage | NS Community
beantwoord

De 'Wheelie' wandelkar als bagage

  • 21 November 2022
  • 32 reacties
  • 902 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Voor een wandelvakantie langs de Loire (> 500 km) willen we – twee senioren – dit voorjaar met de trein van Rotterdam naar Briare (Loiret). Die reis gaat met de Thalys naar Paris-Nord, met de RER naar Paris-Gare de Lyon, en dan met de TER richting Nevers. Onze lichtgewicht uitrusting is verdeeld over twee wandelkarrren (zie afbeelding hieronder). Elke kar is deels demontabel tot een hanteerbaar pakket (zie de afbeelding met de maten), maar dat is groter dan de het NS-maximum van 85 cm.

Voor de Thalys voldoet onze bagage niet aan de standaardmaten. Ik heb daarom de vraag naar de toelaatbaarheid (met deze afbeeldingen) voorgelegd aan de firma Thalys. Als antwoord liet men ons weten (dossier 01352873) dat deze ‘wandelkar’ als bagage mee mag in de Thalys.

Kan de firma NS ons laten weten of we met deze bagage ook van het Nederlandse spoornet gebruik kunnen maken? Ik hoor geluiden dat het treinpersoneel daar soms héél verschillend over denkt. Wat zegt het beleid? Kunnen we hiermee met NS reizen zonder complicaties of aanvullende kosten? Uiteraard doen we dat niet in de spitsuren.

 

 

 

Geen rugzak, want wandelkarren van Radical Design
Wandelkar klaar voor in de trein

 

geen belasting van rug en schouders, handen vrij

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 November 2022, 16:10

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7

Dat ding is 40 bij 45 cm. Hij is alleen iets te hoog. Gewoon instappen en op het balkon zetten. Kan me niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan gaat worden. Heb honderden keren met een gitaar in de trein gezeten, ook die voldoen officieel niet aan de regels. Geen conducteur die daar ooit ook maar een opmerking over heeft gemaakt.

Het zou toch wat zijn als zo’n relatief klein (vloeroppervlak) en makkelijk verplaatsbaar ding niet mee zou mogen, terwijl een wasmachine van 60×60×85 cm wel mee zou mogen? Terwijl dat veel hinderlijker is (en mogelijk zelfs gevaarlijk omdat die niet eenvoudig te verplaatsen is). Alhoewel, op een wasmachine kun je nog gaan zitten, dat scheelt weer vloeroppervlak… 🤣

In de luchtvaart wordt daarom vaak een maximum gesteld aan L+B+H in plaats van een maximum in iedere richting. Ski's, gitaren en bezemstelen kunnen dan wel mee maar wasmachines niet. Dat lijkt toch iets praktischer dan de huidige NS-normen. 

De Wheelie in het plaatje komt voor L+B+H uit op ongeveer 200 cm en dat is nog steeds erg fors. Een standaardwaschine van 90x60x60 komt op totaal 210 cm en is dus nauwelijks omvangrijker.

 

Dat geldt voor het ruim. Voor de handbagage zijn LxBxH juist wel essentieel. Ik vloog net nog mee met Swiss. Het viel me op dat er precies vijf standaard bagagetrolleys in een bak kunnen. De bolling van de klep is zelfs zo, dat die dan net dicht gaat. En jawel… er was er dus eentje buiten de standaardmaat. Net iets langer.

Ik zou mijnheer hebben voorgesteld om het ding horizontaal in het bagagerek te leggen, maar als ik die foto van die trein met een soort van brievenbussen als bagagerek zag, dan gaat dat tegenwoordig ook niet meer lukken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Verder is het natuurlijk een beetje een academische discussie. Zo groot is de kans niet dat er een conducteur langskomt om te controleren.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft - voor de bagage van TS in elk geval - theoretisch geneuzel. Met die wandelkar kun je gewoon reizen met de trein, zolang je 'm een beetje fatsoenlijk op het balkon parkeert.

Juist het huidige beleid met regels die niet strict worden toegepast is typisch Nederlands. Het mag niet, maar als de conducteur er zin in heeft, dan mag het wel!

Het gaat hier niet om een verhuizing, maar om vakantiereizigers die graag de trein nemen. Dat zouden we toe moeten juichen. De regels kun je zelf verzinnen; basisregels + een klein dossiersysteem vormen de complete regels waar uiteraard niet vanaf geweken wordt. Op deze manier kun je, mits van tevoren aangemeld en akkoord bevonden, de trein toch gebruiken voor niet alledaagse bewegingen. Mensen hoeven dan achteraf niet meer te klagen over willekeur; die is er simpelweg niet meer.

Het gaat om vakantiereizigers die bagage meenemen die niet aan het limiet van NS en thalys voldoet. Zij mogen die bij uitzondering wel meenemen bij Thalys en willen dat NS het ook toestaat.

Die regels zijn er niet voor niets. Als NS mensen toestemming geeft om iets mee te nemen wat buiten de regels valt, dan is straks het hek van de dam. En de treinen zijn al zo vol. Een wheelie neemt de plek in van een persoon. Past niet in bagagerek, tussen de stoelen of onder de stoelen.

In het vliegtuig zijn ook bagagelimieten en betaal je fiks voor afwijkende maten.

Jij hebt mijn idee volkomen gemist. En de vakantiereizigers willen niet dat de NS het toelaat, maar willen van tevoren kijken of ze met de trein op plaats van bestemming zouden kunnen komen. Dat is een subtiel verschil.

Schermen met bestaande regels is zo’n dooddoener. Deze mensen willen de trein gebruiken i.p.v. de auto, dat zouden we moeten stimuleren. Er is heus wel plek in de trein, misschien niet tijdens de spits, maar in de daluren. Alleen de huidige regels werken met willekeur en daar kun je als reiziger niet mee plannen. Dus zou je de regels aan kunnen passen om het in bepaalde gevallen toch mogelijk te maken. Je zou b.v. kunnen denken aan een toeslag die je van tevoren betaalt nadat is afgestemd welke trein je zou mogen nemen. Dan krijg je b.v. een QR-code die je kunt uitprinten. En de conducteur scant die code.

Dat er geen plek zou zijn is onzin, voor hulpmiddelen is er ook plek: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/hulpmiddelen-of-hulphond-mee-in-de-trein.html

 

Reputatie 7
Badge +3

Dan zeg je gewoon dat die Wheelie een vervoermiddel is. Vergelijkbaar met een kinderwagen.

Het is een soort van handkar en die mogen net als fietskarren niet mee als ze niet binnen de 85 cm vallen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zeg je gewoon dat die Wheelie een vervoermiddel is. Vergelijkbaar met een kinderwagen.

Dat ding is 40 bij 45 cm. Hij is alleen iets te hoog. Gewoon instappen en op het balkon zetten. Kan me niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan gaat worden. Heb honderden keren met een gitaar in de trein gezeten, ook die voldoen officieel niet aan de regels. Geen conducteur die daar ooit ook maar een opmerking over heeft gemaakt.

Het zou toch wat zijn als zo’n relatief klein (vloeroppervlak) en makkelijk verplaatsbaar ding niet mee zou mogen, terwijl een wasmachine van 60×60×85 cm wel mee zou mogen? Terwijl dat veel hinderlijker is (en mogelijk zelfs gevaarlijk omdat die niet eenvoudig te verplaatsen is). Alhoewel, op een wasmachine kun je nog gaan zitten, dat scheelt weer vloeroppervlak… 🤣

In de luchtvaart wordt daarom vaak een maximum gesteld aan L+B+H in plaats van een maximum in iedere richting. Ski's, gitaren en bezemstelen kunnen dan wel mee maar wasmachines niet. Dat lijkt toch iets praktischer dan de huidige NS-normen. 

De Wheelie in het plaatje komt voor L+B+H uit op ongeveer 200 cm en dat is nog steeds erg fors. Een standaardwaschine van 90x60x60 komt op totaal 210 cm en is dus nauwelijks omvangrijker.

Reputatie 7
Badge +4

Als een conducteur het moet beoordelen, en hij moet/doet dat, dan vraag ik me af of de wasmachine wel mee mag. Het blokkeert makkelijk, veiligheid is wel aan te voeren en zeker in een drukkere trein. Hij kan ook omvallen of schuiven.

NS mag dit in ieder geval doen  (...) meer dan 85 centimeter bedraagt.. Dus ook onder de 85 cm mag wel degelijk geweigerd worden. Het is niet zo dat de wasmachine mag omdat de grootste maat onder de 85 cm valt, en dat is de suggestie.

Mijn boodschappentrolley die achter de fiets te bevestigen is en ik hier heb getoond, kan in elkaar geklapt worden en zelfs voor een groot deel gedemonteerd. Die kan wel overlastloos mee.

Het probleem van de wheelie is dat hij boven de te hoog geplaatste dwarsstang niet omklapbaar is. Fout ontwerp voor mee in de trein.

Badge +3

Dat ding is 40 bij 45 cm. Hij is alleen iets te hoog. Gewoon instappen en op het balkon zetten. Kan me niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan gaat worden. Heb honderden keren met een gitaar in de trein gezeten, ook die voldoen officieel niet aan de regels. Geen conducteur die daar ooit ook maar een opmerking over heeft gemaakt.

Precies, theorie vs. praktijk en de ervaring leert dat het gewoon toegelaten wordt. Het is ter beoordeling van de conducteur en zal vrijwel 100% zeker prima gaan zolang je er niet de coupé mee in gaat zoals veel mensen met flinke (rol)koffers wél doen.

Het zou toch wat zijn als zo’n relatief klein (vloeroppervlak) en makkelijk verplaatsbaar ding niet mee zou mogen, terwijl een wasmachine van 60×60×85 cm wel mee zou mogen? Terwijl dat veel hinderlijker is (en mogelijk zelfs gevaarlijk omdat die niet eenvoudig te verplaatsen is). Alhoewel, op een wasmachine kun je nog gaan zitten, dat scheelt weer vloeroppervlak… 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Ja precies. Maar NS noemt ze bij de regels voor bagage.

Dan spreekt de informatie op de site de officiële voorwaarden tegen.

NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt.

 

En kinderwagens onder de 85 cm? En een rolstoel zien als “handbagage"?

Een rolstoel en kinderwagen zijn geen bagage maar een vervoermiddel, net als de een fiets.

Reputatie 7
Badge +3

Dan spreekt de informatie op de site de officiële voorwaarden tegen.

NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt.

 

En kinderwagens onder de 85 cm? En een rolstoel zien als “handbagage"?

 

"Mag niet meer dan 85 centimeter zijn" klinkt toch als een verbod.

Op zich heb ik (net als met fietsen) niet zo'n probleem met buiten model bagage  De ervaring leert echt dat veel eigenaren zich niet aan de regels houden door toch gangpaden te blokkeren en zitplaatsen in beslag nemen.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 7
Badge +3

Bagage groter dan 85 cm is niet toegestaan.

Zoals ik al zei, dat staat nergens in de voorwaarden. Je mág geweigerd worden en je mág de trein uit gezet worden, als NS vindt dat het overlast veroorzaakt/kan veroorzaken. Maar nergens staat dat je het niet mee mag nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik gok zo dat menig conducteurs het over het hoofd zullen zien en anders betwijfel ik of ze met meetlinten en al je komen controleren. Dat terzijde, ik zou me eerder irriteren als ze, voor een karretje dat recht op kan staan, geen uitzonderingen zouden maken en meneer zo in de kou buiten zet. 
 

En NS, weet je, regels kunnen altijd aangepast worden. Het staat immers niet meer in steen.

Meneer wordt niet in de kou gezet, meneer weet nu dat de wheelie niet binnen bagagelimieten van NS valt en er geen officiele uitzondering gemaakt wordt. Het is aan meneer of hij hij de gok wilt wagen.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik verzin de voorwaarden ook niet. Het is gewoon niet verboden en er zijn ook geen extra kosten aan verbonden. 

Bagage groter dan 85 cm is niet toegestaan. Deze wheelie is 112 cm hoog en ziet er ook nog uit als een soort van fietskar. Fietskarren zijn ook niet toegestaan.

Reputatie 3

Ik gok zo dat menig conducteurs het over het hoofd zullen zien en anders betwijfel ik of ze met meetlinten en al je komen controleren. Dat terzijde, ik zou me eerder irriteren als ze, voor een karretje dat recht op kan staan, geen uitzonderingen zouden maken en meneer zo in de kou buiten zet. 
 

En NS, weet je, regels kunnen altijd aangepast worden. Het staat immers niet meer in steen.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik verzin de voorwaarden ook niet. Het is gewoon niet verboden en er zijn ook geen extra kosten aan verbonden. 

@mrfreeze

Als je bagage wil toestaan die buiten de toegestane maat is lijkt me wel dat er voor betaald moet worden net als in de luchtvaart. Dus bijv een meerreisticket. Als je het gratis vervoert ga dit vervoer ook nog aanmoedigen en dat lijkt me ongewenst. Fietsen geven zelfs tegen betaling al veel overlast in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Dat ding is 40 bij 45 cm. Hij is alleen iets te hoog. Gewoon instappen en op het balkon zetten. Kan me niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan gaat worden. Heb honderden keren met een gitaar in de trein gezeten, ook die voldoen officieel niet aan de regels. Geen conducteur die daar ooit ook maar een opmerking over heeft gemaakt.

Echt, soms slaan we behoorlijk door.

Overigens zeggen de voorwaarden niet dat zulke bagage verboden is. Het is NS alleen toegestaan om je te weigeren of uit de trein te zetten, als ze van oordeel zijn dat het hinder veroorzaakt. Je mag dus sowieso instappen met zulke bagage, als je niet op het perron al tegengehouden bent.

Reputatie 7
Badge +3

Juist het huidige beleid met regels die niet strict worden toegepast is typisch Nederlands. Het mag niet, maar als de conducteur er zin in heeft, dan mag het wel!

Het gaat hier niet om een verhuizing, maar om vakantiereizigers die graag de trein nemen. Dat zouden we toe moeten juichen. De regels kun je zelf verzinnen; basisregels + een klein dossiersysteem vormen de complete regels waar uiteraard niet vanaf geweken wordt. Op deze manier kun je, mits van tevoren aangemeld en akkoord bevonden, de trein toch gebruiken voor niet alledaagse bewegingen. Mensen hoeven dan achteraf niet meer te klagen over willekeur; die is er simpelweg niet meer.

Het gaat om vakantiereizigers die bagage meenemen die niet aan het limiet van NS en thalys voldoet. Zij mogen die bij uitzondering wel meenemen bij Thalys en willen dat NS het ook toestaat.

Die regels zijn er niet voor niets. Als NS mensen toestemming geeft om iets mee te nemen wat buiten de regels valt, dan is straks het hek van de dam. En de treinen zijn al zo vol. Een wheelie neemt de plek in van een persoon. Past niet in bagagerek, tussen de stoelen of onder de stoelen.

In het vliegtuig zijn ook bagagelimieten en betaal je fiks voor afwijkende maten.

Juist het huidige beleid met regels die niet strict worden toegepast is typisch Nederlands. Het mag niet, maar als de conducteur er zin in heeft, dan mag het wel!

Het gaat hier niet om een verhuizing, maar om vakantiereizigers die graag de trein nemen. Dat zouden we toe moeten juichen. De regels kun je zelf verzinnen; basisregels + een klein dossiersysteem vormen de complete regels waar uiteraard niet vanaf geweken wordt. Op deze manier kun je, mits van tevoren aangemeld en akkoord bevonden, de trein toch gebruiken voor niet alledaagse bewegingen. Mensen hoeven dan achteraf niet meer te klagen over willekeur; die is er simpelweg niet meer.

Het zou mooi zijn als de NS het Thalys voorbeeld volgt en uitzonderingen toestaan als die van tevoren besproken zijn, dus met dossiernummer. Dan moet iedereen zich nog steeds aan de basisregels houden, maar heb je toch de mogelijkheid om gefundeerd hiervan af te wijken.

Typisch Nederlandse redenering. Regels zijn er echter niet om vanaf te wijken naar om ze na te leven. De trein is niet bedoeld voor verhuizingen.

Het zou mooi zijn als de NS het Thalys voorbeeld volgt en uitzonderingen toestaan als die van tevoren besproken zijn, dus met dossiernummer. Dan moet iedereen zich nog steeds aan de basisregels houden, maar heb je toch de mogelijkheid om gefundeerd hiervan af te wijken.

Reizigers met dossiernummer check je dan in een online systeem. Reizigers zonder geldig dossiernummer laat je niet binnen of geef je een boete.

Reageer