Deeltraject internationale reis uit dienstregeling gehaald omboeken op alternatief niet kostenloos mogelijk | NS Community
beantwoord

Deeltraject internationale reis uit dienstregeling gehaald omboeken op alternatief niet kostenloos mogelijk

  • 24 November 2021
  • 12 reacties
  • 757 Bekeken

Beste Community,

Voor a.s. zondag (28 november) heb ik via NS-International een treinreis (maanden geleden) geboekt -sparpreis- van Keulen Messe/Deutz naar Amersfoort. Het reisadvies luidde destijds:

V14.27 A14.35 Keulen Deutz/Messe → Keulen - Ehrenfeld (S-Bahn 12)
V14.43 A17.21 Keulen Ehrenfeld → Utrecht Centraal (ICE 154)
V17.37 A17.50 Utrecht Centraal → Amersfoort Centraal (IC 1763)

Voor het reisdeel met ICE zijn zitplaatsen gereserveerd.

Vanwege het advies voor vertrek nogmaals de reisplanner te controleren, merk ik op dat deze reis NIET mogelijk is. De ICE154 is uit dienstregeling gehaald bevestigd de NS-International Chat, met de suggestie om telefonisch contact te zoeken met NS-international om de reis én zitplaatsreservering om te boeken.

Telefonisch kan men mij echter niet helpen. Het omboeken naar een andere trein die wel rijd is niet kostenloos mogelijk (en zo vlak voor vertrek zijn tickets uiteraard duurder), en ook het aanpassen van de zitplaatsreservering blijkt niet mogelijk. Men doet de suggestie dat ik t.z.t. bij het loket van Duitsche Bahn het e.e.a. moet regelen, maar doorvragen hoe dat werkt, weet men niet.

Er is een alternatief reisadvies mogelijk, grofweg zelfde vertrektijd:

V14.32 A17.01 Keulen Deutz/Messe →  Utrecht Centraal (ICE 124)
V17.07 A17.20 Utrecht Centraal → Amersfoort Centraal (IC 1763)

Iemand een idee hoe ik dat in Duitsland bij het loket geregeld krijg inclusief verplaatsen van de stoelreservering? Of hoe ik NS-international kan motiveren om mij wel te helpen? Ik vind het vreemd dat NS-international mij geen alternatief bied, maar doorverwijst naar een treinvervoerder, wanneer een trein uit dienstregeling word gehaald. Het huidige ticket is op dit moment niets waard?

icon

Beste antwoord door Martijn. 24 November 2021, 20:23

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dit is een voor jou ongeplande wijziging, dus je ticket blijft geldig, net als bij ongeplande verstoringen. Zeker niet zelf gaan annuleren en/of omboeken. Je mag sowieso een vervangende verbinding gebruiken. NSI moet sowieso alternatieven zonder kosten voorstellen. Hebben ze dat gedaan? Wat was het advies eigenlijk behalve om voor de reservering naar DB te gaan?

Alleen als je een reservering wilt houden (wel verstandig op zondagavond), moet NS die voor je omboeken, en wel zonder meerkosten. Als NSI dat weigert, dan kun je dat inderdaad bij DB regelen, ook online (kies "Nur Sitzplatz”). Achteraf kun je die kosten (4 euro in 2e klas) dan via de klantenservice terugvragen.

Er zijn wel alternatieven besproken, waaronder het bovengenoemde reisadvies. Maar deze alternatieven konden me niet kostenloos worden aangeboden. Kortom, de twee keuzen die ik kreeg waren:

1. Bijbetalen voor de wijziging.

2. Het in Duitsland bij DB regelen van een alternatief incl. Aanpassen zitplaatsreservering.

 

Hoe optie twee in zn werk ging kon men mij niet telefonisch vertellen. Waarna ik het gesprek heb beeindigd.

 

Pech met de medewerker? Opnieuw proberen telefonisch contact te leggen met NS international? En expliciet vragen naar een kostenloos alternatief?

Reputatie 7
Badge +1

Pech met de medewerker? Opnieuw proberen telefonisch contact te leggen met NS international? En expliciet vragen naar een kostenloos alternatief?

Ik hoop pech met de medewerker, al sluit ik iets anders helaas ook niet uit. Je kunt het inderdaad nog eens proberen en dan expliciet vragen naar een kosteloos alternatief. Als ze dat niet willen geven: dat volgt uit EU-Verordening 1371/2007 artikel 16. Daarna zou ik het opgeven om NSI te overtuigen, online bij DB een nieuwe reservering regelen en het achteraf de kosten van NSI terugvragen.

Reputatie 7
Badge +1

Met dit soort wijzigingen vervallen alle verplicht te nemen treinen. Dat hebben de duitse '’zugbegleiter'’ in hun Gerät staan.

Je hebt voor al deze treinen GEEN verplichte plaats-res nodig, je kan elke plek innemen die niet als gereserveerd staat aangegeven. Je kan het wel doen, ook online voor de gewenste andere trein, via bahn.de (kan je ook op /nl/ zetten), dat kost je 4,50. gewoon betr. hokje aanklikken bij 1e blad= nur sitzplatz RES. DB zal je dat niet gratis doen, want zij hebben immers niet deze Fahrkarte verstrekt. OF NS-int het later vergoedt: kan je proberen, ik denk dat je dan meer aan kosten kwijt bent als die 4,50.

DUS herhaal ik maar weer mijn tip: als het ff kan, nooit ns-int gebruiken, via bahn.de kan je ook nog bahnbonuspunten sparen voor gratis tickets. TIP2: de zgn. ruhe/stillewagen heeft meestal de beste kans op lege plekken. Wel echt je rust houden!

Overigens zouden duitsers in dit soort gevallen-die zijn er elke dag 100voud, ook eerst opnw moeten betalen en afh. van soort ticket kunnen ze dan later een '’Gutschrift'’ krijgen van DB te verrekenen met latere reizen.

Zojuist nogmaals contact gehad met de NS-international telefonische klantenservice. Ditmaal wist een mevrouw mij te vertellen dat i.v.m. afgelaste werkzaamheden de ICE 154 inderdaad is vervallen en dat de ICE 124 gewoon rijd. Daar mag ik ook ‘gewoon’ instappen. De zitplaatsreservering in ‘dezelfde rijtuigen’ hoeven daarmee niet worden omgeboekt. 

Echter via bahn.de kan ik ‘onze’ zitplaatsen die zouden zijn omgezet nog gewoon selecteren en reserveren. Kortom - ik heb het vermoeden dat de medewerker wederom mij niet heeft geholpen. En ik dus weliswaar met een alternatief reisadvies, maar zonder zitplaatsreservering terug mag reizen... 

De zitplaatsreservering in ‘dezelfde rijtuigen’ hoeven daarmee niet worden omgeboekt. 

Echter via bahn.de kan ik ‘onze’ zitplaatsen die zouden zijn omgezet nog gewoon selecteren en reserveren. Kortom - ik heb het vermoeden dat de medewerker wederom mij niet heeft geholpen. En ik dus weliswaar met een alternatief reisadvies, maar zonder zitplaatsreservering terug mag reizen... 

Dat de reserveringen zouden zijn omgeboekt in een andere trein lijkt me een zeer straf verhaal. De normale procedure in dit soort gevallen is dat de Zugbindung en de reserveringen vervallen en u gebruik mag maken van een andere trein maar dat u daar geen gereserveerde plaats heeft. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat de reserveringen zouden zijn omgeboekt in een andere trein lijkt me een zeer straf verhaal. De normale procedure in dit soort gevallen is dat de Zugbindung en de reserveringen vervallen en u gebruik mag maken van een andere trein maar dat u daar geen gereserveerde plaats heeft. 

En dat je indien gewenst je reservering gratis kunt laten omboeken. Bij DB werkt dat in ieder geval.

Alternatief is dat je het geld van de reservering terugkrijgt, aangezien je anders betaalt voor een niet geleverde dienst.

Bij vervangend materieel worden reserveringen vaak wel automatisch omgeboekt maar dat is een ander geval.

Badge +3

Dat de reserveringen zouden zijn omgeboekt in een andere trein lijkt me een zeer straf verhaal. De normale procedure in dit soort gevallen is dat de Zugbindung en de reserveringen vervallen en u gebruik mag maken van een andere trein maar dat u daar geen gereserveerde plaats heeft. 

De 124 vervangt blijkbaar de wegens (inmiddels vervallen) werkzaamheden geplande 154 (zelfde trein/rijtuigen), dus in principe zou je vanaf Keulen Ehrenfeld een gereserveerde zitplaats verwachten.

Neem aan dat je die zitplaatsreservering via DB of NS International om kunt laten zetten naar vanaf Keulen Deutz/Messe, maar dan zonder die 4 euro kosten. Of zelf doen en de kosten terug.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt een ticket tegen 'sparpreis' geboekt, daarbij is kostenloos omboeken in de regel niet mogelijk. Wel heb je recht op een alternatief via de reisplanner. Voor de zekerheid kun je bij het beginstation naar het loket gaan.

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt een ticket tegen 'sparpreis' geboekt, daarbij is kostenloos omboeken in de regel niet mogelijk.

Dat geldt voor omboeken op initiatief van de reiziger, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat om een voor de reiziger ongeplande wijziging.

Reputatie 2

Volgende keer inderdaad beter bij de DB boeken op bahn.de. Indien een ticket met zugbindung geboekt is en de verbinding vervalt, om welke reden dan ook, krijg je netjes een email met daar in het verzoek een andere reis te plannen op die dag. Ook staat in die email dat de zugbindung ist aufgehoben en je met een andere gelijkwaardige trein kunt reizen die dag. Aan het loket in Duitsland is vervolgens gratis de reservering om te boeken naar een andere gekozen verbinding voor je reis.

Via bahn.de een nieuwe stoelreservering a 5,60E de stuk aangeschaft om zonder stress de terugreis te kunnen maken. Wel de favoriete zitplekjes kunnen aanklikken. Zal een poging wagen tot claimen van de kosten bij NS-international. 

Achteraf, knap waardeloos serviceniveau. Nog net niet zoek t maar uit. Zelfs nog geen berichtje gezien dat originele route niet meer kan. Vooral gezien het gewijzigde opstapstation voor de ICE kan dat vervelend uitpakken voor de onwetende reiziger.

Advies om deze route niet meer bij NS-international te boeken maar bij de collega's van bahn.de neem ik voor een volgende keer graag ter harte. Dit heeft me toch weer een uurtje ofwat aan gedoe opgeleverd.

 

 

Dank voor de hulp en ondersteuning!

Reageer