beantwoord

Delft - Gent Dampoort

Beste treinreizigers en NS,

Ik reis geregeld van Delft naar Gent Dampoort.
Ik heb sinds kort een WeekendVrij abonnement waarbij ik kosteloos kan reizen tot de grens.
Het is helaas niet mogelijk een ticket te kopen tot de grens, dus dien ik iig een locatie in België aan te duiden.

Nou vroeg ik mij af of ik zowel Essen als Noorderkempen kan gebruiken als eindpunten bij het boeken van een kaartje via NSinternational. Het traject dat ik neem gaat via Rdam - Breda - Antwerpen.

van Delft naar Essen = € 2.60,-
van Delft naar Noorderkempen = € 5.20,-

Essen geniet de voorkeur...

Alvast bedankt voor een reactie.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 17 april 2019, 18:50

Je kan via onze NS International site een kaartje tot het gewenste station aanschaffen. Als je dan voor 100% korting kiest vanwege je abonnement krijg je 100% korting op het binnenlandse traject tot de grens.

Bekijk origineel

12 reacties

Je hebt een weekend vrij voor Nederland (?) en wilt naar Antwerpen, waarom wil je dan een kaartje naar Essen of Noorderkempen?
@David Du Boudier,
Begrijp ik het goed?

Je wilt je Weekend Vrij gebruiken tot de grens. Nu wil je weten of je met een kaartje tot Essen ook via Noorderkempen mag reizen?

Bij een internationaal ticket Delft - Gent Dampoort mag je enkel via het grenspunt waarvoor je betaald. Reis je Breda - Antwerpen - Gent Dampoort dan moet je een ticket via Noorderkempen kopen.

Wil je via Roosendaal en Essen naar Gent - Dampoort, dan mag je een ticket tot Essen kopen. Je moet dan wel met de stoptrein naar Antwerpen reizen.

Wat voor een ticket gebruik je net voor het Belgische gedeelte? Sommige Belgische tickets zijn geldig tot Roosendaal, andere tot Hazeldonk Grens en nog andere tot het laatste Belgische station voor de grens.
Je kan via onze NS International site een kaartje tot het gewenste station aanschaffen. Als je dan voor 100% korting kiest vanwege je abonnement krijg je 100% korting op het binnenlandse traject tot de grens.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt beter splitsen. Als het goedkoop moet, neem dan een internationaal kaartje naar Essen met 100 procent korting in Nederland. Dat kost € 2,60. Neem dan een Belgisch kaartje van Essen naar Gent. Als u onder de 26 bent is de GoPass een mooie aanschaf. U zit dan voor €6,60 + €2,60 in Gent. €9,20 is geen gekke prijs.

Een alternatief is de Gopass1 Roosendaal. u betaalt dan wel twee keer voor het grensstukje maar u moet naar de prijs kijken, lijkt me.

Bent u ouder dan 26 dan kunt u het beste een Belgische Railpass nemen.

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/gopass1

Via Noorderkempen is sneller, maar wel € 2,60 duurder. Zelf zou ik er niet over peinzen via Roosendaal te reizen, de stoptrein is pure langdurige ellende.

Voor de paasvakantie is Go-unlimited een prachtige aanbieding, als u binnen de leeftijdscategorie past.

Als u veel reist, zou u voor 15 euro Railplus kunnen kopen, dan heeft u 15 procent korting op het Belgische deel.
Reputatie 3
ALS dit is omdat je studeert in BE, dan is de campuskaart van de NMBS stukken goedkoper en geldig op het hele Belgisch deel, tot de grens.
Die RAILPlus is amper het geld waard, hij geeft enkel korting op het veel hogere INTernationale tarief.
Kaartje NL-Noorderkempen (met 100% gratis in NL) kost net iets meer als 5€/enkel tegenwoordig.
Reputatie 7
Badge +4
Als je veel reist, geef je al snel honderd euro per jaar uit voor internationale kaartjes. Zo ja, dan kan het uit. Mensen zien het over het hoofd, omdat het om kleine bedragen gaat. Houders van een VDU boven de zestig krijgen het gratis, dan is het altijd winst, net als met de Bahncard voor deze leeftijdscategorie. Het is met treinreizen altijd een kwestie van rekenen.

Albert Heijn is door het principe van vele malen de kleine winst heel rijk geworden.

Ik heb gratis Railplus, reis eerste klas en word er op jaarbasis gemiddeld 110 euro beter van.
Ik zit wekelijks in België, dat maakt natuurlijk wel uit. ;-)

De Campuskaart is veel voordeliger, maar je moet dan wel in België bij het onderwijs ingeschreven zijn. Als David die had, zou hij dat wel weten, denk ik.
Beste reizigers,

Dank voor jullie feedback.
Ik ben inderdaad geen student.
Het meest voordelige wat ik heb kunnen bedenken is met NSint een kaartje kopen tot Noorderkempen (met 100% korting NL, want weekendvrij - à 5.20

en voor Noorderkempen - Gent een weekendbiljet waarbij ik 10 euro bespaar (14 euro ipv 25 euro voor retour)

@Erryt NS @herrie
Is het zeker zo dat ik niet ook mag kiezen voor Essen? Ik ga misschien niet bij Essen over de grens, maar ik had ergens op deze community gelezen dat Essen ook gekozen mag worden als grensstation bij het boeken van een ticket met NSint, ook al passeer je dat station helemaal niet.

Hieronder beweert iemand dat ik Essen ook gewoon kiezen, al passeer ik er niet langs...

https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/hoe-reis-je-van-nederland-naar-belgie-i-v-m-grens-25253#post154953:

Er staan geen paaltjes in Essen. Zoals gezegd lijkt het me het makkelijkst om met een e-ticket te reizen naar Essen met 40% korting in Nederland. Het maakt niet uit dat de intercity niet in Essen stopt als u ook al een kaartje vanaf Essen naar Leuven heeft.
Badge +3
De situatie uit het oude topic is niet meer actueel. Op dat moment reed de Beneluxtrein nog via Roosendaal. Sinds 9 april 2018 rijdt de Benelux via Noorderkempen en zul je een kaartje moeten kopen via de route die je reist.
Reputatie 4
Je zou ook tot Roosendaal kunnen reizen en daar uit de Belgische kaartautomaat een weekendretoer naar Gent Dampoort aanschaffen. Alleen weet ik niet op welke dagen topicstarter reist.
Reputatie 7
Badge +4
Er rijdt geen Intercity meer via Essen. U kunt wel een internationaal kaartje naar Essen kopen en verder reizen met Belgische kaartjes die geldig zijn van en naar een Belgisch station. Als u een internationaal kaartje heeft checkt u niet in maar opent u het poortje met de e-ticket. In Essen zijn geen paaltjes en die zijn ook niet nodig. U blijft gewoon zitten. Al u jonger bent dan 26 is de Gopass goedkoper.
Je kunt inderdaad geen kaartje kopen via station Essen, als je er niet langs gaat. Het beste is een kaartje kopen van station Delft naar Noorderkempen met 100% korting. Morgen kost dat €5,20. Vanaf Noorderkempen kun je dan verder met het Belgische abonnement! 😉

Zoals je zelf ook al aan hebt gegeven David Du Boudier. Fijne reis alvast.
Allen, dank voor jullie bijdrage!

Reageer