beantwoord

Deur trein aan beide kanten open. Best gevaarlijk, toch NS/DB??

• 4 december 2015
  • 23 reacties
  • 945 Bekeken

Reputatie 6
Badge
Vandaag is de tweede keer dat ik zag dat aan beide kanten (links wel met perron, rechts zonder perron) de deur geopend was. Je kon dus als het ware links erin, rechts eruit lopen naast de rails tegen het hek.

Dit mag toch niet voorkomen?? Hoe kan dit? Omdat dit nu de tweede keer is dat ik dit zie, vraag ik me af hoe veilig het deursysteem is.
In beide gevallen betrof het de DB trein uit Berlin. Iets klopt er niet met die treinen. Vandaag: 18.39 vertrek Hilversum.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 4 december 2015, 23:23

In Nederlandse treinen is dit in principe niet mogelijk, daar moet de machinist idd de juiste kant kiezen voor deurvrijgave. Daar kan een machinist zich in vergissen, en dan kun je ze weer sluiten en de goede zijde vrijgeven, et cetera.

Bepaalde treinstammen, uit mijn hoofd ook deze DB-stammen, hebben als ze in Nederland rijden een wat eenvoudigere deurbeveiliging waar geen handeling van de machinist aan van pas komt: onder de 5KM/h ontgrendelen de deuren. Deze beschikken ook niet over een groene lamp "deuren dicht" en dergelijke. Daarbij gaat men er dus vanuit dat een reiziger het verschil kan zien tussen een perron en een hek.

Bij een stop voor bijvoorbeeld een rood sein zie je dan ook de HC de deuren dicht sleutelen (dan zijn ze niet te openen), of in bepaalde gevallen de machinist.

Hopelijk is het zo enigszins duidelijk zonder technische terminologie.
Bekijk origineel

23 reacties

Ik gok op een menselijke fout. Machinist die de verkeerde kant om wat voor reden ook opent. Ik maak het ook wel eens mee en geloof me dat een machinist hier echt van baalt. Terecht dat je het hier meldt, maar het zijn net mensen, die machinisten....
Reputatie 6
Badge
Een menselijke fout kan, die maak ik ook genoeg. Maar ik moet er niet aan denken, dat 'oma' met haar koffer aan de verkeerde kant de uitgang neemt.
Reputatie 6
Ik neem aan dat de veiligheid wel gegarandeerd was? Bij het spoor gaat veiligheid immers voor alles.
In Nederlandse treinen is dit in principe niet mogelijk, daar moet de machinist idd de juiste kant kiezen voor deurvrijgave. Daar kan een machinist zich in vergissen, en dan kun je ze weer sluiten en de goede zijde vrijgeven, et cetera.

Bepaalde treinstammen, uit mijn hoofd ook deze DB-stammen, hebben als ze in Nederland rijden een wat eenvoudigere deurbeveiliging waar geen handeling van de machinist aan van pas komt: onder de 5KM/h ontgrendelen de deuren. Deze beschikken ook niet over een groene lamp "deuren dicht" en dergelijke. Daarbij gaat men er dus vanuit dat een reiziger het verschil kan zien tussen een perron en een hek.

Bij een stop voor bijvoorbeeld een rood sein zie je dan ook de HC de deuren dicht sleutelen (dan zijn ze niet te openen), of in bepaalde gevallen de machinist.

Hopelijk is het zo enigszins duidelijk zonder technische terminologie.
Bedankt voor de aanvulling Henk, er zijn idd oudere treinen, waar je als HC idd andere handelingen verricht. De zogenoemde vakantietreinen hadden dit ook. Onder de 5 km/u stond je in de meest onmogelijke houdingen de sleutel te draaien dat niemand hem opengooid. Was ik ff vergeten.
Yes yes, bij een onverwachte stop zo rap mogelijk dicht sleutelen... Heden ten dage kan het bij onder andere de DB-stammen in de ICD* ook vanuit de locomotief door de machinist gebeuren gelukkig, maar qua deurbeveiliging is het hetzelfde verhaal.

Overigens, voordat iemand denkt dat heel Duitsland op deze manier rijdt, in Duitsland zelf, in combinatie met de Duitse locomotieven, beschikken deze treinen over een ander systeem, TB0 türsteuerung.

Deze vlieger ging heel lang ook op bij de Intercity Brussel, maar hoe dat sinds alle vernieuwingen precies zit weet ik niet, en ik kan het vanuit hier ook niet nazoeken momenteel.

* Intercity Duitsland, wat de echte afkorting ICD is. Dus géén Fyra.
Reputatie 7
Badge +3
Ik gok op een menselijke fout. Machinist die de verkeerde kant om wat voor reden ook opent. Ik maak het ook wel eens mee en geloof me dat een machinist hier echt van baalt. Terecht dat je het hier meldt, maar het zijn net mensen, die machinisten....
Het IC-materieel van DB is technisch hopeloos verouderd en veel elektrische en mechanische systemen van de treinen zijn vaak defect. Het kan dus ook dat de deurvergrendeling in het betreffende rijtuig kapot is.

Gevaarlijk is betrekkelijk. 20 jaar geleden kon je nog in de meeste treinen gewoon tijdens de rit de deuren openen. Tegenwoordig vinden we alles al gauw gevaarlijk.

Sommige mensen halen er zelfs de krant mee: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4202746/2015/12/06/Machinist-opent-treindeuren-aan-verkeerde-kant.dhtml
Ik heb mij erg geirriteerd aan de Telegraaf-journalistiek rondom dat item. Een machinist opent geen deuren, hij geeft ze vrij. Zo moeilijk is het niet om je te vergissen met een schakelaartje wat naar links en naar rechts kan. In het Telegraaf-item werd het neergezet alsof een catastrofale ramp was voorkomen.

Wat mij betreft ligt hier ook een verantwoordelijkheid bij de reiziger, in de vorm van "denk na en let op". Iedere deur heeft glas, als je naar buiten kijkt en je ziet geen perron maar een spoor, dan ga je toch niet vrolijk op die knop staan drukken om uit te willen stappen? Of ben ik nou gek?
Zoals een machinist zich kan vergissen, kan een reiziger dat ook. Gebeurt dat beiden, dan staat er een deur aan de verkeerde kant open. Persoonlijk zou ik me niet erg prettig voelen op een vol balkon met een deur aan de verkeerde kant open.
Zo kan het dus ook zijn dat je met een trein binnenkomt op een station, waar de machinist niet is geinformeerd dat de trein te lang is voor het perron. Die vind ik persoonlijk gevaarlijker dan wat er nu is gebeurd, want ja, je hebt toch wel een verantwoordelijkheid. Vandaag kwam ik in Eindhoven bezet binnen (er stond dus al een trein op mijn aankomstspoor) en ik had 3 stellen Mat'64 bij me. De treindienstleider kon mijn machinist verzekeren dat het paste, maar voor de zekerheid ben ik toch naar de achterste deur gelopen om er zeker van te zijn. Ik zat toevallig op dat achterste stel, anders verzinnen we wel weer een andere veilige oplossing.
Het zou me niets verbazen als op een gegeven moment perron-detectie sensoren verplicht worden als aanvulling op de huidige procedure.
Reputatie 7
Badge +3
Het zou me niets verbazen als op een gegeven moment perron-detectie sensoren verplicht worden als aanvulling op de huidige procedure.
Is dat in het kader van de aktie "hoe maken we de trein helemaal onbetaalbaar"?
Reputatie 7
Badge +3
Persoonlijk zou ik me niet erg prettig voelen op een vol balkon met een deur aan de verkeerde kant open.
Vroeger toen er nog geen deurvergrendeling was had je bij warm weer veel mensen die op het balkon gingen zitten op de klapstoeltjes en dan de deuren aan beide kanten open zetten om het lekker te laten doorwaaien. Niet alleen op stations dus maar ook onderweg.
Reputatie 6
Badge
Of iets wel of niet veilig is, heeft denk ook iets met verwachtingen te maken. In een land waar de (veiligheid)standaarden anders zijn dan hier, pas je je daar ook meer op aan. Dus dat ramen en deuren open kunnen prima, maar hier verwachten de meeste mensen niet, dat iets open kan of gaat. En net als de machinist kan ook dus ook een reiziger en fout maken en dan aan de verkeerde kant uitstappen.

Het valt mij overigens op, dat de moderatoren het hier laten 'afweten'.
Henk heeft volgens mij een prima antwoord gegeven. Het gaat hier om treinen van DB met ook personeel van DB, ik vind het lastig hier iets over te roepen. In onze treinen gebeurt dit niet door de eerder genoemde deurvergrendeling.
Je zou het kunnen verpakken als een meer Klantenservice-verhaal, maar inhoudelijk denk ik dat er weinig anders van te maken is.

Overigens gaat het om logische treinen van NSH, die toevallig rijden met materieel waar DB op staat.

Wat betreft veiligheid, er zijn meer mensen niet blij mee. Sterker nog, dit hele circus is alleen toegestaan op een aantal internationale treinen die ontheffing hebben. Daarnaast gaat het - even uit mijn hoofd! - alleen op als er een "oude" locomotief uit de 1700 serie voor hangt, met een nieuwe BR186 is het een ander verhaal.
Reputatie 3
Badge
Of iets wel of niet veilig is, heeft denk ook iets met verwachtingen te maken. In een land waar de (veiligheid)standaarden anders zijn dan hier, pas je je daar ook meer op aan. Dus dat ramen en deuren open kunnen prima, maar hier verwachten de meeste mensen niet, dat iets open kan of gaat. En net als de machinist kan ook dus ook een reiziger en fout maken en dan aan de verkeerde kant uitstappen.

De vraag is natuurlijk of je iedereen altijd tegen zijn/haar eigen fouten in bescherming moet/kunt nemen. Of dat je iedereen in bescherming kunt/moet nemen tegen fouten van anderen.

Je hebt ook mensen die midden op een overweg linksaf slaan, de spoorlijn op, omdat hun Tomtom zegt "Sla linksaf". Je hebt mensen die per ongeluk door rood licht rijden. Soms vallen er geen slachtoffers, soms is degene die de fout gemaakt heeft het slachtoffer, soms vallen er (ook) andere slachtoffers. Ik vrees dat we niet de illusie moeten wekken dat we dat allemaal kunnen voorkomen, en dat we daar inderdaad soms wel te hoge verwachtingen van hebben. En ook de kans dat iets misgaat flink overschatten. Als er een miljoen mensen per dag in en uit een trein stappen, duizenden deuren per dag open en dicht gaan, dan zal er vast eens in de zoveel tijd wel eens iets misgaan...
Reputatie 6
Badge +2
Overigens gaat het om logische treinen van NSH, die toevallig rijden met materieel waar DB op staat.
Vermoeden: NSH is de afkorting van NS Hispeed, en er wordt dus mee bedoeld NS International. bijdragevandennis 201608
NSH is NS Hispeed, correct. Overigens mis ik even wat dit toevoegt in een 8 maanden oud topic ?
Reputatie 6
Badge +2
Wordt die afkorting nog gebruikt? Of is het nu NSI?
NSH leeft nog voort op allerlei plekken, maar in principe zou je alleen NSI mogen zien. Voor mij is het macht der gewoonte, net als ICD voor IC Duitsland en de ICd wil ik bij tijd en wijle nog wel eens Fyra noemen. Ik ga inmiddels ook een aantal jaren mee, dan krijg je dat soort afwijkingen.
Reputatie 6
Badge +2
Het is in ieder geval nu helder voor mij en anderen die dit topic nog lezen. bijdragevandennis 201608

Reageer