beantwoord

Directe trein Amsterdam-Londen boeken

• 30 juli 2020
  • 16 reacties
  • 479 Bekeken

Mijn vraag gaat over de de directe eurostar die zou gaan rijden tussen Amsterdam en Londen. Ik weet dat deze oorspronkelijk zou gaan rijden in het voorjaar maar dat afgelast werd vanwege corona. Nu wordt er op verschillende nieuwssites en de website van de NS zelf geadverteerd dat deze vanaf najaar 2020 weer gaat rijden. Ik wil graag een reis boeken in oktober of november dit jaar, maar de directe heenreis is niet te boeken op zowel de NS International site als de site van Eurostar zelf, alleen de reizen met de overstap op Brussel Zuid/Midi. Op de NS Planner verschijnen de directe reizen wel, maar zijn ze gemarkeerd met het bijschrift ‘Alleen dienstregeling, niet te boeken’. Is dit omdat er nog steeds onzekerheid is of deze treinen gaan rijden? Of zijn ze simpelweg al volgeboekt? Of moet ik juist nog even geduld hebben totdat ze online komen?

icon

Beste antwoord door Denice NS 30 juli 2020, 12:18

Welkom bij de Community!

Je dient nog even geduld te hebben :smile: . Ik heb overigens begrepen dat tickets tegen die tijd maximaal 60 dagen voor de gewenste reisdatum te boeken zijn. En zoals Aar aangeeft is het gezien de huidige situatie nog steeds niet 100% zeker dat de rechtstreekse verbinding ook daadwerkelijk zal gaan rijden einde van het jaar.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 6
Badge

Het is nog onzeker wanneer ze gaan rijden.

Welkom bij de Community!

Je dient nog even geduld te hebben :smile: . Ik heb overigens begrepen dat tickets tegen die tijd maximaal 60 dagen voor de gewenste reisdatum te boeken zijn. En zoals Aar aangeeft is het gezien de huidige situatie nog steeds niet 100% zeker dat de rechtstreekse verbinding ook daadwerkelijk zal gaan rijden einde van het jaar.

Reputatie 7
Badge +3

De belangrijkste stap is eindelijk gezet. Op 7 juli 2020 heeft Staatssecretaris van Veldhoven de geactualiseerde versie van het Eurostarverdrag ondertekend. Dit verdrag regelt paspoortcontroles tussen de verschillende landen waar Eurostar rijdt. Dit betekent dat ambtenaren van de UK Border Agency in Amsterdam en Rotterdam paspoortcontroles mogen gaan uitvoeren. 

Uiteraard is het een commerciële beslissing van Eurostar om daadwerkelijk treinen te rijden van Amsterdam via Brussel naar Londen. Maar omdat er weer rechtstreekse treinen rijden van Londen naar Amsterdam sinds 9 juli ligt het voor de hand om retourritten met reizigers in te leggen in plaats van leeg materieel te laten rijden van Amsterdam naar Brussel.

Reputatie 7
Badge +1

Een paar maanden vertraging, maar ze gaan alsnog dit najaar rijden. 

Vanaf 26 oktober gaan de rechtstreekse Eurostar treinen Amsterdam ➡️ Londen rijden. Vooralsnog wel 2 keer per dag en enkel op maandag t/m vrijdag. Vanaf 1 september start de kaartverkoop.

https://nieuws.ns.nl/rechtstreeks-naar-londen-vanaf-26-oktober/

Reputatie 7
Badge +3

Eerst zien dan geloven, deze treinen zijn al zo vaak aangekondigd en steeds weer uitgesteld.

Reputatie 7
Badge +3

Die treinen hebben een onwaarschijnlijk slecht dienstregelingspad. Ze staan maar liefst 27 minuten stil in Brussel Zuid.

Reputatie 5

Die treinen hebben een onwaarschijnlijk slecht dienstregelingspad. Ze staan maar liefst 27 minuten stil in Brussel Zuid.

Is dat niet omdat er tijd nodig is voor de reizigers die in Brussel zuid instappen en door de controle moeten? Ik mag hopen dat je op brussel zuid even mag luchten.

Reputatie 7
Badge +3

De instappers in Brussel Zuid staan al  op het perron te wachten wanneer de trein arriveert. De paspoort- en veiligheidscontroles hebben dan al plaatsgevonden. Reizigers uit Amsterdam en Rotterdam zijn op hun vertrekstation langs de paspoort- en veiligheidscontroles geweest. Er worden ambtenaren van de UK Border Force gestationeerd in Amsterdam en Rotterdam.

Ik denk dat je in Brussel Zuid wel even het perron op mag.

Reputatie 5

Aangezien de eurostar nu stopt op meerdere stations zijn er dan ook plannen voor een stop in Antwerpen?

Ik zie Antwerpen er niet tussen staan, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel gezien hebt.

Jammer inderdaad van die 27 minuten wachttijd in Brussel Zuid. Reizigers die naar Londen willen en alleen in het bezit zijn van een ID-kaart zullen denk ik snel een bezoekje moeten plannen. De huidige regering heeft al laten weten dat in de zeer nabije toekomst Groot-Brittanië alleen met een paspoort kan worden bezocht. 

Reputatie 7
Badge +1

Die 27 minuten in Brussel-Zuid zijn inderdaad jammer, maar als het goed is is die tijd voor een groot deel nodig om van crew te wisselen op Brussel-Zuid. De huidige rechtstreekse Eurostar London ➡️ Amsterdam staat ook 17 minuten stil op Brussel-Zuid om de crew te verwisselen. 

Reputatie 5

Ik had het ook begrepen dat je bij aankomst 2 weken in quarantaine moet.

Reputatie 7
Badge +1

Reizigers vanuit Nederland moeten in het Verenigd Koninkrijk bij aankomst verplicht 14 dagen in thuisquarantiane, tenzij je onder een van de uitzonderingen valt. 

Voor reizigers vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland is er voorlopig geen quarantine verplichting of aanbeveling. 

Reputatie 7
Badge +3

De quarantaineplicht in het VK voor reizigers uit o.a. Nederland, België en Frankrijk gaat waarschijnlijk van 14 naar 10 dagen. Maar het is nog niet besloten.

Voor wat betreft het reizen naar het VK met een Nederlandse Identiteitskaart is het zeer waarschijnlijk dat dit ook na 1 januari 2021 mogelijk blijft. Ik heb begrepen dat de Britse autoriteiten de Nederlandse ID’s van hetzelfde niveau vinden als het Nederlandse paspoort. Dat geldt bepaald niet voor de identiteitskaarten uit andere EU-landen.

De quarantaineplicht in het VK voor reizigers uit o.a. Nederland, België en Frankrijk gaat waarschijnlijk van 14 naar 10 dagen. Maar het is nog niet besloten.

Voor wat betreft het reizen naar het VK met een Nederlandse Identiteitskaart is het zeer waarschijnlijk dat dit ook na 1 januari 2021 mogelijk blijft. Ik heb begrepen dat de Britse autoriteiten de Nederlandse ID’s van hetzelfde niveau vinden als het Nederlandse paspoort. Dat geldt bepaald niet voor de identiteitskaarten uit andere EU-landen.

Zou goed nieuws zijn, Ik heb nl door omstandigheden ook zo’n ding. (paspoort kwijt en binnen 5 dagen op vakantie) Heb je daar een bron voor? Ik las nl op rijksoverheid.nl nog steeds dit:

U woont als Nederlander niet voor of op 31 december 2020 in het VK

U valt niet onder het terugtrekkingsakkoord. Na 31 december 2020 kunt u waarschijnlijk niet meer met een identiteitskaart naar het VK reizen. U heeft dan een geldig paspoort nodig. In de loop van 2020 maakt het VK bekend met welke reisdocumenten u na de overgangsperiode naar het VK kunt reizen (Engelstalige informatie op de website gov.uk). 

Reputatie 7
Badge +3

De Britten mogen zelf bepalen welke reisdocumenten ze vanaf 1 januari 2021 accepteren. Het zou heel goed kunnen dat de Nederlandse ID-kaart geaccepteerd blijft worden. Net zoals bijvoorbeeld Turkije die accepteert.

De besluitvorming in het VK is nogal chaotisch op het moment dus er is nog niets definitief.

Reageer