Skip to main content

voor mijn werk gaan er regelmatig collegas van Amsterdam/Rotterdam naar Kopenhagen, maar we hebben regelmatig tot vaak problemen met de verbinding Nederland-osnabruck en het halen van de trein in Osnabruck. Waarom is er geen directe verbinding van Amsterdam/Rotterdam/Utrecht naar Hamburg Hbf? 

voor mijn werk gaan er regelmatig collegas van Amsterdam/Rotterdam naar Kopenhagen, maar we hebben regelmatig tot vaak problemen met de verbinding Nederland-osnabruck en het halen van de trein in Osnabruck. Waarom is er geen directe verbinding van Amsterdam/Rotterdam/Utrecht naar Hamburg Hbf? 

Omdat DB daar vooralsnog geen brood in ziet. Ze vinden de huidige verbinding met overstap in Osnabrück of Hannover voldoende.

Je moet bedenken dat internationaal vervoer financieel ook winstgevend moet zijn. 

Overigens kun je naar Kopenhagen beter voor het vliegtuig kiezen. Er gaan stuk of tien vluchten per dag.


Als je voor je werk naar Kopenhagen moet dan kan je echt beter het vliegtuig nemen. De treinverbinding is nogal onbetrouwbaar. En tussen Hamburg en Kopenhagen zijn treinen vaak propvol.


En tussen Hamburg en Kopenhagen zijn treinen vaak propvol.

Men ervaring is wel dat dat buiten de zomerse vakantiemaanden reuze meevalt.


Toevallig ga ik komend weekend en heb nu al een zgn Hohe Auslastung waarschuwing ontvangen voor Hamburg-Kopenhagen en Kopenhagen-Hamburg.


Toevallig ga ik komend weekend en heb nu al een zgn Hohe Auslastung waarschuwing ontvangen voor Hamburg-Kopenhagen en Kopenhagen-Hamburg.

Dat soort waarschuwingen zijn vaak standaard,  vooral op vrijdag en zondag.. 


Als je voor je werk naar Kopenhagen moet dan kan je echt beter het vliegtuig nemen. De treinverbinding is nogal onbetrouwbaar. En tussen Hamburg en Kopenhagen zijn treinen vaak propvol.

Daar ligt dus een grote vraag naar een hogere frequentie. En een snellere verbinding. Zeker met het klimaat in het achterhoofd. Trouwens een onderwerp dat heel erg leeft bij de Scandinaviërs.

Ongeveer tien jaar geleden ging ik vanuit Hamburg en Puttgarden met de trein op de boot naar Denemarken. Dat was in oktober, in de herfstvakantie. Ik weet nog dat die trein bomvol zat, gelijk al vanaf Hamburg. Was wel een belevenis 🙂 maar het duurde allemaal wel erg lang van A naar B.

Het zou niet zo moeten zijn dat je vanuit ons land voor zo'n relatief korte afstand beter kunt vliegen naar Denemarken. Maar het is (nog) wel zo helaas. Misschien brengt straks de Fehmarnbelttunnel uitkomst. En over enkele decennia een snelle intercitylijn Amsterdam - Groningen - Hamburg - Kopenhagen, met daar een mooie overstap op een snelle trein naar Stockholm... Waarom niet😉


Als je voor je werk naar Kopenhagen moet dan kan je echt beter het vliegtuig nemen. De treinverbinding is nogal onbetrouwbaar. En tussen Hamburg en Kopenhagen zijn treinen vaak propvol.

Daar ligt dus een grote vraag naar een hogere frequentie. En een snellere verbinding. Zeker met het klimaat in het achterhoofd. Trouwens een onderwerp dat heel erg leeft bij de Scandinaviërs.

Het klimaat is geen argument om onrendabele verbindingen op te zetten, het zal gewoon kostendekkend moeten zijn.

Op dit moment is de IC Berlijn behalve tijdens de schoolvakanties nou niet zo druk dat er onmiddelijk meer treinen moeten gaan rijden. Nog los van het probleem dat er geen materieel is voor extra treinen.


@Rene74 Onze oosterburen zijn totaal niet geïnteresseerd in een snelle verbinding van Amsterdam via Groningen en Bremen naar Hamburg. Dat is luchtfietserij van de drie noordelijke provincies om de Lelylijn door te drukken.
Een rechtstreekse verbinding van Nederland via Osnabrück en Hamburg naar Kopenhagen wordt misschien interessant vanaf 2028 wanneer de Fehmarnbeltverbinding klaar is. Bovendien is er dan tijd om na te denken over een materieelbestelling. De ICE-L zou daar zeer geschikt voor zijn, zeker als er ervaring is opgedaan met het materieel tussen Amsterdam en Berlijn.

Een nachttrein naar Kopenhagen is zeker een optie. 


Als je voor je werk naar Kopenhagen moet dan kan je echt beter het vliegtuig nemen. De treinverbinding is nogal onbetrouwbaar. En tussen Hamburg en Kopenhagen zijn treinen vaak propvol.

Daar ligt dus een grote vraag naar een hogere frequentie. En een snellere verbinding. 

 

Het is gewoon een ongelofelijke omweg via Flensborg en Fredericia. Volgens mij duurt het hele traject nu nog langer dan de vroegere route over Fehmarn inclusief het stuk met de boot. Maar dat zal nog wel vele jaren duren voordat dat traject weer gebruikt kan worden.

Je hebt gelijk dat die directe verbinding wel wat frequenter zou mogen, hoewel er ook een mogelijkheid is met RE en een overstap in Flensborg. Maar dan heb je natuurlijk weer het risico dat je de aansluiting mist gezien de belabberde punctualiteit van DB.


@dorae_mon De nieuwe Fehmarnbeltverbinding staat gepland om open te gaan in 2029. Inclusief infrastructurele verbeteringen in Duitsland en Denemarken gaat dat enorme tijdwinst opleveren ten opzichte van huidige route.

De trein op de veerboot was natuurlijk wel leuk maar een nachtmerrie voor de exploitatie, zeker omdat de lijn naar Puttgarden niet geëlektrificeerd is. Het spoor vanaf Rødby trouwens ook niet. 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fehmarnbeltverbinding


@dorae_mon De nieuwe Fehmarnbeltverbinding staat gepland om open te gaan in 2029. Inclusief infrastructurele verbeteringen in Duitsland en Denemarken gaat dat enorme tijdwinst opleveren ten opzichte van huidige route.

Dan nog is de trein qua reistijd geen concurrent voor het vliegtuig dat er van Amsterdam naar Kopenhagen vijf kwartier over doet. Ik zie hooguit mogelijkheden voor een nachttrein.


En tussen Hamburg en Kopenhagen zijn treinen vaak propvol.

Vanaf april hadden hier langere treinen moeten gaan rijden bestaande uit een Deense Vectron-loc en Duitse IC-rijtuigen, dit als alternatief voor bestelde Talgo-treinen die echter vertraagd zijn.

De inzet van die treinen schijnt echter vertraagd te zijn omdat DB vergeten was toelating in Denemarken aan te vragen voor hun rijtuigen🤔


Vreemd dat die Duitse IC wagens nooit een Deense toelating hebben gehad. Maar ik kan me inderdaad niet herinneren dat ze ooit in Denemarken hebben gereden 


@dorae_mon De nieuwe Fehmarnbeltverbinding staat gepland om open te gaan in 2029. Inclusief infrastructurele verbeteringen in Duitsland en Denemarken gaat dat enorme tijdwinst opleveren ten opzichte van huidige route.

Dan nog is de trein qua reistijd geen concurrent voor het vliegtuig dat er van Amsterdam naar Kopenhagen vijf kwartier over doet. Ik zie hooguit mogelijkheden voor een nachttrein.

 

Die 5 kwartier is natuurlijk ook geen 5 kwartier maar eerder 5 uur. Ik ben toevallig dit jaar naar Malmö geweest voor een evenement. Gevlogen vanaf Schiphol op Kopenhagen. In verband met personeelstekort 3 uur van tevoren aanwezig. Ook nog een klein uur reistijd naar Schiphol. Vlucht had ook nog een half uur vertraging, Van vliegveld Kopenhagen naar de stad is ook nog een klein half uur, dus totale reistijd zo'n 5 uur en geen 5 kwartier. De realiteit is al gauw dat je vanaf Friesland/Groningen met de trein bijna even snel in Kopenhagen bent als met het vliegtuig. En qua comfort is de trein veruit te prevaleren boven dat vliegtuig natuurlijk.    


Het klimaat is geen argument om onrendabele verbindingen op te zetten, het zal gewoon kostendekkend moeten zijn.

Nou…. ondanks een ontbrekende pot met miljarden is de Europese Commissie heel wat van plan op het internationale spoor, mede vanwege de aandacht voor klimaatverandering en de sterk groeiende vraag naar groene internationale mobiliteit. O.a. Amsterdam - Barcelona, Parijs - Venetië, Leipzig - Hamburg - Stockholm, een dagtrein Hamburg - Oslo.


Het zijn plannen. Of die ooit uitgevoerd worden valt te zien. 


Het klimaat is geen argument om onrendabele verbindingen op te zetten, het zal gewoon kostendekkend moeten zijn.

Nou…. ondanks een ontbrekende pot met miljarden is de Europese Commissie heel wat van plan op het internationale spoor, mede vanwege de aandacht voor klimaatverandering en de sterk groeiende vraag naar groene internationale mobiliteit. O.a. Amsterdam - Barcelona, Parijs - Venetië, Leipzig - Hamburg - Stockholm, een dagtrein Hamburg - Oslo.

De EU is zelf helemaal niets van plan. Het zijn ideeën die de particuliere sector moet organiseren en betalen waarbij de EU alleen wil faciliteren.

Op zich ook begrijpelijk. Wil internationaal treinvervoer van de grond komen dan zal het zichzelf moeten bedruipen, subsidiëren is een doodlopende weg want dat wordt met steeds meer verbindingen al snel onbetaalbaar.


Wat wel gebeurt is dat de Europese Commissie de nationale overheden en spoorbeheerders gaat opjagen om particuliere bedrijven de mogelijkheid te bieden om grensoverschrijdende (nacht)treinen te gaan faciliteren. Het gaan in eerste instantie om 10 projecten, waaronder European Sleeper met een rechtstreekse nachttrein van Amsterdam naar Barcelona.
https://transport.ec.europa.eu/news/connecting-europe-train-10-eu-pilot-services-boost-cross-border-rail-2023-01-31_en


Wil internationaal treinvervoer van de grond komen dan zal het zichzelf moeten bedruipen, subsidiëren is een doodlopende weg want dat wordt met steeds meer verbindingen al snel onbetaalbaar.

Dat zullen de verantwoordelijke regionale en nationale overheden wel bepalen. Er is geen EU-recht dat dit verbiedt. Ten opzichte van gesubsidieerde binnenlandse verbindingen valt het aantal gesubsidieerde internationale verbindingen nog steeds in het niet.


@dorae_mon De nieuwe Fehmarnbeltverbinding staat gepland om open te gaan in 2029. Inclusief infrastructurele verbeteringen in Duitsland en Denemarken gaat dat enorme tijdwinst opleveren ten opzichte van huidige route.

Dan nog is de trein qua reistijd geen concurrent voor het vliegtuig dat er van Amsterdam naar Kopenhagen vijf kwartier over doet. Ik zie hooguit mogelijkheden voor een nachttrein.

 

Er zijn ook een heleboel mensen die (om uiteenlopende redenen) liever niet willen vliegen. Voor hun is het wel degelijk een voordeel als je een stuk sneller met de trein richting Denemarken kunt.


Zeker, vliegschaamte en Greta spelen nog steeds. Maar je bent wel veel tijd kwijt. Leuk als je op vakantie bent maar onhandig als je er voor zaken moet zijn. 


Er gaan denk ik meer Nederlanders op vakantie naar Denemarken dan dat ze er voor werk naartoe moeten.

Er wordt altijd gesproken over het onrendabel zullen zijn van veel nieuwe directe verbindingen, dagtrein of nachttrein, of het nu Nederland - Hamburg - Kopenhagen is of Nederland - München als doorgaande lijn. Dat is ook maar een aanname. Goed aanbod creëert ook vraag. Directe lijnen zijn populair. Op hogesnelheid hoeft het niet altijd. De treinreis is ook onderdeel van de vakantiebeleving.


Er gaan denk ik meer Nederlanders op vakantie naar Denemarken dan dat ze er voor werk naartoe moeten.

Er wordt altijd gesproken over het onrendabel zullen zijn van veel nieuwe directe verbindingen, dagtrein of nachttrein, of het nu Nederland - Hamburg - Kopenhagen is of Nederland - München als doorgaande lijn. Dat is ook maar een aanname. 

Het probleem met vakantievervoer is dat het beperkt is tot enkele maanden per jaar terwijl de kosten het hele jaar doorlopen. Je moet dus ook voldoende ander vervoer hebben wil je het rendabel krijgen of je treinen in de stille maanden op andere verbindingen kunnen inzetten. En daar ligt zeker bij typische vakantiebestemmingen (bijv. Kopenhagen of Praag) een probleem.


Zeker, vliegschaamte en Greta spelen nog steeds. Maar je bent wel veel tijd kwijt. Leuk als je op vakantie bent maar onhandig als je er voor zaken moet zijn. 

De meeste mensen liggen niet zo wakker van Greta en haar vliegschaamte 

https://www.standard.co.uk/business/business-news/ryanair-secures-record-bookings-as-consumers-plan-easter-and-summer-trips-b1053648.html

https://www.zoover.nl/blog/nieuws-onderzoek/vakantiemonitor/vakantiemonitor-januari-2023-vakantieboekingen-breken-alle-records-spanje-voert-ranglijst-aan


Nog een ander probleem met rechtstreekse treinen tussen Nederland en Hamburg is de beperkte infrastructuur in en rond Osnabrück Hbf. Dat is een kruisingsstation waardoor treinen een lus moeten rijden om de hoge sporen naar de lage sporen te komen. Omdat de lus enkelspoor is kan er maar een beperkt aantal treinen gepland worden. In de richting Nederland moeten treinen vanuit de richting Hamburg ook nog twee keer het emplacement bij Osnabrück oversteken. 
https://www.google.com/maps/place/Osnabr%C3%BCck,+Duitsland/@52.2729814,8.0619915,838m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47b9e598697b5d4d:0x426cf7763005c60!8m2!3d52.2799112!4d8.0471788
Wel bijzonder dat uitgerekend op deze foto een ICE te zien is op de lus. Je moet een beetje uitzoomen om deze te zien.

Zonder extra infrastructuur zie ik weinig mogelijkheden. Een nachttrein zal waarschijnlijk nog wel in te plannen zijn.


Reageer