beantwoord

Drielandentrein: stand van zaken

Badge
Al jaren zit de Drielandentrein in de pijplijn: een treindienst Liège - Maastricht - Heerlen - Aachen met FLIRT-materieel. Veel is er echter nog niet duidelijk over deze verbinding, vandaar een aantal vragen.

Startjaar
In welk jaar moet de Drielandentrein van start gaan? Ik hoor 2018, 2019, 2020... :?

Elektrificatie
Hoe staat de elektrificatie van Landgraaf - Herzogenrath ervoor? Staat die op het punt om te beginnen of moet er eerst nog een ellenlange aanbesteding worden uitgeschreven met alle bureaucratie van dien?

Toelating
Zijn de multicourante Arriva FLIRTs al toegelaten in België en/of Duitsland? Zo ja voor België, waarom wordt er dan niet nu al met de sneltrein Heerlen - Maastricht doorgereden tot Liège? Anders maar zonde van die dure multicourantjes, en de Belgen kunnen er mogelijk een compositie mee uitsparen (in het weekend zelfs twee!). Korte kering in Liège ligt voor de hand.

Stoppatroon
Gaat de Drielandentrein op Liège - Maastricht alleen stoppen op Randwyck, of ook op Bressoux, Visé en Eijsden? Wordt het een vervanging van de huidige stoptrein Liège - Maastricht, of wordt het een sneltrein die naast de stoptrein komt te rijden?
Gaat de Drielandentrein ook Eygelshoven Markt bedienen of wordt dat station gesloten? Worden ook Kohlscheid, Aachen West en/of Aachen Schanz bediend?
Klopt het dat de Drielandentrein op de lange termijn tweemaal per uur moet gaan rijden (1x Liège - Aachen en 1x Visé - Herzogenrath)? Wat zou dan het nut zijn van keren in het gat Visé?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 27 februari 2018, 16:29

Ik heb een terugkoppeling ontvangen, helaas laat de Q&A nog even op zich wachten. Zodra deze af is zal deze ook openbaar worden gemaakt. Voor nu wil ik jullie graag de volgende terugkoppeling geven:

Op dit moment zijn wij in gesprek met Arriva en NMBS over de Drielandentrein. De realisatie van de elektrificatie staat gepland in 2018. Wij begrijpen van Arriva dat het er nu naar uit ziet dat station Eygelshoven Markt bediend blijft worden en dat station Aachen West de enige stop is tussen Herzogenrath en Aachen. Het is de bedoeling dat tussen Maastricht en Luik de Drielandentrein gaat rijden in de plaats van de huidige stoptrein. Er wordt momenteel onderzocht of een frequentieverhoging realiseerbaar is.

Bekijk origineel

98 reacties

Reputatie 5
Badge
In 2018/2019 moet deze gaan rijden. Inmiddels worden de drie-delige FLIRT-treinen van Arriva al flink uitgetest.
Reputatie 4
Okee, maar alles valt en staat toch met elektrificatie van Heerlen-Herzogenrath? Is daar al een start mee gemaakt?
Reputatie 7
Badge +2
Als de provincie Limburg zoiets moet regelen kan het lang duren.
Hallo DDietzen, ik ga even voor je uitzoeken of ik je hier wat meer informatie over kan geven.
In de Limburger vond ik nog wat (oud) nieuws maar meer kon ik ook niet daarover vinden. Surf dan op: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20170629_00042638/brussel-steekt-24-miljoen-in-spoorlijn-van-heerlen-naar-aken
Update: Dit ligt inmiddels bij de juiste afdeling, maar ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen. Zodra ik meer weet laat ik dit weten.
Badge +3
Ik vraag me af of er van NS veel antwoorden te verwachten zijn. Wel heeft de Provincie Limburg heeft een ambitieuze Railagenda.
https://www.limburg.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/

Helaas is nergens ook maar iets terug te vinden over de financiering van de "Railagenda".
Wel is er dit artikel waarin staat dat de provincie "een slag om de arm houdt" als het gaat om de uitvoering van alle plannen, ook de grensoverschrijdende trajecten.
https://www.ovmagazine.nl/2017/04/limburg-is-wat-voorzichtiger-met-railagenda-2244/

De Provincie Limburg kan nog een hoop leren van de Provincie Overijssel wanneer het aankomt op het uitvoeren en financieren van plannen.
Badge
Wel lekker vaag zo.

De projecten die onder de Railagenda vallen zijn:

• Maaslijn (Roermond-Nijmegen)

Maar wat dan precies? Elektrificatie? Verdubbeling? Opening Grubbenvorst? Frequentieverhoging op Nijmegen - Boxmeer? Sneltrein Nijmegen - Roermond (- Maastricht)? Alle vijf tegelijk? Vul maar in... :8
Ah, over deze verbinding probeer ik ook al een tijdje meer informatie te vinden. Het meeste wordt 2018 genoemd, maar geen idee of dat ook gehaald gaat worden. Dit artikel is vrij uitgebreid en redelijk recent. Daarin wordt 2018 nog als streefdatum genoemd. Het artikel brengt als nieuws dat het Beneluxparlement zich achter de plannen van de provincie voor betere treinverbindingen schaart. http://www.overmobiliteit.nl/infrastructuur/seinen-op-groen-voor-eurekarail

Eurekarail is de organisatie die zich, gesteund door de provincie, inzet voor betere internationale treinverbindingen. Zij zijn sowieso op de hoogte van de stand van zaken denk ik. http://www.eurekarail.net

In 2016 werden er al akkoorden getekend met België en Duitsland dat ook die landen zich gaan inspannen voor deze verbinding. http://www.benelux.int/nl/nieuws/spoortop-belgie-nederland-luxemburg-en-duitsland-maken-afspraken-om-reizen-met-de-trein-makkelijker-te-maken

Wat betreft de elektrificatie. Eurekarail geeft aan dat die dit jaar uitgevoerd wordt en in december klaar is. http://eurekarail.net/elektrificatie-spoor-landgraaf-herzogenrath/ Maar of dat ook daadwerkelijk het geval is kan ik verder nergens vinden.

Volgens de plannen zoals Arriva ze presenteerde toen ze de concessie in Limburg overnamen begint de trein met 1 keer per uur op de route Luik-Paleis, Luik-Jonfosse, Luik-Guillemins, Bressoux, Visé, Eijsden, Maastricht Randwyck, Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf, Eygelshoven-Markt, Herzogenrath, Aken-West, Aken Hbf. http://www.ovinnederland.nl/upload/Presentatie_Arriva_Limburg.pdf

In die presentatie gaven ze ook aan op termijn 2 keer per uur grensoverschrijdend te willen rijden (na de verdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf neem ik aan). Maar of dat Visé-Herzogenrath of Luik-Aken betekent is me niet helemaal duidelijk. Dat eerste is in ieder geval wat dit plaatje van Eurekarail impliceert.

Als iemand meer informatie heeft over de voortgang hoor ik het graag. Als inwoner van Eijsden zou deze trein echt een uitkomst zijn. Sowieso een stuk beter dan het Belgische stoptreintje dat er nu rijdt.
Badge +3
Ik heb met belangstelling verschillende documenten gelezen. Het enige concrete dat ik heb gevonden is dat de elektrificatie op het grensbaanvak in uitvoering is en dat de verwachting is dat in december 2018 de nieuwe Drielandentrein eens in het uur gaat rijden.

Misschien kan iemand eens een mailtje aan de projectmanager sturen en vragen hoe het ermee staat.
Reputatie 7
Badge
De tricourante treinstellen ervoor komen al binnen, las ik in "op de rails"
Reputatie 7
Badge +2
De laatste planning van medio vorig jaar ging uit 2020 waarbij de financiering aan Duitse kant toen nog steeds niet rond was.
In de Limburger vandaag een artikel over de mogelijke sluiting van station Heerlen de Kissel met daarin ook infornatie over de Drielandentrein. De krant heeft met Arriva gesproken over de dienstregeling. Een aantal zaken die volgens mij nog niet bekend waren:
1. De aftrap is in devember dit jaar.
2. De reistijd van Maastricht naar Aken js 50 minuten.
3. Maastricht-Luik sluit “later” aan.
4. De trein gaat rijden op de tijd van de huidige trein Kerkrade-Sittard.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20180126_00054847/provincie-wil-station-de-kissel-sluiten-heerlen-niet
Reputatie 7
Badge +2
Eind 2018 starten de werkzaamheden, niet de treindienst.
Reputatie 7
Badge
Tamzin schreef:

Eind 2018 starten de werkzaamheden, niet de treindienst.

Dan zal Arriva de binnenstromende tricourante treinstellen wel elders testen en inzetten.
Oh, ik zie nu dat het artikel dat ik linkte niet hetzelfde is als dat in de krant. In de krant ging het echt over de treindienst. De werkzaamheden aan de bovenleiding zouden afgerond worden in november.
Reputatie 7
Badge
twanw schreef:

De werkzaamheden aan de bovenleiding zouden afgerond worden in november.

Hoe lang zou men over 5 km bovenleiding aanleggen doen?
De werkzaamheden zouden volgens de Limburger rond de zomer beginnen en dan op tijd voor de nieuwe dienstregeeling klaar zijn in november.
Badge +3
De planning die ik heb aangehaald in bericht #10 blijkt nog dus te kloppen. De elektrificatie is vergelijkbaar met die tussen Zwolle en Kampen. Die kon ook in een paar weken in de zomer worden uitgevoerd. Ik verwacht niet dat er wekenlang een buitendienststelling nodig is omdat er geen grote baanwerkzaamheden nodig zijn.

Ik vermoed dat Tamzin de elektrificatie verwart met de spoorverdubbeling. Uit de documentatie blijkt dat dat twee stappen zijn in het project. Erg efficiënt is het natuurlijk niet om het project in twee stappen uit te voeren. Maar wanneer stap 2, de spoorverdubbeling, om de een of andere reden niet doorgaat kan in ieder geval de treindienst elektrisch en zonder overstappen worden uitgevoerd.
Update: Ik heb nog geen bericht ontvangen en ga even een reminder naar de betreffende afdeling sturen.
Badge +3
Welke betreffende afdeling? Ik zou een mailtje sturen naar de projectmanager, Gaston Graaf. E-mailadres te vinden op deze pagina: http://eurekarail.net/elektrificatie-spoor-landgraaf-herzogenrath/
Badge
De adviesaanvraag van NS voor de dienstregeling 2019 is binnen: zie dit artikel.

Hoofdlijnen wat betreft Heerlen - Herzogenrath (- Aachen):
  • Heerlen - Herzogenrath zal bij aanvang van de drgl 2019 volledig geëlektrificeerd zijn. Vanaf dat moment neemt Arriva de bediening van het traject over.
  • Arriva is nog in overleg met DB en het regionale Verkehrsverbund over de invulling van de treindienst.
  • NSR dient geen capaciteitsaanvraag in voor de lijn, maar heeft wel aangeboden als fall-back de huidige treindienst te willen continueren.

Hoofdlijnen wat betreft Maastricht - Liège:
  • Ivm onderhandelingen tussen NS, NMBS en Arriva is nog onzeker of de Drielandentrein per december 2018 op dit traject gerealiseerd kan worden.
  • NS en NMBS dienen een capaciteitsaanvraag in voor de treindienst Maastricht - Liège die gelijk is aan de huidige L-trein. Aanvraag zal worden gewijzigd zodra introductie Drielandentrein mogelijk blijkt.
  • Zodra TBL is geïntroduceerd tussen Visé-fr en Maastricht, kan de treindienst op dit traject versneld worden.

Het stoppatroon van de Drielandentrein is dus nog geheel onduidelijk. Ook is de formulering m.i. zodanig dat het niet duidelijk is of de Drielandentrein op Liège - Maastricht de huidige L-trein gaat vervangen, of gaat aanvullen. Positief is wel dat de elektrificatie van Heerlen - Herzogenrath waarschijnlijk dit jaar nog afgerond zal zijn.

Over een eventuele sluiting van Heerlen de Kissel geen woord. De spoorverdubbeling daar zal dus nog wel even op zich laten wachten, tenzij men een bouwoptie heeft weten te vinden waarbij De Kissel gewoon open kan blijven. (Ik verwacht het niet.)
Reputatie 7
Badge +2
Ik had begrepen dat Maastricht - Luik wordt vervangen door de drielandentrein en dat daarnaast de treinen die in Vise beginnen/eindigen blijven rijden.
Badge
Welke treinen "daarnaast" die in Visé beginnen/eindigen? Op dit moment is de stopper (Hasselt -) Liège - Maastricht de enige trein op lijn 40 (Liège-Guillemins - Visé fr.). Alleen de toekomstige tweede Drielandentrein per uur zal Visé als eindstation hebben. Of bedoel je de P-treinen die 3x/dag rijden?
Reputatie 7
Badge +2
Ik had het inderdaad over de P-treinen.

Reageer