beantwoord

Drielandentrein: stand van zaken

Toon eerste bericht

100 reacties

Reputatie 7
Badge +2
cherrypie schreef:

Als leek op het gebied van beveiligingssystemen vraag ik me af of Arriva het door de Belgen gewenste beveiligingssysteem überhaupt kan installeren in hun Flirt-treinen (naast de andere beveiligingssystemen) en wat daarbij mogelijke complicaties zijn.

Ik maak me overigens ook zorgen over de continuïteit van de huidige verbinding. Ik las dat ILT volgende week ook het huidige NMBS-materieel aan inspecties gaat onderwerpen. Kunnen de resultaten daarvan leiden tot een plotselinge weigering van de huidige Breaks?

Wat betreft de "veiligheid" had ik eerder gelezen dat het vooral ook om de andere perronhoogte in België gaat wat op een "gezocht" argument lijkt. Het lijkt er op dat de Belgen zich daar beroepen op de EU-eis van een gelijkvloerse instap per 2024 en dat de treinen daarom dus niet voldoen aan de Europese wetgeving.

Dat het beveiligingssysteem een punt zou zijn lijkt me hoogst onwaarschijnlijk omdat zowel Arriva en Stadler al jarenlang weten wat er in België gebruikt wordt. Daarnaast rijden zowel de Benelux als goederentreinen doorgaande diensten met beide beveiligingssystemen, dus technisch kan dat gewoon.

Of de dienst straks geknipt gaat worden? Dat zou zo maar kunnen als de ILT weer met nieuwe belemmeringen komt, de grens lijkt voor de Belgen inmiddels ook figuurlijk bereikt te zijn.
Reputatie 1
Tamzin schreef:

Dat het beveiligingssysteem een punt zou zijn lijkt me hoogst onwaarschijnlijk omdat zowel Arriva en Stadler al jarenlang weten wat er in België gebruikt wordt. Daarnaast rijden zowel de Benelux als goederentreinen doorgaande diensten met beide beveiligingssystemen, dus technisch kan dat gewoon.

Volgens posts in meerdere fora lijkt dit toch echt wel een groot probleem te zijn. De Arriva Flirts hebben geen ERTMS beveiliging aan boord, en ERMTS is in de agglomeratie Luik sinds 2017 volledig operationeel. Natuurlijk spelen er andere dingen in dit complexe dossier met meerdere ( semi-) publieke en private stakeholders, over lands- en taalgrenzen heen. Maar op het punt van de treinbeveliging lijken Arriva en Stadler ongelooflijk te hebben zitten slapen.
Reputatie 7
Badge +2
@Eberkhout
Het punt is dat in EU-verband is afgesproken dat ERTMS pas in 2024 verplicht wordt maar dat België nu weer eigen regels gaat verzinnen (net als de ILT trouwens steeds doet). Het materieel dat de NMBS heeft rijden (ook in de regio Luik) heeft overigens voor een groot deel ook nog geen ERTMS.

Gezien het aanhoudende gezeur aan beide kanten moet je misschien maar besluiten de diensten met België allemaal te knippen en de reizigers in Essen, Eijsden en Breda te laten overstappen. Dan ben je in een keer van alle gezeur af. Als Arriva dan gewoon om het halfuur Heerlen-Eijsden v.v. gaat rijden worden de NL-reizigers er alleen maar beter van.
Reputatie 1
Tamzin schreef:

@Eberkhout
Het punt is dat in EU-verband is afgesproken dat ERTMS pas in 2024 verplicht is maar dat België nu weer eigen regels gaat verzinnen (net als de ILT trouwens steeds doet). Het materieel dat de NMBS heeft rijden (ook in de regio Luik) heeft overigens voor een groot deel ook nog geen ERTMS.

2024 zou alleen gelden voor bestaand materieel, volgens posts op somda. In al het nieuwe materieel dat per 2015 in dienst wordt gesteld is ERTMS verplicht, aldus vastgesteld door de Belgische overheid in 2014.
Badge +3
Eberkhout schreef:

Volgens posts in meerdere fora lijkt dit toch echt wel een groot probleem te zijn. De Arriva Flirts hebben geen ERTMS beveiliging aan boord, en ERMTS is in de agglomeratie Luik sinds 2017 volledig operationeel. Natuurlijk spelen er andere dingen in dit complexe dossier met meerdere ( semi-) publieke en private stakeholders, over lands- en taalgrenzen heen. Maar op het punt van de treinbeveliging lijken Arriva en Stadler ongelooflijk te hebben zitten slapen.

Wanneer er treinen worden besteld die niet aan de specificaties van de infrastructuur voldoen dan ligt dat toch echt aan de opdrachtgever en niet aan de leverancier. De opdrachtgevers van het project Drielandentrein hadden zich moeten vergewissen van de eisen van Infrabel. Als dat inhoudt dat de treinen voorzien moeten zijn van ERTMS dan had men die module moeten bestellen. Het had dan in het programma van eisen gestaan en er had budget voor moeten zijn. Het is niet aan leverancier Stadler om dit aan te geven.
Reputatie 1
Wellicht, maar bij Stadler wisten ze toch ook waar deze trein zou gaan rijden? En ze hebben waarschijnlijk een goede database met alle technische specificaties/eisen van alle afzonderlijke infrabeheerders. Een goed verkoper informeert zijn klanten tenslotte ook over de mogelijkheden van het product.

Maar mijn punt is meer dat in veel berichtgeving wel erg makkelijk met het vingertje naar België wordt gewezen.
Reputatie 7
Badge +2
Eberkhout schreef:

In al het nieuwe materieel dat per 2015 in dienst wordt gesteld is ERTMS verplicht, aldus vastgesteld door de Belgische overheid in 2014.

Daar zit dus precies de pijn. Het schiet niet op als er afspraken in EU-verband worden gemaakt en vervolgens ieder land weer te pas en te onpas zijn eigen afwijkende regels gaat verzinnen of veranderen. Daar maakt zowel Nederland als België zich aan schuldig. Maar ja, exotische eigen regels zijn nu eenmaal het enige bestaansrecht van clubjes als ILT en Infrabel.

De beste oplossing in dit geval: geen doorgaande treinen meer en overstappen aan de grens.
Reputatie 7
Badge +4
Aardig artikel als aanvulling:

https://www.topics.nl/is-dit-de-nieuwe-fyra-belgie-weigert-nederlandse-treinen-wegens-onveilig-a10854526demorgen/?context=playlist/s-74844dfb7ae244329fba62c3dafdfa8a/&utm_source=redactie&utm_medium=email&utm_campaign=DPN_ED_TOPICS_Newsletter_PERSO_API_20181111&utm_content=article&utm_term=&ctm_ctid=0bf30e9de4cf0a66c037c05a16872e9f

België zou de toegang weigeren omdat de treinen niet zijn uitgerust met ECTS. Dat zijn ze ook niet, maar op het traject naar Luik is er helemaal geen ECTS, alleen net voor Luik. De NMBS vindt het een 'principiële' zaak.
Reputatie 1
Ik kwam een kaart van Infrabel tegen met de beveiligingssystemen van het Belgische spoorwegennet. Als ik de kaart en legenda juist interpreteer is er enkel ECTS in gebruik op lijn 40 op het allerlaatste stukje vóór Luik Guillemins (vanuit Eijsden-grens bezien). Nu maar hopen dat beide toezichthouders onder politieke druk tijdelijke ontheffingen verlenen voor dit traject en de grens bij Essen en Roosendaal.
Badge +3
Krijg die PDF van Infrabel niet geladen, en voor topics.nl (de link van Thom) moet ik me eerst aanmelden... Als ik dat via Facebook doe dan werkt het niet, want mijn e-mail adres weiger ik af te staan 😞
Reputatie 1
Ik kwam dit interessante blog tegen over de bevoegdheden van het Europees Spoorwegbureau. In Nederland moet er nog eerst wetgeving in de Eerste Kamer worden aangenomen, voordat het bureau volledig bevoegd wordt. Wellicht gloort er dan ook weer hoop voor de Drielandentrein aan de horizon.
Reputatie 7
Badge +2
Het is inderdaad goed als er een Europese Spoorbureau komt en clubjes als ILT en Infrabel aan banden worden gelegd.
Reputatie 1
Je vraagt je zo langzamerhand af of je inzake het drielandentreindossier met een internationale kleuterklas te maken hebt: link Die speknekken aan de top van alle betrokken partijen zijn het geld en het geduld van de gemeenschap mijns inziens niet meer waard. Wat een tranendal!
Reputatie 7
Badge +2
Hengelo-Bielefeld 2.0
Badge +3
Jaja... Der Countdown läuft natuurlijk 😛

7 stoplichten minder tussen Amsterdam en Berlijn en zo (zie topic Gezwam van NS)

Ik ga slapen, met voorlopig geen wijzigingen in het vooruitzicht?

https://www.youtube.com/watch?v=sogYgHlNnqo
Reputatie 1
NMBS lijkt zelf ook niet helemaal probleemloos de nieuwe dienstregeling in te kunnen gaan op het traject Hasselt - Luik - Maastricht (zie forumbijdragen op Het grote Belgische treinenforum). Er zijn op korte termijn niet genoegd niet-gemoderniseerde Breaks meer over, terwijl de gemoderniseerde Breaks nog niet zijn toegelaten tot NL. Eerder was er sprake van 'knip' (link1 en link2) van de dienstregeling in Visé, maar nu melden forumleden aldaar dat men met 'aftandse' Klassiekjes gaat rijden, totdat Arriva toelating heeft tot BE. Het inbouwen van het door BE vereiste veiligheidssysteem gaat volgens directeur van Arriva NL lang duren. Ik vermoed eerlijk gezegd dat NS aan bovenstaande situatie weinig kan doen... al schieten ze wel met de Geld terug bij Vertraging-regels nog steeds willens en wetens tekort op Eijsden - Maastricht (en dat is irritant, omdat het de slechts presterende lijn qua punctualiteit in NL is).
Reputatie 6
Badge +2
201812 12 9:05
Een mooi resultaat is alvast de uitbreiding van de geldigheid van NS-abonnementen met een bus naar Aken, zie https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/ov-chip-geldig-naar-aken-weekend-vrij-ook-53523#post361316 e.v.
Reputatie 7
Badge +4
Tot en met 22 december is ook te overzien. Jammer dat het niet direct is, de kerstmarkt in Aken is onder Nederlanders populair rond deze tijd. Deze optie zal toch mensen met vrij-abonnementen of keuzedagen bewegen een keer een uitstapje naar Aken te doen.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie inderdaad op https://www.ns.nl/actuele-vertrektijden/avt?station=hrl bij Storingen en werkzaamheden staan ''Werkzaamheden op het traject: Heerlen-Aachen Hbf zondag 9 tot en met zaterdag 22 december''. Of dat betekent dat de trein binnen die periode wordt goedgekeurd en daarom op zondag 23 december gaat rijden, is dan nog de vraag.
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat heel klungelig inderdaad. Wait and see dan maar.
Reputatie 7
Badge +4
De werkzaamheden zouden per 22/12 klaar zijn, maar het is nu al tot 6/1.
Reputatie 7
Badge +2
Een gebed zonder end, het lijkt Hengelo-Bielefeld wel.
Reputatie 7
Badge +2
En inmiddels is 6 januari voor het Duitse stuk alweer minimaal 20 januari geworden. Het lijkt er op dat er miljoenen is uitgegeven aan een elektrificatie om vervolgens de trein te vervangen door een hobbelbus.
En dan toch vanaf 27 januari alvast de tweelandentrein.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190118_00088717/drielandentrein-mag-eind-van-de-maand-duitsland-in
Reputatie 7
Badge +2

Wat betreft Limburgse treinplannen ben ik inmiddels van "eerst zien, dan geloven". Laten we hopen dat het nu wel eindelijk goed gaat..

Reageer