Startjaar
In welk jaar moet de Drielandentrein van start gaan? Ik hoor 2018, 2019, 2020... :?
Elektrificatie
Hoe staat de elektrificatie van Landgraaf - Herzogenrath ervoor? Staat die op het punt om te beginnen of moet er eerst nog een ellenlange aanbesteding worden uitgeschreven met alle bureaucratie van dien?
Toelating
Zijn de multicourante Arriva FLIRTs al toegelaten in België en/of Duitsland? Zo ja voor België, waarom wordt er dan niet nu al met de sneltrein Heerlen - Maastricht doorgereden tot Liège? Anders maar zonde van die dure multicourantjes, en de Belgen kunnen er mogelijk een compositie mee uitsparen (in het weekend zelfs twee!). Korte kering in Liège ligt voor de hand.
Stoppatroon
Gaat de Drielandentrein op Liège - Maastricht alleen stoppen op Randwyck, of ook op Bressoux, Visé en Eijsden? Wordt het een vervanging van de huidige stoptrein Liège - Maastricht, of wordt het een sneltrein die naast de stoptrein komt te rijden?
Gaat de Drielandentrein ook Eygelshoven Markt bedienen of wordt dat station gesloten? Worden ook Kohlscheid, Aachen West en/of Aachen Schanz bediend?
Klopt het dat de Drielandentrein op de lange termijn tweemaal per uur moet gaan rijden (1x Liège - Aachen en 1x Visé - Herzogenrath)? Wat zou dan het nut zijn van keren in het gat Visé?
Beste antwoord door Miriam NS
Ik heb een terugkoppeling ontvangen, helaas laat de Q&A nog even op zich wachten. Zodra deze af is zal deze ook openbaar worden gemaakt. Voor nu wil ik jullie graag de volgende terugkoppeling geven:
Op dit moment zijn wij in gesprek met Arriva en NMBS over de Drielandentrein. De realisatie van de elektrificatie staat gepland in 2018. Wij begrijpen van Arriva dat het er nu naar uit ziet dat station Eygelshoven Markt bediend blijft worden en dat station Aachen West de enige stop is tussen Herzogenrath en Aachen. Het is de bedoeling dat tussen Maastricht en Luik de Drielandentrein gaat rijden in de plaats van de huidige stoptrein. Er wordt momenteel onderzocht of een frequentieverhoging realiseerbaar is.