beantwoord

Dubbele kosten zitplaatsreservering?

• 12 januari 2020
  • 16 reacties
  • 483 Bekeken

Reputatie 2

Ik ben een treinreis naar Oostenrijk aan het boeken, waarvoor we 3 internationale treinen nemen. Bij het boeken via NSinternational.nl wordt hier ook 3x €4 bijgerekend voor de zitplaatsreservering.

Wanneer ik dezelfde reis boek via Bahn.com, zijn de kosten voor zitplaatsreservering slechts één keer €4.

Wat is de oorzaak van dit verschil? Wordt dit nog aangepast op NSinternational.nl?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 12 januari 2020, 15:26

Ik heb een flink betoog geschreven en dit verzonden naar de afdeling NS International. Hopelijk kan dit herzien worden. Zodra ik meer weet horen jullie van mij.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Weet u wel zeker dat Bahn.de het maar één keer berekend bij een overstap? Ik reis doorgaans eerste klas en dan ligt het anders, maar van Hengelo naar Hamburg is er bijvoorbeeld na de overstap in Osnabrück echt een tweede zitplaatsreservering nodig als u tweede klas reist. In principe neemt NS International de gegevens van Bahn.de over.

Goedemiddag Rogier de Wit.

Dit komt door het verschil in voorwaarden/tarieven tussen oNS en DB. Er is mij verteld dat dit niet aangepast zal worden.

Reputatie 5

Weet u wel zeker dat Bahn.de het maar één keer berekent bij een overstap? 

Ja. Nog een reden om aan Bahn.de de voorkeur te geven, nog afgezien van de flexibiliteit bij het plannen van reisroute en onderbrekingen.

Reputatie 7
Badge +3

Dit verschil is al jaren zo. Bij overstappen daarom altijd via bahn.de boeken. 

Reputatie 7
Badge +4

Grappig, voor 2020 waren het er twee en nu is het inderdaad nog eentje. Dank voor uw oplettendheid. Een grote verbetering, want er was altijd veel ergernis over. In de ICE met overstap wordt het ook niet meer berekend.

Ik koop mijn Duitse kaartjes bij voorkeur op bahn.de. al zit er nog een manco in de kortingstarieven voor Nederland.

NSInternational heeft een hinderlijke popup met reclame als er internationale reisinformatie wordt gevraagd. Een tweede reden om elders te boeken. Gelukkig neemt ook elders het verzet tegen opdringerige reclame toe, zelfs bij de talkshows op RTL.

Het reserveringstarief lijkt inderdaad veranderd en dat is goed nieuws. Het scheelt toch weer vier euro bij elke overstap als je tweede klas reist. In de eerste is reservering vaak inbegrepen. Voor de ICE van Basel naar Utrecht had je soms twee keer een overstap en dan was het voor drie treinen bij NSInternational. Voor dat geld kon je al ten dele eerste klas reizen, dan had je die kosten niet.

Het is inderdaad vreemd dat NSInternational dit nu juist weer niet oppakt. Ze waren zo goed op weg door het Duitse systeem van de geldende Duitse aanbiedingen over te nemen. Kwestie van tijd hoop ik.

Reputatie 2

Het is inderdaad vreemd dat NSInternational dit nu juist weer niet oppakt. Ze waren zo goed op weg door het Duitse systeem van de geldende Duitse aanbiedingen over te nemen. Kwestie van tijd hoop ik.

Dank voor de reacties, Sascha en anderen! Hopelijk kan dit inderdaad toch nog eens aan de bouwers van NSinternational.nl worden doorgezet. Als TheTrainLine.com, HappyRail.com (= van treinreiswinkel) en Bahn.com het allemaal goed kunnen doen, moet NSinternational.nl het toch ook kunnen zou je zeggen ;)

Reputatie 7
Badge +4

DB is ook niet brandschoon hoor. Je kunt 100 procent korting in NL niet opgeven in de Handyticket. Ze spreken nog steeds over ‘Voordeelurenabo’ ohne en incl Railplus. Welkom in 2020. NS kan het alleen voor de trajecten rechtstreeks van en naar Nederland.

Klaas-Jan is niet meer moderator en die heeft er een keer achteraan gezeten. Bij NSInternational ging het daarna beter met de Duitse kaartjes.

Kan een moderator DB niet een keer benaderen dat ze voor Nederland ook 100 procent korting voor Nederland kunnen geven vanaf de Handy ticket? ? Voor de Zwitserse kaarten is het geen probleem.

Ik heb een flink betoog geschreven en dit verzonden naar de afdeling NS International. Hopelijk kan dit herzien worden. Zodra ik meer weet horen jullie van mij.

Reputatie 7
Badge +4

Zo ken ik je weer.

Reputatie 5

@thom: dit is al vele jaren zo- 1 prijs bij bahn voor alle REserveringen voor de hele reis, altahns voorzover die treinen ook echt In/naar  DE vertrekken. REservation fuer die 1e klasse ist schon ueberhaupt umsonst-nur bei DB-Fahrkarten.

Reden dat nog steeds VDU wordt aangeduid: dat komt omdat de regels voor korting voor buitenlandse reizen nog steeds die zijn van VDU-dus geen midagspsits. Ik wilde net een vraag gaan posten of dit aspect al bekeken is bij de nieuwe strengere regeling (vast niet, gezien de algehele traagte waarmee NS-int werkt). Dit topic is hier ook al enkele keren langsgekomen.

Dat DB geen NS-ABO met 100% erkent- en dat NS dito doet met de BC100 komt door eeuwenoude afspraken betreffrende INternationaal tariferen in het SCIC/TCV-stelsel van de verenigde europese spoorwegen-in principe wordt je verondersteld bij je eigen nationale staats-spoor aan te kopen. Zo is het bvb ook al heb je Rail+ toch niet mogelijk met 15% korting in de ochtendspits te reizen. Rian vd Borcht wet daar vast wel meer van.

Terzijde: inmiddels is de laagste prijs voor supersparpreis DE-NL weer 18,90 wegens de BTW-verlaging in DE. Heb er net een gekocht voor Koblenz-K-Venlo-den Haag, dus dat is goedkoper als enjkel het NS-deel.

In de laatste Reiziger van ROVER staat een uitgebreid artikel over andere minpunten bij NS-INT en hoe die eventueel te omzeilen.

Reputatie 6
Badge +2

Ik koop mijn Duitse kaartjes bij voorkeur op bahn.de.  

Ook bij dezelfde prijs is DB nog aantrekkelijker door het BahnBonus-programma. Ik wissel de punten altijd in voor 5 euro tegoedbonnen en dan komt het neer op een cashback van 2%.

Reputatie 7
Badge +4

Los daarvan kan het heel handig en snel met de Handyticket. Alle belangrijke zaken zijn al ingevuld op het account en je hebt je kaartje binnen een minuut op je mobiel. Achterlijk is alleen dat er geen kaartjes met 100 procent korting in Nederland kunnen worden gekocht.

Maar vanaf Hengelo naar Hamburg bijvoorbeeld kun je het rechtstreeks tegen Duits tarief kopen, en het hele gedoe met een kaartje tot Bentheim hoeft dan niet meer. In Nederland reis ik veelal met korting, dus dat sluit prima aan.

Als jarenlange Bahncardhouder profiteer ik net als u van Bahnbonus :innocent: . Toch meegenomen. Sinds die achterlijke popup heb ik wat weerzin gekregen tegen ons vaderlands product.

Update: Goed nieuws! Het is vooralsnog niet bekend wanneer, maar de € 4,00 zitplaatsreservering per trein zal komen te vervallen. Ook wij gaan dit terugbrengen naar een eenmalige toeslag per traject.

Reputatie 2

Heel gaaf, Sascha, bedankt :D :D

Update: Goed nieuws! Het is vooralsnog niet bekend wanneer, maar de € 4,00 zitplaatsreservering per trein zal komen te vervallen. Ook wij gaan dit terugbrengen naar een eenmalige toeslag per traject.

Ik vind het nog geen goed nieuws helaas. Zit hem in het bijzinnetje Het is vooralsnog niet bekend wanneer. Als ik zo verder op dit forum kijk, kan dat zomaar nog wel vele maanden in beslag nemen.

ca 1 jaar geleden werden wij ook met het nieuws verblijd dat de E-tickets ongeldig zouden kunnen worden gemaakt. We zijn nu een jaar verder en we horen er niets meer over. Kortom eerst zien dan geloven.

Jammer dat je enkel in het negatieve kan treden Pingpong. Door jullie feedback is ervoor gekozen om dit aan te passen. Hadden jullie dit niet aan het licht gebracht dan was er waarschijnlijk niets veranderd. Misschien duurt het nog een maand, een jaar of langer maar het gebeurt wel en daar mogen jullie trots op zijn. Een beetje positiviteit kost je niets en brengt je uiteindelijk een stuk meer dan altijd maar overal cynisch over te zijn.

Reageer