Een geldig vervoersbewijs kopen in de bus naar Brugge

• 1 september 2020
  • 73 reacties
  • 1691 Bekeken

Reputatie 5

Door de corona is het niet mogelijk om voor een Belgisch traject een los kaartje te kopen op de bus voor het Belgische van de lijn 42 van Breskens naar Brugge. Normaal gesproken koop je bij de grens in Sluis een eticket voor Brugge bij de chauffeur. Helaas is dat door de corona niet mogelijk.  De OV chipkaart helaas niet geldig op het Belgische traject omdat je daar een kaartje nodig hebt van de lijn.

Connexxion verkoopt etickets maar die zijn alleen geldig in Nederland. De eticket naar Brugge van 5 euro is niet online verkrijgbaar maar alleen bij de buschauffeur maar daar mag je door corona geen kaartjes kopen. Bij contact met Connexxion verwezen ze mij naar de Lijn de vervoerder op het Belgische traject.

De Lijn verkoopt via de app mobiele tickets. Ik heb geprobeerd een sms ticket te kopen maar dit ging niet. Ik kreeg een melding dat ik de sms niet kon verzenden. Bij navraag blijkt dat je in het buitenland geen betaalde sms'en kan versturen van buitenlandse partijen.  Via de bank kon maar alleen met bancontact of creditcard. Volgens mij is bancontact alleen met een Belgische bankrekening.

Hoe moet ik dan vooraf een geldig vervoersbewijs hebben voor de bus naar Brugge?

73 reacties

Hoi Melvinhage! 

Ik snap dat dit inderdaad vragen oproept, wat ik alleen niet begrijp is waarom je de vraag hier stelt? Dit is een forum voor vragen die betrekking hebben op de NS en het reizen met de trein. Dit heeft echter niks te maken met een reis met NS of de trein. Ik vrees dus dat ik je ook niet aan een antwoord kan helpen. Ik raad je aan om hierover contact op te nemen met de desbetreffende vervoerder. 

Dit is een forum over treinvervoer in Nederland. Ik zou via www.delijn.be is kijken. Er staat rechtsbovenaan Vragen & Contact. Misschien even bellen?

Reputatie 5

Hoi Melvinhage! 

Ik snap dat dit inderdaad vragen oproept, wat ik alleen niet begrijp is waarom je de vraag hier stelt? Dit is een forum voor vragen die betrekking hebben op de NS en het reizen met de trein. Dit heeft echter niks te maken met een reis met NS of de trein. Ik vrees dus dat ik je ook niet aan een antwoord kan helpen. Ik raad je aan om hierover contact op te nemen met de desbetreffende vervoerder. 

Ik heb contact opgenomen met de lijn die zeggen dat je bij de lijnwinkel moet kopen die is echter alleen in België en ik heb eerder vragen gesteld over reizen zonder de NS met een trein of andere opties naar Parijs en kreeg toen antwoord van andere forum leden.

Er staat hier ook "internationaal reizen".

Reputatie 5

Ik heb gebeld en ik kreeg te horen dat mijn oproep niet verwerkt kan worden. Ik zal het eens vragen op een Belgisch forum.

Reputatie 7
Badge +1

Uiteraard kunnen we je hier op het forum, in zekere mate, wel helpen met deze vraag, maar deze vraag ligt wel een beetje ver verwijderd van wat de intentie van dit forum is. Net als dat we niet hier op het forum gaan klagen als de Flixbus weer eens vertraagd is en de chauffeur chagrijnig was, maar dat je daarvoor een ander medium gebruikt.

Maar goed terug naar je vraag. Als je niet beschikt over Bancontact of een Mastercard/Visa kaart zou je ook nog van de app Tranzer gebruik kunnen maken daar kan je namelijk wel met iDeal betalen. Die ken je misschien wel, omdat bijna alle Nederlandse vervoerders ook een selectie van hun tickets via Tranzer aanbieden. De NMBS en De Lijn bieden zelf ook een deel van hun tickets aan via Tranzer. Voor zover ik kan zien zijn via de app voor de Lijn alleen het m-ticket te koop, maar daar heb je in principe genoeg aan verwacht ik. Nadeel is wel, dat je voor iedere transactie administratiekosten moet betalen. Maar het is i.i.g. mogelijk om met iDeal een kaartje voor de Lijn te kopen.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/tickets/

Je zou ook een SMS-ticket kunnen kopen.

Reputatie 5

https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/tickets/

Je zou ook een SMS-ticket kunnen kopen.

Bedankt voor de tip maar dat werkte niet. Ik kreeg de melding kan niet verzenden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad niet mogelijk om met een niet-Belgische SIM-kaart een SMS-ticket te kopen.

https://help.delijn.be/hc/nl/articles/360039675111-Kan-ik-een-sms-ticket-of-sms-dagpas-kopen-via-een-buitenlandse-gsm-operator-

De Lijn maakt het er niet eenvoudiger op wanneer je bij de chauffeur geen kaartje kunt kopen. De app is in ieder geval wel te installeren.

De Lijn zegt op https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/tickets/contactloos-betalen/ dat op alle voertuigen contactloos betaald moet kunnen worden.

Connexxion zegt dan weer dat je bij de chauffeur een aansluitend ticket voor €3 zou moeten kunnen kopen bij de chauffeur. https://www.connexxion.nl/nl/shop/kaartjes/kaartjes-de-lijn-breskens-brugge

Een gemiddelde reiziger komt hier natuurlijk niet uit.

Reputatie 5

Ja @iMark voor de coronatijd kon ik een kaartje kopen bij de chauffeur voor het Belgische gedeelte. Nu door corona mag je geen kaartje kopen bij de chauffeur Ik heb wel vaker met deze bus gereden.

Als ik via Tranzer een kaartje koop krijg je dan gewoon een kaartje van de lijn? Ik had er nog nooit van gehoord.

Reputatie 5

Dat contactloos betalen heb ik nog niet gezien in die prehistorische bussen van de lijn.

De Lijn zegt op https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/tickets/contactloos-betalen/ dat op alle voertuigen contactloos betaald moet kunnen worden.

De bussen zijn voor een latere fase, aangezien de terminals momenteel niet bereikbaar zijn door de maatregelen rond COVID-19.

Zal dus waarschijnlijk via de betaalterminal bij de chauffeur gaan, die momenteel dan weer onbereikbaar is.

Volgens mij kom je zeer regelmatig in België. Je kan dan toch ook een aantal tickets kopen bij een winkel van De Lijn?

Reputatie 5

Volgens mij kom je zeer regelmatig in België. Je kan dan toch ook een aantal tickets kopen bij een winkel van De Lijn?

Ja maar als je rittenkaart op is en je en bent nog niet in Belgie dan gaat het nog niet. Met de oude rittenkaart kon je je saldo nu is het op een soort papieren pas en kan je het alleen in de bus zien bij het incheck automaat. Op een kleine tussen halte heb je natuurlijk ook geen ticketautomaat.

Reputatie 7
Badge +3

@Henk_NL Daar heb je een punt. Maar die terminal zou natuurlijk ook bij de achterdeur geplaatst kunnen worden. Niemand kan voorzien hoe lang het nog gaat duren voordat we weer langs de chauffeur moeten…..

Ik begin zo langzamerhand het vermoeden te krijgen dat De Lijn helemaal geen alternatief heeft voor het kopen van kaartjes bij de chauffeur voor het Vlaamse gedeelte van Lijn 42 voor niet-Belgische reizigers. In ieder geval niet bij vertrek vanuit Nederland. In Brugge kun je een kaartje kopen in de Lijnwinkel bij het NMBS-station. Wat niet echt een handige locatie is voor het centrum van Brugge.

Dat lijkt mij niet onhandig inderdaad, maar het verklaard voor nu wel waarom Melvinhage die terminals nog niet eerder heeft gezien. 

Reputatie 7
Badge +1

Als ik via Tranzer een kaartje koop krijg je dan gewoon een kaartje van de lijn? Ik had er nog nooit van gehoord.

Je krijgt bij Tranzer hetzelfde type m-ticket als dat je via de app van de Lijn koopt en is ook op dezelfde manier te gebruiken. Tranzer is een van de partners van de Lijn.

Reputatie 7
Badge +3

Tranzer en al die andere apps zijn natuurlijk niet voor iedereen een alternatief voor kaartverkoop op het voertuig.

Reputatie 7
Badge +1

Uiteraard, maar voor Melvinhage is het wellicht een oplossing. Bovendien zijn het m-ticket en de 10 ritten kaart (m-card10) die via de app van de Lijn worden gekocht een stukje goedkoper dan bij de buschauffeur, handelszaken, Lijnwinkel, kaartautomaat. 

Reputatie 5

Als ik het goed zie kan je in de Tranzer app alleen een enkele reis kopen?

Reputatie 7
Badge +1

Het aanbod van Tranzer voor vervoersbewijzen van de Lijn is inderdaad beperkt tot alleen het m-ticket (enkele reis). De app is gericht op de incidentele reiziger. 

Reputatie 5

Uiteraard, maar voor Melvinhage is het wellicht een oplossing. Bovendien zijn het m-ticket en de 10 ritten kaart (m-card10) die via de app van de Lijn worden gekocht een stukje goedkoper dan bij de buschauffeur, handelszaken, Lijnwinkel, kaartautomaat. 

je moet hier wel mee uitkijken, want met de papieren lijnkaarten mag je je rit altijd afmaken (ook na een of meerdere overstappen). Digitale tickets verlopen ook gewoon tijdens je rit. Bij Turnhout-Leuven bijvoorbeeld heb je met een beetje pech meer dan twee uur nodig en dan heb je dus drie tickets van je m-card 10 nodig

Dat lijkt mij niet onhandig inderdaad, maar het verklaard voor nu wel waarom Melvinhage die terminals nog niet eerder heeft gezien. 

volgens mij hebben vrijwel alle bussen ze nu aan de linkerkant als je instapt maar dat gedeelte is inderdaad afgezet nu

Ik koop zelf trouwens, als ik geen lijnkaart meer heb, af en toe digitale tickets via de app van De Lijn. Dat kan gewoon met VISA/Mastercard. Ik zie dat ik dat gekoppeld heb aan een Belgisch telefoonnummer, geen idee of dat ook met een Nederlands nummer kan.

Reputatie 5

De bussen zijn voor een latere fase, aangezien de terminals momenteel niet bereikbaar zijn door de maatregelen rond COVID-19.

Zal dus waarschijnlijk via de betaalterminal bij de chauffeur gaan, die momenteel dan weer onbereikbaar is.

Het is nu nog alleen op de tram.

"de Lijn introduceert contactloos betalen op alle bussen en trams. Dit werd ontwikkeld door Europay, Mastercard en Visa en is makkelijk, veilig én snel!

Vanaf 25 mei kan je op al onze trams (dus zowel aan de kust, in Gent als in Antwerpen) contactloos betalen. Vanaf 28 juni kan dat ook op de Ringtrambus. De bussen zijn voor een latere fase, aangezien de terminals momenteel niet bereikbaar zijn door de maatregelen rond COVID-19. ".

Het is gelukt om een kaartje via Tranzer te kopen echter wist ik niet dat op datum was maar goed nu kan ik wel een kaartje kopen.

Reputatie 5

je moet hier wel mee uitkijken, want met de papieren lijnkaarten mag je je rit altijd afmaken en digitale tickets verlopen ook gewoon tijdens je rit. Bij Turnhout-Leuven heb je met een beetje pech meer dan twee uur nodig en dan heb je dus drie tickets van je m-card 10 nodig

volgens mij hebben vrijwel alle bussen ze nu aan de linkerkant als je instapt

"vrijwel" ja misschien de nieuwe bussen maar op lin 42 rijden ook connexxion bussen en af en toe een bus lijn uit de jaren 40.

Reputatie 5

4411 is een betere partner daar kan je wel een 10 rittenkaart kopen toch bedankt voor de tip.

Reputatie 3

Lijn 42 ticket. Geldig bij beide vervoerders: https://www.connexxion.nl/nl/shop/kaartjes/kaartjes-de-lijn-breskens-brugge

Reageer