beantwoord

Eerdere treinverbinding van Breda naar Antwerpen?

• 7 augustus 2018
  • 49 reacties
  • 1737 Bekeken

Vanaf september ga ik in Antwerpen studeren. Ik woon in Breda en daarom wil ik graag gebruik maken van de Intercity Direct en hiervoor een abonnement afsluiten (Breda - Hazeldonk Grens). Echter begint mijn eerste lesuur om 8:30 uur, de eerste Intercity Direct rijdt om 7:42. Dit betekent dat ik rond 8:15 aankom op het station, maar dit is net iets te laat omdat ik nog +/- 20 tot 25 minuten moet reizen naar de Hogeschool.

In de reisplanner zie ik dat ik 2 eerdere reisopties kan pakken (6:15 en 6:23). Met deze opties doe ik er echter minstens 2 keer zo lang over (wat niet direct een probleem is) en dien ik hiervoor een extra abonnement af te sluiten (wat wel een probleem is qua kosten), omdat ik dan via Roosendaal of Rotterdam reis i.p.v. Hazeldonk.

Is het mogelijk dat er een extra Intercity Direct wordt ingezet? (bijv. een half uur eerder, om 7:12) Of dat de eerste Intercity direct bijv. een een kwartier eerder vertrekt? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit probleem heeft.

Is er een goede oplossing voor dit probleem? Raar dat je naar bijv. Utrecht wel een goede verbinding hebt al vanaf 5:50, maar van Breda naar Antwerpen niet, terwijl hier steeds meer mensen gaan studeren en werken.
icon

Beste antwoord door Slidestops 7 augustus 2018, 15:14

Het principe werkt op vraag en aanbod. Op dit moment is er weinig vraag naar een vroegere trein, waardoor deze trein dus ook niet rendabel zal kunnen zijn. Ik verwacht ook eerlijk gezegd niet dat deze er binnenkort nog zal gaan komen.
Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 7
Het principe werkt op vraag en aanbod. Op dit moment is er weinig vraag naar een vroegere trein, waardoor deze trein dus ook niet rendabel zal kunnen zijn. Ik verwacht ook eerlijk gezegd niet dat deze er binnenkort nog zal gaan komen.
Reputatie 7
Dit hoor ik ook van 2 kennissen. Ze willen wel naar hun werk in Antwerpen per trein, maar ze moeten dan wel om 8.00 uur al in Antwerpen zijn. Ze peinzen er niet over om via Roosendaal met het ouderwetse boemeltje te gaan (waarbij ze nu ook nog voor onbepaalde tijd zouden moeten overstappen in Essen), of helemaal via Rotterdam. Dus ze blijven net als ze altijd al deden per auto gaan. De NS laat kansen liggen.

Een goed en meer praktisch aanbod kan ook vraag creëren....
Badge +3
Kan een grap maken dat een beetje student die gewoon een half uurtje later op college komt met een mok koffie en in de banken ploft geen uitzondering is, of dan maar 'op kot' moet gaan nabij de universiteit/hogeschool (dus op zondagavond terug uit NL met de schone was van paps en mams)...

Maar goed, als er veel vraag naar is en dat vaak genoeg gemeld wordt kunnen ze inderdaad eens proberen een trein eerder te laten rijden. Vooral omdat via Roosendaal zo'n gedoe is tegenwoordig.
Reputatie 4
Welkom bij onze community laura1991 🙂.

Zoals ik het lees is de situatie zeker iets om intern door te geven. Ik durf er geen vinger op te leggen of je idee ook daadwerkelijk tot werkelijkheid gaat komen, maar nee hebben we en ja kunnen we krijgen. Toch? 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Dit hoor ik ook van 2 kennissen. Ze willen wel naar hun werk in Antwerpen per trein, maar ze moeten dan wel om 8.00 uur al in Antwerpen zijn. Ze peinzen er niet over om via Roosendaal met het ouderwetse boemeltje te gaan (waarbij ze nu ook nog voor onbepaalde tijd zouden moeten overstappen in Essen), of helemaal via Rotterdam. Dus ze blijvep als ze altijd al deden per auto gaan. De NS laat kansen liggen.

Kansen die alleen maar verlies opleveren zijn geen kansen. Degenen die hier om vragen zijn vooral studenten die weinig betalen.
Reputatie 7
Badge +3
De kost gaat voor dit soort verbindingen voor de baat uit. Eerdere en latere reismogelijkheden maken de verbinding naar Antwerpen en Brussel veel interessanter. De eerste trein rijdt veel te laat en de laatste trein veel te vroeg.
@Rene74 Helemaal mee eens. Zelf heb ik ook een auto die ik van plan ben te gaan verkopen, maar nu twijfel ik of dat wel een goed idee is. Als ik om me heen vraag hoor ik ook dat meerdere mensen om deze reden met de auto in plaats van met de trein gaan, dus ik denk wel zeker dat er vraag naar is.

@Robert B In België is er een strenger beleid wat betreft te laat komen dan in Nederland. Daarnaast zijn er ook volwassenen die op zichzelf wonen en en een (extra) studie gaan volgen 😉

@Nathan NS Graag, bedankt!
Heb hier zelf ook last van, met de auto is onbegonnen zaak in de spits. Toen ik hoorde dat er een directe intercity was tussen Breda en Antwerpen had ik verwacht dat dit de gebruikelijk werk uren zou dekken, maar dit bleek niet zo.. Vandaar een grote voorkeur naar een fatsoenlijke lijndienst!
Reputatie 7
Badge +3
De afstand Breda - Antwerpen Centraal is zo'n 50 km. Een ideale afstand voor een treinverbinding. Maar wanneer de eerste trein pas om 07.42 uit Breda vertrekt en de laatste trein terug uit Antwerpen Centraal al om 21.45 uur dan heb je daar in de praktijk niet veel aan. Voor bijvoorbeeld theaterbezoek in Antwerpen heb je niets aan de trein. Maar ook voor woon-werkverkeer zijn de vertrektijden uit Nederland een aanfluiting.

Het merkwaardige is dat je vanuit Antwerpen Centraal al om 06.45 uur kunt vertrekken richting Breda en dat de laatste trein terug om 22.42 uur vertrekt. Dat is op zijn zachtst gezegd nogal merkwaardig gezien de traditionele reispatronen. Er is veel meer behoefte aan vroege en late treinen naar en van België dan in de omgekeerde richting.
Reputatie 5
Tot circa 2010 kwam de eerste trein uit de Amsterdam en de Randstad om 08:00 u in Antwerpen aan en reed er bovendien nog een vroege trein uit Rotterdam die al om 07:00 u aankwam. Daarna is de traditionele Benelux steeds verder vertraagd en is het vroege vertrek uit Rotterdam (en dus ook uit Roosendaal) opgeheven. De eerste Fyra-dienstregeling via de hogesnelheidslijn (december 2012) vermeldde een eerste aankomst in Antwerpen om 07:03. Na de opheffing van de Fyra is de vroege trein niet meer teruggekomen.
Een extra trein kan ik je niet garanderen, maar zoals Nathan NS al aangaf maken we in elk geval melding van je verzoek. Of dit daadwerkelijk kan worden toegepast durf ik nu niet aan te geven. De tijd zal het leren.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb uiteraard begrip voor de noodzaak van kostenbesparingen. Maar er moet niet uit het oog verloren worden dat de aantrekkelijkheid van een treindienst staat of valt met het ook heel vroeg of heel laat kunnen reizen, zeker als de trein wil/moet concurreren met de auto en de bus.

Door te laat te beginnen en te vroeg te stoppen mis je reizigers die nu geheel en al afzien van de reis per trein.
Reputatie 7
Om 21.45 terug moeten is veel te vroeg, een laatste directe trein op vrijdag tm zondag om 23.45 die alleen tot Breda rijdt komt meer in de richting. Ik pas voor de sneue boemel via Roosendaal. Het is voor mij dus auto lenen of blijven logeren bij vrienden.
Je zou op basis van ervaringen elders tussen 2 zulke steden op 50 km van elkaar een directe verbinding met modern lichter materieel verwachten, dat veel goedkoper te exploiteren is, vergelijk Enschede-Dortmund en Arnhem - Düsseldorf - maar ja, de HSL ligt er, daar kan al niet eens rendabel over gereden worden en de NMBS vindt het denk ik allang goed zo en heeft geen geld. Dus ik maak me geen illusies over de komst van (extra) vroegere en latere treinen. Misschien dat eerste trein vanuit Nederland naar Brussel een half uur eerder kan vertrekken waardoor deze als enige afwijkt van het uurpatroon? Dat geeft toch geen extra kosten?
Reputatie 3
Zie een andere site van NS:

https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/hoe-reis-ik-nu-voordelig-naar-belgie-het-superdagretour-is-afgeschaft-het-opheffen-van-de-beneluxtrein-heeft-alleen-maar-nadelen-48550/index1.html
De eerste Intercity Direct van Antwerpen naar Breda vertrekt om 6:45, de eerste Intercity Direct van Breda naar Antwerpen pas een uur later. Tot op heden heb ik nog een enkele (goede) oplossing gehoord, ofwel het inzetten van een extra Intercity Direct of de eerste Intercity Direct eerder laten vertrekken, ofwel met hetzelfde abonnement (Breda - Hazeldonk Grens) gratis om mogen reizen (in plaats van 2 extra abonnementen af moeten sluiten, in Nederland én België).

Waarop is dit (onderzoek?) gebaseerd? Als ik in omgeving Breda om me heen vraag, kennen veel mensen wel iemand die dit probleem ook ervaart. Er studeren/werken dus veel meer mensen uit omgeving Antwerpen in Breda dan andersom?
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me dat er helemaal geen onderzoek is gedaan naar de behoefte aan vroege en late treinen voor het woon-werkverkeer. De huidige dienstregeling is puur een logistieke exercitie.

De ervaring leert dat wanneer ergens een aantrekkelijke treindienst wordt aangeboden dit vanzelf extra aanbod genereert. Wat natuurljk kan meespelen is de slechte betrouwbaarheid van de dienstverlening en dat NS en NMBS helemaal niet zitten te wachten op wagonladingen aan klagende forensen.
Reputatie 7
Badge +4
Eerlijk gezegd hoop ik dat er een haalbaarheidsonderzoek plaatsvindt. Als je vroeger weg kunt, genereert dat ook reizigers die later teruggaan. Die nemen nu noodgedwongen de auto. Ik durf echter niet te zeggen wat er uit komt. Het gaat me te ver om maar bij voorbaat te roepen dat het niet zinvol zal zijn en iMark noemt terecht de wat latere verbindingen. Desnoods met een overstap in Breda als tussenvorm. De laatste trein van Brussel via Antwerpen is doorgaans goed gevuld. Grensverkeer blijft een moeilijk onderwerp. Maar de frequente buitenlandganger is er mee geholpen. En student zijn ligt al veertig jaar achter me. ;-)
De Europese gedachte zou er mee gebaat zijn en Europa mag wat mij betreft desnoods bijspringen.
Reputatie 7
Badge +3
Buiten de vakantieperiodes, dus vanaf 3 september rijden er om 06.30, 07.01, 07.30 al treinen vanaf Noorderkempen naar Antwerpen-Centraal. Het zou logisch zijn om de trein van 07.01 al om 06.45 uit Breda te laten vertrekken.
Reputatie 5
Vanuit Noorderkempen zelfs al om 5.55. Maar ik vermoed dat de toegevoegde P-treinen uit Noorderkempen door Desiro's worden gereden en die kunnen niet naar Breda.
Een rit van 6.42 uit Breda zou kunnen worden gereden door het IC Brussel-materieel dat om 08:45 uit Brussel Zuid vertrekt en daar heeft overnacht. Maar dan moet de NMBS wel bereid zijn om dat materieel kort na vijf uur naar Breda over te brengen...
Reputatie 7
Badge +3
@IMark
Belgische treinen zijn niet toegelaten op het baanvak Noorderkempen-Breda. Dat maakt het allemaal ook heel erg inflexibel, zelfde probleem als nu bij Roosendaal.

@Rudi
Wat denk je dat die oplossing kost, iedere dag leeg van Brussel naar Breda rijden? En dat voor misschien 20 of 30 man die zo vroeg van Breda naar Antwerpen willen. Dan kun je beter een vroege bus van Breda naar Noorderkempen laten rijden in aansluiting op de trein van 7.01 uur richting Antwerpen.
Reputatie 7
Badge +4
Hoe weet je dat zo zeker dat die trein leeg naar Brussel rijdt en hooguit met een man of dertig naar Antwerpen? Het is gebaseerd op niet meer dan een vermoeden, dan wel het is bij wijze van spreken. Als dat het geval is, is het verstandig niet te rijden, maar dat is nu net de vraag in de discussie. Vraag creëert aanbod maar aanbod ook vraag. Je zou het moeten onderzoeken, wil je een verantwoorde inschatting kunnen maken. Het principe van treinreizen is dat je op regelmatige en voorspelbare tijden een reis kunt maken. Dat betekent dat de ene trein meer rendabel is dan de andere en sommige die toch rijden niet. Winkels zijn door de week ook open, vaak met te hoge kosten, ook al wordt in het weekend het meeste omgezet.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Het probleem is dat die trein dan leeg in Breda begint en dat is dus anders dan bij de rest van de treinen die uit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam komen en bij aankomst in Breda al redelijk gevuld zijn. Als je nu kijkt stappen er naar mijn (nog beperkte) eigen ervaring overdag ook niet veel meer dan 40-50 mensen in Breda op richting Antwerpen, dus ik verwacht niet dat het er om 6.30 uur veel meer dan 30 zullen zijn. Je moet daarbij bedenken dat er maar heel weinig mensen zijn die over de grens werken en dat 6.30 erg vroeg is. Als je desondanks de belangstelling wilt peilen zou ik daarom beginnen met bovengenoemde bus.

En wat betreft winkels, die zijn ook niet heel vroeg en heel laat open hoewel ze dat op ma-za wel mogen. Bij de meesten is het ook beperkt van 9 tot 18 uur, de supers uitgesloten.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Ik ben genoegzaam bekend met het feit dat de Desiro's van de NMBS niet zijn toegelaten in Nederland.

Een trein om 06.45 uit Breda richting Antwerpen laten rijden zou in het uurpatroon van de IC Brussel passen en met een stam Beneluxmaterieel gereden kunnen worden. Je zou deze trein ook om 06.10 uit Rotterdam Centraal kunnen laten vertrekken. Dan heb je een keurige vroege verbinding die om 07.15 uur in Antwerpen Centraal en om 08.15 in Brussel Zuid aankomt.

Ik heb zo'n vermoeden dat er een markt is voor een dergelijke vroege verbinding. Het is ook een investering. Want al die vroege reizigers reizen in de loop van de dag weer terug. Deze tijden zijn ook interessant voor automobilisten die geen zin hebben om op de ring in Antwerpen in de file te staan. Maar dan moet die vroege trein wel rijden.
Reputatie 7
Badge +3
De trein in Rotterdam om 6.10 laten vertrekken zou inderdaad voor wat meer reizigers zorgen al hoewel je dan in Rotterdam ook nog weinig aansluitingen geeft. Daarnaast moet je dan 's avonds ook een latere trein Brussel-Rotterdam laten rijden om de materieelomloop kloppend te krijgen. De vraag is hoeveel dat gaat kosten, wat het oplevert en hoe het aan de grens past met personeel. Gezien het feit dat de Benelux fors verliesgevend is zal NS niet staan te springen om extra treinen te laten rijden.
Reputatie 7
Vandaag naar Antwerpen geweest. Zowel heen als terug dik 10 min. vertraging. Net was ik ook weer even op station Breda en zag dat de IC naar Brussel 45 min vertraging had, de IC Brussel Amsterdam 10 minuten. De HSL treinen staan vaak op elkaar te wachten tot vertrek, daardoor loopt de vertraging vaak steeds 5 min. op.Soms staan er wel 3 te wachten die allemaal al weg hadden moeten zijn richting Rotterdam. Laat men eerst de betrouwbaarheid fors verbeteren voordat men ooit uitbreidt, want letterlijk iedere dag zie ik op station Breda ruime tot forse vertraging op dit traject. En defecte treinen natuurlijk, dat blijft ook maar bovengemiddeld vaak doorgaan op de HSL. Helaas. De internationale verbindingen naar Duitsland zijn dan stukken beter over het algemeen (en vaak goedkoper).

Reageer