beantwoord

Eerdere treinverbinding van Breda naar Antwerpen?

• 7 August 2018
  • 49 reacties
  • 2096 Bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

Reputatie 3
Die eerste IC-Direct vanuit Breda vertrekt bovendien nogal laat als je nog een aansluiting in Brussel moet halen op een TGV naar (zuid) Frankrijk of op de Eurostar naar Londen. Zeker vanwege de verplichte reservering bij deze treinen is het beter om in Brussel ruim van tevoren aanwezig te zijn.

Het is duidelijk dat de dienstregeling van de IC-D vanuit Belgisch 'perspectief' uitgevoerd wordt: de vroegste trein is die vanuit Belgie, de laatste trein 's avonds is die richting Belgie.
Reputatie 7
Badge +3
Het is duidelijk dat de dienstregeling van de IC-D vanuit Belgisch 'perspectief' uitgevoerd wordt: de vroegste trein is die vanuit Belgie, de laatste trein 's avonds is die richting Belgie.
Het heeft weinig met Belgisch perspectief te maken.

De treindienst wordt uitgevoerd vanuit de beide eindpunten Amsterdam en Brussel waar de treinen rond 6.00 uur beginnen te rijden tot de laatste treinen rond 21.00 uur vertrekken. Men heeft er duidelijk bewust voor gekozen om geen treinen halverwege te laten beginnen en eindigen. De reden hiervan weet ik niet maar het heeft vermoedelijk te maken met speciaal rijdend personeel (bijv. tweetalige conducteurs) en onderhoud, wat uiteraard makkelijker te organiseren is als ieder land maar één standplaats heeft.

Omdat de rijtijd van de treinen ongeveer 3 uur is, is het gevolg van het bovenstaande dat plaatsen als Breda die ruwweg halverwege liggen pas rond 7.30 hun eerste treinen in beide richtingen hebben.

Overigens is dit alles niets nieuws, de eerste Benelux uit Roosendaal richting Brussel vertrok (tot april dit jaar) ook pas om 7.48. Ook toen was de filosofie al om geen treinen halverwege te laten beginnen/eindigen en de diensten rond 6.00 uur aan de beide eindpunten te laten starten.
Reputatie 5
Decennialang vertrok de eerste Benelux uit Rotterdam en kwam een uur eerder in Brussel aan dan nu het geval is. Dat is pas ná de Fyra geëindigd; ook de Fyra reed (zolang het duurde) vroeger dan de IC Brussel nu.
Ongetwijfeld heeft het met de standplaats van het "internationale" personeel te maken, wellicht ook met het schoonmaken/klein onderhoud van het materieel. Als je echt vroeger uit Breda, of zelfs Rotterdam wilt vertrekken zonder een extra treinstam in te zetten, zul je een slag vanuit Brussel moeten maken met personeel van die standplaats. (Cue Tamzin: de NMBS wil niet en de Benelux maakt al zo'n verlies...)
Reputatie 7
Badge +3
Decennialang vertrok de eerste Benelux uit Rotterdam en kwam een uur eerder in Brussel aan dan nu het geval is. Dat is pas ná de Fyra geëindigd; ook de Fyra reed (zolang het duurde) vroeger dan de IC Brussel nu.
Ongetwijfeld heeft het met de standplaats van het "internationale" personeel te maken, wellicht ook met het schoonmaken/klein onderhoud van het materieel. Als je echt vroeger uit Breda, of zelfs Rotterdam wilt vertrekken zonder een extra treinstam in te zetten, zul je een slag vanuit Brussel moeten maken met personeel van die standplaats. (Cue Tamzin: de NMBS wil niet en de Benelux maakt al zo'n verlies...)

Vroeger bestond voor de Benelux de eis voor tweetalig personeel binnen Nederland niet, bij NMBS moeten alle conducteurs al sinds eeuwen tweetalig zijn. Het probleem bij NS is dat de gemiddelde conducteur geen woord Frans spreekt, je moet daar dus een aparte mini-personeelspool voor opzetten (geen wonder dat de Benelux zo'n financieel tranendal is met dit soort eisen).

Daar komt nog bij dat het Belgische personeel bij mijn weten tot Breda rijdt en dat kan met de huidige dienstregeling dan steeds meteen terug naar België. Het zou daarom handiger zijn als er in de dagranden een Desiro zou kunnen doorrijden tot Breda, maar helaas weet de ILT voor iedere oplossing een probleem te bedenken.

Ik denk dat dit probleem dan ook moeilijk op te lossen is tenzij je bereid bent enorme extra kosten te maken wat gezien de verliezen die er nu al zijn niet erg waarschijnlijk is. Mijn idee om een vroege bus van Breda naar Noorderkempen (in aansluiting op de P-trein) te laten rijden lijkt me nog het meest haalbaar.
Reputatie 7
Zowel het Nederlandse personeel als Belgische personeel legt het hele traject af, ook in het andere land. Het komt wel eens voor dat er van personeel gewisseld wordt, maar het is niet zo dat de belg niet verder komt als Breda.

Verder zijn standplaatsen voor personeel in Nederland bijna alle tussenstations - Breda, Rotterdam en Amsterdam.
Reputatie 7
Badge +3
Los van de vraag of Belgische en Nederlandse machinisten wel bevoegd zijn overal in elkaars land te rijden, vraag ik me af hoe iedereen dan 's avonds weer thuiskomt of dat er elders overnacht wordt. En ook of iedere conducteur wel bekend is met het volledige kaartjesassortiment met alle bijbehorende regels in het andere land. Het lijkt me sowieso handiger het personeel in Breda te wisselen, te meer daar de trein daar toch moet kopmaken.

Maar zelfs als dat allemaal geregeld is moet er toch een reden zijn waarom treinen kennelijk niet halverwege kunnen beginnen/eindigen.
Reputatie 5
[...] Het zou daarom handiger zijn als er in de dagranden een Desiro zou kunnen doorrijden tot Breda, maar helaas weet de ILT voor iedere oplossing een probleem te bedenken. [...]

Niet alleen ILT heeft hier een probleem. De NMBS-Desiro is niet geschikt voor 1500 V en kan dus niet naar Breda (of Roosendaal of Maastricht). Modern materieel kan niet op "onderspaning" rijden.
Reputatie 7
Badge +3
De NMBS heeft ook dieselstellen in Antwerpen beschikbaar aangezien die gebruikt worden voor de lijn Antwerpen-Hamont. Verschillen in elektriciteitssysteem hoeven dus geen probleem te zijn, het gaat immers alleen maar om twee ritten in de vroege ochtend en in de late avond.
Reputatie 5
Maar die hebben weer geen ETCS en kunnen dus niet op de Hogesnelheidslijn rijden. Ja, bij iedere oplossing is er wel weer een probleem 😉
(Mijn oplossing, een extra vroege slag met een IC Brussel-stam vanuit Brussel, is zo slecht nog niet en kost "alleen maar" geld.)
Reputatie 7
Badge +3
Dat is alleen wel heel veel geld in verhouding tot het doel.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer de wil er zou zijn om weer een vroegere trein vanuit Rotterdam of Breda naar Brussel te laten rijden dan is daar natuurlijk een mouw aan te passen. Het zal betekenen dat de materieelomloop van de Beneluxstammen zal moeten worden aangepast. Net als de dienstroosters. En er zullen ook consequenties zijn voor het onderhoud en de catering. Maar er is in principe geen enkel beletsel om een extra vroege rit vanuit Rotterdam of Breda in te leggen.

Wel is duidelijk dat dat met een Beneluxstam zal moeten gebeuren omdat geen enkele andere materieelsoort op dit moment geschikt is voor zowel ATB, TBL als ERTMS.

Het doel is eenvoudig te definiëren. Een trein inleggen waarmee je vanuit Nederland om 07.15 uur in Antwerpen-Centraal en om 08.15 uur in Brussel Zuid kunt zijn. Dat lijkt me een uiterst nuttig doel en een gat in de markt. Ik verbaas me er dan ook over dat de dames en heren van de marketing van NS International ook niet inzien dat dit een gapend gat is in de dienstregeling. Net als natuurlijk het feit dat de treindienst 's avonds veel te vroeg stopt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik verbaas me er dan ook over dat de dames en heren van de marketing van NS International ook niet inzien dat dit een gapend gat is in de dienstregeling. Net als natuurlijk het feit dat de treindienst 's avonds veel te vroeg stopt.
Gezien de structurele verliezen op deze verbinding vrees ik dat het enige doel van NS Marketing is om precies te voldoen aan de minimale eisen uit de concessie en om verder vooral geen stap extra te maken. Het pijnpunt blijft dat de kosten van deze trein erg hoog zijn en de inkomsten/tarieven te laag om die kosten te kunnen dekken. Niet alleen voor de NMBS maar ook voor NS lijkt de Beneluxtrein vooral een noodzakelijk kwaad. Commercieel gezien is er gewoon geen sluitende businesscase voor deze trein.
Reputatie 7
Badge +3
Zelfs wanneer de IC Brussel als noodzakelijk kwaad gezien wordt is er natuurlijk geen reden om de dienstverlening zo onaantrekkelijk mogelijk op te zetten. Het moge duidelijk zijn dat er veel reizigers de IC Brussel niet eens in overweging nemen omdat er te laat gestart en te vroeg geëindigd wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Zelfs wanneer de IC Brussel als noodzakelijk kwaad gezien wordt is er natuurlijk geen reden om de dienstverlening zo onaantrekkelijk mogelijk op te zetten. Het moge duidelijk zijn dat er veel reizigers de IC Brussel niet eens in overweging nemen omdat er te laat gestart en te vroeg geëindigd wordt.
Vroegere en latere verbindingen worden niet geëist en dus niet aangeboden. Dat is geen kwestie van onaantrekkelijk maken maar precies voldoen aan de minimale eisen met als enige doel de verliezen zo klein mogelijk te houden. Bij de prijs die de reiziger gemiddeld op dit moment betaalt betekent iedere extra rit alleen maar extra verlies.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat er niet om wat geëist wordt. Het gaat erom dat je als bedrijf een dienst aanbiedt die voor zoveel mogelijk reizigers aantrekkelijk is. Er wordt vergeten dat je de reizigers die je geen vroege en late ritten aanbiedt gedurende de rest van de dag ook niet ziet.

Reizigers die 's ochtends vroeg in Antwerpen of Brussel moeten zijn en 's middags willen terugreizen laten het wel uit hoofd om met de trein te gaan. Net als de dagjesmensen die wat later op de dag vertrekken en laat op de avond terug willen reizen. Met een laatste trein vanuit Brussel Zuid om 20.45 uur (en Antwerpen Centraal om 21.45) is het totaal niet aantrekkelijk om de trein te nemen.

Vanuit Maastricht kun je nog om 22.31 naar Amsterdam reizen. En vanuit Groningen nog om 22.48 uur. Dat zal voor NS ook geen goudmijn zijn maar past wel in de dienstregelinggedachte dat je ook vroeg en laat treinen moet laten rijden om de dienstverlening als totaalpakket aantrekkelijk te maken.
Reputatie 7
Wat is nu eigenlijk voor de meeste Brabanders de winst van deze directe trein naar Antwerpen? Vertraging is schering en inslag, vroeg in Antwerpen zijn lukt niet, na een avond uit kom je niet meer terug, de zeer storingsgevoelige HSL, een apart tariefsysteem waarbij spontaan reizen duurder is.....ongeveer het enige voordeel voor Bredanaars zelf is de overstapvrije verbinding die in principe sneller is, maar of dat overal tegenop weegt... Was er maar een eenvoudige directe verbinding vanuit Breda, misschien via Roosendaal, direct naar Antwerpen. Met een materieelsoort die zowel in Nederland als België kan rijden op conventioneel spoor. Een soort Sprinterverbinding die de meeste kleine stations wel overslaat. Benelux dan opheffen en vanuit de Randstad met Thalys of met overstap in Breda of Roosendaal.
Ik heb nu in totaal 6 dagen gereisd met de Intercity Direct. Iedere keer kom ik net iets te laat binnen in de les, wat in België not done is. Daarnaast is de Intercity Direct al 3 keer uitgevallen en deze gaat maar eens in het uur. Helaas zie ik nu geen andere optie dan met de auto de grens over te rijden en daar de trein te pakken, totdat de dienstregeling ooit gaat veranderen. Op deze manier ben ik er zeker van dat ik op tijd in de les ben en kan ik een trein pakken die twee keer in het uur gaat.
Reputatie 7
De Beneluxtrein via Breda is een enorm wanprodukt en zowel NS en NMBS willen daar niks aan veranderen. Dan kan je inderdaad beter uitkijken naar alternatieven.

Ik heb dit zelfde probleem ook. Ik snap dan ook niet dat er geen eerdere trein is. Er is toch genoeg woon-werk verkeer? Er zijn echt een hoop mensen die toch stipt half 9 op hun werk/school moeten zijn. Trein van Breda naar Antwerpen is dan de beste optie, sinds het autoverkeer altijd vast staat. Laat alstublieft een eerdere trein rijden!!!

Reputatie 7
Badge +3

De enige manier om vroeger in Antwerpen aan te komen is om met de stoptrein vanaf Roosendaal te reizen. Niet echt een fijn alternatief.

De enige manier om vroeger in Antwerpen aan te komen is om met de stoptrein vanaf Roosendaal te reizen. Niet echt een fijn alternatief.

In dat geval zou ik ervoor kiezen om het stukje Roosendaal-Essen te gaan fietsen en dan in Essen een sneltrein naar Antwerpen te pakken. De stoptrein Roosendaal-Antwerpen is misschien één keer leuk (station KIJKUIT bijvoorbeeld), maar om dat dagelijks te moeten doen wordt wel heel vervelend.

In dat geval zou ik ervoor kiezen om het stukje Roosendaal-Essen te gaan fietsen en dan in Essen een sneltrein naar Antwerpen te pakken. De stoptrein Roosendaal-Antwerpen is misschien één keer leuk (station KIJKUIT bijvoorbeeld), maar om dat dagelijks te moeten doen wordt wel heel vervelend.

Een goed alternatief als je in Roosendaal woont inderdaad. Maar voor Breda niet. Als je van Breda vroeg in Antwerpen wil zijn moet je of de trein via Roosendaal (1.5 uur) of met de auto naar Noorderkempen rijden. Niet te doen

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het daar helemaal mee eens. Zoals eerder in dit topic geconstateerd beginnen de treinen te laat te rijden en houden ze te vroeg op. Antwerpen is vanuit grote delen van Nederland dichterbij dan Maastricht en toch is de treindienst veel minder goed. Er ligt een peperdure HSL die abominabel geëxploiteerd wordt qua dienstverlening.

Ik ben het geheel met je eens, maar dit topic is van 2 jaar terug en toen ging het nog wel goed met NS en NMBS en op wat opmerkingen van Moderators na van we gaan ernaar kijken is er dus niets gebeurd. Ik heb niet het idee dat nu de verliezen elke maand oplopen gekeken gaat worden of hier nog een extra trein kan gaan rijden. Is helaas volkomen kansloos.

Reageer