beantwoord

Eerdere treinverbinding van Breda naar Antwerpen?

  • 7 August 2018
  • 49 reacties
  • 2096 Bekeken

Vanaf september ga ik in Antwerpen studeren. Ik woon in Breda en daarom wil ik graag gebruik maken van de Intercity Direct en hiervoor een abonnement afsluiten (Breda - Hazeldonk Grens). Echter begint mijn eerste lesuur om 8:30 uur, de eerste Intercity Direct rijdt om 7:42. Dit betekent dat ik rond 8:15 aankom op het station, maar dit is net iets te laat omdat ik nog +/- 20 tot 25 minuten moet reizen naar de Hogeschool.

In de reisplanner zie ik dat ik 2 eerdere reisopties kan pakken (6:15 en 6:23). Met deze opties doe ik er echter minstens 2 keer zo lang over (wat niet direct een probleem is) en dien ik hiervoor een extra abonnement af te sluiten (wat wel een probleem is qua kosten), omdat ik dan via Roosendaal of Rotterdam reis i.p.v. Hazeldonk.

Is het mogelijk dat er een extra Intercity Direct wordt ingezet? (bijv. een half uur eerder, om 7:12) Of dat de eerste Intercity direct bijv. een een kwartier eerder vertrekt? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit probleem heeft.

Is er een goede oplossing voor dit probleem? Raar dat je naar bijv. Utrecht wel een goede verbinding hebt al vanaf 5:50, maar van Breda naar Antwerpen niet, terwijl hier steeds meer mensen gaan studeren en werken.
icon

Beste antwoord door Slidestops 7 August 2018, 15:14

Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hoe weet je dat zo zeker dat die trein leeg naar Brussel rijdt en hooguit met een man of dertig naar Antwerpen? Het is gebaseerd op niet meer dan een vermoeden, dan wel het is bij wijze van spreken. Als dat het geval is, is het verstandig niet te rijden, maar dat is nu net de vraag in de discussie. Vraag creëert aanbod maar aanbod ook vraag. Je zou het moeten onderzoeken, wil je een verantwoorde inschatting kunnen maken. Het principe van treinreizen is dat je op regelmatige en voorspelbare tijden een reis kunt maken. Dat betekent dat de ene trein meer rendabel is dan de andere en sommige die toch rijden niet. Winkels zijn door de week ook open, vaak met te hoge kosten, ook al wordt in het weekend het meeste omgezet.
Reputatie 7
Badge +3
Decennialang vertrok de eerste Benelux uit Rotterdam en kwam een uur eerder in Brussel aan dan nu het geval is. Dat is pas ná de Fyra geëindigd; ook de Fyra reed (zolang het duurde) vroeger dan de IC Brussel nu.
Ongetwijfeld heeft het met de standplaats van het "internationale" personeel te maken, wellicht ook met het schoonmaken/klein onderhoud van het materieel. Als je echt vroeger uit Breda, of zelfs Rotterdam wilt vertrekken zonder een extra treinstam in te zetten, zul je een slag vanuit Brussel moeten maken met personeel van die standplaats. (Cue Tamzin: de NMBS wil niet en de Benelux maakt al zo'n verlies...)

Vroeger bestond voor de Benelux de eis voor tweetalig personeel binnen Nederland niet, bij NMBS moeten alle conducteurs al sinds eeuwen tweetalig zijn. Het probleem bij NS is dat de gemiddelde conducteur geen woord Frans spreekt, je moet daar dus een aparte mini-personeelspool voor opzetten (geen wonder dat de Benelux zo'n financieel tranendal is met dit soort eisen).

Daar komt nog bij dat het Belgische personeel bij mijn weten tot Breda rijdt en dat kan met de huidige dienstregeling dan steeds meteen terug naar België. Het zou daarom handiger zijn als er in de dagranden een Desiro zou kunnen doorrijden tot Breda, maar helaas weet de ILT voor iedere oplossing een probleem te bedenken.

Ik denk dat dit probleem dan ook moeilijk op te lossen is tenzij je bereid bent enorme extra kosten te maken wat gezien de verliezen die er nu al zijn niet erg waarschijnlijk is. Mijn idee om een vroege bus van Breda naar Noorderkempen (in aansluiting op de P-trein) te laten rijden lijkt me nog het meest haalbaar.
Ik heb nu in totaal 6 dagen gereisd met de Intercity Direct. Iedere keer kom ik net iets te laat binnen in de les, wat in België not done is. Daarnaast is de Intercity Direct al 3 keer uitgevallen en deze gaat maar eens in het uur. Helaas zie ik nu geen andere optie dan met de auto de grens over te rijden en daar de trein te pakken, totdat de dienstregeling ooit gaat veranderen. Op deze manier ben ik er zeker van dat ik op tijd in de les ben en kan ik een trein pakken die twee keer in het uur gaat.
Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het daar helemaal mee eens. Zoals eerder in dit topic geconstateerd beginnen de treinen te laat te rijden en houden ze te vroeg op. Antwerpen is vanuit grote delen van Nederland dichterbij dan Maastricht en toch is de treindienst veel minder goed. Er ligt een peperdure HSL die abominabel geëxploiteerd wordt qua dienstverlening.

Reputatie 7
Dit hoor ik ook van 2 kennissen. Ze willen wel naar hun werk in Antwerpen per trein, maar ze moeten dan wel om 8.00 uur al in Antwerpen zijn. Ze peinzen er niet over om via Roosendaal met het ouderwetse boemeltje te gaan (waarbij ze nu ook nog voor onbepaalde tijd zouden moeten overstappen in Essen), of helemaal via Rotterdam. Dus ze blijven net als ze altijd al deden per auto gaan. De NS laat kansen liggen.

Een goed en meer praktisch aanbod kan ook vraag creëren....
Reputatie 4
Welkom bij onze community laura1991 🙂.

Zoals ik het lees is de situatie zeker iets om intern door te geven. Ik durf er geen vinger op te leggen of je idee ook daadwerkelijk tot werkelijkheid gaat komen, maar nee hebben we en ja kunnen we krijgen. Toch? 🙂
@Rene74 Helemaal mee eens. Zelf heb ik ook een auto die ik van plan ben te gaan verkopen, maar nu twijfel ik of dat wel een goed idee is. Als ik om me heen vraag hoor ik ook dat meerdere mensen om deze reden met de auto in plaats van met de trein gaan, dus ik denk wel zeker dat er vraag naar is.

@Robert B In België is er een strenger beleid wat betreft te laat komen dan in Nederland. Daarnaast zijn er ook volwassenen die op zichzelf wonen en en een (extra) studie gaan volgen 😉

@Nathan NS Graag, bedankt!
Heb hier zelf ook last van, met de auto is onbegonnen zaak in de spits. Toen ik hoorde dat er een directe intercity was tussen Breda en Antwerpen had ik verwacht dat dit de gebruikelijk werk uren zou dekken, maar dit bleek niet zo.. Vandaar een grote voorkeur naar een fatsoenlijke lijndienst!
Reputatie 7
Badge +3
De afstand Breda - Antwerpen Centraal is zo'n 50 km. Een ideale afstand voor een treinverbinding. Maar wanneer de eerste trein pas om 07.42 uit Breda vertrekt en de laatste trein terug uit Antwerpen Centraal al om 21.45 uur dan heb je daar in de praktijk niet veel aan. Voor bijvoorbeeld theaterbezoek in Antwerpen heb je niets aan de trein. Maar ook voor woon-werkverkeer zijn de vertrektijden uit Nederland een aanfluiting.

Het merkwaardige is dat je vanuit Antwerpen Centraal al om 06.45 uur kunt vertrekken richting Breda en dat de laatste trein terug om 22.42 uur vertrekt. Dat is op zijn zachtst gezegd nogal merkwaardig gezien de traditionele reispatronen. Er is veel meer behoefte aan vroege en late treinen naar en van België dan in de omgekeerde richting.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb uiteraard begrip voor de noodzaak van kostenbesparingen. Maar er moet niet uit het oog verloren worden dat de aantrekkelijkheid van een treindienst staat of valt met het ook heel vroeg of heel laat kunnen reizen, zeker als de trein wil/moet concurreren met de auto en de bus.

Door te laat te beginnen en te vroeg te stoppen mis je reizigers die nu geheel en al afzien van de reis per trein.
Reputatie 7
Om 21.45 terug moeten is veel te vroeg, een laatste directe trein op vrijdag tm zondag om 23.45 die alleen tot Breda rijdt komt meer in de richting. Ik pas voor de sneue boemel via Roosendaal. Het is voor mij dus auto lenen of blijven logeren bij vrienden.
Je zou op basis van ervaringen elders tussen 2 zulke steden op 50 km van elkaar een directe verbinding met modern lichter materieel verwachten, dat veel goedkoper te exploiteren is, vergelijk Enschede-Dortmund en Arnhem - Düsseldorf - maar ja, de HSL ligt er, daar kan al niet eens rendabel over gereden worden en de NMBS vindt het denk ik allang goed zo en heeft geen geld. Dus ik maak me geen illusies over de komst van (extra) vroegere en latere treinen. Misschien dat eerste trein vanuit Nederland naar Brussel een half uur eerder kan vertrekken waardoor deze als enige afwijkt van het uurpatroon? Dat geeft toch geen extra kosten?
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me dat er helemaal geen onderzoek is gedaan naar de behoefte aan vroege en late treinen voor het woon-werkverkeer. De huidige dienstregeling is puur een logistieke exercitie.

De ervaring leert dat wanneer ergens een aantrekkelijke treindienst wordt aangeboden dit vanzelf extra aanbod genereert. Wat natuurljk kan meespelen is de slechte betrouwbaarheid van de dienstverlening en dat NS en NMBS helemaal niet zitten te wachten op wagonladingen aan klagende forensen.
Reputatie 7
Badge +4
Eerlijk gezegd hoop ik dat er een haalbaarheidsonderzoek plaatsvindt. Als je vroeger weg kunt, genereert dat ook reizigers die later teruggaan. Die nemen nu noodgedwongen de auto. Ik durf echter niet te zeggen wat er uit komt. Het gaat me te ver om maar bij voorbaat te roepen dat het niet zinvol zal zijn en iMark noemt terecht de wat latere verbindingen. Desnoods met een overstap in Breda als tussenvorm. De laatste trein van Brussel via Antwerpen is doorgaans goed gevuld. Grensverkeer blijft een moeilijk onderwerp. Maar de frequente buitenlandganger is er mee geholpen. En student zijn ligt al veertig jaar achter me. ;-)
De Europese gedachte zou er mee gebaat zijn en Europa mag wat mij betreft desnoods bijspringen.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Ik ben genoegzaam bekend met het feit dat de Desiro's van de NMBS niet zijn toegelaten in Nederland.

Een trein om 06.45 uit Breda richting Antwerpen laten rijden zou in het uurpatroon van de IC Brussel passen en met een stam Beneluxmaterieel gereden kunnen worden. Je zou deze trein ook om 06.10 uit Rotterdam Centraal kunnen laten vertrekken. Dan heb je een keurige vroege verbinding die om 07.15 uur in Antwerpen Centraal en om 08.15 in Brussel Zuid aankomt.

Ik heb zo'n vermoeden dat er een markt is voor een dergelijke vroege verbinding. Het is ook een investering. Want al die vroege reizigers reizen in de loop van de dag weer terug. Deze tijden zijn ook interessant voor automobilisten die geen zin hebben om op de ring in Antwerpen in de file te staan. Maar dan moet die vroege trein wel rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer de wil er zou zijn om weer een vroegere trein vanuit Rotterdam of Breda naar Brussel te laten rijden dan is daar natuurlijk een mouw aan te passen. Het zal betekenen dat de materieelomloop van de Beneluxstammen zal moeten worden aangepast. Net als de dienstroosters. En er zullen ook consequenties zijn voor het onderhoud en de catering. Maar er is in principe geen enkel beletsel om een extra vroege rit vanuit Rotterdam of Breda in te leggen.

Wel is duidelijk dat dat met een Beneluxstam zal moeten gebeuren omdat geen enkele andere materieelsoort op dit moment geschikt is voor zowel ATB, TBL als ERTMS.

Het doel is eenvoudig te definiëren. Een trein inleggen waarmee je vanuit Nederland om 07.15 uur in Antwerpen-Centraal en om 08.15 uur in Brussel Zuid kunt zijn. Dat lijkt me een uiterst nuttig doel en een gat in de markt. Ik verbaas me er dan ook over dat de dames en heren van de marketing van NS International ook niet inzien dat dit een gapend gat is in de dienstregeling. Net als natuurlijk het feit dat de treindienst 's avonds veel te vroeg stopt.
Reputatie 7
Badge +3
Zelfs wanneer de IC Brussel als noodzakelijk kwaad gezien wordt is er natuurlijk geen reden om de dienstverlening zo onaantrekkelijk mogelijk op te zetten. Het moge duidelijk zijn dat er veel reizigers de IC Brussel niet eens in overweging nemen omdat er te laat gestart en te vroeg geëindigd wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat er niet om wat geëist wordt. Het gaat erom dat je als bedrijf een dienst aanbiedt die voor zoveel mogelijk reizigers aantrekkelijk is. Er wordt vergeten dat je de reizigers die je geen vroege en late ritten aanbiedt gedurende de rest van de dag ook niet ziet.

Reizigers die 's ochtends vroeg in Antwerpen of Brussel moeten zijn en 's middags willen terugreizen laten het wel uit hoofd om met de trein te gaan. Net als de dagjesmensen die wat later op de dag vertrekken en laat op de avond terug willen reizen. Met een laatste trein vanuit Brussel Zuid om 20.45 uur (en Antwerpen Centraal om 21.45) is het totaal niet aantrekkelijk om de trein te nemen.

Vanuit Maastricht kun je nog om 22.31 naar Amsterdam reizen. En vanuit Groningen nog om 22.48 uur. Dat zal voor NS ook geen goudmijn zijn maar past wel in de dienstregelinggedachte dat je ook vroeg en laat treinen moet laten rijden om de dienstverlening als totaalpakket aantrekkelijk te maken.
Reputatie 7
Wat is nu eigenlijk voor de meeste Brabanders de winst van deze directe trein naar Antwerpen? Vertraging is schering en inslag, vroeg in Antwerpen zijn lukt niet, na een avond uit kom je niet meer terug, de zeer storingsgevoelige HSL, een apart tariefsysteem waarbij spontaan reizen duurder is.....ongeveer het enige voordeel voor Bredanaars zelf is de overstapvrije verbinding die in principe sneller is, maar of dat overal tegenop weegt... Was er maar een eenvoudige directe verbinding vanuit Breda, misschien via Roosendaal, direct naar Antwerpen. Met een materieelsoort die zowel in Nederland als België kan rijden op conventioneel spoor. Een soort Sprinterverbinding die de meeste kleine stations wel overslaat. Benelux dan opheffen en vanuit de Randstad met Thalys of met overstap in Breda of Roosendaal.

Ik heb dit zelfde probleem ook. Ik snap dan ook niet dat er geen eerdere trein is. Er is toch genoeg woon-werk verkeer? Er zijn echt een hoop mensen die toch stipt half 9 op hun werk/school moeten zijn. Trein van Breda naar Antwerpen is dan de beste optie, sinds het autoverkeer altijd vast staat. Laat alstublieft een eerdere trein rijden!!!

Reputatie 7
Badge +3

De enige manier om vroeger in Antwerpen aan te komen is om met de stoptrein vanaf Roosendaal te reizen. Niet echt een fijn alternatief.

De enige manier om vroeger in Antwerpen aan te komen is om met de stoptrein vanaf Roosendaal te reizen. Niet echt een fijn alternatief.

In dat geval zou ik ervoor kiezen om het stukje Roosendaal-Essen te gaan fietsen en dan in Essen een sneltrein naar Antwerpen te pakken. De stoptrein Roosendaal-Antwerpen is misschien één keer leuk (station KIJKUIT bijvoorbeeld), maar om dat dagelijks te moeten doen wordt wel heel vervelend.

De enige manier om vroeger in Antwerpen aan te komen is om met de stoptrein vanaf Roosendaal te reizen. Niet echt een fijn alternatief.

In dat geval zou ik ervoor kiezen om het stukje Roosendaal-Essen te gaan fietsen en dan in Essen een sneltrein naar Antwerpen te pakken. De stoptrein Roosendaal-Antwerpen is misschien één keer leuk (station KIJKUIT bijvoorbeeld), maar om dat dagelijks te moeten doen wordt wel heel vervelend.

Een goed alternatief als je in Roosendaal woont inderdaad. Maar voor Breda niet. Als je van Breda vroeg in Antwerpen wil zijn moet je of de trein via Roosendaal (1.5 uur) of met de auto naar Noorderkempen rijden. Niet te doen

Ik ben het geheel met je eens, maar dit topic is van 2 jaar terug en toen ging het nog wel goed met NS en NMBS en op wat opmerkingen van Moderators na van we gaan ernaar kijken is er dus niets gebeurd. Ik heb niet het idee dat nu de verliezen elke maand oplopen gekeken gaat worden of hier nog een extra trein kan gaan rijden. Is helaas volkomen kansloos.

Reputatie 7
Het principe werkt op vraag en aanbod. Op dit moment is er weinig vraag naar een vroegere trein, waardoor deze trein dus ook niet rendabel zal kunnen zijn. Ik verwacht ook eerlijk gezegd niet dat deze er binnenkort nog zal gaan komen.
Badge +3
Kan een grap maken dat een beetje student die gewoon een half uurtje later op college komt met een mok koffie en in de banken ploft geen uitzondering is, of dan maar 'op kot' moet gaan nabij de universiteit/hogeschool (dus op zondagavond terug uit NL met de schone was van paps en mams)...

Maar goed, als er veel vraag naar is en dat vaak genoeg gemeld wordt kunnen ze inderdaad eens proberen een trein eerder te laten rijden. Vooral omdat via Roosendaal zo'n gedoe is tegenwoordig.

Reageer