Eindhoven - Düsseldorf


Reputatie 5
Zou het er toch eindelijk van komen over een aantal jaren? Mooi nieuws. Sneller naar Duitsland vanuit Brabant.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/28/limburg-wil-treinlijn-eindhoven-dusseldorf-openbaar-aanbesteden-14259990-a1582773

17 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Dream on.
Reputatie 5
Be positive ?
Reputatie 6
Waarom wil je dat eigenlijk?
Reputatie 5
Omdat ik veel naar Duitsland reis ? En omdat er gebrek is aan normale IC-verbindingen in één of andere vorm tussen Nederland en buitenlandse steden. Als het goed aangepakt wordt, is het best rendabel te maken.
En blijkbaar denken er meer zo over, als je het artikel leest. En er zijn meer initiatieven voor in de toekomst, zoals de geplande Drielandentrein in Zuid-Limburg. Daar kan je toch alleen maar achter staan!
Reputatie 6
Rene74 schreef:

Omdat ik veel naar Duitsland reis ? En omdat er gebrek is aan normale IC-verbindingen in één of andere vorm tussen Nederland en buitenlandse steden. Als het goed aangepakt wordt, is het best rendabel te maken.
En blijkbaar denken er meer zo over, als je het artikel leest. En er zijn meer initiatieven voor in de toekomst, zoals de geplande Drielandentrein in Zuid-Limburg. Daar kan je toch alleen maar achter staan!



Wat leuk zeg dat je vaak naar Duitsland gaat. 🙂
Kan je trouwens vanuit Limburg wel makkelijk naar Düsseldorf gaan of is dat ook moeilijk?
Reputatie 7
Badge +2
@Rene74
De Provincie Limburg is al 20 jaar kampioen spoorplannen maken en daarvan nooit iets realiseren. Denk even aan: elektrificatie Nijmegen-Roermond, railverbinding Maastricht-Hasselt, intercity Eindhoven-Aachen, de Avantislijn, etc. Dus vandaar dat ik ook dit verhaal met een flinke korrel zout neem.
Reputatie 3
We weten hoe dit werkt. Publiciteitsgeile lokale politici die roepen dat hun stad het middelpunt van Europa is en dat ze een goede verbinding met het buitenland moeten hebben omdat er zogenaamd veel vraag naar is.
Reputatie 7
Badge +4
Er rijden ook bussen direct naar Dusseldorf. De Bahncard geldt in de DB-bus. De frequentie is wel laag.
Reputatie 3
Klopt. Ik heb deze bus meerdere keren gebruikt en was daar zeer tevreden over. En altijd de laagste prijs van 9 euro kunnen krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
Een Duitse Bahncard is natuurlijk alleen rendabel als je regelmatig in Duitsland reist. Ik heb een Bahncard 50 en dan reis je nog voor de helft van dat bedrag. Dat is niet snel te veel.
Reputatie 5
Trein-D schreef:

Wat leuk zeg dat je vaak naar Duitsland gaat. 🙂
Kan je trouwens vanuit Limburg wel makkelijk naar Düsseldorf gaan of is dat ook moeilijk?



Ja... ontzettend moeilijk, probeer het eens uit zou ik zeggen.
Reputatie 5
Thom schreef:

Een Duitse Bahncard is natuurlijk alleen rendabel als je regelmatig in Duitsland reist. Ik heb een Bahncard 50 en dan reis je nog voor de helft van dat bedrag. Dat is niet snel te veel.



Die Bahncard is een goede tip. Ik heb die (nog) niet.
Hoewel ik veel liever per trein reis, is de bus van Eindhoven naar Duitsland is een redelijk goed alternatief voor de langzame stopverbinding via Venlo. Jammer dat de bus erg infrequent rijdt. Zijn die bussen wel redelijk bezet?

Zo kan je kan natuurlijk wel meer (internationale) trajecten verbussen om wat minder bezette directe treinen uit te sparen. Of dat uiteindelijk de bedoeling is of de toekomst zal zijn? Ik hoop het niet.
Reputatie 5
Badge
Op dit forum wordt regelmatig geschreven dat er luchtvervoer is richting Venlo, na Eindhoven. Is een IC van Venlo naar Duesseldorf als een begin niet veel slimmer (en goedkoper)? Goede overstap in Venlo en klaar.
Reputatie 7
Badge +2
Een IC Venlo-Dusseldorf zou het proberen waard zijn aangezien zoiets snel en goedkoop te realiseren is als proef maar het probleem is dat die lijn vrijwel volledig in Duitsland komt te rijden en de Duitsers er gezien de kosten niet in geinteresseerd zijn. Nederland zou dan dus alle kosten moeten betalen, net als dat NS nu op moet draaien voor alle kosten van de Beneluxtrein in Belgie.

Overigens lijkt het probleem van de slechte sprinterverbindingen van Eindhoven naar Deurne en Weert me aanzienlijk urgenter dan een trein naar Dusseldorf. Ik ben daarnaast bang dat het aantal potentiele reizigers van Eindhoven naar Duitsland schromelijk wordt overschat en dat het net zo'n politiek doorgedreven fiasco wordt als destijds de IC Rotterdam-Keulen en de Maastricht-Brussel Expres.
Reputatie 7
Badge +3
Vanuit Eindhoven rijden de Flixbussen en IC-bus af en aan (eigen opstaphalte vlakbij de TU/e een minuutje of 3 lopen vanaf het station) dus wellicht is dat een optie?

Zie vaak dat ook die lucht vervoeren, maar voor een paar euro naar Enschede e.d. is het overwegen waard (qua kosten, niet qua reistijd natuurlijk want het is maar gokken wanneer je aankomt) maar op dit moment wint het asfalt het inderdaad van de trein naar bijv. Düsseldorf (ijs en weder dienende).
Reputatie 5
Hij was slecht bezet omdat Düsseldorf en Keulen via Arnhem al goed en voor de grootste klantengroep sneller bereikbaar was (las ik in krantenarchief van Trouw, 1995). NS wilde de route eigenlijk liever definitief via Venlo houden ipv Arnhem omdat dat goedkoper was, er zou minder materieel nodig zijn omdat Eindhoven- Venlo van oudsher al altijd matig bezet was. Maar goed, hij is opgeheven en de Arnhemroute bestaat nog altijd.
Reputatie 3
Je had vroeger de intercity Den Haag-Keulen die later ingekort werd tot Eindhoven-Keulen. Prima snelle verbindingen maar de reizigers-aantallen vielen tegen. De huidige regionale verbinding Venlo-Hamm trekt daarentegen wel veel reizigers.

Reageer