beantwoord

Emmerich-Elten niet beschikbaar bij NS International of kaartautomaat

Reputatie 4
Sinds 1 juli is het station in Elten net over de Duits-Nederlandse grens heropend. Ik kan echter bij NS Internationaal nog geen kaartjes kopen naar station Emmerich-Elten. Per wanneer is dit wel mogelijk?

(Ik weet dat in de meeste gevallen het VRR-tarief goedkoper is, maar dat geldt niet voor mensen met vrij reizen in Nederland).
icon

Beste antwoord door Maxime NS 3 augustus 2019, 16:30

Ik heb inmiddels een terugkoppeling en Emmerich-Elten is inmiddels ook bij ons te boeken. Op de site is het nog niet aangepast. Daar zal ik ook nog even achteraan!
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Seit dem 1. Juli 2019 halten wieder Züge des Rhein-IJssel-Express (RE 19) auf der Fahrt von Arnhem nach Düsseldorf am noch provisorischen Bahnsteig an der Lobither Straße in Emmerich-Elten.

Er is echter in de dienstregelingen kennelijk weinig van bekend. Volgens de NS-reisplanner moet je zelfs met de bus. Ik las in de regionale pers dat er nog geen startdatum was, dat is allemaal wat tegenstrijdig. Er is zelfs gesproken van maanden uitstel en nu is er een perron. zo zie je maar. Als dit tempo ook in Weener zou zijn....
Reputatie 4
Op bahn.de en cd.cz is hij wel gewoon te vinden.

Spannende reportage van de opening: https://www.nrz.de/staedte/emmerich-rees-isselburg/haltestelle-der-bahn-in-elten-kommt-bei-fahrgaesten-gut-an-id226351111.html
Reputatie 7
Badge +4
Dat helpt al, vreemd dat het vanuit Arnhem niet wordt aangegeven.

Bitte beachten Sie
Für die von Ihnen gewählte Verbindung können wir aus technischen Gründen derzeit keinen Ticketverkauf anbieten.
Ggf. ist der Kauf einer Fahrkarte über die Auswahl einer späteren Verbindung möglich.
Über den Fahrkartenshop können Sie Ihr Ticket auch selbst konfigurieren.

Tja.

Gelukkig is er een NRW-ticket, maar voor een ritje naar Elten alleen is dat niet de beste oplossing.
Reputatie 4
Je kunt voor Zevenaar-Elten bij VRR een kaartje in de Preisstufe A1 kopen. Een Einzelticket A1 kost €2,80, maar ik vermoed dat een kaartje volgens het internationale tarief met gratis reizen in Nederland goedkoper uitvalt.
Reputatie 7
Badge +4
Het is maar een heel klein stukje Duitsland, de vraag is of die € 2,80 het minimumtarief is. Maar als je het kaartje toch nog niet kunt krijgen, is het een mooie tussenoplossing. Het is geen bedrag waar je dood van valt.
Reputatie 5
Emmerich-Elten staat inderdaad nog niet in de Abellio automaten in Arnhem en Zevenaar. En op beide stations is ook geen vermelding van het nieuwe station. Zowel niet op Abellio-affiches als CTA's.
Reputatie 7
Badge +3
@Vareo
De Abellio automaten hanteren VRR tarief en aangezien Elten bij het VRR onder de zone Emmerich valt kun je voor Elten een kaartje naar Emmerich kopen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is toch wat slordig dat het niet is opgenomen in de dienstregeling. Wat Maarten doet, is een goede noodoplossing.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
De opening van het station is erg chaotisch verlopen. Pas op het laatste moment werd beslist wanneer het station zou open gaan door oeverloos geruzie over de kaartjesautomaat die pas in september kan worden geplaatst omdat DB Netz de aansluiting daarvoor niet op tijd rond had. Reizigers uit Elten moeten tot september nu een kaartje bij de conducteur kopen.
Reputatie 7
Badge +4
Klopt, dat waren ook de berichten waar ik me op baseerde en nu zijn ze al een week provisorisch open.
Reputatie 3
1.er zijn veel meer van die kleine stationnetjes(haltes) waar de RE19 ABL wel stopt maar waarvandaan uit NL geen INTern. tickets te koop zijn. Hetzelfde geldt overigens ook voor bvb de DB-trein uit Enschede naar Dortmund-zelfs naar Ahaus moet je improviseren.
2.klopt dat met VRR-tarif het per gemeente=zone gaat en Elten is deel van de gemeente Emmerich.
Afh. van hoe je reist kan een dagkaart of 4-ritkaart (goedkoper als retourx2) ook gebruikt worden.
3.Of je koopt bij NS-automaat of online een ticket toch maar tot Emmerich en zeker als je vrij reizen in Nl hebt + Rail+, dan kan dit mogelijk de voordeligste oplossing zijn.
4.does buslief: er loopt ook elk uur een NL-buurtbusje vanaf Zevenaar via Elten naar Lobith, dus je kan desgewenst vergelijken wat het voordeligst of beste uitpakt.
5.tot slot: deze zomer zullen er weer langdurige werken zijn langsheen deze lijn ivm aansluiten Betuwelijn voor goederen en dus vrij vaak/langerdurend SEV-bus, deels ook verderop voorbij Wesel.
Reputatie 7
Badge +4
Elten kan voor het toeristenverkeer en zeker voor dagjesmensen van belang zijn. Marketetingtechnisch niet handig. Maak een kaartje van een paar euro vanaf Arnhem.
Reputatie 4

Voor Ahaus kun je gewoon een kaartje kopen via nsinternational.nl. Met 100% korting in Nederland aangevinkt kost dat € 5,10. Je kunt deze kaartjes eventueel ook kopen bij een balie van NS International. Het klopt dat bij de kaartautomaat en bij de binnenlandse balie van NS alleen een beperkt aanbod van kaartjes naar Duitsland te koop is. Maar de stations direct over de grens zijn wel altijd beschikbaar geweest. Een kaartje naar Praest, Millingen of Empel-Reest kun je gewoon via de automaat kopen.

Hoewel ik vanwege de naoorlogse geschiedenis van Elten dat plaatsje best eens wil bezoeken gaat het voor zo'n grensstation voornamelijk om de mogelijkheid tickets te kunnen kopen die een station in Duitsland als beginstation moeten hebben, zoals de First Minute Europe tickets van de Tsjechische Spoorwegen. Overigens is bij de Tsjechen ook nog niet alles in orde: je kunt het station wel opgeven, maar vervolgens kun je geen e-tickets kopen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is Duitsland met een sterk Nederlandse inslag.
Goede vraag Maarten86! Ik zal even navragen wanneer het mogelijk wordt om via NS International een ticket te kopen naar Emmerich-Elten. Zodra ik meer weet, laat ik het weten.
Het wordt aangepast, wanneer weet ik helaas nog niet. Ik zal het nogmaals navragen!
Als je met de Abellio trein van Nederland naar Elten wilt reizen, evenals naar alle andere stations op de RE 19 route tussen Arnhem en Düsseldorf, dan kan je heel simpel ook bij de kaartautomaat van Abellio die in de hal van Arnhem Centraal staat en ook een op het station van Zevenaar, terecht. Dus zonder al dat gewichtige gedoe met een internationaal treinkaartje voor een simpel lokaal treinritje naar een bestemming kort over de grens. Dus gewoon na te zijn uitgestapt in Arnhem Centraal even naar de stationshal lopen en daar je treinkaartje naar Elten bij de Abellio kaartautomaat kopen. Een ritje van Arnhem naar Elten of Emmerich kost bij Abellio voor zover ik weet 6 euro. Trouwens, ik vind het wat opmerkelijk dat medewerkers van NS hier niet gewoon even vertellen dat Abellio voor de volle 100% een dochtermaatschappij van de Nederlandse Spoorwegen is en dat er bij dit soort vragen ook even wordt verwezen naar de Nederlandstalige website van Abellio waar je bij de naam van deze Duitse vervoerder ook het vertrouwde NS logo zit staan. Zie: https://nl.abellio.de/noordrijn-westfalen/fahrplaene-tickets/tickets-tarieven/uw-ticket Nog een goede tip. Abellio verzorgt met haar Duits-Nederlandse RE19 route eveneens de binnenlandse sneltreinverbinding tussen Arnhem en Zevenaar. Wie vanaf Arnhem Centraal tot aan Zevenaar reist, of vanaf Zevenaar naar Arnhem Centraal, mag met zijn/haar bij Breng/Arriva ingecheckte Nederlandse OV chipkaart ook met de Duitse treinen van Abellio reizen. Wel nog even opletten, vanwege ingrijpende Prorail spoorwerkzaamheden op het traject Zevenaar - Doetinchem stoppen deze week de Abellio treinen niet in Zevenaar.
Reputatie 7
Badge +3
Abellio Deutschland GmbH is een Duitse dochtermaatschappij van NS maar heeft operationeel helemaal niets met NS te maken.

Arriva Nederland is ook een dochtermaatschappij van DB maar staat daar operationeel ook helemaal los van.
Ik heb inmiddels een terugkoppeling en Emmerich-Elten is inmiddels ook bij ons te boeken. Op de site is het nog niet aangepast. Daar zal ik ook nog even achteraan!
Reputatie 4

Dankjewel voor de terugkoppeling!
Reputatie 4
Als je met de Abellio trein van Nederland naar Elten wilt reizen, evenals naar alle andere stations op de RE 19 route tussen Arnhem en Düsseldorf, dan kan je heel simpel ook bij de kaartautomaat van Abellio die in de hal van Arnhem Centraal staat en ook een op het station van Zevenaar, terecht. Dus zonder al dat gewichtige gedoe met een internationaal treinkaartje voor een simpel lokaal treinritje naar een bestemming kort over de grens. Dus gewoon na te zijn uitgestapt in Arnhem Centraal even naar de stationshal lopen en daar je treinkaartje naar Elten bij de Abellio kaartautomaat kopen. Een ritje van Arnhem naar Elten of Emmerich kost bij Abellio voor zover ik weet 6 euro. Trouwens, ik vind het wat opmerkelijk dat medewerkers van NS hier niet gewoon even vertellen dat Abellio voor de volle 100% een dochtermaatschappij van de Nederlandse Spoorwegen is en dat er bij dit soort vragen ook even wordt verwezen naar de Nederlandstalige website van Abellio waar je bij de naam van deze Duitse vervoerder ook het vertrouwde NS logo zit staan. Zie: https://nl.abellio.de/noordrijn-westfalen/fahrplaene-tickets/tickets-tarieven/uw-ticket Nog een goede tip. Abellio verzorgt met haar Duits-Nederlandse RE19 route eveneens de binnenlandse sneltreinverbinding tussen Arnhem en Zevenaar. Wie vanaf Arnhem Centraal tot aan Zevenaar reist, of vanaf Zevenaar naar Arnhem Centraal, mag met zijn/haar bij Breng/Arriva ingecheckte Nederlandse OV chipkaart ook met de Duitse treinen van Abellio reizen. Wel nog even opletten, vanwege ingrijpende Prorail spoorwerkzaamheden op het traject Zevenaar - Doetinchem stoppen deze week de Abellio treinen niet in Zevenaar.

Ik begrijp niet waarom je zo geïrriteerd bent over mijn vraag. Daarnaast is je oplossing om in Arnhem bij de automaat een kaartje van € 6,00 te kopen geen oplossing voor mensen die vrij reizen in Nederland (met een Weekend/Dal/Altijd Vrij-abonnement of met keuzedagen). Deze mensen konden tot voor kort geen kaartje voor het juiste tarief kopen en daar is dus nu een oplossing voor. Dat is toch geen "gewichtig gedoe"?
Reputatie 4
Ook op de automaat is Emmerich-Elten nog niet te vinden, dus begrijp ik goed dat een ticket momenteel alleen telefonisch of aan een van de zeven NS Internationalbalies te verkrijgen is? In dat geval zouden er ook nog € 7,50 aan boekingskosten bijkomen, dus dan is een VRR-ticket alsnog handiger.

Ik ben erg benieuwd wat een kaartje naar Emmerich-Elten met 100% korting in Nederland gaat kosten. Een kaartje naar Gronau of Kaldenkirchen is € 1,60 met vrij reizen in Nederland. Gezien de afstand van Emmerich-Elten tot de grens zou het tarief voor Elten ook in die buurt moeten liggen, wellicht iets hoger. Kunnen jullie dit opzoeken in het systeem?
Reputatie 4
Eh, ik probeerde het net nog eens en hij staat er nu wel tussen! Een kaartje naar Emmerich-Elten kost net als naar Gronau of Kaldenkirchen € 1,60! Fantastisch!
Haha, dan zal het ook echt net zijn verwerkt! Hopelijk wordt het ook snel toegevoegd aan de website. 🙂
Reputatie 4
Eh ja, ik had het dus over de website :)

Ik weet niet of de automaat al aangepast is (en of dit überhaupt gebeurt), maar ik kan dus nu mijn kaartjes Haarlem-Elten kopen voor € 1,60 :)

Reageer