beantwoord

Enschede-Ahaus (D) Met een Münsterland-Tarif dagkaart en een actiekaartje.

• 18 maart 2017
  • 9 reacties
  • 542 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Hallo,

Ik vraag me de laatste tijd wel af hoe het volgende zit: Indien ik vanaf een Nederlands station naar Glanerbrug wil met een actiekaartje en vervolgens verder ga met een in Enschede gekocht treinkaartje geldig van Glanerbrug naar in dit geval Ahaus en Gronau. Is het dan nog nodig om op de terugreis nog ingecheckt te zijn (Het gaat langer dan 6 uur duren aldaar) op Glanerbrug-Enschede?
Daar er al op de actiedagkaart al transacties staan en het niet mogelijk is om in Gronau in-/uit te checken.
De reden dat ik hier mee kom heeft met het Duitse tarief te maken dat vanaf Enschede duurder is dan vanaf Glanerbrug. Tevens heb ik dan overlapping tussen Glanerbrug en Enschede daar dit al gedekt is door het actiekaartje.
icon

Beste antwoord door Thom 18 maart 2017, 10:44

Het is denk ik naar analogie van de Keuzedag en mensen die met een 'Vrij'-abonnement reizen. Ik ga er van uit dat u dan met een dagkaart reist. U hoeft daar niet mee uit te checken in een grensplaats naar het buitenland. Als u daarmee bent ingecheckt in Nederland en u komt op dezelfde dag terug uit het buitenland, dan hoeft u pas in te checken op het eerste overstapstation en dat is in dit geval Enschede. Voor uw gemoedsrust kunt u even met de Duitse conducteur overleggen op de terugweg. Dit zal er toe leiden dat u mag blijven zitten in Glanerbrug, ook als u met een actiekaartje van en naar Glanerbrug reist. In Enschede moet u dus wel inchecken, er zijn daar ook poortjes trouwens.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
U moet in Glanerbrug inchecken en daarvoor zult U dus uit de trein moeten. Terugreizen tot Enschede op basis van inchecken op de heenreis mag niet.
Reputatie 7
Badge +4
Het is denk ik naar analogie van de Keuzedag en mensen die met een 'Vrij'-abonnement reizen. Ik ga er van uit dat u dan met een dagkaart reist. U hoeft daar niet mee uit te checken in een grensplaats naar het buitenland. Als u daarmee bent ingecheckt in Nederland en u komt op dezelfde dag terug uit het buitenland, dan hoeft u pas in te checken op het eerste overstapstation en dat is in dit geval Enschede. Voor uw gemoedsrust kunt u even met de Duitse conducteur overleggen op de terugweg. Dit zal er toe leiden dat u mag blijven zitten in Glanerbrug, ook als u met een actiekaartje van en naar Glanerbrug reist. In Enschede moet u dus wel inchecken, er zijn daar ook poortjes trouwens.
Reputatie 5
Badge
Bedankt voor de antwoorden, Tamzin en Thom! 😉
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Ik las gisteren toevallig in de krant (ik weet niet meer waar) dat binnenkort voor alle aktiedagkaarten (Hema, Kruidvat, Etos, etc) wordt omgeschakeld van e-tickets naar wegwerp chipkaarten en dat die dagkaarten dan niet meer in de middagspits mogen worden gebruikt. Wat dat betekent voor grensgangers is me nog niet duidelijk omdat inchecken dan nodig is om de vertrektijd te controleren.

Naast het weren uit de middagspits gebeurt de omschakeling op chipkaartjes ook om gefraudeer met vertrekken voor 9.00 uur en met identiteit op te lossen.
Ik ben erg benieuwd waar je dat hebt vernomen Tamzin.
Reputatie 7
Badge +4
@Tamzin: Dat staat los van deze vraag, het is natuurlijk wel zo dat er een omschakeling lijkt plaats te vinden bij een enkele aanbieder, maar algemeen is het zeker niet. Ik heb het bericht helaas niet gelezen. NS is ook bezig met mobiele tickets waarbij actiekaartjes op de mobiel geplaatst kunnen worden. Voor grensgangers zou bij een dagkaart het analoog moeten zijn aan de dagkaarten waar het nu ook voor geldt. Het is echter wel in die zin complex dat de middagspits niet geldt als je een e-ticket met internationale bestemming hebt en je dagkaart als dekking voor Nederland opgeeft. Je kunt een dergelijke regel voor het internationale verkeer niet gaan afschaffen op grond van de veronderstelling dat de actiekaartjes digitaal zouden gaan. Die veronderstelling ligt ook niet voor de hand, verwacht ik ook niet en is ook zeer onwenselijk in het grensverkeer. Het staat natuurlijk ook in schril contrast met de facebookreiziger die geen middagspits heeft.

De praktijk van het NS-beleid is de Facebookreiziger ter wille te zijn en de reguliere reiziger duur te laten betalen. NS lijkt hiermee te wijken voor de angst van negatieve publiciteit van uiterst zelfzuchtige belanghebbenden.
Het lijkt me ook correct dan reizigers met actiekaartjes in de middagspits niet kunnen inchecken. De treinen barsten nu al uit hun voegen. Het Facebookgebeuren levert NS ongetwijfeld geld op in eerste instantie, maar het is een laf beleid. NS staat voor schut en wordt terecht uitgelachen door deze reizigers die oneigenlijk gebruik maken van een constructie. Het groepsretour is een actiekaartje en je kunt na afloop van de termijn de voorwaarden verscherpen. Dat is hard nodig in het belang van de reizigers in de middagspits, die behoorlijk duur uit zijn.

Overigens denk ik dat mensen die echt kunnen rekenen en maatschappelijk inzicht hebben, zoals accountants, dit wanbeleid ogenblikkelijk in de prullenmand zullen gooien.

Zo, dat is er uit.
Reputatie 7
Badge +4
@GroeneRuiter: Overigens is de NRW-Tagesticket voor 30 euro wel geldig van en tot Enschede, maar naar Ahaus kan dat niet uit. Dit geldt ook voor Venlo en naar ik hoop straks ook tot Arnhem. De NRW-ticket is ook geldig in een aantal grenstrajecten tussen de Bundesländer. Dat grensverkeer gaat andersom best ver, want je kunt met een Niedersachsenticket zelfs van Bentheim naar Münster reizen 😉
Reputatie 5
Badge
@Thom Dank voor de tips! Ik ben zelf ook erg goed op de hoogte van het grensoverschreidende verkeer, maar dit hier was even een vraagstuk voor mij.
Reputatie 7
Badge +4
De kracht van het forum is dat je samen meer weet en kunt aanvullen. Reizen naar het buitenland in combinatie met het Nederlandse systeem roept veel vragen op en het juiste antwoord is vaak niet intuïtief te vinden.

Reageer