beantwoord

enschede gronau met keuzedag en meereiskaart

• 27 augustus 2020
  • 11 reacties
  • 379 Bekeken

Ik kom er niet helemaal uit. De keuzedag en meereiskaart zijn geldig in heel Nederland. Om naar Gronau heen en weer terug te reizen zou ik in Enschede in een Duitse trein moeten stappen. En dan: waar houden de keuzedag en meereiskaart op? Want de Deutsche Bahn stopt nog een aantal keer in Nederland. Waar check ik in of uit? Voor welk traject moet ik DB-kaartjes kopen? Dank voor reacties

icon

Beste antwoord door Tamzin 27 augustus 2020, 15:19

U kunt t/m Glanerbrug op Nederlandse kaartjes reizen.

Het traject Enschede-Glanerbrug valt onder Blauwnet. U moet dus in Enschede bij Blauwnet inchecken en in Glanerbrug kunt u dan bij Blauwnet ook weer uitchecken.

Komt u met NS naar Enschede dan moet u in Enschede door de poortjes uitchecken. De incheckpaaltjes van Blauwnet voor de trein naar Gronau staan bij de trein op het perron.

Reist u naar Gronau of verder dan heeft u een internationaal kaartje nodig.

Bekijk origineel

11 reacties

Foutje.

Reputatie 7
Badge +3

Belangrijk is dat u bij het reizen eventuele poortjes passeert door uw internationale vervoerbewijs te gebruiken en niet de OV-chipkaart.

https://www.ns.nl/reisinformatie/bijzondere-trajecten/internationale-treinen.html

Reputatie 7
Badge +3

U kunt t/m Glanerbrug op Nederlandse kaartjes reizen.

Het traject Enschede-Glanerbrug valt onder Blauwnet. U moet dus in Enschede bij Blauwnet inchecken en in Glanerbrug kunt u dan bij Blauwnet ook weer uitchecken.

Komt u met NS naar Enschede dan moet u in Enschede door de poortjes uitchecken. De incheckpaaltjes van Blauwnet voor de trein naar Gronau staan bij de trein op het perron.

Reist u naar Gronau of verder dan heeft u een internationaal kaartje nodig.

Dus in Enschede koop ik een retour Glanerbrug Gronau bij naar ik aanneem een automaat van DB?

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan maar is iets duurder dan een internationaal ticket kopen met 100% korting in NL. Een retour kost dan €3,40.

https://www.nsinternational.com/nl

Reputatie 5
Badge

Er zijn diverse mogelijkheden:

1.bij de DB-automaat, die staat ook in alle treintjes, kan je (na 9.00) een DAGkaart kopen die dan de hele dag geldt in de zones en veel goedkoper is als 2 enkeltjes aan Westfalentarif. de dagkaart voor heel MÜnsterland is onlangs verlaagd tot maar 16 eur en daar mag je mee tot voorbij Münster stad, incl alle bussen in deze regio. Het is iets goedkoper dat vanaf Glanerburg te doen, dat scheelt 1 zone. Dus dat kan in die treintjes, maar enkel met muntgeld (of soms ook biljetten-reken daar niet op). Er zijn OOK dagkaarten voor groepjes van max 5 en die kosten minder als 2 gewone dagkaarten. Je moet wel goed Duits kennen om de automaat uit te puzzelen. Deze dagkaarten gelden ook in de stadsbussen van Gronau, zolang die nog rijden.

2.via NS-int. koop je vanaf woonplaats (NIET vanaf Enschede, want dan is het Verbundtarif), verder weg als Ens is ook goed, retour Gronau, met aanklikken van NS-gratis=korting 100% Dan Heb je eventueel als je hele oude VDU-klant bent en er op gelet hebt met Rail+ nog eens 15% korting en wordt het meen ik nu 3,30 of 3,40 (of net 3,- met R+). Deze moet je printen. Tot Ens. kan je gewoon met chip+keuze reizen, de duitse treintjes staan niet achter slot+poort in Ens. Ze willen overigens soms wel eens zonder enig bericht uitvallen-personeelsgebrek. Er is dan wel bericht uitgegeven, maar dat is verdwaald en niet opgepakt in bepaalde NS-krochten.

Dit kan je zelfs, maar dan met 1 eur extra afzettersopslag ook nog aan elke NS automaat kopen.

Hoewel het bl.net is, is het merkwaardige dat BlNet GEEN internat. chipkaartjes uit de automaat accepteert. Dwz je kan er niet eens mee in/uitsjekken.

Deze treintjes zijn vrijwel conducteurloos, heel af en toe komt er sonderkontrolle, maar meestal pas voorbij Gronau.

In Gronau is een Popmuseum (voorheen Herbert Grönemeyer) en enkele verlaten ouwe textielfabriken die tot tummelplatz oid zijn omgebouwd. Verder is er bitter weinig te zien of doen.

Ga je vaker en ben je 60+, dan kan je een maandkaart MÜnsterland kopen voor 55 eur of heel Westfalen (tot voorbij Paderorn/Siegen/Sauerland) voor rond de 88/89. Maar dat is wel een flink stuk duitse Bürokratieverfahren. Voor jongeren is het wat duurder.

Danke Bahnrider,

Ik heb even op DB gekeken. 24 uur kaartje tot 5 personen Glanerbrug Gronau kost 8 euro. Moet toch uit de automaat te krijgen zijn. Ik laat je weten of dit gelukt is. En bedankt voor det tips over Gronau

Reputatie 7
Badge +3

Kaartje via NS Int lijkt me het eenvoudigst. Hoef je niet rommelen met een Duitse automaat. En is nog goedkoper ook.

Het is gelukt. In de trein van DB zijn automaten die ook PIN accepteren. Glanerbrug NS = RB Gronau Mitte 57751, dus ook een Duitse bestemming. Goedkoopste kaartje voor maximaal 5 personen tegen het zogenaamde Westfalentarif Munsterland van Gronau Mitte 57751 naar Gronau 57750 is EUR 6,50 (BTW is tot 1-1-2021 verlaagd) en heet 9 Uhr Tages Ticket. Van maandag tot en met vrijdag geldig vanaf 9 uur, op andere dagen ook geldig voor 9 uur. Kan ook voor ander OV in Gronau gebruikt worden.

Zie ook RB 51 Enschede Dortmund en RB 64 Enschede Munster Ze vertrekken om en om om het half uur van en naar Gronau. Vanaf Glanerbrug met 5 personen of fietsen (!) heen en weer EUR 1,30 per mens of fiets. Daar kan de NS niet aan tippen! Dat van de verlaagde BTW klopt trouwens niet, dat is tijdelijk voor eten en drinken, niet voor het OV.

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider Rail+ moet je dan nog wel bij een serviceloket op een station halen. Krijg je een ouderwets  kaartje met een handgeschreven datum.

Reageer