Skip to main content

Kan iemand wellicht dit mysterie oplossen? Op de NS zie ik dat Eurostar 9310 vertrek 6.08 uit Amsterdam uitvalt op 11 september. Als ik op de Eurostar website kijkt is er een identieke trein, de 9410, die op exact dezelfde tijden rijdt, die wel gaat. 
 

Maakt iemand hier een tikfout of zijn dit echt twee aparte treinen? Er gaat toch maar 1 Eurostar per uur?

Beste wat je kan doen is klantenservice bellen. 

https://www.eurostar.com/nl-nl/reisinformatie/dienstregeling/8400058/8727100/amsterdam-centraal/paris-gare-du-nord?date=2024-09-11

Je ziet wel vaker de 9310 en 9410 om exact dezelfde tijd terugkomen (op di-wo-do). Maar ook ivm de staking lijkt een antwoord van klantenservice hierin het meest passend 

 


Het is nog maar de vraag wat er woensdag 11-09 rijdt in de ochtend. 

 


Die weten het ook niet… blijft me toch verbazen dat niemand van de NS of Eurostar met zekerheid kan zeggen of er een 400 ton zwaar object naar Parijs gaat razen. Ik vraag ze niet naar de relativiteit van Einstein.


De trein van 6:08 rijdt met 2 treinstellen en Eurostar (ex-Thalys) geeft die dan beide een ander treinnummer. 1 ervan (9310) rijdt inderdaad niet:

https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie/5OxBmTDVefB90DmqUceGWC

9410 zou dus wel rijden. Er zijn dus maar half zoveel zitplaatsen. Ik zie dat er nog een paar stoelen vrij zijn, dus boek zo snel mogelijk om naar het wel rijdende stel. Er zijn alleen nog stoelen in 1e klas, maar dat doet er niet toe en omboeken is verplicht gratis.


Hoe kan het nou zo onduidelijk zijn of er woensdag 11 september om 7 uur een trein zal vertrekken. Hier kunnen mensen dan toch geen rekening mee houden?


Hoe kan het nou zo onduidelijk zijn of er woensdag 11 september om 7 uur een trein zal vertrekken. Hier kunnen mensen dan toch geen rekening mee houden?

Het is inderdaad volstrekt belachelijk en zegt alles over de communicatie vanuit NS momenteel.


Hoe kan het nou zo onduidelijk zijn of er woensdag 11 september om 7 uur een trein zal vertrekken. Hier kunnen mensen dan toch geen rekening mee houden?

Het is inderdaad volstrekt belachelijk en zegt alles over de communicatie vanuit NS momenteel.

Volgens mij is de informatie hier volstrekt duidelijk:

https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie/5OxBmTDVefB90DmqUceGWC

Alleen de genoemde treinen rijden niet. Ik hoop wel dat de mensen die geboekt hebben hier ook een waarschuwing over krijgen.


Ik heb vanochtend nog in de internationale dienstregeling gekeken en daar stond toen nog helemaal niets


Ik heb vanochtend nog in de internationale dienstregeling gekeken en daar stond toen nog helemaal niets

Ik kijk bij NSI nu voor het eerst en zie dit:

Het gaat hier om de 9310:

De 9410 wordt niet vermeld. Normaliter toont NS beide treinen, zie bv. op 12/9. Uitverkochte treinen worden ook getoond. Iets is er dus inderdaad niet helemaal lekker.


Op X waren er vragen over de ICE, Persoon moest uiteindelijk naar Kopenhagen, ik neem aan dat dus ook niet rijdt. Informatie komt allemaal wel heel erg laat.


Op X waren er vragen over de ICE, Persoon moest uiteindelijk naar Kopenhagen, ik neem aan dat dus ook niet rijdt. Informatie komt allemaal wel heel erg laat.

Net zoals veel treinen 🤪.

NS is zich daar blijkbaar ook heel bewust van een spot er zelfs mee in de nieuwste reclame…

 

Misschien wel een nieuwe marketing truc?


Op het aller aller laatste moment is de 9410 er ook uitgehaald. Ik had een volledig alternatief klaar met de bus wat nu te laat is. 
 

Echt ongekend …. Ongekend 


Op het aller aller laatste moment is de 9410 er ook uitgehaald. Ik had een volledig alternatief klaar met de bus wat nu te laat is. 
 

Echt ongekend …. Ongekend 

Dit had je eigenlijk moeten verwachten…

Verwachten dat de trein zal rijden terwijl er (bijna) helemaal geen treinen rijden in Nederland is natuurlijk gek.


Der stakingsaankondiging dateert van begin juli. NS heeft in die 2 maanden zeer weinig gedaan. Het heeft er voor gekozen om de reiziger heel lang in het ongewis te laten en pas op het allerlaatste moment is het de dienstregeling gaan aanpassen. Die aangepaste dienstregeling had natuurlijk ook begin september al gereed kunnen zijn want ook toen was al bekend dat er van 04.00 uur tot 08.00 uur gestaakt zou worden

 

Ik vind deze manier van het inlichten van de reiziger totaal niet chic en NS laat hier voor mij de reiziger flink in de steek. De vakantiegangers hebben helemaal het nakijken want die moeten op het allerlaatste moment hun reisschema nog even aanpassen.


Als er bij hoog en laag wordt volgehouden dat de 9410 wel rijdt, hoe moet ik dat dan verwachten? Naar Schiphol rijden ook treinen dus fysiek onmogelijk is het niet. 
 

Nee in deze heeft NS / Eurostar echt 100% schuld en ik 0%. Ik had mij in alle redelijkheid niet beter kunnen voorbereiden dan ik had gedaan. 


Nee in deze heeft NS / Eurostar echt 100% schuld en ik 0%. Ik had mij in alle redelijkheid niet beter kunnen voorbereiden dan ik had gedaan. 

Dat had je dus wel kunnen doen, door je voor te bereiden op mogelijk uitval van je trein.

 

Schuld heeft NS sowieso, maar bij stakingen kan je echt beter van het slechtste uitgaan en je reis uitstellen. Dat laat het nu ook wel weer zien.

 

Het laatste wat je hebt bij een staking is zekerheid.


Nee in deze heeft NS / Eurostar echt 100% schuld en ik 0%. Ik had mij in alle redelijkheid niet beter kunnen voorbereiden dan ik had gedaan. 

Dat had je dus wel kunnen doen, door je voor te bereiden op mogelijk uitval van je trein.

 

Schuld heeft NS sowieso, maar bij stakingen kan je echt beter van het slechtste uitgaan en je reis uitstellen. Dat laat het nu ook wel weer zien.

Je hebt een lang weekend Parijs of Londen geboekt en dat zie je door deze ministaking in het water vallen. Ik vind dat NS bewust de reiziger beroerd heeft geïnformeerd door zo lang te wachten met het maken van de planning. Bedrijf wist dit al 2 maanden, dan ga je niet op dinsdagmiddag om 16.00 uur constant aan de dienstregeling “rommelen”. De alternatieve dienstregeling heb je dan nl al lang klaar staan en die publiceer je tijdig. Ik denk dat de geschillencommissie echt gehaakt maakt van deze “planning” van NS. 


Nee in deze heeft NS / Eurostar echt 100% schuld en ik 0%. Ik had mij in alle redelijkheid niet beter kunnen voorbereiden dan ik had gedaan. 

Dat had je dus wel kunnen doen, door je voor te bereiden op mogelijk uitval van je trein.

 

Schuld heeft NS sowieso, maar bij stakingen kan je echt beter van het slechtste uitgaan en je reis uitstellen. Dat laat het nu ook wel weer zien.

Je hebt een lang weekend Parijs of Londen geboekt en dat zie je door deze ministaking in het water vallen. Ik vind dat NS bewust de reiziger beroerd heeft geïnformeerd door zo lang te wachten met het maken van de planning. Bedrijf wist dit al 2 maanden, dan ga je niet op dinsdagmiddag om 16.00 uur constant aan de dienstregeling “rommelen”. De alternatieve dienstregeling heb je dan nl al lang klaar staan en die publiceer je tijdig. Ik denk dat de geschillencommissie echt gehaakt maakt van deze “planning” van NS. 

Maar je hebt toch geen informatie meer nodig van NS als jij al weet dat er gestaakt wordt van 04:00 tot 08:00 en daarbij dan ook weet dat er tussen die tijd geen treinen zullen rijden? Kijk alles na 08:00 is inderdaad gerommel van NS en slordig geregeld, maar deze Eurostar trein zou midden in de staking rijden, dan zou ik denken "Oh die zal wel niet rijden".

 

Ik zou allang een andere trein geboekt hebben met deze wetenschap.


Het issue is nu juist dat er geen alternatief is. Ik moet veel verder naar t zuiden dus ik heb de vroeger Eurostar nodig. 
 

Als je heel specifiek 1 Eurostar niet annuleert en bij specifieke herhaaldelijke informatieverzoeken over deze trein blijft bevestigen dat het om een aparte trein gaat (kan je de screenshots sturen) die echt, maar dan ook echt wel rijdt, kan je niet verwachten dat ik nog meer kennis heb en kan bevroeden dat ie toch niet rijdt. 
 

Stel je vindt op Marktplaats een plaat die normaal gesproken 500 euro kost (wat jij niet weet) maar je biedt 50 en je bod wordt geaccepteerd. Tis echter wel de andere kant van Nederland dus je pakt de auto en rijdt erheen. Je vraagt nog wel 3 keer of het echt uitkomt en doorgaat. Vervolgens kom je eraan en de verkoper zegt ‘nee maar je had kunnen weten dat er 0 te weinig stond, dit is een hele bijzondere plaat’. Zou je dan boos zijn of niet? Dat is een beetje jouw argumentatie; alsof ik over meer kennis zou moeten kunnen beschikken dan de ns zelf. Dat is echt onzin. Als de specialist bij hoog en laag blijft volhouden dat een specifieke trein rijdt en dat een paar uur van te voren ineens verandert; daar kan je je niet op voorbereiden. 
 

 


Het issue is nu juist dat er geen alternatief is. Ik moet veel verder naar t zuiden dus ik heb de vroeger Eurostar nodig. 
 

Als je heel specifiek 1 Eurostar niet annuleert en bij specifieke herhaaldelijke informatieverzoeken over deze trein blijft bevestigen dat het om een aparte trein gaat (kan je de screenshots sturen) die echt, maar dan ook echt wel rijdt, kan je niet verwachten dat ik nog meer kennis heb en kan bevroeden dat ie toch niet rijdt. 
 

Stel je vindt op Marktplaats een plaat die normaal gesproken 500 euro kost (wat jij niet weet) maar je biedt 50 en je bod wordt geaccepteerd. Tis echter wel de andere kant van Nederland dus je pakt de auto en rijdt erheen. Je vraagt nog wel 3 keer of het echt uitkomt en doorgaat. Vervolgens kom je eraan en de verkoper zegt ‘nee maar je had kunnen weten dat er 0 te weinig stond, dit is een hele bijzondere plaat’. Zou je dan boos zijn of niet? Dat is een beetje jouw argumentatie; alsof ik over meer kennis zou moeten kunnen beschikken dan de ns zelf. Dat is echt onzin. Als de specialist bij hoog en laag blijft volhouden dat een specifieke trein rijdt en dat een paar uur van te voren ineens verandert; daar kan je je niet op voorbereiden. 
 

 

Dan kom je bij een stukje eigen verantwoordelijkheid, doe je onderzoek en bereid je voor.

Daarnaast stond er zowat overal dat er vandaag gestaakt zou worden en zelf was je daar ook bewust van anders zou je deze topic niet hebben gemaakt, je vroeg je zelf al af of deze trein echt zou rijden.

 

Ik denk overigens niet dat deze trein geannuleerd is met de staking als directe oorzaak, misschien was er wel personeel die eigenlijk zou komen maar is die niet komen opdagen vanwege de staking of is er wat anders gebeurd waardoor deze reis niet mogelijk was.

 

Het was duidelijk de planning dat deze trein zou rijden, alleen is dat niet gelukt.


Het issue is nu juist dat er geen alternatief is. Ik moet veel verder naar t zuiden dus ik heb de vroeger Eurostar nodig.

Heb je alles bij NS geboekt? Dan moet NS alles gratis omboeken of alles terugbetalen als je niet meer wilt reizen.


Het issue is nu juist dat er geen alternatief is. Ik moet veel verder naar t zuiden dus ik heb de vroeger Eurostar nodig.

Heb je alles bij NS geboekt? Dan moet NS alles gratis omboeken of alles terugbetalen als je niet meer wilt reizen.

Over het terugbetalen: Hotels gelden daar natuurlijk niet onder. Alleen het treinkaartje.


Het issue is nu juist dat er geen alternatief is. Ik moet veel verder naar t zuiden dus ik heb de vroeger Eurostar nodig. 
 

Als je heel specifiek 1 Eurostar niet annuleert en bij specifieke herhaaldelijke informatieverzoeken over deze trein blijft bevestigen dat het om een aparte trein gaat (kan je de screenshots sturen) die echt, maar dan ook echt wel rijdt, kan je niet verwachten dat ik nog meer kennis heb en kan bevroeden dat ie toch niet rijdt. 
 

Stel je vindt op Marktplaats een plaat die normaal gesproken 500 euro kost (wat jij niet weet) maar je biedt 50 en je bod wordt geaccepteerd. Tis echter wel de andere kant van Nederland dus je pakt de auto en rijdt erheen. Je vraagt nog wel 3 keer of het echt uitkomt en doorgaat. Vervolgens kom je eraan en de verkoper zegt ‘nee maar je had kunnen weten dat er 0 te weinig stond, dit is een hele bijzondere plaat’. Zou je dan boos zijn of niet? Dat is een beetje jouw argumentatie; alsof ik over meer kennis zou moeten kunnen beschikken dan de ns zelf. Dat is echt onzin. Als de specialist bij hoog en laag blijft volhouden dat een specifieke trein rijdt en dat een paar uur van te voren ineens verandert; daar kan je je niet op voorbereiden. 
 

 

Dan kom je bij een stukje eigen verantwoordelijkheid, doe je onderzoek en bereid je voor.

Daarnaast stond er zowat overal dat er vandaag gestaakt zou worden en zelf was je daar ook bewust van anders zou je deze topic niet hebben gemaakt, je vroeg je zelf al af of deze trein echt zou rijden.

 

Ik denk overigens niet dat deze trein geannuleerd is met de staking als directe oorzaak, misschien was er wel personeel die eigenlijk zou komen maar is die niet komen opdagen vanwege de staking of is er wat anders gebeurd waardoor deze reis niet mogelijk was.

 

Het was duidelijk de planning dat deze trein zou rijden, alleen is dat niet gelukt.

Als er een andere reden zou zijn, zou dat het verhaal compleet veranderen. NS / Eurostar kan er niks aan doen als bijvoorbeeld personeel niet komt opdagen.

Dan is het gewoon botte pech waar niemand wat aan kan doen, maar ook daar kan ik me toch niet op voorbereiden?

Ik ben het niet eens met de stelling dat ik het had kunnen weten. Niet met de moeite die ik heb gestoken in informatie verkrijgen en de mate van zekerheid die geboden is. Als de NS ook maar 0,1% onzekerheid had gegeven had ik de bus genomen, maar dat heeft men niet gedaan. 
 

Ik zie dit echt als 100% falen van de dienstverlener in haar informatievoorziening. Nogmaals, gebaseerd op de aanname dat de staking de oorzaak is. Als een machinist in de ochtend z’n teen breekt kan niemand er wat aan doen, maar ook dan blijft de stelling staan dat ik mij niet beter had kunnen voorbereiden. Je kan je niet voorbereiden op een incident. 


Als er een andere reden zou zijn, zou dat het verhaal compleet veranderen. NS / Eurostar kan er niks aan doen als bijvoorbeeld personeel niet komt opdagen.

Dan is het gewoon botte pech waar niemand wat aan kan doen, maar ook daar kan ik me toch niet op voorbereiden?

Ik ben het niet eens met de stelling dat ik het had kunnen weten. Niet met de moeite die ik heb gestoken in informatie verkrijgen en de mate van zekerheid die geboden is. Als de NS ook maar 0,1% onzekerheid had gegeven had ik de bus genomen, maar dat heeft men niet gedaan. 
 

Ik zie dit echt als 100% falen van de dienstverlener in haar informatievoorziening. Nogmaals, gebaseerd op de aanname dat de staking de oorzaak is. Als een machinist in de ochtend z’n teen breekt kan niemand er wat aan doen, maar ook dan blijft de stelling staan dat ik mij niet beter had kunnen voorbereiden. Je kan je niet voorbereiden op een incident. 

Ik bedoel meer dat je je had kunnen voorbereiden op uitval omdat er een staking is. Je zult het nooit weten wanneer een trein last minute uitvalt maar als het door de staking komt dat deze trein uitvalt dan was je er op z'n minst (mentaal) op voorbereid, meer dan dat kan je niet doen.

 

Zoals ik al zei ik had de trein bij de staking vermeden maar jij gaf al aan dat dat niet ging, dus dan is er inderdaad vrij weinig wat je kan doen naast hopen dat de trein zal rijden.


Reageer