beantwoord

Eurostar

  • 2 januari 2016
  • 10 reacties
  • 805 Bekeken

Afgelopen jaarwisseling in London geweest. Ticket geboekt op de Eurostar voor een schappelijke prijs. Nu ben ik één en al lof over het traject Brussel-London. Echt geweldig, snel, comfortabel, strak op tijd en je staat midden in London, top!

Maar op het traject Brussel-Rotterdam/Amsterdam slaat NS wel volledig de plank mis zeg. Wat een drama stuk is dat, het heet een intercity maar boemelt vreselijk, je stopt om de haverklap, oude treinen zonder enige voorzieningen (catering/wifi/oplaadpunt). Dan stapt in Antwerpen ook nog dat geteisem (ja sorry hoor) in op het stuk Antwerpen-Roosendaal/Rotterdam (veel gedoe met conducteurs/politie) en dat geeft dus ook nog eens een onveilig/onbehagelijk gevoel.

Waarom rijdt de Eurostar niet gewoon door over het hogesnelheidsspoor naar Rotterdam en/of Amsterdam? Omdat ik op de heenreis al een negatieve ervaring had met dit stuk wilde ik op terugweg voor het stuk Brussel-Rotterdam wel upgraden naar de Thalys, maar Thalys (NS/NMBS?) durfde er gewoon 64 euro voor te vragen per persoon! Dat is toch absurd?

Gaat NS nog iets doen met Eurostar of blijft het huidige product zoals het nu is?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 7 januari 2016, 20:08

Reactie van NS International:

Met Thalys bieden wij inderdaad een iets comfortabelere aanreis naar Brussel, maar deze is ook iets hoger in prijs, zeker als deze last minute geboekt wordt.
We zijn blij dat u het traject Brussel – Londen met Eurostar zo goed hebt ervaren. Momenteel is het nog niet mogelijk om de Eurostar door te laten rijden over de hogesnelheidlijn, maar we zijn hier voor de toekomst wel mee bezig.
Tot die tijd raden wij u aan om waar mogelijk ruim van tevoren (dit is mogelijk vanaf vier maanden) uw reis te boeken naar Londen en dan is de kans groter dat u met Thalys een aanreis naar Brussel kunt doen voor een goede prijs.
Bekijk origineel

10 reacties

Thalys/Eurostar is geen product van NS, maar hoofdzakelijk van SNCF (en in mindere mate van NMBS en DB). NS is alleen wederverkoper van de producten. Eurostar (ook voornamelijk in bezit van SNCF) is wel van plan om in de toekomst naar Amsterdam te gaan rijden.

De Intercity Brussel is een gezamenlijk product van NS en NMBS. Vooral op het Belgische traject schiet dat inderdaad niet op. In Nederland is het iets sneller dan de normale Intercity, omdat er (bijvoorbeeld) niet wordt gestopt te Delft, Leiden en Amsterdam Sloterdijk. Voor wat binnen Nederland gewoon is, mag dit op het Nederlandse deel van het traject zeker een Intercity genoemd worden. De vergelijking met een hogesnelheidstrein als de Eurostar/Thalys gaat echter niet op.

Aan het geteisem dat van de verbinding gebruik maakt, kan de exploitant weinig doen. Zo te lezen probeert NMBS met behulp van politie en conducteurs wel de boel aan te pakken.
De Intercity Brussel is een gezamenlijk product van NS en NMBS. Vooral op het Belgische traject schiet dat inderdaad niet op. In Nederland is het iets sneller dan de normale Intercity, omdat er (bijvoorbeeld) niet wordt gestopt te Delft, Leiden en Amsterdam Sloterdijk.

Dat gaat alleen op voor sommige deeltrajecten. De tijdwinst gaat weer verloren door langer op stations stil te staan. Amsterdam Centraal - Roosendaal is 1:51 met de IC richting Vlissingen en 1:53 met de Benelux IC richting Brussel. Laatstgenoemde is dus juist net iets trager.
Welkom op het NS Serviceforum Arjen.

Gaat NS nog iets doen met Eurostar of blijft het huidige product zoals het nu is?


Die vraag heb ik ondertussen uitstaan. Ik hoop spoedig met een terugkoppeling te komen. Verder heeft De Luchmacht 2 een mooie uiteenzetting gegeven hoe de vork in de steel zit. De internationale Intercity naar Brussel stopt in Nederland te Schiphol Airport, Den Haag (HS), Rotterdam (Centraal), Dordrecht en uiteraard Roosendaal (als grensstation). Ik vind dit eigenlijk wel een mooie route. Alle genoemde plaatsen hebben zo hun functie. De treinen naar België hebben inderdaad geen wifi. Mocht je dat liever wel hebben, reis dan vooral met de gewone IC naar Roosendaal en stap daar over.
Reactie van NS International:

Met Thalys bieden wij inderdaad een iets comfortabelere aanreis naar Brussel, maar deze is ook iets hoger in prijs, zeker als deze last minute geboekt wordt.
We zijn blij dat u het traject Brussel – Londen met Eurostar zo goed hebt ervaren. Momenteel is het nog niet mogelijk om de Eurostar door te laten rijden over de hogesnelheidlijn, maar we zijn hier voor de toekomst wel mee bezig.
Tot die tijd raden wij u aan om waar mogelijk ruim van tevoren (dit is mogelijk vanaf vier maanden) uw reis te boeken naar Londen en dan is de kans groter dat u met Thalys een aanreis naar Brussel kunt doen voor een goede prijs.
Reputatie 3
De Eurostar zal vanaf eind dit jaar vanaf Amsterdam rijden.
Dit is op de vakantiebeurs van 2014 of 2015 bekend gemaakt (welke precies weet ik niet meer,maar volgens mij al in 2014)
En staat ook op Wikipedia en op deze pagina: http://tinyurl.com/pbaagvh
De Eurostar zal vanaf eind dit jaar vanaf Amsterdam rijden.

Dat is in de tussentijd voor onbepaalde tijd uitgesteld: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/eurostar_amsterdam_-_londen_krijgt_vertraging-147307
Reputatie 3
De Eurostar zal vanaf eind dit jaar vanaf Amsterdam rijden.

Dat is in de tussentijd voor onbepaalde tijd uitgesteld: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/eurostar_amsterdam_-_londen_krijgt_vertraging-147307

Bedankt voor de info Pe_pe!
Reputatie 4
Badge
Zie ook:
http://www.regul.be/nl/content/melding-eurostar-nieuwe-internationale-passagiersvervoersdienst-londen-amsterdam

In het document waarna wordt verwezen, staat een stop van een half uur in Brussel Zuid vanuit Amsterdam. Dus waarschijnlijk worden dan de douane checks uitgevoerd.
Reputatie 7
Badge +3
Iedereen moet daarvoor de trein uit dus dat halfuur heb je wel nodig.
Reputatie 3
Intussen is een en ander bekend gemaakt over de Eurostar, via de vertrekstaten (http://www.ns.nl/vertrekstaten/rtd5.pdf) is namelijk het nodige uitgelekt (waarschijnlijk onbedoeld ;)). De Eurostar gaat rijden vanaf *zondag 3 september 2017*. Per dag zullen er twee treinen richting London rijden, waarbij de tijden vooral op Nederland gericht zijn (vroeg vertrek uit Nederland en laatste aankomst vanuit London). De tijden zijn dus van Rotterdam uitgelekt, van Amsterdam is het nog niet bekend. Erg leuk detail: de Eurostartreinen zijn op de vertrekstaten aangeduid als EuroCity, NS begint op Nostalgiezugreisen te lijken (de ingewijden snappen de link waarschijnlijk wel ;)).

De tijden vanuit Rotterdam Centraal zijn als volgt:

08.06 (3) EC 9121 (zaterdags vanaf 9 september)
08.30 (3) EC 9121 (maandag - vrijdag vanaf 4 september)
10.06 (4) EC 9129 (zondags vanaf 3 september)
15.06 (3) EC 9149 (zaterdags vanaf 9 september)
17.30 (3) EC 9157 (maandag - vrijdag vanaf 4 september)
18.06 (4) EC 9161 (zondags vanaf 3 september)

De eerste Eurostar richting London zal dus de 9129 zijn, die op 3 september gaat rijden. Tevens komen er nog wat last-minutespoorwijzigingen aan, want de 8.06 en IC Brussel van 8.08 staan vooralsnog allebei op spoor 3 gepland. In een ander tijdslot (15.06 zaterdag) is er wel een spoorwijziging verwerkt, de Brusselaar verhuist dan naar spoortje 7 toe.

De terugreis is daarentegen gelijkmatiger, en zit daarbij in een heel ander tijdslot. (.19, in plaats van iets rond .35, om zo het Thalyspad te volgen. Erg bijzonder, ik ben benieuwd waarom men voor dit afwijkende tijdslot heeft gekozen.) De vertrektijden zijn hierbij wat minder afwijkend, slechts 4 tijdsloten zijn ingepland, in plaats van 6 richting London St. Pancras Int.:

12.19 (12): maandag - zaterdag vanaf 4 september.
15.19 (12): zondags vanaf 3 september.
20.19 (12): zaterdags vanaf 9 september.
21.19 (12): maandag- vrijdag en zondags vanaf 3 september.

Reageer