Eurostar en Thalys te duur

  • 2 oktober 2019
  • 55 reacties
  • 1729 Bekeken

Reputatie 2
Vergeleken met de bus en vliegtuig nog vreselijk duur. Is er zicht of en wanneer de prijzen hiervan zullen dalen?

Ik wil best meer met de trein reizen mits de prijzen behapbaar zijn.

55 reacties

Reputatie 4
Zo duur is het niet met vroeg boeken. Als 2 of 3 maanden van te voren boekt heb je al een hele goede deal.
Reputatie 4
Trouwens bij de trein is je bagage gratis bij het vliegen heb je elke keer extra kosten. En heel lang in de bus is ook geen pretje.
Badge +3
Het is niet zozeer dat Thalys en Eurostar te duur zijn maar dat vliegen veel te goedkoop is. Ik zie eerder dat de prijzen van vliegtickets gaan stijgen dan dat treintickets goedkoper worden.

@Melvinhage brengt een terechte nuancering aan. Er zijn wel degelijk goede aanbiedingen wanneer je ruim van te voeren boekt. Maar voor last-minute reizen zijn Thalys en Eurostar erg duur. Maar het gebruik van de peperdure infrastructuur waarover de hogesnelheidstreinen rijden moet wel ergens van betaald worden.
Reputatie 2
Te goedkoop? Dat zou dus betekenen dat reizen weer uitsluitend iets voor de rijken wordt.
Badge
Vliegreizen zijn ook meestal niet goedkoop als je ze last - minute boekt maar iets verder vooruit wel. Je kunt als je vroeg boekt voor iets van Euro 35,- naar Parijs met de Thalys inclusief bagage, doe dat maar eens met het vliegtuig.
Reputatie 7
Badge +3
Vergeleken met de bus en vliegtuig nog vreselijk duur. Is er zicht of en wanneer de prijzen hiervan zullen dalen?

Ik wil best meer met de trein reizen mits de prijzen behapbaar zijn.

Voor niets gaat de zon op. Hard rijden maakt het nu eenmaal erg duur.
Reputatie 2
Hiermee nodig je mensen met een kleine portemonnee uit om zwart te gaan rijden. Nu is het vliegtuig nog het enige alternatief maar wat als dat een stuk duurder wordt je nooit meer een tripje naar het buitenland kan maken?
Reputatie 6
Vliegtarieven moeten flink omhoog. Autorijden zou ook nog duurder moeten worden. Maar waarom vinden veel mensen het OV toch zo duur? Dat valt toch wel mee, hoewel het nog wel iets goedkoper mag om meer mensen te trekken. Reken eens alles wat je kwijt bent aan autorijden en het bezit ervan. Voor velen een vermogen. Hij kost zelfs geld als je hem niet gebruikt. Autorijden lijkt ook voor de rijken te zijn, maar de werkelijkheid laat iets anders zien. Hoe kan dat?
Reputatie 2
Dat valt toch wel mee

Zegt iemand met een te hoog salaris. Voor iemand met slechts minimumloon of minder is dan de pineut, of de inkomens moeten stijgen.
Badge
Hiermee nodig je mensen met een kleine portemonnee uit om zwart te gaan rijden. Nu is het vliegtuig nog het enige alternatief maar wat als dat een stuk duurder wordt je nooit meer een tripje naar het buitenland kan maken?
Dat is wel een beetje een kromme beredenatie, jij stelt nu dat als ik iets niet op de legale manier kan betalen dat ik uitgenodigd wordt om het via de illegale weg te doen.

Als je iets niet kunt betalen dan zul je daar vanaf moeten zien, je zult het immers moeten doen met de middelen die je ter beschikking staan. Of vind jij het goed als een inbrekeer die niets heeft bij jou thuis alles dan maar leeghaalt zodat hij wel heeft wat hij wil??
Reputatie 4
Je kan voordelig met een flixbus maar dat is beperkt tot de wat grotere steden.

Er zijn naast de thalys nog andere treindiensten naar Parijs maar dan ben je wat langer onderweg.
Reputatie 4
Er bestaat zo iets als sparen of minder ver reizen.
Reputatie 2
Nederland duurste met openbaar vervoer | Autobahn

Bus/vliegreizen te goedkoop of OV te duur? Ik had liever gezien dat de NS zich competitiever zou opstellen en de prijzen fors zou verlagen.
Gooi dat artikel gelijk maar de prullenbak in. Het onderzoek ging over vervoersdiensten, niet over OV. Dus zelfs verhuisdiensten, taxidiensten en helicopterritjes zijn meegenomen in de berekening. Dat heeft helemaal niks met OV te maken. Helaas is journalistiek ver te zoeken in dat artikel.

Nederland heeft een zeer gemiddeld geprijsd OV. Niet duur, niet goedkoop.
Wat dat overigens met Thalys of Eurostar te maken heeft weet ik niet. Beide zijn ondernemingen die op basis van de marktvraag een product voor een bepaalde prijs aanbieden. Dat is gewoon marktwerking. Als je niet tevreden bent met hun prijzen, dan kan je zelf een onderneming op gaan starten en de concurrentie met hun aangaan. Het internationale treinverkeer is al vele jaren volledig vrijgegeven daarvoor.
Reputatie 7
Badge +3
Hiermee nodig je mensen met een kleine portemonnee uit om zwart te gaan rijden. Nu is het vliegtuig nog het enige alternatief maar wat als dat een stuk duurder wordt je nooit meer een tripje naar het buitenland kan maken?

Zwart rijden is strafbaar en pakt een stuk duurder uit bij controle dan gewoon betalen voor jouw reis.
Nooit meer een tripje naar het buitenland als vliegen duurder wordt? Je kunt er ook voor sparen.
Reputatie 5

Als je iets niet kunt betalen dan zul je daar vanaf moeten zien, je zult het immers moeten doen met de middelen die je ter beschikking staan.


Dat is ook erg krom, aangezien die middelen nu misschien nog wel ter beschikking staan. Door dat men "af te nemen" creëer je het gevoel dat ze teniet worden gedaan. Reizen moet voor iedereen betaalbaar en praktisch zijn, en dat is het nu vaak nog net niet.

Wat betreft mijn persoonlijke ervaringen, de ritprijzen zijn inderdaad bescheiden mits je ruim van tevoren boekt. Dat is voor veel mensen alleen niet haalbaar dus als die prijzen korter van tevoren nog lager zouden zijn, zou het het ook veel toegankelijker maken. Als ik binnen Nederland soms pas de avond van tevoren weet waar ik heen moet.....
Reputatie 6

Dat valt toch wel meeZegt iemand met een te hoog salaris. Voor iemand met slechts minimumloon of minder is dan de pineut, of de inkomens moeten stijgen.


Wat weet jij van mijn salaris 😄
Mensen met een minimumloon kunnen normaal gesproken geen auto betalen en meestal ook niet veel reizen per openbaar vervoer, hoewel dat van ieders persoonlijke situatie afhangt. Ik heb zelf trouwens geen auto en dus ook niet de kosten ervan. Met een abonnement kom ik betaalbaar toch vrijwel overal.
Neemt niet weg dat de tarieven in Nederland wel meevallen voor wat je ervoor krijgt. Doorsnee denk ik. Als je het goedkoop wilt moet je in bijvoorbeeld België zijn, maar daar draait het spoor op zeer veel subsidie, de treinen zijn er nou niet van de meest moderne makelij en de frequenties veel lager, zeker in het weekend!
Reputatie 7
Badge
Eurostar en zeker de Thalys zitten altijd goed vol, dus als bedrijf zal je dan nooit de prijzen verlagen.
De hetze tegen goedkoop vliegen snap ik ook niet, waarom duurder maken als het prima goedkoop kan. Onlangs nog voor Euro 30 naar Engeland gevlogen, gewoon omdat het kan en ze waren blij dat ik mee ging. Had wel 3 zitplaatsen voor mijzelf.
Reputatie 7
Badge +3
Vliegtarieven moeten flink omhoog. Autorijden zou ook nog duurder moeten worden. Maar waarom vinden veel mensen het OV toch zo duur? Dat valt toch wel mee, hoewel het nog wel iets goedkoper mag om meer mensen te trekken. Reken eens alles wat je kwijt bent aan autorijden en het bezit ervan. Voor velen een vermogen. Hij kost zelfs geld als je hem niet gebruikt. Autorijden lijkt ook voor de rijken te zijn, maar de werkelijkheid laat iets anders zien. Hoe kan dat?
De trein in Nederland is internationaal gezien wel degelijk erg duur, zeker voor woon-werkverkeer.
Reputatie 7
Badge +3
Reizen moet voor iedereen betaalbaar en praktisch zijn, en dat is het nu vaak nog net niet.
Van wie moet dat?
Reputatie 4
Wat hebben NS tarieven te maken met Thalys en Eurostar?
Reputatie 7
Badge +3
Ik had liever gezien dat de NS zich competitiever zou opstellen en de prijzen fors zou verlagen.
En dan de salarissen van de machinisten en conducteurs verlagen? Want als er minder geld binnenkomt kun je ook minder uitgeven.
Reputatie 3
Vliegreizen zijn ook meestal niet goedkoop als je ze last - minute boekt maar iets verder vooruit wel. Je kunt als je vroeg boekt voor iets van Euro 35,- naar Parijs met de Thalys inclusief bagage, doe dat maar eens met het vliegtuig.

https://www.kayak.nl/flights/AMS-PAR/2019-11-20?sort=bestflight_a
Hierzo, 35 euro met Transavia, incl. handbagage (is geen grote koffer weet ik, maar voor een weekend Parijs voldoet enkel handbagage). Maar dik anderhalve maand van te voren trouwens.
Reputatie 5

Reizen moet voor iedereen betaalbaar en praktisch zijn, en dat is het nu vaak nog net niet.Van wie moet dat?


Wat bedoel je hiermee? Men dient het recht te hebben om te kunnen reizen. Je kan niet verwachten dat een mens zich niet verplaatst, vooral als het gaat om woon-werkverkeer en de nodige recreatie om een gezond leven te leiden.
Reputatie 5
De hetze tegen goedkoop vliegen snap ik ook niet, waarom duurder maken als het prima goedkoop kan.

Omdat het enorm vervuilt? Lijkt me een belangrijke reden om het niet te doen. Idealiter verdwijnen alle vluchten onder de 500 kilometer voor 2030.

Reageer