Eurostar en Thalys te duur

• 2 oktober 2019
  • 55 reacties
  • 1732 Bekeken

Toon eerste bericht

55 reacties

Reputatie 4

Net uit Spanje terug. In Spanje zijn de treinkaartjes in ieder geval spotgoedkoop. Ik weet niet of daar voor reguliere reizigers ook nog korting van toepassing is, maar ik betaalde bijvoorbeeld voor een reis Granollers-Girona € 6,15. Ik heb daarvoor meer dan een uur in de trein mogen vertoeven. Treinen zijn overigens prima en er wordt ook wel doorgereden. Een vergelijkbare reis in Nederland kost zonder korting meer dan € 20,00. Ook het overige OV is in Spanje prima op orde en zeer betaalbaar. Nachtbus Barcelona-Granollers € 4,10 (1/2 uur met de trein overdag € 3,15).Dat het in Spanje veel goedkoper is heeft twee oorzaken.

De ene zijn de loonkosten die in Nederland een enorm stuk hoger zijn dan in Spanje. Aangezien de loonkosten bij de spoorwegen een relatief groot deel van de totale kosten uitmaken tikt dat zwaar door in de tarieven. Uw conclusie van spotgoedkoop is daarom ook niet reëel, u zou de kosten van de trein in Spanje moeten afzetten tegen het gemiddelde Spaanse salaris en niet tegen een Nederlands salaris.

Het tweede punt is dat de trein in Nederland niet gesubsidieerd wordt en in vrijwel alle andere Europese landen wel. Daar komt nog bij dat de belastingen op treinreizen (infraheffing, btw) in Nederland hoog zijn, in veel Europese landen is de trein bijv. vrijgesteld van btw.

Dat alles staat los van de discussie hier over de hoge tarieven van Thalys en Eurostar. Die zijn een gevolg van de hoge kosten die verbonden zijn aan het rijden met hoge snelheden. Met 250 kmh tegen de prijs van een sprinter of een gewone intercity wat veel mensen hier willen is onrealistisch.

Ik snap je punt over salarissen wel. Alleen de salarissen zijn in Nederland echt niet een factor 3 hoger. Wat betreft de susidiëring. Ik denk dat in alle landen behalve Nederland het OV gesubsidieerd wordt. Vergelijking is dus sowieso niet mogelijk. Ik vind de prijzen in het OV in Nederland in ieder geval zeer stevig.
Badge +3
In Nederland wordt het OV ook (zwaar) gesubsidieerd, zeker het vervoer per bus, tram en metro. De provincies subsidiëren de regionale spoorvervoerders. NS moet de eigen broek ophouden voor het rijden van de concessie van het Hoofdrailnet.

De loonkosten zijn in Nederland hoger dan in bijvoorbeeld Spanje omdat ook de kosten van levensonderhoud hier veel hoger zijn dan in Spanje. Dergelijke vergelijkingen gaan altijd mank.
Reputatie 7
Badge +3
De loonkosten zijn in Nederland hoger dan in bijvoorbeeld Spanje omdat ook de kosten van levensonderhoud hier veel hoger zijn dan in Spanje.
Dat is uiteraard een kip en ei discussie.
Reputatie 4

De loonkosten zijn in Nederland hoger dan in bijvoorbeeld Spanje omdat ook de kosten van levensonderhoud hier veel hoger zijn dan in Spanje.Dat is uiteraard een kip en ei discussie.

De loonkosten zijn in Nederland hoger dan in bijvoorbeeld Spanje omdat de arbeidsproductiviteit in Nederland hoger is. Overigens is Spanje de laatste jaren bezig met een inhaalslag. Naar verwachting zullen de prijsverschillen als gevolg hiervan dus kleiner worden.
Reputatie 3
In Nederland wordt het OV ook (zwaar) gesubsidieerd, zeker het vervoer per bus, tram en metro. De provincies subsidiëren de regionale spoorvervoerders. NS moet de eigen broek ophouden voor het rijden van de concessie van het Hoofdrailnet.

De loonkosten zijn in Nederland hoger dan in bijvoorbeeld Spanje omdat ook de kosten van levensonderhoud hier veel hoger zijn dan in Spanje. Dergelijke vergelijkingen gaan altijd mank.

De provincies subsidiëren het regionale spoorvervoer, dus ook de NS.
De integrale kosten van het personenvervoer per spoor in Nederland liggen hoger dan de directe opbrengst of reizigersomzet. Er zijn dus subsidies nodig om het reizigersvervoer in stand te houden en het publieke belang te waarborgen van goed en betaalbaar spoorvervoer. In Nederland ontvangt de infrastructuurbeheerder (ProRail) de subsidie, maar die berekent vervolgens maar ongeveer 15% van de gemaakte spoorkosten door aan de NS. Of de NS dan de "eigen broek moet ophouden" valt wel een vraagteken bij plaatsen.

Reageer