Eurostar en Thalys vanaf 1/4

• 13 december 2018
  • 12 reacties
  • 418 Bekeken

Reputatie 3
Vanaf 1 april zie ik op bahn.de een Eurostar verschijnen vanaf Amsterdam (7:48) naar Brussel met een kleine anderhalf uur wachttijd (lees: Brexitgedoe :)) verder naar London. Een half uur later gaat er vanaf Asd een Thalys met een uurtje overstaptijd voor Londen. Ik zie het nut van die Eurostarrit niet zo. Wellicht een prijsverschil.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De echte Brexit kan wel eens voor problemen zorgen. Eurostar is Brits en het is niet helder of het dan nog over de continentale Europese rails mag rijden. Om dat te voorkomen zouden eigendomsrechten naar Europa moeten worden overgeheveld, net als in dat geval voor British Airways en dergelijke. Ik neem haast aan dat er naar een truc gezocht wordt door Eurostar. Het speelt niet op korte termijn.

Geen mens kan met zekerheid zeggen waar het met de brexit naar toe gaat en hoe het wordt ingevuld. Het staat niet vast dat er een harde brexit komt, het omgekeerde ook niet. De grenscontrole in Brussel is er trouwens nu ook al. De tarieven worden normaal vooral bepaald door de verwachte vraag.
Reputatie 4
Die eurostar rijdt tussen Amsterdam en Brussel en daarna tussen Brussel en Londen zodat het treinstel op de terugreis rechtstreeks kan rijden. Anders moet die eurostar leeg tussen Amsterdam en Brussel rijden.
Reputatie 5
Vanaf 1 april zie ik op bahn.de een Eurostar verschijnen vanaf Amsterdam (7:48) naar Brussel met een kleine anderhalf uur wachttijd (lees: Brexitgedoe :)) verder naar London. [...]

De vroege Eurostar van Amsterdam naar Brussel rijdt al sinds het begin van de Eurostar-dienst op Nederland. Het is in feite een manier om het materieel van de doorgaande middagtrein Londen-Amsterdam de volgende dag terug naar Brussel te laten gaan en nog wat omzet met deze rit te genereren. De prijzen van Eurostar op dit traject zijn meestal lager dan die van Thalys of IC Brussel.

De oorzaak van deze onvoordelige situatie is dat er in de richting Amsterdam-Londen niet zinvol doorgaand kan worden gereden. Zolang er in Amsterdam en Rotterdam geen afgesloten perrons en (Britse) grenscontrole is, moet de Eurostar in Brussel worden leeggehaald en moeten alle reizigers met hun bagage daar door de (grens)controle. Daarom is het (alleen) in die richting om het even of je naar Brussel met Thalys of IC Brussel reist.
Reputatie 5
Eurostar is Brits en het is niet helder of het dan nog over de continentale Europese rails mag rijden.[...]

Eurostar International Ltd is weliswaar een onderneming naar Brits recht, maar geheel privaat; de Britse overheid heeft er geen belangen (meer) in. De Eurostar-dienst is geregeld door middel van een Brits-Frans staatsverdrag, dat niet ophoudt te bestaan als het Verenigd Koninkrijk de EU zou verlaten. Het materieel is in beide landen toegelaten, dat vervalt evenmin. Wat eventueel een probleem is, is de wederzijdse erkenning van (rij)bevoegdheid van personeel. In het uiterste geval zou het personeel moeten worden gewisseld.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is maar zeer de vraag. In veel commentaren gaat men hier niet van uit. Een brexit heeft bepaald wel gevolgen voor particuliere ondernemingen en overeenkomsten. Het probleem van de brexit is nu net dat de zaken worden opengebroken. Het is niet zo helder als ik het zo lees en het wisselen van personeel is iets in de marge. Ik neem haast aan dat er wel een oplossing komt.

Het is zaak de Britse kwaliteitspers bij te houden in deze. In dit land moet je rekening houden met veel pulp, onderscheidingsvermogen kan geen kwaad. The Observer is een goed begin.

Probleem blijft natuurlijk dat weinig zeker is, en het is niet voorspelbaar wat er nog wordt uitonderhandeld. May is nog leider omdat de chaos zonder leider helemaal niet is te overzien. Een harde brexit is denkbaar Dat maakt het helemaal lastig.

Lange citaten mogen niet, maar als indicatie:

Transport is een sector die de EU per se van een reddingskussen wil voorzien. Bij een harde Brexit vervallen per 30 maart volgend jaar de huidige rechten van Britse luchtvaartmaatschappijen om op het Europese vasteland te vliegen, wordt het vrachtvervoer geconfronteerd met beperkingen en grenscontroles en zou de Britse Eurostar niet zomaar meer op de Europese rails mogen rijden. (...)Luchtvaartmaatschappijen in Britse handen (British Airways, Iberia) moeten die eigendomsrechten overhevelen naar een Europese rechtspersoon.

Bron: De Volkskrant, 13 december 2018.

De Volkskrant heeft een sterke economische redactie. Om te spreken van een failed state gaat me persoonlijk echter te ver.

https://www.topics.nl/eu-maakt-haast-met-noodplannen-brexit-a11004304vk/?context=playlist/m-de-europese-agenda-a93325/&utm_source=redactie&utm_medium=email&utm_campaign=DPN_ED_TOPICS_Newsletter_PERSO_API_20181213&utm_content=link&utm_term=&ctm_ctid=0bf30e9de4cf0a66c037c05a16872e9f
Badge +3

Bron: De Volkskrant, 13 december 2018.

De Volkskrant heeft een sterke economische redactie. Om te spreken van een failed state gaat me persoonlijk echter te ver.

Dat wordt niet door de Volkskrant beweerd maar door een hooggeplaatste EU-ambtenaar.
Wij volgen het volslagen idiote Brexit-nieuws op de voet. Mijn wederhelft is Britse en krijgt al heel vreemde post van de Britse ambassade. De Britten hebben werkelijk geen idee wat ze allemaal overhoop halen met hun idioterie.

Overigens is de toekomstige exploitatie van rechtstreekse Eurostars vanuit Nederland nu juist één van de onderwerpen die niet getroffen wordt door Brexit. De onderhandelingen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk over het stationeren van Britse grensambtenaren (vergelijkbaar met de situatie in Brussel Zuid, Lille-Europe en Paris-Nord) in Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zijn bilateraal en worden niet beïnvloed door de Brexit. Hooguit zijdelings doordat de Britten simpelweg geen mensen beschikbaar hebben om de details uit te werken. Deze situatie is vergelijkbaar met de bilaterale onderhandelingen die de Nederlandse overheid voert met de Amerikaanse overheid om Amerikaanse paspoortcontrole en douane op Schiphol te stationeren zodat vluchten uit Nederland in de VS als binnenlandse vluchten worden afgehandeld. (https://nltimes.nl/2018/01/26/netherlands-us-negotiate-american-passport-checkpoint-schiphol)

Iets heel anders wordt het natuurlijk wanneer het VK op 29 maart 2019 zonder overgangsregelingen en noodplannen uit de EU crasht. Dan worden we mogelijk ook weer met douanebeperkingen geconfronteerd. Hoewel sommigen in het VK al zeggen dat ze bij het uit de EU crashen eenzijdig alle douanebeperkingen zullen negeren. Het is echter onvoorstelbaar dat de EU dat ook zal doen. Dus waarschijnlijk geen beperkingen bij het reizen naar het VK maar zeer strenge beperkingen in de omgekeerde richting. De EU moet de integriteit van de interne markt beschermen en zal aan de buitengrens met het VK strenge controles moeten houden. Het is dan de vraag of dit voor vertrek in Londen gebeurt of na aankomst op de stations in de EU.
Reputatie 3
Ben ook benieuwd hoe het straks in Noord-Ierland met de treinen gaat. Die worden beheerd door (een dochter van) de Ierse spoorwegen.
Reputatie 7
Badge +4
De visch van het populisme wordt duur betaald. (Vrij naar Herman Heijermans.)
Natuurlijk is het de krant die een citaat aanhaalt.

Maar goed, laten we ons maar beperken tot de Eurostar.
Badge +3
Kom niet verder dan dit..

Reputatie 7
Badge +4
Het geeft het mooi weer, Robert. Het is hier geen politiek forum, al heeft de toekomst van de Eurostar mogelijk een politiek tintje.

We zijn wel een hulpverleningsforum en al heeft de brexit zo zijn invloed, we zijn daar niet voor en het moet elders maar worden uitgevochten. Voor de mogelijke achtergronden moest het even. Ik zal me ook inhouden, al kost het me moeite. 
Badge +3
Het is in dit soort kwesties lastig om gevolgen van politieke besluitvorming niet te bespreken. Maar we hebben op het forum ook wel eens gesproken over de proefballonnen die door bepaalde politieke kopstukken werden opgelaten om het verplicht te stellen dat persoonsgegevens worden opgegeven bij het kopen van een grensoverschrijdend treinticket. Politieke besluiten kunnen gevolgen hebben voor reizigers en die gevolgen kunnen natuurlijk best besproken worden op het forum.

@Arend7
Over de spoorwegen in Noord-Ierland hoef je je geen zorgen te maken. Die worden geëxploiteerd door NI Railways, een volle dochter van Translink (uiteraard niet het bedrijf van de Nederlandse OV-chipkaart) dat weer in eigendom is van de NITHCo (Northern Ireland Transport Holding Company). volledig in handen van de Britse staat. NI Railways is de enige volledig verticaal geïntegreerde spoorwegmaatschappij in het VK en is verantwoordelijk voor zowel de infrastructuur als de exploitatie.

NIR en de Ierse Spoorwegen (IE) hebben een joint-venture voor de exploitatie van de treinen die rijden onder de merknaam "Enterprise" tussen Dublin en Belfast. Mogelijk heeft de Brexit gevolgen voor de joint-venture maar daar heb ik eerlijk gezegd nog niets over gelezen. Ook zonder de Brexit heeft de Enterprise het al moeilijk genoeg: veel treinuitval, een lage bezettingsgraad en veel verlies.
Reputatie 7
Badge +4
Interessante informatie, Mark.

Reageer