beantwoord

Eurostar missen door vertraging IC Direct

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Hi! Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als de IC Direct Amsterdam-Brussel zodanig vertraagd is dat ik de aansluiting met de Eurostar in Brussel mis.

Mijn ticket is van elk Nederlands station naar Londen, dus omvat zowel het NS-gedeelte als de Eurostar. De routeplanner geeft aan dat ik in Amsterdam de trein kan nemen van 13.22 die om 16.15 aankomt in Brussel. De Eurostar vertrekt daar om 16.56. Dat is niet veel speling, als je het inchecken bij de Eurostar meerekent, maar als ik een trein eerder neem (een vol uur eerder) sta ik wel weer erg lang te wachten.

Moet ik meer tijd inbouwen dan de routeplanner aangeeft of mag je als er zich zo'n noodgeval voordoet met de Thalys mee, om toch nog op tijd in Brussel te komen?
icon

Beste antwoord door MvanGelder 29 mei 2018, 19:32

Je kan het beste dan contact opnemen met een NS medewerker of bij de balie van Eurostar.

Mijn IC reed helemaal niet, waardoor ik en anderen ook onze Eurostar moesten missen, we kregen een nieuw ticket van Eurostar voor de volgende trein naar Londen.

De NS medewerker vroeg of we mee mochten met de Thalys, maar die zat vol (zei een boze Franse conducteur) en dat mocht dus niet.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Bij een internationale verbinding is een bepaalde marge wijs. Eurostar kent treinbinding, dus het is lastig als u hem mist, zeker bij een No-flexkaart. Verder moet u in Brussel wel rekening houden met een tijdsmarge omdat de controle naar het Verenigd Koninkrijk streng en tijdrovend is.

Ik zou liever een uur te vroeg zijn, dat kan flink stress schelen. Ik zie wel eens vaker een internationale trein, en ik vind een half uur marge bij deze verbinding sowieso te weinig. De ICBrussel is vaak laat.
Reputatie 5
Badge
Dit staat er op de site van Eurostar:

Reis met een trein van NMBS of NS naar Brussel-Zuid en vandaar met Eurostar naar Londen. Dit ticket is niet geldig op de hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en evenmin op de Brusselse metro, trams en bussen.

Als je dan toch met Thalys gaat zul je denk ik een boete krijgen, maar misschien dat iemand daar uitsluitsel over kan geven?
Reputatie 7
Badge +4
Met de Thalys reizen mag niet als vervanger voor de ICBrussel, in geen geval. Alleen een kaartje voor de Thalys zelf is geldig in deze trein. Hou rekening met een behoorlijk prijskaartje als je die op het laatste moment neemt. Het betaalde geld voor de ICBrussel is dan ook weg.
Reputatie 7
Als je dan toch met Thalys gaat zul je denk ik een boete krijgen, maar misschien dat iemand daar uitsluitsel over kan geven?
Je komt sowieso de trein niet in, omdat je vooraf al gecontroleerd wordt op een vervoersbewijs. Zoals Thom zegt is op het laatste moment toch nog een ticket kopen heel duur
Reputatie 4
De thalys rijdt ook niet naar Londen maar naar Parijs.
Reputatie 7
Badge +4
Je meent het, dat wisten we nog niet. Het gaat hier om de Thalystrein naar Brussel, om aan te kunnen sluiten op de Eurostar.
Reputatie 4
Je meent het, dat wisten we nog niet. Het gaat hier om de Thalystrein naar Brussel, om aan te kunnen sluiten op de Eurostar.
Het was mij niet duidelijk wat de TS bedoelde.
Je kan het beste dan contact opnemen met een NS medewerker of bij de balie van Eurostar.

Mijn IC reed helemaal niet, waardoor ik en anderen ook onze Eurostar moesten missen, we kregen een nieuw ticket van Eurostar voor de volgende trein naar Londen.

De NS medewerker vroeg of we mee mochten met de Thalys, maar die zat vol (zei een boze Franse conducteur) en dat mocht dus niet.
Badge +3

Je meent het, dat wisten we nog niet. Het gaat hier om de Thalystrein naar Brussel, om aan te kunnen sluiten op de Eurostar.Het was mij niet duidelijk wat de TS bedoelde.

@ns.ava schreef letterlijk het volgende: "Moet ik meer tijd inbouwen dan de routeplanner aangeeft of mag je als er zich zo'n noodgeval voordoet met de Thalys mee, om toch nog op tijd in Brussel te komen?"

Misschien kan een moderator nog even kijken naar de nickname van ns.ava. Ik heb altijd begrepen dat nicknames met 'ns' niet zijn toegestaan op dit forum. 🤔
Reputatie 4

Je meent het, dat wisten we nog niet. Het gaat hier om de Thalystrein naar Brussel, om aan te kunnen sluiten op de Eurostar.Het was mij niet duidelijk wat de TS bedoelde.
@ns.ava schreef letterlijk het volgende: "Moet ik meer tijd inbouwen dan de routeplanner aangeeft of mag je als er zich zo'n noodgeval voordoet met de Thalys mee, om toch nog op tijd in Brussel te komen?"

Misschien kan een moderator nog even kijken naar de nickname van ns.ava. Ik heb altijd begrepen dat nicknames met 'ns' niet zijn toegestaan op dit forum. 🤔

Je kan niet met de thalys met een eurostar kaartje dat is toch logisch. maar goed ik adviseer TS om een trein eerder te nemen voor de zekerheid.
Badge +3
Het ging niet om het met Thalys reizen met een Eurostarkaartje. Het ging om het eventueel met Thalys kunnen reizen met een kaartje voor de IC Brussel in geval van vertraging.

Overigens zijn de combinatietickets Eurostar + Thalys tamelijk voordelig. Helaas heb je daar alleen iets aan als je eerst naar Amsterdam Centraal, Schiphol of Rotterdam Centraal reist om daar op de Thalys te stappen. Bovendien hebben deze tickets als voordeel dat ze onder het "HOTNAT"-regime van Railteam vallen.

Reputatie 4
Het ging niet om het met Thalys reizen met een Eurostarkaartje. Het ging om het eventueel met Thalys kunnen reizen met een kaartje voor de IC Brussel in geval van vertraging.

Overigens zijn de combinatietickets Eurostar + Thalys tamelijk voordelig. Helaas heb je daar alleen iets aan als je eerst naar Amsterdam Centraal, Schiphol of Rotterdam Centraal reist om daar op de Thalys te stappen. Bovendien hebben deze tickets als voordeel dat ze onder het "HOTNAT"-regime van Railteam vallen.

Kan je een eurostar kaartje omzetten in zo een combinatie kaaartje zonder extra kosten?

Sorry ik had het niet genoeg gelezen.
Badge +3
Kan je een eurostar kaartje omzetten in zo een combinatie kaaartje zonder extra kosten?
Dat lijkt me niet.

Toen de eerste doorgaande Eurostar ging rijden van Londen naar Amsterdam heb ik gekeken naar prijzen van tickets. De tickets met overstap van Eurostar op Thalys in Brussel Zuid waren ongeveer even duur of zelfs goedkoper dan de rechtstreekse kaartjes.

Ik heb net een steekproefje genomen voor treinen op 5 juni. Het loont echt om even te puzzelen. De goedkoopste verbinding (vanuit Nederland) kost op dit moment €120 (even duur vanuit Amsterdam of Rotterdam, ook merkwaardig). Je hebt dan aansluiting op de Eurostar van 14.56 uur van Brussel Zuid. Zou je die trein los boeken kost een ticket €117. Je krijgt dus je aanreistraject met Thalys zo ongeveer cadeau.
(Prijzen in Standard klasse, in de andere klassen zijn de prijsverschillen aanzienlijk groter.)

Als je op 5 juli (een maand later) boekt, kun je al voor €49 van Amsterdam naar Londen. Je komt dan in de Eurostar met vertrektijd 17.56 vanuit Brussel Zuid terecht. Vanuit Brussel kost een ticket voor diezelfde trein €56! De prijzen zijn op het eerste gezicht een loterij maar ze zullen gericht zijn op allerlei deelmarkten. Maar als je redelijk flexibel bent met reisdatum en vertrektijd en zo vroeg mogelijk boekt kun je voor een koopje naar Londen met Thalys en Eurostar. En dat is natuurlijk veel comfortabeler, sneller en betrouwbaarder dan reizen met de IC Brussel. Bovendien heb je in geval van vertraging recht op 'HOTNAT' van Railteam: "Hop On The Next Available Train".

Het verhaal met de prijzen wordt nog merkwaardiger. Voor een enkele reis met Thalys naar Brussel Zuid (vertrek 15.17 vanuit Amsterdam) kost het goedkoopste ticket op 5 juli €55, dus meer dan een combinatie van Thalys en Eurostar naar Londen. Zouden er al reizigers zijn die tickets naar Londen boeken en het gedeelte tussen Brussel en Londen niet gebruiken omdat de combinatie goedkoper is dan een los ticket voor Thalys van Amsterdam naar Brussel?

Steekproef genomen via de websites van Eurostar en Thalys.
Reputatie 7
Badge +4
Hm, boeiend. 😉
Reputatie 5
Ik bouw altijd een veilige marge in. Dan maar een uur eerder vertrekken. Je weet het nooit met de Benelux trein.
Reputatie 4
Ik weet niet van welk station uw rijdt maar je zou eventueel met de stoptrein eerder naar Antwerpen gaan en dan met een normale Belgische trein naar Brussel gaan als dat qua tijden beter uitkomt.

In de oude dienstregeling kwam de stoptrein uit Roosendaal naar Antwerpen iets eerder aan de volgende benelux trein die toen nog reed via Roosendaal. Hoe het nou zit durf ik niet te zeggen.
Reputatie 4
TS moet ook niet vergeten dat je als het goed is 45 min van te voren moet zijn ingecheckt tenminste dat was zo toen ik naar London ging een paar jaar geleden. Ik denk dat dit gelijk is gebleven.
Reputatie 4

Kan je een eurostar kaartje omzetten in zo een combinatie kaaartje zonder extra kosten?Dat lijkt me niet.

Toen de eerste doorgaande Eurostar ging rijden van Londen naar Amsterdam heb ik gekeken naar prijzen van tickets. De tickets met overstap van Eurostar op Thalys in Brussel Zuid waren ongeveer even duur of zelfs goedkoper dan de rechtstreekse kaartjes.

Ik heb net een steekproefje genomen voor treinen op 5 juni. Het loont echt om even te puzzelen. De goedkoopste verbinding (vanuit Nederland) kost op dit moment €120 (even duur vanuit Amsterdam of Rotterdam, ook merkwaardig). Je hebt dan aansluiting op de Eurostar van 14.56 uur van Brussel Zuid. Zou je die trein los boeken kost een ticket €117. Je krijgt dus je aanreistraject met Thalys zo ongeveer cadeau.
(Prijzen in Standard klasse, in de andere klassen zijn de prijsverschillen aanzienlijk groter.)

Als je op 5 juli (een maand later) boekt, kun je al voor €49 van Amsterdam naar Londen. Je komt dan in de Eurostar met vertrektijd 17.56 vanuit Brussel Zuid terecht. Vanuit Brussel kost een ticket voor diezelfde trein €56! De prijzen zijn op het eerste gezicht een loterij maar ze zullen gericht zijn op allerlei deelmarkten. Maar als je redelijk flexibel bent met reisdatum en vertrektijd en zo vroeg mogelijk boekt kun je voor een koopje naar Londen met Thalys en Eurostar. En dat is natuurlijk veel comfortabeler, sneller en betrouwbaarder dan reizen met de IC Brussel. Bovendien heb je in geval van vertraging recht op 'HOTNAT' van Railteam: "Hop On The Next Available Train".

Het verhaal met de prijzen wordt nog merkwaardiger. Voor een enkele reis met Thalys naar Brussel Zuid (vertrek 15.17 vanuit Amsterdam) kost het goedkoopste ticket op 5 juli €55, dus meer dan een combinatie van Thalys en Eurostar naar Londen. Zouden er al reizigers zijn die tickets naar Londen boeken en het gedeelte tussen Brussel en Londen niet gebruiken omdat de combinatie goedkoper is dan een los ticket voor Thalys van Amsterdam naar Brussel?

Steekproef genomen via de websites van Eurostar en Thalys.

Ik neem aan dat een los kaartje van Brussel naar London veel goedkoper is dan Rotterdam-London bij vroeg boeken? Ik heb studenten korting in de week en de gopass is 8,20 van Roosendaal - Brussel en een go pass retour dus 16,40.
Of is deze loterij prijzen tarieven geluk hebben of zo iets?
Badge +3
Zoals uit de voorbeelden blijkt is een los kaartje van Brussel naar Londen niet noodzakelijkerwijs goedkoper dan een ticket van Rotterdam naar Londen. In sommige gevallen is het goedkoper vanaf Rotterdam dan vanaf Brussel. Soms is een combinatie Amsterdam naar Londen via Brussel zelfs goedkoper dan een enkele reis met Thalys van Amsterdam naar Brussel.

Met een loterij heeft het waarschijnlijk niets te maken. Wel met het richten van de aanbiedingen op bepaalde deelmarkten. Dus extra goedkoop voor treinen die onderbezet zijn en extra duur op populaire dagen en tijdstippen. Hoe vroeger je boekt hoe groter de kans op goedkope tickets, zelfs op populaire dagen als vrijdag en zondag.
Op bijvoorbeeld vrijdag 31 augustus kun je voor tussen de €49 (vertrek om 06.17) en €105 (vertrek om 09.17 uur) van Amsterdam naar Londen in de Standard klasse, tussen de €140 en €240 in Standard Premier terwijl je voor Business Premier €299 kwijt bent voor iedere verbinding.
Vanaf Brussel Zuid zijn de prijzen tussen de €56 en de €84 in Standard, €134 in Standard Premier (alle verbindingen) en €331 in Business Premier (alle verbindingen).

Met Thalys van Amsterdam naar Brussel kost op 31 augustus tussen de €29 (vertrek om 06.17) en €55 (09.17) in Standard en tussen de €45 en €80 in Comfort en tussen de €97 en €107 in Premium.

Ik heb nog niet echt een systeem kunnen ontdekken in de tarieven, zeker omdat er ook nog verschuivingen optreden naarmate de reisdatum dichterbij komt. In ieder geval zijn zeer goedkope tickets (€49 van Amsterdam naar Londen) alleen te koop wanneer je minimaal zo'n twee maanden voor vertrek boekt.
Bedankt voor het meedenken iedereen! Omdat elke situatie anders kan zijn, kun je hiervoor het beste het treinpersoneel inschakelen of met onze klantenservice contact opnemen.

iMark, bedankt voor het aangeven. Het is inderdaad niet toegestaan om "NS" te vermelden in je gebruikersnaam. Daarom heb ik de username ns.ava veranderd naar ava..
Reputatie 4
Ik heb zelf een keer het officiële reisplanner gevolgd en dat is geen pretje en heel spannend je kan beter een trein eerder en rustig aan doen ipv jagen.

Reageer