beantwoord

eurostar parijs met E320 trein?

  • 27 February 2024
  • 3 reacties
  • 187 Bekeken

Komende zomervakantie ga ik met de eurostar naar Parijs voor de Olympische spelen, ik heb online gelezen dat de e320 stellen vanaf 2025 pas gingen rijden op deze route. Als ik op mijn ticket kijk dan staat er “kleur trein: blauw” ik zit dan in rijtuig 4. Kan het zijn dat dit met de e320 stellen gereden worden. Terugreis staat er bij kleur rood rijtuig 18. Dit zal dus waarschijnlijk gewoon een PBA zijn

icon

Beste antwoord door Daniel 27 February 2024, 16:34

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Stoel 44 in rijtuig 4 bestaat niet in een PBA of PBKA (de oude Thalys stellen), dus je trein lijkt inderdaad door een E320 gereden te worden.

Ik zie ook geen reden om met de inzet van de e320 te wachten tot 2025. Voor zover ik weet hoeft er niets voor gebouwd te worden.

Reputatie 3

Op het moment dat in juni 2024 de Eurostar Terminal in Amsterdam Centraal gesloten wordt keert min of meer de situatie terug als voor de opening. Er rijdt een rechtstreekse Eurostar van Londen naar Amsterdam, in de omgekeerde richting dient er in Brussel Zuid te worden overgestapt. Het Eurostar treinstel (van het type E320) reed toen tot Brussel Zuid met passagiers zonder daar aansluiting te bieden op de trein naar Londen; de trein was doorgaans om deze reden gunstig geprijsd (1e klas €44 enkele reis, NS 2e klas was €46). De passagiers van Amsterdam (en Rotterdam) dienden met een eerdere Thalys naar Brussel te rijden om de overstap naar Londen daar te halen.
 

Omdat Thalys en Eurostar gefuseerd zijn is er nu voor een andere opzet gekozen voor het Eurostar treinstel; dit treinstel rijdt niet meer in het pad van de trein naar Londen naar Brussel (zonder aansluiting naar Londen), maar als Eurostar naar Parijs (met aansluiting in Brussel naar Londen). In het pad van de Eurostar naar Londen rijdt dan een ex Thalys treinstel van het type PB(K)A tot Brussel Zuid.

 

Voor de inzet tussen Amsterdam en Parijs van een Eurostar E320 zijn geen aanpassingen nodig. Op een klein stukje bij Lille na wordt de Eurostar E320 vandaag reeds met passagiers op het gehele traject ingezet. Om op dat kleine stukje bij Lille te kunnen rijden zijn geen aanvullende toelatingen nodig.

Reageer