Eurostar terminals

Reputatie 7
Badge +3
Vandaag in het nieuws: er komen Eurostar-terminals in Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Schiphol is nog onzeker.
http://www.parool.nl/amsterdam/amsterdam-cs-krijgt-eigen-terminal-voor-trein-naar-londen~a4496377/

Opvallend dat de terminal buiten de perronkap is gesitueerd.

21 reacties

Reputatie 6
Als ik dit alles zo lees, blijf ik mooi met de Benelux naar Brussel gaan en boek Eurostar met vertrek uit Brussel. Vliegen vind ik persoonlijk ook nogal een gedoe en kost al met al ook veel tijd. Kort tevoren boeken doe ik toch al nooit, want ik ga echt geen 160 tot 200 euro op tafel leggen voor zo'n relatief korte afstand. Altijd heel ver te voren je vastleggen en niet op vrijdagavond/zaterdagmorgen/zondagavond reizen, dan lukt het wel voor 50 euro enkele reis inclusief het stuk naar elk Nederlands station, soms met acties zelfs goedkoper. Maar wel jammer dat die businessmodellen zo in elkaar zitten. Je buurman in de trein kan wel 4x zoveel betalen voor exact dezelfde reis. Zelfde als bij vliegen natuurlijk. Het werkt zo, maar voelt wel onrechtvaardig.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark

Volgens het Parool zouden vanaf Amsterdam en Rotterdam ook maar 8 wagons worden gebruikt. De andere 8 rijtuigen zouden dan onderweg gebruikt kunnen worden om de reizigers vanaf Schiphol tussen Schiphol en Brussel te kunnen afzonderen van de rest. Die reizigers zouden dan In Brussel moeten uitstappen om daar alsnog door de pascontrole en de douane te gaan.

P.S. Dat laatste zegt trouwens ook iets over hoe lang de stilstand in Brussel wordt.

Het stationnement in Schiphol lijkt me om meerdere redenen een kansloze missie voor Eurostar.
Het stationnement in Brussel Zuid wordt natuurlijk ook nog behoorlijk ingewikkeld. De trein moet eerst Brussel Zuid voorbijrijden en dan terugsteken om bij de terminalsporen uit te komen. Zo bezien gaat een reis van Amsterdam naar Londen zeker 30 minuten langer duren dan een reis van Londen naar Amsterdam. Mits de Fransen paspoorten kunnen blijven controleren op St. Pancras. Wanneer de Britten en de Fransen daar niet uitkomen zullen alle reizigers ergens in Frankrijk gecontroleerd moeten worden.

Om nog maar te zwijgen over allerlei douane-geneuzel wanneer na de Brexit het Verenigd Koninkrijk geen lid meer zou zijn van de douane-unie.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Al jaren rijdt het gros van de treinen tussen Brussel en Londen met 16 wagons waarvan er 8 zijn afgesloten. Alleen in de spits en in het weekend worden de andere acht rijtuigen soms ook gebruikt.

Volgens het Parool zouden vanaf Amsterdam en Rotterdam ook maar 8 wagons worden gebruikt. De andere 8 rijtuigen zouden dan onderweg gebruikt kunnen worden om de reizigers vanaf Schiphol tussen Schiphol en Brussel te kunnen afzonderen van de rest. Die reizigers zouden dan In Brussel moeten uitstappen om daar alsnog door de pascontrole en de douane te gaan.

P.S. Dat laatste zegt trouwens ook iets over hoe lang de stilstand in Brussel wordt.
Reputatie 6
Badge
Ook Eurostar is niet opgericht om lege stoelen te verplaatsen.

Nou, met ticketprijzen van 200 euro, als het klopt, lijkt dat er anders sterk op.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat je te pessimistisch bent. Wat is anders de achterliggende business case om twee keer per dag een trein van 16 rijtuigen met 902 stoelen van Nederland naar Londen te laten rijden? Ook Eurostar is niet opgericht om lege stoelen te verplaatsen.
Reputatie 7
Badge +3
Ga er maar van uit dat er (na een korte introductieperiode) per trein maximaal twee van die €50 tickets zullen zijn die maanden van te voren al zijn verkocht. Het zal echt niet anders zijn dan die aktietarieven waar NS Int naar Duitsland mee adverteert. Lokkertjes die ook nooit te vinden zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik hoorde vandaag op de radio dat men denkt aan tickets vanaf €50 van Nederland naar Londen. Dat lijkt me erg goedkoop. Maar als er inderdaad veel tickets voor die prijs beschikbaar komen, dan lijkt de Eurostar mij een prima alternatief voor vliegtuig, veerboot en bus. Maar zeker in het begin zal men op prijs moeten concurreren om klanten te lokken. Bijkomend voordeel van lage prijzen is ook nog eens dat vliegen ook goedkoper zal worden.

Wij gaan zelf over het algemeen met de auto naar Engeland (mee op de veerboot). Maar dat is meer omdat we dan in Engeland onze auto bij ons hebben.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Bij de Eurostar moet je straks ook minimaal een uur van te voren aanwezig zijn en die rijdt vervolgens wel een enorm eind om via Calais. En die hele lange wachttijden op Schiphol heb je ook alleen maar op een beperkt aantal dagen rond de schoolvakanties.

@landrsthrn
De vertrektijden van de dagboot zijn zo ongelukkig dat je er weinig aan hebt als je niet in Rijnmond e.o. woont. Voor de nachtboot geldt een verplichte hutreservering en dan wordt het ook weer duur. Als het om de combinatie van geld en gemak gaat is Flixbus het beste alternatief, zeker vanuit Brabant waar ik woon.
Reputatie 6
Badge
Ik hoor het al: de boot vanaf HvH blijft dus realistischer. Voor 3 euro ben je met RET al bij HvH.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Als je vanaf Schiphol vliegt (dus uren voor vertrek aanwezig moet zijn), de vluchttijd meerekent en dan ook nog de treinreis vanaf Southend, dan kan Eurostar sneller uitpakken dan vliegen. Bovendien is de reis een stuk comfortabeler dan vliegen. Maar het zal afhangen van de prijsstelling en de vertrektijden.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Naar Londen vlieg ik altijd naar Southend en vandaar met de gewone sneltrein (45 min) naar Londen. Die trein kost ruim een tientje en dan sta je ook op Liverpoolstreet station.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Houd er maar rekening mee dat zodra er straks ook uitgebreide controles gaan komen voor de Thalys de tarieven naar Parijs ook in de hoogte zullen vliegen.

@iMark
De vergelijking met de luchtvaart gaat niet op, de lucht is gratis en de tunnel plus railinfra niet. De trein zal altijd duurder zijn dan het vliegtuig.
Reputatie 7
Badge +3
Naast de tol voor de tunnel zijn het vooral personeelskosten die je de kop kosten. Omdat alle Britse paspoort-, douane- en veilgheidscontroles op het vaste land plaatsvinden moet er Brits personeel worden gestationeerd bij alle instapplaatsen in Frankrijk, België en Nederland. Dure expats met dure huisvesting en dure toelages. En dat alles straks in Nederland voor 2 treinen per dag.
Reputatie 7
Badge +3
Eén van de onderdelen die de prijs van tickets voor de Eurostar relatief duur maken is de tol die door Eurotunnel per reiziger wordt geheven en verwerkt wordt in de ticketprijzen. Op het moment is die tol GBP 25 per retour per reiziger. Dat lijkt niet veel, maar het zijn toch extra kosten.

Het wordt trouwens interessant om te zien wat de tarieven worden. Wanneer Eurostar wil gaan concurreren met de low-cost luchtvaartmaatschappijen dan zal dat de tarieven onder druk zetten. Tegelijkertijd zijn de omstandigheden om de dienst te starten niet ongunstig. Reistijden vanaf Schiphol zijn op het moment ongunstig vanwege de lange wachttijden. En Eurostar is natuurlijk een stuk aantrekkelijker omdat je direct in het centrum van Londen aankomt en geen lange en/of dure transfer vanaf een luchthaven hebt.

Weet iemand eigenlijk hoe het stationnement in Brussel Zuid geregeld gaat worden? De sporen van de terminal zijn niet eenvoudig bereikbaar vanaf de sporen uit de richting Nederland.
Reputatie 6
Badge
Belachelijk, voor nog geen kwart van dat bedrag ga je vanaf Rotterdam naar Parijs, wat zelfs verder weg ligt dan Londen en ook super gezellig is. Ik ben benieuwd hoe het allemaal uit zal pakken....
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat je voor Amsterdam/Rotterdam - Londen gemiddeld al gauw aan zo'n €200 per enkele reis moet denken (dat is wat Eurostar op dit moment in combinatie met de Benelux nu al vraagt). Met uiteraard goedkopere kaartjes als je ver van te voren boekt en duurdere kaartjes als je laat boekt, meer luxe of meer flexibiliteit wil.
Reputatie 6
Badge
Als een ticket Nederland - Engeland ruim 50 euro gaat kosten, weet ik wel zeker dat het niet rendabel wordt. Daar hoef je geen gok op te wagen. Brussel zal niet het station zijn waarvan Eurostar de winsten moet hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Net als bij Thalys zal het qua prijs weinig tot niets uitmaken of je in Amsterdam of Rotterdam opstapt aangezien de kosten voor Eurostar in beide gevallen hetzelfde zijn. Als je in Rotterdam opstapt blijft je stoel tussen Amsterdam en Rotterdam gewoon leeg.

Opstappen in Antwerpen is geen alternatief want vanwege de vereiste dure grens- en veiligheidscontroles heeft Eurostar besloten om daar niet te stoppen. Ik verwacht dat om dezelfde redenen uiteindelijk ook op Schiphol niet gestopt zal worden. Of de trein met bijna geen stops wel rendabel te maken zal zijn is uiteraard een andere discussie.
Reputatie 6
Badge
En Rotterdam Centraal is het laatste Nederlandse station waar ze langs komen? Logisch dat het dan zo'n dure grap is, bedankt voor je uitleg.
Reputatie 7
Badge +3
Dat neem ik aan van wel want Eurostar is gemiddeld toch wat duurder dan bijv. Thalys. Het zullen de prijzen Brussel-London zijn plus daar boven op een paar tientjes extra voor het stuk Amsterdam-Brussel. Realiseer je dat alle veiligheidheids- en grenscontroles de kosten en daarmee ook de prijs van de kaartjes aardig opdrijven.

Als je goedkoper naar Londen wil kun je toch echt beter je heil zoeken bij easyJet, Ryan Air of Flixbus. Daar is de Eurostar niet voor bedoeld.
Reputatie 6
Badge
Al enig idee wat kaartjes moeten kosten voor Rotterdam - Londen? Toch niet duurder dan de boot vanaf Hoek van Holland mag ik hopen?

Reageer