Eurostar Tickets binnenkort te koop!

  • 20 februari 2018
  • 51 reacties
  • 1204 Bekeken

Badge +3
Volgens Eurostar op Twitter gaan ze donderdag 22 februari in de verkoop. Er zitten alleen nog wat bugkreukels in het systeem die gladgestreken moeten worden.. :P


51 reacties

Reputatie 6
Badge
Ze zouden eigenlijk vanmiddag (20 feb.) om 17:00 aangeboden worden. Maar mij viel toen direct op dat ik nog steeds verbinding met een Thalys of IC Brussel tegenkwam en geen Eurostar.

Komt vanzelf goed 🙂
Reputatie 5
Begrijp ik nou (berichtje in Metro) dat het 1-richtingsverkeer is vanaf 4 april ??
Dus vanaf St.Pancras naar R'dam/A'dam maar omgekeerd nog ouderwets eerst naar Brussel Zuid en daar door de douane ?!
Badge
Correct. De Nederlandse en Britse overheden hebben zitten slapen en daarom zijn de benodigde internationale verdragen voor de controles in Amsterdam en Rotterdam nog niet getekend. Prognose voor rechtstreekse trein van Amsterdam naar Londen ligt nu op dienstregeling 2020.
Reputatie 7
Badge +3
Er komt iets meer bij kijken dan alleen een verdrag sluiten tussen twee landen. De terminals in Amsterdam en Rotterdam moeten bemand worden door de UK Border Force en de Nederlandse marechaussee. De terminals in Amsterdam en Rotterdam worden, net als die in Brussel Zuid en Paris Nord opeens buitengrenzen van de Schengenzone.

De bagagecontroles in Amsterdam en Rotterdam moeten voldoen aan de eisen die gesteld worden door de Channel Tunnel Intergovernemental Commission (IGC) en de Safety Authority (CTSA). Dat geldt ook voor de afgesloten en beveiligde opstelsporen in de Watergraafsmeer.
Er komt veel meer bij kijken dan een bilateraal verdrag tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Ik ben het wel met DDietzen eens dat men veel te laat is begonnen met het uitwerken van de details want het is een enorme bult werk om het allemaal geregeld te krijgen. Daar komt waarschijnlijk ook nog bij dat iedereen die werkzaamheden verricht op of bij de treinen gescreend zal moeten worden door de veiligheidsdiensten.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien de grensproblemen zal het geen storm lopen vrees ik.
Reputatie 5
Is er op St Pancras dan wel uitgebreide controle ism (België en/of) Nederland aangezien de eindbestemming nu A'dam is ?? Kan me dat niet echt meer herinneren van laatste keer ... wel de controle in Brussel (heenreis) compleet met bagage-scan en paspoorten en wachtrijen.
Reputatie 7
Badge +4
De controle naar het Verenigd Koninkrijk is erg streng. Wie weet wat de Brexit nog brengt 😉
Reputatie 6
Badge
De controle naar het Verenigd Koninkrijk is erg streng.
...van en naar het Verenigd Koninkrijk 😉.
Ook op de terugweg naar het vaste land krijg je op St. Pancras ook weer de nodige controles. Eerst de ticketcontrole, dan de bagagecontrole en dan de douane.

Als je na Brussel aankomt op St. Pancras dan zijn er normaal gesproken geen actieve controles meer. Misschien in uitzonderingsgevallen nog wel.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien de grensproblemen zal het geen storm lopen vrees ik.
Gaan mensen niet met het vliegtuig omdat er controles zijn op de luchthaven?
Reputatie 7
Badge +3
De controle naar het Verenigd Koninkrijk is erg streng. Wie weet wat de Brexit nog brengt ;-)
Het enige wat nog strenger kan gaan worden is de douanecontrole. Mocht het VK uit de douane-unie stappen dan komen er weer allerlei restricties over hoeveel tabak, alcohol en mogelijk andere producten je per persoon mag meenemen. En dat zal door de douane gecontroleerd moeten worden. Verder zal er weinig veranderen omdat het VK nu ook al geen deel uitmaakt van de Schengenzone.
Reputatie 6
Wat een gedoe. Ik vraag me ook af of het wel oplevert wat beoogd wordt in 2020. Ik reis met de Beneluxtrein van Brabant naar Brussel en stap daar op de Eurostar, die ene keer per jaar. Daar heb je ook veel meer directe verbindingen naar Londen.
En voor bestemmingen verder dan Londen is het toch al snel het vliegtuig uit Eindhoven of Rotterdam.... Sneller en goedkoper dan Eurostar plus de veelal dure intercity's vanuit Londen... Ik zou graag per trein naar Cornwall of Wales gaan, maar dat wordt steeds duurder. Het binnenlandse Engelse traject is vaak op zichzelf al veel duurder dan NL - Londen per Eurostar....
Reputatie 2
Ik zou graag per trein naar Cornwall of Wales gaan, maar dat wordt steeds duurder. Het binnenlandse Engelse traject is vaak op zichzelf al veel duurder dan NL - Londen per Eurostar....

Eventueel een Britrail pas gebruiken? Bv. Zuidwest Engeland Flex pass: drie reisdagen voor €146.
Badge
Tja, in de jaren '80 waren er nog vergaande plannen voor een 'Regional Eurostar' tussen Parijs / Brussel en Britse steden als Glasgow en Manchester. Daarnaast nog een 'Nightstar' naar oa Plymouth en Cardiff. Maar toen kwamen de low-costcarriers en die bliezen het verhaaltje uit. :)

Ze hebben zelfs nog een gloednieuw Eurostardepot (Longsight International TMD) uit de grond gestampt bij Manchester. Maar een Eurostar hebben ze daar nooit gezien... 😛
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb een keer het materieel voor de "Nightstar" mogen zien toen dat in 1994 in Nederland was voor proefritten. De treinen hebben nooit gereden en een deel van de rijtuigen is voor een habbekrats aan een Canadese maatschappij verkocht.
Een overzicht van dit mislukte project is te vinden op deze (Engelstalige) Wikipediapagina.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nightstar_(train)

Een interessant probleem was overigens het gewicht van de trein. Niemand had er rekening mee gehouden dat slaaprijtuigen met douches enorme tanks aan schoon en vuil water aan boord hebben en dat water nogal wat weegt. De Nightstartreinen waren niet vooruit te branden op het Nederlandse net achter een 1600-loc onder 1500V. Slaaprijtuigen met douches worden inmiddels als de minst milieuvriendelijke manier van treinreizen gezien.
Badge
Slaaprijtuigen met douches worden inmiddels als de minst milieuvriendelijke manier van treinreizen gezien.

[kuch]stoomtrein[/kuch] :8
Reputatie 7
Badge +3
Aanvulling: moderne treinreizen.
Reputatie 6
Badge
Wel vind ik het opvallend dat je naar Brussel de Eurostar kan boeken, maar als je naar het Verenigd Koninkrijk gaat zit je weer met een Thalys of de IC Brussel om naar Brussel te rijden voor de douanecontrole. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de exacte reden is dat je pas vanaf daar de Eurostar kan pakken, en dan niet vanaf Nederland.
Reputatie 6
Badge
De korte tijd om de formaliteiten in Brussel te kunnen voltooien. Hier is minstens 45 minuten voor nodig.
Reputatie 6
Badge
De korte tijd om de formaliteiten in Brussel te kunnen voltooien. Hier is minstens 45 minuten voor nodig.
Dat snap ik, maar waarom kan je dan niet vanaf Amsterdam met de Eurostar naar Brussel als je daar de overstap wilt maken naar Londen? Of is dat dienstregeling technisch niet te halen met die 45 minuten?
Badge +3
In principe zouden ze inderdaad gewoon de Eurostar naar Brussel kunnen laten rijden en dan iedereen verplicht de trein uit en via de paspoort/ticket/bagagecontrole er weer in, maar daar zullen wel weer enorme veiligheidsrisico's aan kleven omdat je tussen Amsterdam en Brussel dan allerlei zaken kunt verstoppen in de trein of zo :?
Reputatie 6
Badge
In principe zouden ze inderdaad gewoon de Eurostar naar Brussel kunnen laten rijden en dan iedereen verplicht de trein uit en via de paspoort/ticket/bagagecontrole er weer in, maar daar zullen wel weer enorme veiligheidsrisico's aan kleven omdat je tussen Amsterdam en Brussel dan allerlei zaken kunt verstoppen in de trein of zo :?
Volgens mij zou zo'n risico er normaal ook zijn.
Badge +3
Hopelijk kan NS uitsluitsel geven want volgens anderen kan je wél gewoon al vanaf Amsterdam met de Eurostar, alleen dus in Brussel iedereen er uit.
Reputatie 6
Badge
Hopelijk kan NS uitsluitsel geven want volgens anderen kan je wél gewoon al vanaf Amsterdam met de Eurostar, alleen dus in Brussel iedereen er uit.
Wel apart dat hij vanmiddag nog niet boekbaar was, maar wel aangaf dat hij 'in de dienstregeling reed'?
Badge +3
Ik lees nu zojuist het volgende op Twitter (uit tweede hand dus):

Je kunt WEL de Eurostar instappen in Amsterdam naar Brussel. Echter de totale reistijd naar London is korter als je in Amsterdam de Thalys neemt, i.v.m. kortere overstaptijd in Brussel naar de Eurostar.

Overigens is de reden niet direct incheckbalies of perronfaciliteiten, maar een Europees verdrag wat nog niet is ondertekend door alle landen. Daarom mogen nog niet de vereiste douaneprocedures worden uitgevoerd.
Bron: hier.

Denk dat het daarom (kortere reistijd) is dat de planner alleen maar Thalys toont.

Reputatie 6
@DDietzen
Wel jammer dat je bij Eurostar bijvoorbeeld geen ticket Brussel - Bath of Oxford inclusief eventuele overgang met de Tube kan kopen. Dit zijn toch erg populaire toeristische steden. Ben je in één keer klaar, dat is makkelijk. Net zoals je dat in Nederland naar de directe buurlanden kan. Vliegen is trouwens ook niet meer zo goedkoop als destijds met die lowcost airlines. Ben je vaak ook zo 100 tot 130 euro aan kwijt. Behalve als je, om maar eens iets te noemen, op dinsdagmorgen 6.30 uur in de ochtend wilt vertrekken. Reizen is gewoon prijzig, en zeker in het Verenigd Koninkrijk. Dan mogen we in Nederland beslist niet klagen over OV-tarieven 😉

Reageer