beantwoord

Faciliteiten aan boord trein Amsterdam - Berlijn

• 5 november 2015
  • 16 reacties
  • 2901 Bekeken

Vorige week was ik met mn vrouw een paar dagen naar Hamburg. We pakten de trein in Amersfoort en hadden een overstap in Osnabrück.
Ik was blij dat ik op het station een kop koffie had gekocht en broodjes had meegenomen. Er is een Bistro aan boord alleen was deze niet geopend richting Berlijn. Nu ving ik iets op van een gesprek met de conducteur dat dit gebruikelijk was.
Er was iets met de hygiëne van de keuken niet in orde waarom ze beperkt waren in de verkopen en al dat ze vanuit Nederland niets kunnen verkopen. Ook koffie kan niet omdat de koffie die aan boord is al in Berlijn is gezet en niet meer te drinken is. In Nederland zou deze Duitse trein geen koffie mogen tanken.

Is dit de gebruikelijke service die we op dit traject kunnen verwachten?

Ondanks deze ongemakken en een groep van ongeveer 10 FC Köln fans op het tweede deel van de reis, was het heerlijk relaxed reizen. Zeker een aanrader om zo te reizen. Ook de stad Hamburg is erg de moeite waard.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 18 november 2015, 16:13

Als er al problemen waren - NS International kan dit niet terugvinden - zijn ze nu voorbij. Ik heb met verschillende managers op de afdeling geschakeld en één heeft zelfs gisteren nog met de IC Amsterdam-Berlijn gereisd. De bistro aan boord van deze internationale IC is momenteel volledig operationeel, er zijn geen hygiëneproblemen en koffie schijnt goed te smaken.
Bekijk origineel

16 reacties

Als er al problemen waren - NS International kan dit niet terugvinden - zijn ze nu voorbij. Ik heb met verschillende managers op de afdeling geschakeld en één heeft zelfs gisteren nog met de IC Amsterdam-Berlijn gereisd. De bistro aan boord van deze internationale IC is momenteel volledig operationeel, er zijn geen hygiëneproblemen en koffie schijnt goed te smaken.
Een collega van NS International is momenteel aan het zoeken naar een verklaring, dus ik hoop op spoedige terugkoppeling.

Ik ga even navraag voor je doen over de catering aan boord van deze trein. Zodra ik meer weet, zal ik hierop terugkomen.

Ik zal zo spoedig mogelijk hier nogmaals achteraan gaan. Helaas tot nu toe geen duidelijk antwoord namelijk.
Reputatie 4
Ik heb weleens meegemaakt dat er wel koffie werd geschonken terwijl de bistro gesloten was. In de 1e klas zat de Zugchef met een DB thermoskan (ongeveer zo iets http://tommiegroep.nl/rent/index.php?item=druk-thermoskan-20-kops--per-stuk&action=article&aid=717&lang=NL), misschien een tip voor de volgende keer om daar te kijken.
Reputatie 7
Badge +4
Met de overstap naar de ICE is het zestien minuten. Lang en kort is altijd subjectief. Gelukkig maar dat Oost-Duitsland niet meer bestaat. Een lokwissel kost ook tijd. Maar per saldo is het een prettige trein al kan wat vernieuwing geen kwaad.
Reputatie 6
Badge
Hij staat een tijdje in Bad Bentheim, maar niet in Hannover zo lang. Sowieso mag die trein wel wat sneller. De flixbus doet er niet heel veel langer over.
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet dat ik een verslaafde ben maar als ik om kwart voor zeven in de trein moet en om tien voor half twaalf pas koffie krijg, ga ik trillen denk ik ;-)

De wachttijd in Hannover is wel wat storend.
Reputatie 7
Badge +3
Met een thermoskan van een goede kampeerwinkel en de niet onaardige Nestlézakjes red je het wel tot Berlijn. Dan heb je koffie wanneer je wilt en het blijft tien uur heet. Nespresso is wel lekkerder.
De trein blijft ook 20 minuten in Hannover staan, dus tijd genoeg om daar even koffie te halen in de tunnel. Is ook de helft goedkoper.
Reputatie 7
Badge +4
Met een thermoskan van een goede kampeerwinkel en de niet onaardige Nestlézakjes red je het wel tot Berlijn. Dan heb je koffie wanneer je wilt en het blijft tien uur heet. Nespresso is wel lekkerder.
Ben benieuwd naar het antwoord.

Ik ben blij dat ik het heb gered met de koffie die ik bij me had. Voor toekomstige reizigers wel zo fijn te weten in hoeverre de catering zelf meegenomen moet worden 😛
Hallo Bastiaan,

Ik ga even navraag voor je doen over de catering aan boord van deze trein. Zodra ik meer weet, zal ik hierop terugkomen.
Reputatie 6
Badge
Normaal gesproken kun je gewoon koffie krijgen op het gehele traject. Heel soms lukt het niet om maaltijden te krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik opving is dat ze vanuit DB geen Nederlandse koffie willen of mogen verkopen.

Raar verhaal. Want dat zou betekenen dat in de eerste vier treinen (de treinen van 5.00, 7.00, 9.00 en 11.00 uur uit Amsterdam) nooit koffie beschikbaar zou zijn aangezien deze treinen in Amsterdam hebben overnacht.

Wat wel veel voorkomt (vooral 's ochtends vroeg en in de avond) is dat de bistro op het traject Bentheim-Amsterdam v.v. volgens planning buiten gebruik is. De dienst van het Duitse bistro personeel is dan beperkt tot het traject Bentheim-Berlijn v.v. Normaal gesproken wordt dat echter in de trein omgeroepen, tenzij de omroep weer eens defect is.
Wat ik opving is dat ze vanuit DB geen Nederlandse koffie willen of mogen verkopen.

Toch fijn om te vernemen dat er beterschap verwacht wordt en niet altijd zo is.

Wel lovenswaardig dat de conducteur voor vertrek al geprobeerd heeft koffie aan boord te krijgen.
In Osnabrück stond een koffiekarretje klaar. Maar dan wel voor de trein naar Hamburg.:8
Richting Berlijn zou de pas verderop klaarstaan
Reputatie 6
Badge +1
Het komt regelmatig voor dat er in de IC richting Duitsland wél koffie geschonken wordt en eten te krijgen is. Ik denk inderdaad dat het iets te maken heeft met technische problemen.
Ik weet dit alleen als frequente gebruiker van deze trein; van de mogelijkheden om koffie (of water) te tanken in Nederland weet ik niets, maar het lijkt me vreemd dat reguliere treinen bij Amsterdam water kunnen inladen, en de IC Berlijn dat niet zou kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Het IC-materieel van DB is stokoud en mede door jarenlange bezuinigingen op het onderhoud functioneren veel technische installaties slecht of soms helemaal niet meer. Je moet daarbij denken aan zaken als de bistro-apparatuur, de airco, de displays voor de zitplaatsreservering, de deuren, etc. In Duitsland regent het klachten hierover.

Binnenkort komen er nieuwe dubbeldekkers in dienst voor de IC-diensten (het eerste nieuwe IC-materieel sinds 35 jaar!) maar het zal nog zeker 10 jaar duren voor al het oude materieel is vervangen.

Reageer