beantwoord

Fakturen e-tickets

• 17 april 2016
  • 8 reacties
  • 370 Bekeken

Ik heb afgelopen week e-tickets gekocht voor internationale trein. Om de kosten hiervan terug te vorderen van mijn werkgever heb ik facturen nodig. Deze worden niet met de e-tickets meegeleverd, waar vind ik de facturen?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 17 april 2016, 12:56

Daar kunt u geen factuur van krijgen. Zie: https://forum.ns.nl/overige-producten-6/factuur-eticket-20231

Bericht aangepast door moderator
Bekijk origineel

8 reacties

Daar kunt u geen factuur van krijgen. Zie: https://forum.ns.nl/overige-producten-6/factuur-eticket-20231

Bericht aangepast door moderator
Hallo MarleenH, je kunt hier geen factuur van ontvangen. De link in het bericht van Pe_pe geeft dit inderdaad ook aan.
Reputatie 4
Badge
Pe_pe bedoelt "geen" in plaats van "een"

Je kunt je geprinte ticket na gebruik overhandigen aan je baas of een kopietje geven. Die kunnen als factuur dienen. Dit wordt door de belastingdienst geaccepteerd.

Ook de BTW op deze treinreizen is aftrekbaar voor je werkgever. Op trein- en busreizen zit 6% btw. Deze staat niet als zodanig op het kaartje (of op het overzicht van de OV chipkaart). Normaal gesproken moet je een correcte factuur hebben om de btw af te mogen trekken, maar voor bus- en treinreizen heeft de belastingdienst een uitzondering gemaakt. De btw van 6% mag je aftrekken, ook al staat deze niet op het kaartje.
Pe_pe bedoelt "geen" in plaats van "een"
Eeh, ja dat klopt. 😳
Ik weet niet of het is omdat ik voor een Amerikaanse organisatie werk maar de travel & expense policy vereist een faktuur op naam. Oftewel, zonder dergelijke faktuur krijg ik de reiskosten niet vergoed. Zal dergelijke voorziening - zoals bij de vliegmaatschappijen - in de toekomst wel mogelijk zijn?
Voor de volgende keer: Internationale treintickets zijn ook te koop bij de treinreiswinkel, de NMBS en DB. Allen accepteren creditcards, alleen laatstgenoemde accepteert geen ideal.
Reputatie 4
Badge
Ik weet niet of het is omdat ik voor een Amerikaanse organisatie werk maar de travel & expense policy vereist een faktuur op naam. Oftewel, zonder dergelijke faktuur krijg ik de reiskosten niet vergoed. Zal dergelijke voorziening - zoals bij de vliegmaatschappijen - in de toekomst wel mogelijk zijn?

Dat is vervelend. Overigens zijn e-tickets op naam, dus ik neem aan dat er de namen op staan van mensen die namens jouw organisatie reizen. Misschien wil men dat - voor een keer - accepteren?
Reputatie 5

Correct. Dat is in de meeste landen overigens zo. Factuur op naam én correcte specificatie van de belastingen.
Toch volstaat het bij de meeste boekhoudafdelingen om dan gewoon te melden wat John meldt: de lokale vervoersmaatschappijen verstrekken geen factuur. De BTW is 6% (en je naam stond reeds op het ticket).

Indien de afdeling die dwars ligt geen Nederlands verstaat, dan meld je gewoon, dat dat ding een factuur is (maar dan in het lokale takkie-takkie).
Er zou overigens ook een 'lost invoice' procedure moeten zijn.

Reageer